Pro

Beugen
Vindt je het ook niet een rare vraag of je beinvloed wordt door reclame? Dat weet je toch niet bewust. Als ik een broek koop, koop ik die dan alleen omdat ik m mooi vindt en ie lekker zit? Waarom ben ik eigenlijk in die winkel? Heeft dat te maken met reclame?
Ik ga een nieuwe telefoon kopen. Kies ik dan na rationeel beslissen een galaxy s3 (ik noem maar iets) of zegt mijn onderbewuste dat die telefoon goed is? Wat is de reden dat ik een Mediamarkt binnen ben gelopen ipv een dixons.
Denk jij als je een paar sneakers koopt 'deze waren uit die TV reclame wat fijn dat ik die heb'??
/philosofisch?gedoe
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Semi-Pro

Tilburg
@Estacy, onderschat de kracht van reclame en de zwakheid van de menselijke geest niet.?
Ik ben er zelf net zoals jij aangeeft ook niet echt gevoelig voor, maar dat is uitzondering op de regel. Ook al betrap ik me er zelf wel eens op dat ik een voorkeur voor de albert heijn heb omdat die reclames het minst irritant zijn in verhouding tot de jumbo/plus etc.?
Het gaat vaak om associatie. Als een naam of merk maar vaak genoeg voorbij komt en je hebt dan een keer iets nodig uit de categorie waar een product in valt dan schiet die naam of merk als eerste door je hoofd en dat willen ze bereiken.?
Om nog terug te komen op de albert heijn. Die hadden laatst toch wel de meest geniale campagne ooit met die mini's voor kinderen. Dat je zo'n miniatuur pakje hagelslag of wasmiddel kreeg. Die koters zijn er volop mee aan het spelen en cre?eren onbewust brand loyalty. Als die later in de supermarkt staan en die zien een pot calve pindakaas dan denken ze 'he daar heb ik nog mee gespeeld toen ik klein was' en hoppa de winkelwagen in.?
Ik weet haast zeker dat die campagne AH niks gekost heeft, want al die merken zullen graag betalen om in die campagne te zitten.?
Dat is de invloed van reclame, helaas..
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
Pro

Beugen
inderdaad associatie. Ben ik helemaal met je eens, zelfs als een reclame heel irritant is, je onthoud de naam wel.
Ik weet zeker aan welk bedrijf jij denkt als er een sterretje in je vooruit zit.
Maar wat ik bedoel is dat het niet iets bewust is, dus hoe weet je of het door reclame komt dat iets koopt of ergens naar binnen gaat?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Semi-Pro

Tilburg
Ik denk dat een belangrijk aspect daarbij is of het om een product gaat waarbij je emotioneel betrokken bent.?
Om een voorbeeld te geven; als je ruitenwisservloeistof nodig hebt dan is het voor jou het belangrijkst dat het niet te duur is en je ruit er goed van schoon wordt. Als het dan van merk A of merk B is zal dat verder een rotzorg zijn. Zelfde met brood of groente etc.?
Als je nu bijvoorbeeld kleren gaat kopen dan willen de meeste mensen een soort stijl of status uitdragen. Dus dan gaat het rationele aspect (ik heb het koud dus ik moet een trui kopen om mezelf warm te houden) verloren en komt er emotie bij kijken (ik wil die trui van merk A, want dat merk is cool en daar loopt BN'er zoveel ook in) en daar spelen de marketeers handig op in.?
Vaak heeft dat ook te maken met de aanschafwaarde van een product. Hoe kleiner een bedrag hoe minder vatbaar je bent voor reclame, want het speelt geen significante rol in je portomonnee. Heb je een miskoop van een paar euro dan probeer je de volgende keer een ander merk. Bij duurdere aankopen krijg je juist weer die associatie. Je koopt het niet zomaar, maar als een merk vaak op tv komt ben je geneigd te denken dat het wel goed is dus koop je dat.?
Aan de andere kant zie je ook dat bij de duurdere aankopen de consument, zeker in de huidige tijd, zich veel meer gaat verdiepen in de onderlinge verschillen tussen merken en op basis daarvan een keuze maakt. Weer meer de rationele kant op zeg maar. Vaak zie je bij producten waar de consument verstand van heeft dat reclame minder invloed heeft dan bij producten waarover men geen kennis heeft.?
Dit zijn slechts enkele voorbeelden maar zo zijn er wel duizend..?
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
SuperPro

Kalmthout
Er is toch een duidelijk verschil in be?nvloed worden door reclame, iedereen wordt wel beinvloed door reclame, maar het hangt af hoe je die reclame gaat plaatsen, sommige mensen laten hun keuze in bvb een bepaald merk of verkoopspunt volledig afhangen door hetgeen ze via reclame hebben gezien en/of gehoord, andere mensen doen dat niet en gebruiken die reclame enkel als een info over het produkt in't algemeen en niet voor merkkeuze oid, ik geef als voorbeeld, mobiele telefoons, een consument z'n gsm is aan vervanging toe en door de vele publiciteit via allerlei mediakanalen over een smartphone zal die consument in een winkel die smartphone als mogelijke optie gaan beskijken, terwijl hij anders een gewonen simpele gsm had gekocht, zover doet de reclame zijn werk,maar de consument gaat niet zijn keuze van het merk vd Sm-Phone laten afhangen van die reclame, niet iedereen is bezig met de hippe of must have merken.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true