Software/Plugins/knoppen (vragen)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Jari076    posted on 31-07-2013 17:39
Hallo beste forumleden,

Had een paar vraagjes. Ben net begonnen met FL Studio 11.
Maar ben van plan later logic pro te gaan gebruiken.?
Nou vroeg ik me af, heeft het dan zin om eerst fl studio te gebruiken?
Dus in andere woorden, heb je er profijt van als je fl studio goed onder de knie hebt?
Zijn de principes van de programma's hetzelfde, of is het als ik fl studio goed kan gebruiken en ik logic gebruik ik weer helemaal overnieuw kan beginnen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn 2e vraag, de plugins die je gebruikt zien er indrukwekkend uit, en ik krijg er goed geluid uit. Ik draai aan de vele knoppen die erop zitten, maar van meer dan de helft van de knoppen weet ik eigenlijk totaal niet wat ik precies aan het doen ben. Ik luister gewoon. Kennen jullie die knoppen goed? Leer je vanzelf wat het is of doet bijna iedereen het op 'gevoel'? ?
?Dan gelijk nog een vraag over plugins, ik vroeg me af, want hardwell heeft een nieuwe song die hij ook op tomorrowland speelde als openingssong, genaamd jumper. [Hardwell & W&W - Jumper]. Voor degene die dit lied kennen, dit vind ik nou een mooi voorbeeld van een mooie drop en climax, wat voor soort plugins zouden hiervoor juist zijn? En over het algemeen voor progressive house? Zijn dat dan gelijk ook hele dure of kun je zelfs gratis mooie plugins voor dit soort muziek krijgen?

Mvg,

Jari

What do you think about Software/Plugins/knoppen (vragen) ??

Vote :   

bambamstudio    posted on 31-07-2013 18:16
Vraag 1: ja heeft zin, gewoon lekker beginnen. De software die je gebruikt maar in dit stadium niets uit.

Vraag 2: Ja ik ken de knoppen goed. Voordat je je stort in het productie gebeuren: lees je eens goed in, kijk eens op youtube en zoek eens op dit forum, staan veel tips en truuks op
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
macmiata    posted on 31-07-2013 20:06
De snelste manier om niets meer te produceren, de volgende talloze uren is beginnen YT filmpjes te zien en te leren wat die knoppen doen.
Het is een tweezijdig zwaard. Ik hekel het grondig, want leren is nodig maar kost verdomd tijd en bovendien vergeet je heel veel terug. Zo merk ik het hier thuis.?
Dus als je lekker wil 'maken' - eerst doen en niet 'leren'
Ik offer soms een volledige dag op aan leren en voel me daarna erg ongelukkig, omdat ik niet 'gemaakt' heb. (en me dus niet heb uitgeleefd)
Ik heb rob papen zijn dvd's en boek hier uit. Ik heb geen idee meer hoe 't zat, en is nog maar half jaar geleden. vreselijk vervelend als ik weer aan mijn synth zit en een geluid wil maken. Dan start ik massive en loop ff door de presets en sample dat. V??l sneller.
bambam gaat me nu uitnodigen voor zijn lessen, let op Happy, laughing

Last year this dj got bored and tried to produce
bambamstudio    posted on 31-07-2013 21:54
Poster: macmiata

LOL
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Jari076    posted on 31-07-2013 22:05
De snelste manier om niets meer te produceren, de volgende talloze uren is beginnen YT filmpjes te zien en te leren wat die knoppen doen.
Het is een tweezijdig zwaard. Ik hekel het grondig, want leren is nodig maar kost verdomd tijd en bovendien vergeet je heel veel terug. Zo merk ik het hier thuis.?
Dus als je lekker wil 'maken' - eerst doen en niet 'leren'
Ik offer soms een volledige dag op aan leren en voel me daarna erg ongelukkig, omdat ik niet 'gemaakt' heb. (en me dus niet heb uitgeleefd)
Ik heb rob papen zijn dvd's en boek hier uit. Ik heb geen idee meer hoe 't zat, en is nog maar half jaar geleden. vreselijk vervelend als ik weer aan mijn synth zit en een geluid wil maken. Dan start ik massive en loop ff door de presets en sample dat. V??l sneller.

