Wat is CUE ?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Shai_lesh    posted on 02-03-2006 14:06
Op allle mixers staat het knopje CUE meestal is hij heel groot.
Maar wat is CUE eigenlijk??
Zover ik weet is het gewoon een knopje om de lied die speelt te stoppen.
Kunnen jullie misschien uitleggen wat CUE is?
En wat is CUE Gain? ?

Alvast Bedankt,

[Moved Chat Talk > DJ Gear NL]
Mod edit by W.i.M on 08-04-2006 00:17 (15%)

What do you think about Wat is CUE ? ??

Vote :   

Mimoza    posted on 02-03-2006 14:15
cue op een mengpaneel is htezelfde als pfl (pre fader listening)
dat betekent dus dat je je kanaal kan beluisteren door je hoofdtelefoon of monitor als je fader nog dicht is...
kiss the future
dion    posted on 02-03-2006 14:43
inderdaad probeer het eens dan hoor je het door je koptelefoon of monitor
Sandr    posted on 02-03-2006 15:00
En cue gain, wil zeggen het volume waarmee je het liedje door je koptelefoon hoort, als ik me niet vergis.
Play that funky music white boy....
Blast    posted on 02-03-2006 16:15
dit wist ik ook niet

maar nu wel.

Maar er zit ook bij iedere CD-speler een aparte CUE-knop, waarvoor is die dan?? Want die deed iets anders, d8 ik

the-melody    posted on 02-03-2006 16:18
wel die stelt een cue piont in(op de cdj) en als je daar op drukt als je speler op pause staat heb je ene soort van sampler(verbeter me)
djmamo    posted on 02-03-2006 16:26
cue op een cd speler is bij de meeste dubbele cd spelers gewoon STOP en een cue point wil dus eigenlijk alleen maar zeggen dat je een markering maakt, om het nummer te laten starten op dat punt.

en dat is een cue point, bijvoorbeeld als je een hele lange intro hebt van een nummer en de eerste bas die je tegen komt cue je omdat je dan met je bass begint te mixen/rechtzetten

www.moonentertainment.nl
Blast    posted on 02-03-2006 16:53
aaah oke,

Ik heb zelf virtual DJ (k gebruik t bijna nooit), en daar kan je ook CUE'en, maar dan is het zo als je de muziek hoort en je zet op een bepaald stukje een CUE-point en je drukt dan weer een andere knop in, dan gaat de cd speler terug naar de plek (in de muziek) waar jij op de CUE-point heb gedrukt.

Misschien is dit een beetje vaag uitgelegd, en waarschijnlijk het zelfde als wat DJmamo zegt.

Jorrit    posted on 02-03-2006 16:53
het werkt precies hetzelfde als op cd spelers inderdaad Winking my eye
Blast    posted on 02-03-2006 19:58
oke,

weer wat geleerd

Lassy    posted on 02-03-2006 20:53
"cue" naar het Nederlands vertaald betekend "voorbeeld", maar ook "precies op het juiste moment”.

Cue op een mixer betekend dus iets anders (namelijk voorbeeld) dan cue op een Cd-speler (precies op het juiste moment).

User edit by Lassy on 02-03-2006 @ 20:54:29 (10%)
_Ivan_    posted on 02-03-2006 20:56
Volgens mij snappen sommige mensen zelf de betekenis niet van woordje CUE
Feel&.Celebrate.Life!
the-melody    posted on 02-03-2006 20:57
nja daarmee dta lassy denk ik het heeft verteld:p
Cyrille    posted on 02-03-2006 23:04
Poster: ivan1991
Volgens mij snappen sommige mensen zelf de betekenis niet van woordje CUE

Als je maar weet hoe je het moet gebruiken he..
Shai_lesh    posted on 02-03-2006 23:56
maar de cue point is dus zeg maar de punt waar het lied begint als je gaat overschakelen van de ene naar de andere cd speler..

maar dat is toch gewoon het zelfde als de lied met een hoofdtelefoon luisteren en op pauze drukken op het moment dat jij wilt dat het lied begint..

robbert    posted on 03-03-2006 00:41
Inderdaad ivan1991, gelukkig ben jij oud en wijs genoeg om dit te snappen..
Winston    posted on 03-03-2006 01:13
You can also cue a vinyl record. Het is dus een werkwoord dat alle handelingen omvat tijdens het inluisteren van een track zonder dat het publiek er wat van hoort. Het doel is meestal het vinden van je startpunt, de 'cue point'.

