Hoe heb jij je EQ ingesteld op je mixer?  (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

ChiellianvanWhod    posted on 05-03-2006 16:44
Hierbij een vraag over de instellingen op je mixer.
en dan vooral om de EQ (en gain).
Ik heb ze niet helemaal open staan (zoals DJ Liberty dat wel heeft) maar half naar rechts dus niet helemaal helemaal open dus.
Hoe heb jij dit altijd ong?
en tijdens het mixen? draai je ze dan helemaal weer dicht of ook nog een btje open?

graag jullie reacties over dit:D

What do you think about Hoe heb jij je EQ ingesteld op je mixer? ??

Vote :   

robbert    posted on 05-03-2006 21:49
Maar mijn vraag was dus.. waarom zet je nij het inmixen de gain op 0?

Djliberty leer eens lezen please..

DJMichel    posted on 05-03-2006 22:25
Ik stel het volume in met de master, omdat ik ingebouwde versterkers in me boxen heb zitten en niet zou weten hoe ik anders me volume moet regelen :P
User edit by DJMichel on 05-03-2006 @ 22:26:00 (1%)
Sandr    posted on 05-03-2006 22:27
Er zit achter op je speakers toch wel volume regeling dan..?
Play that funky music white boy....
DJMichel    posted on 05-03-2006 22:30
Poster: Sandr
Er zit achter op je speakers toch wel volume regeling dan..?

Nee die zit er niet! Heb de actieve monitor van behringer (goede luidsprekers, daar niet van), maar er zit geen volumeknop op de achterkant.

User edit by DJMichel on 05-03-2006 @ 22:30:49 (2%)
PatrickBeuken    posted on 05-03-2006 23:48
Poster: DJMichel

Nee die zit er niet! Heb de actieve monitor van behringer (goede luidsprekers, daar niet van), maar er zit geen volumeknop op de achterkant.

Lullig...
Winston    posted on 06-03-2006 00:39
EQ afgesteld op mijn kamer met de EQ van mijn actieve speakers.

De kanaal EQ is op de eerste plaats zodanig afgesteld dat ik behalve dezelfde volume ook dezelfde bass, mid en treble tonen hoor in mijn headphone bij dezelfde track. Dit is mijn referentie track.

De rest hangt af van de set die ik draai om ongewenste toonverschillen te onderdrukken.

Tijdens het cue-en zet ik hem eerst gelijk met de draaiende track of zoals ik wens dat het moet klinken in de set als de track alleen verder draait na de transitie. Dus vooraf spieken.

Tijdens het beatmatchen benadruk ik meestal de bass, soms meer treble als het beatmatchen op de beat moeilijk gaat. Dat doe ik door een combinatie van boost en cut.

Tijdens overgangen verschilt het wat ik met de EQ's doe van beide kanalen, afhankelijk van de tracks in de mix. Dit vindt ik nu het spannendste. De mix moet gewoon goed klinken. Een standaard methode voldoet voor mij dus niet meer.

Het varieert van niks, geleidelijk of plots voor wat betreft cuts en boost op de 3 band EQ van mijn mixer. Soms doe ik wat met de kill switches. bv elke beat 1 en 3. Soms ook surrogaat filter effecten. En tegelijk de volume in de gaten blijven houden natuurlijk.

Al deze mogelijkheden met EQ geven mij daarom geen reden om nog meer te moeten kunnen met effecten.

Tic Toc
djmamo    posted on 06-03-2006 01:05
heb het de hele topic gelezen maar zie dat er echt veel onkunde van apparatuur is, maar dat maakt niet uit want iedereen moet leren.

een eq op je mixer is er voor om sommige tonen meer kracht bij te zetten.

dus wanneer je een nummer hebt waar je denkt vette melodie dan draai je je midden of hoog net ff iets meer open om dit kracht mee tegeven en dat wil je naar je publiek uitstralen.

heb je mischien een nummer waar meer bass in moet omdat het vergeleken met het voorgaande nummer niet klinkt dan draai je je bass ook verder open.