Hmm snap het niet helemaal, bedoel je nou dat je gewoon moet 'doen' of juist veel moet 'leren'? Maar hebben fl studio en bv logic veel overeenkomsten? Veel plugins zijn gewoon hetzelfde toch lijken mij? Maar bedankt voor je antwoord!
_Ivan_    posted on 31-07-2013 23:37
Ik heb zelf nooit met FL gewerkt, maar in Logic en Ableton zitten al een aantal standaard plugins die je kunt gebruiken om zulke geluiden te maken. Wil je meer dan zijn er allerlei synths die je kunt gebruiken (sylenth1, Nexus, Ana, Absynth, FM8, Massive). Van een aantal zijn er demo versies, zodat je kunt uitproberen of dit iets voor je is.?

Ik denk dat het voor je beeldvorming wel belangrijk is om te weten dat geluiden zoals die van Hardwell (vaak) opgebouwd zijn uit meerdere synths (lagen), waardoor het zo dik klinkt.?
Als je voor de eerste keer zo'n synth gebruikt zal het misschien tegen vallen dat het geluid wat je zoekt er niet direct bij zit, deze zul je zelf moeten maken, of een bestaande preset verbouwen.?

Tot slot sluit ik me aan bij de rest van bovenstaande reacties. Kijk eens op youtube als je niet weet wat bepaalde knoppen/effecten doen. Er is hier zoveel over te vinden en te bekijken.?

Succes!
Feel&.Celebrate.Life!
macmiata    posted on 01-08-2013 06:43
Ik bedoel dat je, als je vandaag iets wil maken, moet maken. Als je vandaag iets wil leren, moet leren. Maar niet moet denken 'ff leren en over uurtje iets maken'
Zo werkt het niet als beginner. Je loopt van de ene muur tegen de andere. En die tutorials duren soms ?3 a 5 uur voor ??n plugin.
Yeah really. En dat is kijken, dus niet pauzeren en even proberen.
Als je je dus wil vermaken, draai knoppen. Ik heb vaak te weinig plezier gemaakt na een tijd les te volgen en dan voel ik me echt kut. Geef me het gevoel van een onprettige dag.

Daarom, soms is het veel fijner om gewoon een preset te nemen voor een rise te maken of een stukje noise dan zelf te proberen vanaf nul die klank te maken, dat kost je (als beginner) uren en achteraf heb je een 'pssssstttt' geluid en verder niks noppes.
Want, dat is ook knoppen draaien en o zo verleidelijk uren knoppen te draaien en luisteren en achteraf was het een lege dag.?
Als je het nu nog niet begrijpt, over enkele weken w?l Happy, laughing

Jari076    posted on 01-08-2013 11:29
Oke bedankt, maar jij bedoelt dus gewoon een stuk van een ander lied met een preset voor een rise of stukje noise toch? Snap nog niet alle begrippen, sorry.
macmiata    posted on 01-08-2013 17:19
Ik begrijp je ook niet. Is 1976 je bouwjaar? Heb de indruk dat je veel jonger bent.

Ik probeer nog ??n keer:

Je maakt een beat. Boem tak boem tak loop, pakweg 4 bars (16 tellen dus - 1 bar is 4 tellen) (boem is basdrum, tak is snare)
je volgende pattern (als je dit woord niet kent zal de berg groot zijn waar je voor staat) enkel tak tak (je mute de boem)
je zet er een hat bij. tss tss tss en dus tak tak zoals je wil, door elkaar
je laat die tss tss van stil naar luider lopen naar 't einde van de pattern. De laatste stapjes van de pattern mute je alles
daarna plak je een pattern die 'veel' geluid heeft (boem tak weet ik veel)
we doen even alsof dit je track is.
Je zet een synth rise op 't einde van de opbouwende hats. dat is meestal een pink of white noise of zo die je dus uit je preset haalt, laat 'm opbouwen door er een filter functie open over te laten gaan of net dicht, wat jij wil

Probeer je dan eens voor te stellen dat je elk geluid dat je nu hebt, zelf maakt. De boem, tak, rise, enz. Dat duurt dagen en dagen, zeker als beginner.?

veel termen die ik hier gebruik kan je gewoon ingeven in youtube (rise produce) bijvoorbeeld. Of loop pattern produce of zoiets en je gaat filmpjes vinden die beeld geven bij mijn zinnen.
Misschien is dat makkelijk voor je, sta je al zo ver. Des te beter.