Op een mixer geeft het aan dat je kunt inluisteren zonder dat het publiek wat van merkt, dus pfl z.a. Mimoza zei.

Op een cd player geeft het woordje 'cue' aan dat je terug kunt naar het ingestelde 'cue point' als je erop drukt en op een aantal players (o.a. Pioneers) moet je ook hierop drukken als je je 'cue point' hebt gevonden.

Op de mixer en cd player heeft het woord 'cue' dus geen letterlijke betekenis, maar is het een aanduiding.

'Cue gain' ken ik niet. Wel de gewone 'gain', waarover al een topic was. Deze wordt gebruikt om het volume van de verschillende tracks die elkaar opvolgen gelijk te zetten m.b.v. de VU meter en je headphone als je het juist hebt afgesteld.

Tic Toc
Tekhead    posted on 04-03-2006 04:03
Poster: Lassy
"cue" naar het Nederlands vertaald betekend "voorbeeld", maar ook "precies op het juiste moment”.

Cue op een mixer betekend dus iets anders (namelijk voorbeeld) dan cue op een Cd-speler (precies op het juiste moment).

Amai, idd Lassy, dat is knap hoor en 100% juist ook.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
_Ivan_    posted on 04-03-2006 20:04
je gebruikt toch ook geen termen waar je de betekenis niet van weetConfused

Poster: Cyrille

Als je maar weet hoe je het moet gebruiken he..

Feel&.Celebrate.Life!
Camino    posted on 05-03-2006 12:36
Poster: ivan1991
je gebruikt toch ook geen termen waar je de betekenis niet van weetConfused

Als je niet precies weet wat bijvoorbeeld een flanger betekend, ga je het dan ook niet gebruiken?
_Ivan_    posted on 05-03-2006 21:13
k'wil wel weten wat het precies is voordat ik het ga gebruikenWinking my eye
Feel&.Celebrate.Life!
Sandr    posted on 05-03-2006 21:14
Dat maakt mij niet zoveel uit, als het maar klinkt toch..?
Play that funky music white boy....
Camino    posted on 05-03-2006 23:17
lijkt me ook.... moet je me niet vragen wat een lowpass filter "is," maar ik weet wel hoe het klinkt en hoe ik het gebruiken moet....
Tekhead    posted on 05-03-2006 23:41
Poster: DeafDJ
lijkt me ook.... moet je me niet vragen wat een lowpass filter "is," maar ik weet wel hoe het klinkt en hoe ik het gebruiken moet....

een lowpassfilter, is een filter die de lage tonen afschermt van de midden en hoge tonen
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
MadSteven    posted on 14-03-2006 21:28
Poster: Tekhead

een lowpassfilter, is een filter die de lage tonen afschermt van de midden en hoge tonen

spreekt ook wel voor zich: the low passes and it filters...

Maar goed, sommige mensen zijn wellicht niet zo welbegaafd in het Engels als anderen.

Of bedoel je meer hoe het werkt? Want dat is weer iets met weerstanden en zo...
Toby    posted on 14-03-2006 22:53
CUE komt van het engelse "to cueue" wat letterlijk betekent aanschuiven of in de rij staan, op je mixer is dit dus het volgende nummer voorbeluisteren en op je cd-speler is dit het start-punt van het volgende liedje klaarzetten.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

150 Users online: 13 Guests (137 Unknown)
Pages generated today : 37.457
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.277.081