Sidechain vraag
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ElReyGrande    posted on 26-08-2013 17:56
Hallo mensen,

Ik plaats dit in het rookieforum omdat ik op producegebied mezelf nog niet echt ''ervaren'' kan noemen. Na deze hele vakantie besteed te hebben aan youtube tutorials kijken, het forum af speuren en veel oefenen blijf ik steeds bij een punt zitten.
Ik heb namelijk een melodie die ik in mijn hoofd heb zitten en deze probeer ik dan zo goed mogelijk in de pianoroll te knallen.

Zoals ik in de tutorials blijkt is dat de melodie gesidechained moet worden om de melodie een extra kickend effect te geven.
Wanneer ik nu het sidechainen toepas op die melodie die ik uitgewerkt heb in de pianoroll wordt mijn melodie op sommige punten waar mijn kick precies op een noot van mijn melodie zit wat gedempt, hierdoor wordt de originele melodie als het ware negatief (in mijn opzicht) veranderd. Hieronder heb ik een voorbeeld staan van wat ik bedoel.
https://soundcloud.com/el-rey-grande/exp

Nu mijn vraag, als dit gebeurd moet je dan echt je melodie aan gaan passen of is er nog een of andere truc voor om de melodie toch gesidechained te hebben maar zonder dat de originele melodie negatief veranderd wordt. Voor jullie zal dit waarschijnlijk heel beginnerig overkomen maar ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen, dat zou zeer gewaardeerd worden!

Groeten, Kevin

P.S ik werk met fl studio 10
User edit by ElReyGrande on 26-08-2013 @ 18:06:02 (5%)

What do you think about Sidechain vraag ??

Vote :   

ElReyGrande    posted on 28-08-2013 09:58
Niemand?
bambamstudio    posted on 28-08-2013 10:05
Met wat stuur je de sidechain van de compressor op het lead kanaal aan?
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
cross-over    posted on 28-08-2013 11:17
http://soundcloud.com/lau-daniels
ElReyGrande    posted on 28-08-2013 13:11
@bambam ik heb dit filmpje gebruikt om het sidechainen te leren: http://www.youtube.com/watch?v=kjXj0avDoiI

@cross-over Thx! merk nu al dat dat filmpje lang niet alles heeft behandeld! eens kijken of het nu wel gaat zoals ik wil!
User edit by ElReyGrande on 28-08-2013 @ 13:12:56 (46%)
bambamstudio    posted on 28-08-2013 13:28
Wat wil je bereiken met de sidechain? Of gebruik je het enkel omdat je denkt dat het moet? Want dat idee krijg ik er een beetje bij.
ElReyGrande    posted on 28-08-2013 13:37
Ik wil onder mijn melodie in het 2e gedeelte van de break richting de drop een kcik zetten, wat ik dacht is dat je de melodie dan altijd moet sidechainen om hem voller te laten klinken. Ik denk indd dat dat moet ja, is dit niet altijd het geval dan?
Luxx    posted on 28-08-2013 14:02
dat doet een sidechain compressie niet. sidechain compressie zorgt er juist voor dat op de plaatsen van de kick (meestal dan 99% van de gevallen) het volume naar beneden gedrukt word. blijkbaar vind je dat dus niet mooi, maar dat is het hele principe achter sidechain compressie wel. misschien moet je je compressie iets minder diep maken maar je blijft die demping houden.
www.mothermusic.nl
ElReyGrande    posted on 28-08-2013 14:11
Ik heb nu de sidechain aangepast op de manier van de link van cross-over en hem zoals jij zegt Luxx iets minder diep gemaakt en dat klinkt alweer een heel stuk beter! Maar als ik het nu duidelijk heb moet ik dan een melodie hebben die op de kick eigenlijk geen noot moet hebben die van belang is zodat ik het idee van de melodie niet kwijtraak, of de sidechain dan minder diep maken?
bambamstudio    posted on 28-08-2013 17:28
1 member likes this  Je gebruik sidechain onderandere bij die sporen waarbij de frequenties elkaat 'in de weg' zitten. Bassline/kick, vocalen lead etc. Sidechain is geem moet effect, sidechain is een oplos effect.?