ook werd er gesproken over een nummer dat niet goed klonk en dat werd dan goed gezet met een eq *tip* zorg dat je muziek (cd) goed is en geen slechte kwaliteit hebt, dus gooi dat slechte nummer/cd maar gewoon in je prullebak

als je inmixt dan (dit doe ik) draai ik mijn bass volledig dicht en mijn midden draai ik dicht tot dat het nog een kwart open staat.

als ik inmix dan draai ik eerst de midden terug en als het zover is draai ik bij plaat 1 de bass weg en tegelijk bij plaat 2 de bass erin, kort uitgelegd.

ook zorg ik altijd dat ik altijd neutraal draai dus alle eq knoppen in het midden, zodat je een bepaald gebied kunt controlleren (h,m,l) en eventueel dus lager of hoger zet.

de eq tussen mixer en versterker is naar mijn mening onzin. zeker voor een drive-in show omdat je (als je het goed doet) neutraal op je mixer eq uitstuurd dus heb je de juiste tonen al voor een goede uitsturing. (als je een band doet of een zanger is het wel nodig, voor alleen plaatjes te draaien absoluut niet)

en als het in een bepaalde ruimte niet goed klinkt ligt het aan de acoustiek van het gebouw en dan kun je nog zoveel met je eq (tussen mixer en versterker) kloten dan krijg je het nooit goed.

of je koopt goede kwaliteits boxen natuurlijk (scheelt ook erg veel)

geluid inregelen doe je ook op het punt dat er mensen binnen zijn omdat je dan massa hebt(met een drive-in hoefd dit niet) en dus weer een andere acoustiek dan dat je een lege ruimte hebt.

DUS: stuur met je mixer eq altijd neutraal uit of je moet je nummer kracht mee geven door een bass harder te laten klinken of een melodie, zorg wel dat je ze wel teug zet naar neutraal (0db)

DUS: een eq tussen mixer en versterker is voor een drive-in onzin, weggegooid geld en als je er geen verstand van hebt kun je er alleen maar schade mee maken dan goeds, dus dat wil zeggen iedereen die een eq in zijn 19" rek heeft zitten heeft er geen verstand van, geld teveel of doet zangers en bands.

doe je zangers en bands gooi je eq uit je 19"rek en koop een kwaliteits mixer, zodat je ook tijdens een optreden bij kunt draaien en corrigeren (dit lukt zeker niet met een 19" 30 bands eq ook niet met een fictieve 600 bands omdat je tussen je mixer en versterker zit dus pas je meteen alles aan aan je uitsturend geluid en dat wil je niet je wilt alleen een zanger corrigeren of een gitaar.

waarom worden er dan eigenlijk eq's gemaakt? voor domme jongens met geld zodat ze intressant kunnen doen

(was een van mijn eerste lessen op school toen ik audio kreeg)

www.moonentertainment.nl
Camino    posted on 06-03-2006 01:30
@ mamo: als ik 200 uitgeef om een stack te huren, betaal ik die 7.50 er gerust wel bij als het betekend dat het niet wat mooier klinkt en een fris geluid hebt.
Rhino    posted on 06-03-2006 10:28
Daar zijn geen vaste waarden voor.

Dat hangt af van de ruinmte waar je staat , want als ik in een zaal mijn eq net zo zet als bijvoorbeel dthuis dan weet ik zeker dat iedereen met een peiep in de oren naar huis gaat .

en dat wil je niet natuurlijk als dj.

Dus je eq settings zijn gewoon geheel afhankelijk van het systeem waarop je draait.

In feite moet je niet naar je knoppen kijken, maar gewoon luisteren totdat je de sound hebt die je wil hebben.

en zorg gewoon dat je altijd ergens tussen de 0 en de +2 uitstuurt.

Die +2 is wel lekker voor tech etc etc.

Maar blijf uit uit het dak van het rode gebied.

Gewoon goed luisteren wat mooi is !.

