Is DJ zijn moeilijk? Wat komt er bij kijken? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Jordy2    posted on 07-07-2013 21:35
Ik heb 1 jaar geleden de hercules dj control mp3 e2 gekocht maar eigenlijk nooit iets mee gedaan. Hij lag een beetje te verstoffen totdat ik hem er gister weer bij pakte en het 1 en ander ben gaan mixen.
Maar nu is mijn vraag, wat is moeilijk aan DJ zijn? Als je op feesten komt hoor je altijd nummers van bekende DJ's en nooit nummers van de DJ zelf, meestal een mix die hij zelf van de bekende nummers gemaakt heeft. Nu heb ik redelijk wat contacten in het uitgaansleven en zit ik erover na te denken mezelf gratis aan te bieden om is wat ervaring op te doen en te kijken hoe het is. Tegenwoordig heeft elke club/kroeg zijn eigen boksen en lichten, het enige wat ik dus moet meenemen is mijn laptop en mijn hercules control, het ziet er misschien wel heel onprofessioneel uit als je met een mixpaneel van 30 cm bij 20cm en een laptop komt aanzetten maar volgens mij komt tegenwoordig elke DJ alleen nog maar met dat aanzetten? (wel een groter mixpaneel natuurlijk)
Ik hoef echt niet de nieuwe armin van buuren te worden maar het lijkt me wel echt leuk om te kijken hoe het is om een avond DJ te zijn en wat er allemaal bij komt kijken.
Nu is mijn vraag, is DJ zijn dus moeilijk? Wat komt er bij kijken wat ik vergeet? Klopt het dat op een avond een DJ gewoon zijn zelf gemaakte mixjes van bekende nummers afspeelt? Zou ik met mijn hercules dj control mp3 e2 en laptop een avond kunnen verzorgen (dan bedoel ik in een club/kroeg waar lichten en boksen aanwezig zijn)
Graag jullie reactie!

What do you think about Is DJ zijn moeilijk? Wat komt er bij kijken? ??

Vote :   

ElReyGrande    posted on 08-07-2013 10:03
1 member likes this  Ten eerste, als je hem gisteren pas weer uit de kast hebt gepakt, moet je dan nog weer echt heel veel gaan oefenen! Want je wilt natuurlijk wel dat je daar een goede indruk achterlaat. En voor die mentaliteit ''een keer draaien want dat lijkt me wel lachen'' kunnen ze veel andere djs vinden die heel veel werk in hun draai skills hebben gestoken.
Ten tweede staan in de clubs de pioneer setjes al wel voor je klaar dus daardoor zou je eerst op die setjes moeten leren draaien en geloof me, dat is een stuk anders als op zo'n hercules Winking my eye
En ja als laatste wat is er moeilijk aan, ik vind vooral de muziekkeuze moeilijk hier kun je eigenlijk alleen ervaring mee op doen als je ook echt aan het draaien bent in een club/kroeg.
User edit by ElReyGrande on 08-07-2013 @ 10:05:50 (29%)
Gerdo    posted on 08-07-2013 11:46
Als ik jou was zou ik eerst op verjaardagen van vrienden gaan draaien, om daar ervaring op te doen. Want als je geen everaring hebt met voor publiek draaien dan zullen ze je niet snel een kans geven om te draaien. Want wat erg belangrijk is met het draaien voor publiek is het inspelen op het publiek. Je moet het publiek aan het dansen houden, het inspelen op het publiek leer je alleen maar door voor publiek te draaien.?
Begin met verjaardagen of feestjes in een jongeren centrum of zo. Want dat inspelen op het publiek is erg belangrijk!
mikedhanpat    posted on 08-07-2013 11:49
Het is oefenen oefenen oefenen! bekijk youtube filmpjes, luister naar livesets etc.?
Verder zoals gerdo aangeeft probeer het eerst eens op een feestje van vrienden, want zonder ervaring naar een club stappen gaat hem niet worden.?