En ja, je kunt je masterbis sidechainen met een kick die je in een lege bus uit laat komen zodat je hele plaat (letterlijk, en figuurlijk) zuigt.

MichaelMiller    posted on 28-08-2013 23:00
1 member likes this  Ik sidechain (vrijwel) altijd zo:
Een compressor (Ableton) met input 'Ghostkick' (ride/hi-hat met 40ms vertraging). Per kanaal wat ik wil sidechainen kijk ik hoe hard ik dat wil. Simple as that.
www.facebook.com/michaelmillerofficial
User edit by MichaelMiller on 28-08-2013 @ 23:02:28 (10%)
ElReyGrande    posted on 29-08-2013 09:45
Ah oke dankje mannen, heb hier alweer van geleerd! nogmaals bedankt!
MichaelMiller    posted on 29-08-2013 20:14
Heb iets voor je (en andere members) gezocht en gevonden. Luxx van dit forum had in een topic op ander forum (Vateaux) even het idee van compressie heel erg duidelijk uitgelegd. Dus als je het niet begrijpt, of niet helemaal..:
?
Een compressor is een effect waarmee je de dynamiek (het verschil tussen HARD en zacht) in een geluidsfragment verminderd. hierdoor worden de hoogte en diepte punten qua dB's dichter bij elkaar gebracht waardoor je een harder klinkend geluid krijgt. dit doet de compressor door het geluid in elkaar te drukken (compressen) BOVEN de threshold (een expander doet dit ook maar dan ONDER de threshold, handig om ruis mee weg te werken dus)

Threshold:
hiermee geef je aan op hoeveel dB je compressor moet gaan beginnen met het geluid indrukken.?
laten we voor dit voorbeeld zeggen dat de Thresholdop -20dB staat

Ratio:?
met Ratio geef je aan hoeveel het geluid moet worden ingedrukt BOVEN de threshold. laten we voor het gemak de Ratio 2:1 nemen. dit betekend dat iedere 2 dB die OVER de threshold gaat er maar 1 over blijft. oftewel een reductie van 50%. een ratio van 4:1 betekend dan dus een reductie van 75% enzovoorts.

maar nu moet je goed begrijpen dat dit dus alleen gebeurd met het aantal dB's die BOVEN de threshold komt. weet je nog dat de threshold op -20dB stond?
stel je nu voor dat je een audiofragment hebt die op -10dB uitpiekt. naar welk niveau brengt de compressor dit dan naar terug?
precies, naar -15dB.

Attack:
dit is exact hetzelfde als wat je ziet op je synths als je met ADSR zit te klooien. hoe hoger de attack, hoe langer het duurt voordat de compressor op zijn maximale Ratio komt boven de threshold.

stel je voor: de Ratio staat op 4:1 en de Attack staat op 100ms

dat betekend dat als het geluid BOVEN de threshold komt het 100ms duurt om de compressie van 1:1 naar 4:1 te brengen. dat betekend dat het begin van het audio fragment harder is dan de rest. handig bij vocalen, want je wilt niet de eerste lettergreep platdrukken, dan versta je je vocalist niet meer.

Release:
dat is nu heel eenvoudig: dit doet exact hetzelfde als de Attack maar dan onder de threshold. deze geeft aan hoelang het duurt voordat de compressor van 4:1 naar 1:1 terug gaat onder de threshold.

Peak/RMS
Peak= absolute dB niveau
RMS= gemiddelde geluidsniveau.?
wil je dus een diepe sidechain? zet dan je compressor op Peak.
wil je wat subtiele compressie? pak dan RMS

dan de?Knee:
je hebt in principe maar 2 verschillende soorten settings voor deze: Soft Knee & Hard Knee

Hard Knee betekend dat de compressor begint te werken vanaf de threshold en absoluut niet eerder.