Als dat makkelijk is, zet er eens een complete accapella bij. Laat die spelen zodat de maat klopt. Bouw nu je patterns zo op dat de vocal klopt, dat het lijkt als of het een track is die je zou horen in een club. Dat wordt zwoegen... Zeker als begeleiding wat afwisselend en 'juist' moet klinken.
Veel plezier
Blackaround    posted on 01-08-2013 17:54
Producen vergt heel veel tijd, leertijd en vooral doorzettingsvermogen!?
Als beginner krijg je nooit meteen wat je denkt te maken en dan laat je het producen vaak links liggen maar juist door die situatie moet je door! Pas dan kan je er komen!

Hardwell, Afrojack, Ti?sto, Nicky Romero, ... zijn ook zo begonnen hoor!

Jari076    posted on 02-08-2013 01:03
Ik begrijp je ook niet. Is 1976 je bouwjaar? Heb de indruk dat je veel jonger bent.

Ik probeer nog ??n keer:

Je maakt een beat. Boem tak boem tak loop, pakweg 4 bars (16 tellen dus - 1 bar is 4 tellen) (boem is basdrum, tak is snare)
je volgende pattern (als je dit woord niet kent zal de berg groot zijn waar je voor staat) enkel tak tak (je mute de boem)
je zet er een hat bij. tss tss tss en dus tak tak zoals je wil, door elkaar
je laat die tss tss van stil naar luider lopen naar 't einde van de pattern. De laatste stapjes van de pattern mute je alles
daarna plak je een pattern die 'veel' geluid heeft (boem tak weet ik veel)
we doen even alsof dit je track is.
Je zet een synth rise op 't einde van de opbouwende hats. dat is meestal een pink of white noise of zo die je dus uit je preset haalt, laat 'm opbouwen door er een filter functie open over te laten gaan of net dicht, wat jij wil

Probeer je dan eens voor te stellen dat je elk geluid dat je nu hebt, zelf maakt. De boem, tak, rise, enz. Dat duurt dagen en dagen, zeker als beginner.?

veel termen die ik hier gebruik kan je gewoon ingeven in youtube (rise produce) bijvoorbeeld. Of loop pattern produce of zoiets en je gaat filmpjes vinden die beeld geven bij mijn zinnen.
Misschien is dat makkelijk voor je, sta je al zo ver. Des te beter.

Als dat makkelijk is, zet er eens een complete accapella bij. Laat die spelen zodat de maat klopt. Bouw nu je patterns zo op dat de vocal klopt, dat het lijkt als of het een track is die je zou horen in een club. Dat wordt zwoegen... Zeker als begeleiding wat afwisselend en 'juist' moet klinken.
Veel plezier
  Mijn bouwjaar is 1997, 16 jaar oud nu Happy, laughing Ik zal maar eens wat filmpjes gaan kijken zodat ik jou ook beter kan snappen. Toch bedankt voor je moeite! Heb trouwens al iets gemaakt waar ik zeer trots op ben, en mijn ouders geloofden niet dat ik het gemaakt had. Jullie zouden het wss slecht vinden maar jullie luisteren natuurlijk kritischer, maar gebruik fl nu pas een paar dagen. Ben nu vooral aan het proberen, ga als ik weer thuis ben (zit nu in zeeland met wisselvallige verbinding) ga ik me er meer in verdiepen.
ElReyGrande    posted on 02-08-2013 11:30
Als je het pas een paar dagen aan het gebruiken bent heb je nog zeer veel te leren! Vooral veel filmpjes kijken en lezen op het internet Winking my eye ben ik nu ook aan het doen en helpt enorm. Doe het nu al weken en het begint nu pas een beetje door te dringen hoe het een beetje werkt, maar toch heb ik ook nog een hele weg te gaan Winking my eye dus veel filmpjes kijken!

This is an old Topic

No new postings for 4.301 days.
 Post CommentThat would be 143.4 months
or a whopping 11.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

133 Users online: 18 Guests (115 Unknown)
Pages generated today : 14.899
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.687.851