:0

the-melody    posted on 06-03-2006 12:55
Poster: robbert

kheb even alles gelezen en ja kun je bv de mid hoger zetten, of wat meer bass toevoegen. Als dit geen antwoord is typ je vraag dan eens opnieuw aub:d
djmamo    posted on 06-03-2006 13:13
Poster: DeafDJ
@ mamo: als ik 200 uitgeef om een stack te huren, betaal ik die 7.50 er gerust wel bij als het betekend dat het niet wat mooier klinkt en een fris geluid hebt.

ja maar dat komt niet door je eq,  bij elke goede geluids set heb je geen eq omdat je al een goede uitstuuring hebt, dus is een eq overbodig.

het heeft alleen zin als je een zanger of een band hebt (lees hierboven mijn eerder geposte post)

je kiest toch voor een geluidset voor zijn geluid (ev, jbl) waarom zou je er dan nog aan gaan kloten. als je een eq er tussen zet ga je dingen veranderen aan de dinamiek van je boxen, waarom heb je dan die boxen gehuurd of gekocht? want je huurd/koopt ze voor het geluid dat ze uitsturen.

als jij een drive-in hebt en alleen plaatjes draait dan heb je geen eq nodig omdat je apparatuur goed uitstuurd (kwaliteits spullen) en hoef je er niets meer aan te doen met je eq omdat je sneller iets verkeerd zet dan dat je iets goed zet.

en het is niet nodig.

geloof mij maar koop/huur geen eq want het heeft geen zin (zit het in een rek dat je huurt zorg dan dat hij gewoon op 0db staat)

www.moonentertainment.nl
Lassy    posted on 06-03-2006 14:29
Gain: altijd op 0 dB op pfl

High: Bij cd's (geen verlies in hoge tonen) staat hij altijd op 0. Bij vinyl (wel verlies in hoge tonen) +2dB tot soms zelfs +8dB

Mid: van 0dB tot +2dB (weer afh. van kwaliteit van de betreffende track)

Low: afhankelijk van platen die ik mix, maar zo neutraal mogelijk

Jer    posted on 06-03-2006 14:39
ik gebruik die equalizer op m'n mengpaneel om te mixen.
Dus cd speler één: de bass zachter en bij cd speler twee weer wat harder.
Maar wat dj mamo zegt: ik heb m'n (misschien wel iets teveel) 2x31 bands equalizer wel nodig hoor om net m'n muziek wat lekkerder te laten klinken in me kamer, maar iedreen ze mening!

[edit:] heb de tekst even in het ABN gezet, punten en komma's maken het een stuk leesbaarder, kan je daar op letten? thnx! Winking my eye
Mod edit by Jorrit on 06-03-2006 15:01 (62%)
Jorrit    posted on 06-03-2006 15:09

als jij een drive-in hebt en alleen plaatjes draait dan heb je geen eq nodig omdat je apparatuur goed uitstuurd (kwaliteits spullen) en hoef je er niets meer aan te doen met je eq omdat je sneller iets verkeerd zet dan dat je iets goed zet.

@mamo: klopt imo niet helemaal.

Hoe duur je setje ook is, hij kan nog gebrekken hebben in sommige toonhoogtes, want dit is persoonlijk.

De externe eq is daarvoor bedoelt. Ook is het zo dat een setje boxen in elke zaal anders van klinken. Akoestiek of niet, aan de akoestiek kan je niets veranderen, als je met een eq iets kan wegpoetsen is dat mooi mee genomen.

djjw    posted on 06-03-2006 15:12
Poster: robbert

Poster: Djliberty
kheb even alles gelezen en ja kun je bv de mid hoger zetten, of wat meer bass toevoegen. Als dit geen antwoord is typ je vraag dan eens opnieuw aub

uhhh die vraag van robbert lijkt me toch vrij duidelijk !!!!!
en nee, je gain heeft dus niks te maken met je mid of bass!

