Technische vraag
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

anciano    posted on 04-08-2013 23:26
Mijn bedrijf heeft nog twee BOSE? PANARAY? MB4 basluidsprekers (200 watt Continu Impedantie 8 W Nominaal per st.) en twee Dynacord srx 12.2 (150 watt RMS 8 ohms per st.) liggen en ik zou deze kunnen overnemen voor weinig geld.?
Wat voor versterker zou ik nodig hebben?
Is dit een goede set voor een mobile DJ?
Op dit moment gebruik ik een Dap Soundmate 1
Bedankt voor jullie input/advies

What do you think about Technische vraag ??

Vote :   1 member likes this  

Estacy    posted on 05-08-2013 00:16
1 member likes this  een set die compleet niet past bij elkaar. Aan de ene kant heb je de vrij lompe 12' dynacords, aan de andere kant 2 heel kleine subwoofers. Die panarays zijn gemaakt met 2 doelen in gedachte: installaties in cafes/dergelijken waar in een kleine ruimte een lekker volume gewenst is zonder grote speakers die in de weg zitten, en mobiel gebruik, voornamlijk spraakversterking (conferenties bijv.) en achtergrond muziek.?

Het is echter wel een systeem. Die subwoofers kun je eigenlijk alleen gebruiken als je er een Bose DSP of EQ kaart bij hebt. Tussen de subs en de versterker. Als je die niet hebt zijn het compleet nutteloze speakers want dan komt er niks geen geluid uit. Waarschijnlijk is die EQ om een beetje te verdoezelen dat het toch echt een subwoofer is opgebouwd uit piepkleine 5.5 inch speakertjes. Bass is veel luchtverplaatsing, en dat betekent dat je grote oppervlaktes nodig hebt (dus grote speakers). Dat zijn gewoon natuurwetten, daar kan ook Bose niet omheen.?

Daar komt nog bij dat de Panaray units compleet nutteloos zijn tenzij je er echt een hoop hebt. Zelfs Bose raadt aan om er meerdere te gebruikten per Panaray mid/top unit. En ik vermoed dat die Dynacords toch harder gaan. Met slechts 2 panaray subs houd je die Dynacords simpelweg niet bij. En die dynacords zijn ook al oud.?

Sterker nog, de subwoofer in je huidge systeem zal harder gaan dan 2 Panaray MB4s.?

een simpele som om je max SPL uit te rekenen is : gevoeligheid + 10log(vermogen) en met vermogen kun je het beste RMS of continue pakken. Bij de Bose kom je dan uit op:
87+10log(200) = 110. Door er 2 langs elkaar te zetten krijg je 6 dB extra, en door ze in een hoek te zetten ook nog, maar dit is niet altijd mogelijk.?
De sub van de Soundmate: 103+10log(400) = 129. Dat is een stuk hoger. Of ie dit daadwerkelijk haalt is de vraag omdat ik 103dB gevoeligheid niet helemaal geloof, maar dat is een andere discussie.

simpelweg: is dit een goede set voor jouw? nee.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
anciano    posted on 05-08-2013 00:18
Beste Estacy,
Wat een waanzinnig antwoord! Hier ben ik erg blij mee en ik heb weer wat geleerd...nogmaals tnx Thumbs Up
Estacy    posted on 05-08-2013 00:21
geen probleem! ik help graag wat luidsprekers betreft
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Tekhead    posted on 13-08-2013 03:49
Poster: Estacy
geen probleem! ik help graag wat luidsprekers betreft

Speakers zijn echt wel jouw stokpaardje He Winking my eye ?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
anciano    posted on 27-08-2013 21:00
Beste Estacy,

Hier nog een klein vraagje?? Ik heb inmiddels twee nieuwe actieve subwoofers gekocht, maar nu vraag ik mij af hoeveel stroom (wattage)?deze speakers trekken?
Ik heb op dit moment aan apparatuur: Traktor S4, Macbook pro, Seinnheser (draadloze microfoon) Alto mixer ZMX122 en dan twee actieve subwoofer met de volgende specs (per 1):
Max. vermogen 800W
RMS vermogen 400W
Woofer 15?/38cm
Impedantie 8 Ohm
Freq. bereik 40-200Hz
Max. gevoeligheid 127dB

Normaal plug ik dit in een geaarde stekkerdoos en vervolgens naar naar mijn haspel??(hiervoor had ik de Dap soundmate 1, deze plugde ik rechtstreeks in de haspel) Haspel kan 2500 watt hebben. Kan ik gewoon de subs ook in de haspel pluggen, zonder de kans dat dit oververhit raakt.
Ontzettend bedankt alleen al voor het stukje te lezen Thumbs Up
User edit by anciano on 27-08-2013 @ 21:01:23 (2%)

This is an old Topic

No new postings for 4.275 days.
 Post CommentThat would be 142.5 months
or a whopping 11.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

168 Users online: 10 Guests (158 Unknown)
Pages generated today : 44.938
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.652.689