1 member likes this Het is lastig om een specifiek lijst met items te geven die voor jouw goed werken, iedereen gebruikt computer op andere manier en heeft dus baat bij een specifieke samenstelling. Ik heb zelf pas ook een computer bij elkaar gestoken maar dan eerder op specs dan op de prijs.
Welke zaken heb ik overwogen ?
Main harde schijf :
Alleen voor Windows/programmfiles, verder niets. Data sla ik op op andere drives (Western Digital Green Line 2TB). Main disk was altijd een 10k raptor, maar is nu een SSD geworden. De fabeltjes dat windows er met een floep staat gaan overigens alleen de eerste dag op tot je er van alles op geinstalleerd hebt. Daarna is het wel sneller dan van een drive, maar niet meer zo speedy als die eerste paar uur na windows install. (mijn keus was een Crucial M4 248GB SSD)
Videokaart:
Boeit niet zo heel veel als je een studio computer bouwt, een middenklasser is waarschijnlijk meer dan genoeg. Ik heb nog een oude video kaart die prima werkte dus die heb ik overgezet (is een Nvidia GTX470)
Moederboard/CPU :
Da's de lastigste keus aangezien er zo veel opties zijn. Zaken als onboard soundcard zijn niet interresant omdet je die toch niet gaat gebruiken denk ik. Wel zinvol is welke socket je wilt, neem je een voordeligere oudere standaard, of de wat duurdere nieuwe reeksen (1150, 2011 als je voor intel gaat). Voordeel van nieuwe reeks is dat je wellicht bij een volgende upgrade alleen een nieuwe core hoeft te kopen en je je moederboard/geheugen kun blijven gebruiken.
Een moederboard kan meestal een maximale hoeveelheid geheugen aan, en er zijn een bepaald aantal sockets om strips in te prikken. Welk en hoeveel geheugen je wilt gaan gebruiken is hierin bepalende factor. Als je meer dan 2 strips gaat plaatsen, check dan of je moederboard 4 kanalen geheugen tegelijk kan aansturen, dan haal je meeste rendement uit je geheugen.
Geheugen:
Welk geheugen je moet hebben hangt af van je moederbord maar is bij een moderne computer waarschijnlijk ddr3, bekijk de maximale snelheid waarmee je moederbord het geheugen kan aanspreken en kies die strips (als je niet gaat overklokken). Kies dual channel strips, dit zijn 2 gelijke strips die als het goed is vrijwel gelijke timings/specs etc hebben. Stop die ook in de goede banken op je moederboard. Meestal horen de 2 links banken niet bij elkaar en is de nummering anders, de handleiding van je moederbord legt uit hoe je je geheugen moet plaatsen. Ik heb er nu 2 strips in zitten van 8GB (Kingston HyperX.
Mijn mening is dat je meer voordeel behaald met meer intern geheugen dan een hogere CPU snelheid. Bij mijn vorige upgrade ging ik eerst in CPU bijna 2x zoveel vooruit en ik merkte in het dagelijkse gebruik amper verschil. Tenminste, verschil was klein en na 2 dagen al gewend. Toen ik er echter nog 4 GB geheugen bij deed (totaal toen 8GB) viel het me gewoon op dat alles stukken rapper ging.... ik had toen mijn lesje geleerd

Een computer samenstellen is een lastige klus en om je heen kijken wat andere mensen hebben en weten hoe ze er over denken kan helpen. Ik heb ook eerst mensen wat gedachten zitten uitwisselen en ben na tijdje zoeken op mijn huidige systeem gekomen. Eigenlijk ook omdat een vriend vrijwel dezelfde setup heeft en daar nog nooit gezeik mee heeft gehad. Ik denk dat dat misschien wel de doorslaggevende factor is geweest.,,,