voor het grootste deel ben ik het met djmamo eens dat als je een set boxen
koopt dat je die koopt voor het geluid en een eq. dan overbodig is,
klint het dan in een andere ruimte onverhoopt toch klote dan is er met een eq.
ook haast niks te redden, wat je wel kan hebben is dat je boxen bv. teveel bas
(of mid of hoog) afgeven, en dat met een losse eq. bij regelt zodat je op je mixer
gewoon op 0db kan draaien, en tijdens het mixen nog wat kan spelen!

het verbaasd me wel dat er mensen zijn die in andere topics mensen
tips lopen tegeven en spullen aanlopen te raden,die nog niet weten
hoe je een eq. op je mixer gebruikt !
oja en waar zou die gain knop toch voor zijnConfused??!
nou iig niet om hem helemaal dicht tezetten!

damnn jorrit je was me net voor
User edit by djjw on 06-03-2006 @ 15:18:22 (15%)
djmamo    posted on 06-03-2006 15:37
ff kijken:

Poster: Jorrit

Hoe duur je setje ook is, hij kan nog gebrekken hebben in sommige toonhoogtes, want dit is persoonlijk.

De externe eq is daarvoor bedoelt. Ook is het zo dat een setje boxen in elke zaal anders van klinken. Akoestiek of niet, aan de akoestiek kan je niets veranderen, als je met een eq iets kan wegpoetsen is dat mooi mee genomen.

dit ligt niet aan je geluidsset maar aan de opname van een plaat/cd en daarvoor heb je op je mengpaneel een eq zitten zodat je het nummer bij kunt stellen en niet een externe eq.
en het is zo dat jou set niet anders klinkt de ruimte verander jou geluid en als er enigzins massa binnen is dan is dat al snel anders en klinkt het alweer snel "normaal" dus heb je geen externe eq nodig omdat je alles op je mixer kan regelen.
zijn er mensen bij die dit niet kunnen raad ik hun aan om op internet of in de bibliotheek informatie te gaan zoeken over audio, vind dit best belangrijk als je draait dat je ook weet wat je doet.

Poster: djjw

ja vind ook dat dit niet kan, hoop dat er mensen zijn die zelf op onderzoek gaan voordat ze iets zeggen of informatie gaan geven.

ja vind ook dat dit niet kan, hoop dat er mensen zijn die zelf op onderzoek gaan voordat ze iets zeggen of informatie gaan geven.

www.moonentertainment.nl
User edit by djmamo on 06-03-2006 @ 15:42:11 (100%)
djmamo    posted on 06-03-2006 15:41
hij doet raar met quoten
www.moonentertainment.nl
Rhino    posted on 06-03-2006 15:47
quote dj mamo:vind dit best belangrijk als je draait dat je ook weet wat je doet!

rhino :en daar ben ik het echt 100% mee eens, er wordt een hoop zomaar aangenomen en vervolgens klakkeloos in de rondte geslingerd zonder dat men weet waar men het over heeft !

Happy, laughing

djmamo    posted on 06-03-2006 16:49
kijk dat zie ik dan weer graag
www.moonentertainment.nl
Sandr    posted on 06-03-2006 16:53
Haha, daar hebben jullie gelijk in, maar er zijn hier ook genoeg mensen die wel verstand van zaken hebben, en die zullen dan ook corrigerend optreden lijkt mij.
Dat zijn ze toch wel aan hun "stand" verplicht
Play that funky music white boy....
Jorrit    posted on 06-03-2006 17:02

dit ligt niet aan je geluidsset maar aan de opname van een plaat/cd en daarvoor heb je op je mengpaneel een eq zitten zodat je het nummer bij kunt stellen en niet een externe eq.
en het is zo dat jou set niet anders klinkt de ruimte verander jou geluid en als er enigzins massa binnen is dan is dat al snel anders en klinkt het alweer snel "normaal" dus heb je geen externe eq nodig omdat je alles op je mixer kan regelen.

Dit is dus onzin. Een plaat komt uit de studio zoals de plaat hoort te zijn, en een geluidsset wil in een andere ruimte wel eens een verkeerde weergave geven.

