heb het de hele topic gelezen maar zie dat er echt veel onkunde van apparatuur is, maar dat maakt niet uit want iedereen moet leren.
een eq op je mixer is er voor om sommige tonen meer kracht bij te zetten.
dus wanneer je een nummer hebt waar je denkt vette melodie dan draai je je midden of hoog net ff iets meer open om dit kracht mee tegeven en dat wil je naar je publiek uitstralen.
heb je mischien een nummer waar meer bass in moet omdat het vergeleken met het voorgaande nummer niet klinkt dan draai je je bass ook verder open.
ook werd er gesproken over een nummer dat niet goed klonk en dat werd dan goed gezet met een eq *tip* zorg dat je muziek (cd) goed is en geen slechte kwaliteit hebt, dus gooi dat slechte nummer/cd maar gewoon in je prullebak
als je inmixt dan (dit doe ik) draai ik mijn bass volledig dicht en mijn midden draai ik dicht tot dat het nog een kwart open staat.
als ik inmix dan draai ik eerst de midden terug en als het zover is draai ik bij plaat 1 de bass weg en tegelijk bij plaat 2 de bass erin, kort uitgelegd.
ook zorg ik altijd dat ik altijd neutraal draai dus alle eq knoppen in het midden, zodat je een bepaald gebied kunt controlleren (h,m,l) en eventueel dus lager of hoger zet.
de eq tussen mixer en versterker is naar mijn mening onzin. zeker voor een drive-in show omdat je (als je het goed doet) neutraal op je mixer eq uitstuurd dus heb je de juiste tonen al voor een goede uitsturing. (als je een band doet of een zanger is het wel nodig, voor alleen plaatjes te draaien absoluut niet)
en als het in een bepaalde ruimte niet goed klinkt ligt het aan de acoustiek van het gebouw en dan kun je nog zoveel met je eq (tussen mixer en versterker) kloten dan krijg je het nooit goed.
of je koopt goede kwaliteits boxen natuurlijk (scheelt ook erg veel)
geluid inregelen doe je ook op het punt dat er mensen binnen zijn omdat je dan massa hebt(met een drive-in hoefd dit niet) en dus weer een andere acoustiek dan dat je een lege ruimte hebt.
DUS: stuur met je mixer eq altijd neutraal uit of je moet je nummer kracht mee geven door een bass harder te laten klinken of een melodie, zorg wel dat je ze wel teug zet naar neutraal (0db)
DUS: een eq tussen mixer en versterker is voor een drive-in onzin, weggegooid geld en als je er geen verstand van hebt kun je er alleen maar schade mee maken dan goeds, dus dat wil zeggen iedereen die een eq in zijn 19" rek heeft zitten heeft er geen verstand van, geld teveel of doet zangers en bands.
doe je zangers en bands gooi je eq uit je 19"rek en koop een kwaliteits mixer, zodat je ook tijdens een optreden bij kunt draaien en corrigeren (dit lukt zeker niet met een 19" 30 bands eq ook niet met een fictieve 600 bands omdat je tussen je mixer en versterker zit dus pas je meteen alles aan aan je uitsturend geluid en dat wil je niet je wilt alleen een zanger corrigeren of een gitaar.
waarom worden er dan eigenlijk eq's gemaakt? voor domme jongens met geld zodat ze intressant kunnen doen
(was een van mijn eerste lessen op school toen ik audio kreeg)