Soft Knee betekend dat hij iets onder de threshold al een klein beetje begint met compressie zodat het nog geleidelijker gaat en je het minder goed hoort dat een geluid gecompressed word, en dat wil je in de meeste gevallen wel.

dan nu het fabeltje?'COMPRESS JE KICKS DAN WORD HET AWESOMEEEE'

nee dat word het niet. het zorgt er alleen maar voor dat je Punch harder er uit komt dan de tail van je kick waardoor je een punchy kick krijgt die heel kort is. Compressie is echt niet de oplossing voor alles en al helemaal niet het wondermiddel voor al je producties. je kan prima hele tracks maken zonder ook maar 1 ding te compressen op sidechain na. iedereen hier gebruikt waarschijnlijk toch alleen maar softsynths en samples dus dan heb je helemaal geen last van dynamiek problemen die verminderd moeten worden. dan heeft compressie gewoon zo weinig zin dat je het net zo goed links kan laten liggen
ElReyGrande    posted on 31-08-2013 13:40
1 member likes this  Oke top, het is nu helemaal duidelijk dat mijn gedachtengang over sidechainen helemaal verkeerd was. Bedankt voor het bovenstaande bericht nu is dat ook precies duidelijk! Ik heb nu in ieder geval genoeg stof om weer mee te gaan oefenen en dat zal ik ook zeker gaan doen thx!
Luxx    posted on 31-08-2013 22:14
jezus gast. had je die post van mij opgeslagen ofzo? xD

ik ben veel beknopter op vato forum, dat is duidelijk.
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 31-08-2013 @ 22:15:22 (100%)
MichaelMiller    posted on 31-08-2013 23:34
Poster: Luxx
jezus gast. had je die post van mij opgeslagen ofzo? xD

ik ben veel beknopter op vato forum, dat is duidelijk.

search button op Vato forum, sir.Winking my eye
Gery    posted on 04-09-2013 21:28
tip, probeer eens effecten te sidechainen, als in reverbs en echo's op een aparte bus sturen, 100% wet met een sidechain compressie op, je effect zal beter uitkomen zonder de mix te belasten.

zelfde geld voor effecten zoals white noise en risers, zeker in combinatie met claps komen de claps een pak beter uit als het effect gesidechained is Thumbs Up
DJ - Producer
ElReyGrande    posted on 24-10-2013 20:43
Ohw thx Gery voor je tip had die nog niet gelezen!
Ik heb deze vakantie eindelijk weer wat tijd gevonden om er aan te werken, ik heb een soort van ''afrojack'' geluid proberen na te maken in de drop. Hebben jullie hier misschien nog meer tips over?Ik heb de sidechain nu ook aangepast!
https://soundcloud.com/el-rey-grande/exp-2

Ik hoop dat jullie nog wat tips hebben want ik heb nu 3 ''projectjes'' open staan en loop steeds rond dit punt vast. Ik hoop niet dat ik te veel vragend overkom trouwens Happy, laughing

Gr Kevin
Relecto    posted on 26-10-2013 20:39
El,

Ik werk momenteel aan een project; Carry On, en wat voor mij goed werkt is niet teveel nadenken bij (Sidechain) compressie maar je oren gebruiken. Ik spreek voor mijzelf.

Wat je in deze plaat hoord is dat de compressie minimaal is maar de kick toch best goed naar voren komt terwijl die ontzettend zacht in de mix ligt, hij valt nu af en toe 'weg'. Het afmixen en fine tunen is dan ook nog niet gebeurd. Just the idea Winking my eye

Succes!
ElReyGrande    posted on 27-10-2013 09:17
Ten eerste vind ik je project al aardig goed klinken man, het is echt een voorbeeld van een track die ik zou willen kunnen maken haha. Misschien zou je wel bij de tweede drop de build up iets harder kunnen maken naar die drop toe? gewoon een ideetje Happy, laughing
Ah oke nou thx voor het advies in ieder geval, heb al wel een aantal filmpjes gekeken over mixing en mastering alleen moet ik daar nog een beetje ervaring mee op doen..
Wordt dat iets wat ''lege'' effect in mijn syths daar ook minder mee en wordt hij juist voller of heeft dat er helemaal niks mee te maken?

This is an old Topic

No new postings for 4.215 days.
 Post CommentThat would be 140.5 months
or a whopping 11.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

150 Users online: 21 Guests (129 Unknown)
Pages generated today : 37.571
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.710.523