Verder zeg je dat als er masse (mensen dus) binnen komt, er neutralisatie is. Hiermee geef je in feite toe dat er wel degelijk een variabele in het spel is: namelijk de vulling van de zaal. Ook dit verschilt per avond, en ook dan is het makkelijk om het een en ander bij te stellen aan je eq.

the-melody    posted on 06-03-2006 17:11
Poster: djjw
uhhh die vraag van robbert lijkt me toch vrij duidelijk !!!!!
en nee, je gain heeft dus niks te maken met je mid of bass!

voor het grootste deel ben ik het met djmamo eens dat als je een set boxen
koopt dat je die koopt voor het geluid en een eq. dan overbodig is,
klint het dan in een andere ruimte onverhoopt toch klote dan is er met een eq.
ook haast niks te redden, wat je wel kan hebben is dat je boxen bv. teveel bas
(of mid of hoog) afgeven, en dat met een losse eq. bij regelt zodat je op je mixer
gewoon op 0db kan draaien, en tijdens het mixen nog wat kan spelen!

damnn jorrit je was me net voor
 wie zegt er dat ik aan de gain knop zit:s endaarbij iedereen heeft toch eigenlijk zijn mixstijl, teminste ik dan toch!
 wie zegt er dat ik aan de gain knop zit:s endaarbij iedereen heeft toch eigenlijk zijn mixstijl, teminste ik dan toch!
User edit by the-melody on 06-03-2006 @ 17:13:44 (20%)
PatrickBeuken    posted on 06-03-2006 17:12
Grootste reden waarom een drive-in een aparte EQ nodig heeft is om de 'slechte' kwaliteit van de speakers te compenseren. Als je bijv 2 fullrange kasten hebt die je als tops gebruikt (speakers hoeven dus niet zo geweldig te zijn in het lage) en je wilt die eens als normale fullrange gebruiken, dan kun je een aparte eq gebruiken om standaard dat lage wat meer kracht te geven.
Rhino    posted on 06-03-2006 17:12
quote Jorrit:Dit is dus onzin. Een plaat komt uit de studio zoals de plaat hoort te zijn, en een geluidsset wil in een andere ruimte wel eens een verkeerde weergave geven.

Rhino:en dat is dus nog grotere onzin, hoe een plaat klinkt hangt af van degene die hem masterd.

Je wil niet weten hoe veel verschil er zit tussen eindmixen en masters .

dat is dan ook een van de redenen waarom je EQ en gain op je mengpaneel hebt zitten.

zouden alle platen zijn afgemixt volgens een industrienorm dan zouden alle mixerfabrikanten daar zo op kunnen inspringen en de gain weglaten van hun mixers .

ook zouden ze dan de EQ settings ``fixed`` kunnen maken.

en dat is dus niet het geval .

het is zeker niet de bedoeling dat mensen op innercity aan de zaal eq gaan zitten.
temeer omdat een groot deel van de dj-s niet eens weet hoe iets moet klinken.
Er zijn er zat die hun EQ gewoon ronduit misbruiken en het publiek doof maken.
Lijkt me niet fijn dat zo,n type dan ook nog even een EQ boost geeft op de zaal EQ
Happy, laughing

User edit by Rhino on 06-03-2006 @ 17:14:17 (34%)
Jorrit    posted on 06-03-2006 17:16
ik ga er in dit geval natuurlijk van uit dat degene die hem masterd wel verstand heeft van wat hij doet.
Maar als je het nog niet eens ben met zijn manieren, heb je de eq in de mixer.

Maar dat is hier niet de discussie, het gaat me om de opmerking van Mamo, dat (externe) eq's totaal zinloos zijn, wat gewoon niet waar is.

Wat partikbeuken zegt is precies mijn punt.

Maar het ging hier over de eq op je mixer.
Mod edit by Jorrit on 06-03-2006 17:16 (3%)
 Reply on last page

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

147 Users online: 43 Guests (104 Unknown)
Pages generated today : 1.361
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.966.388

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use