'you never get a second first impression'

Edit: en ik weet niet op welke feesten jij komt, maar de grotere dj's hebben hun set toch echt wel voor 75% gevuld met eigen producties, remixen en mashups hoor! dus je denkt er een beetje luchtig over heb ik de indruk.
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
User edit by mikedhanpat on 08-07-2013 @ 11:50:51 (81%)
Overtracked    posted on 08-07-2013 13:44
Het klopt inderdaad wat hierboven is gezegd. Let vooral op dat in een club draaien totaal anders is, als achter je hercules setje waar je 1x op de synch knop klikt, en dat de tracks dan precies gelijk lopen. Ik zou je ook aan raden om een zo breed mogelijke muziek collectie op te bouwen, en niet alleen maar progressive house tracks bijvoorbeeld. Want een van de lastigste dingen met draaien is het op een juiste manier inspelen op het publiek. En als je vaak draait vind is het lastig om er een goede nachtrust aan over te houdenEmbarassed
https://soundcloud.com/overtracked
Estacy    posted on 08-07-2013 13:45
het technische gedeelte is niet zo veel aan, je draait met computer dus ong. 1 maand oefenen en je kent het door en door.?

Wat w?l moeilijk is, is zoals al gezegd de muziekkeuze. Thuis kun je gewoon draaien wat je lekker vindt maar in een discotheek is dat niet zo. De kunst zit em om te kijken wat het publiek wil. en dat kun je natuurlijk niet gaan vragen. Een discotheek eigenaar weet dit ook, en zal zelfs een gratis DJ niet inhuren omdat ie weet dat een goede DJ= meer omzet.?

Ik zou zeggen, ga gewoon een paar maanden elke dag een kwartier-halfuur oefenen. Kijk of je het leuk vindt, daar gaat het om! Bouw een muziek collectie op. Dat zul je wel illegaal doen, moet je zelf weten. wat wel belangrijk is dat de muziek in goede kwaliteit is (320 Kbps, niks van Youtube downloaden want dat is gewoon beun) omdat mocht je ooit in een club staan, slechte muziek meteen te horen is. Door iedereen. Dan kun je meteen weer inpakken.

Verder sluit ik me aan bij de rest en nogmaals:

Je maakt maar ??n keer een eerste indruk. Verpest dat niet

Veel plezier!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Mixuel    posted on 08-07-2013 17:31
Als ik je tip mag geven, ga pas als je echt overtuigd bent van je kunnen langs de clubs.
Wanneer je dat niet doet zal het publiek ook niet overtuigd zijn.
Kijk en luister goed hoe andere professionele DJ's draaien en vergelijk dat met je eigen manier van draaien, als jij zelf alleen maar in en outro mixt gaat dat vervelen, dat is ook 1 van de Moeilijke dingen het variabel zijn in je set.
Als jij denkt er klaar voor te zijn kun je het altijd proberen want niet geschoten is altijd mis !

Succes ermee !!
Music is so wonderful !
macmiata    posted on 10-07-2013 09:40
Dj zijn is steeds moeilijker. Momenteel haal je traktor gratis van de app store voor je ipad, muziek download je. Dus h??l veel ventjes zijn 'dj' en draaien dan ook praktisch gratis. Ik heb steeds minder interesse eigenlijk. Sync voor je mix, een app om andere dj's hun setlist te kennen (soundhound of zo)
Er is al snel geen reet meer aan.
De itunes generatie zapt door muziek van track tot track dus nummers worden erg kort gespeeld. Ik zei het al, ik vind er niks meer aan, de concurrentie is groter dan ooit.
Last year this dj got bored and tried to produce
User edit by macmiata on 10-07-2013 @ 09:41:43 (51%)
Dyno    posted on 10-07-2013 10:23
5 members like this  DJ worden is niet moeilijk.
DJ zijn en blijven wel.
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
Estacy    posted on 10-07-2013 12:30
Poster: macmiata
Dj zijn is steeds moeilijker. Momenteel haal je traktor gratis van de app store voor je ipad, muziek download je. Dus h??l veel ventjes zijn 'dj' en draaien dan ook praktisch gratis. Ik heb steeds minder interesse eigenlijk.

Dat heb ik ook wel, ik vindt het veel leuker om op Discogs en in platenzaken rustig muziek uit te kiezen die ik leuk vindt.
Gerdo    posted on 10-07-2013 16:08
Poster: Estacy
Dat heb ik ook wel, ik vindt het veel leuker om op Discogs en in platenzaken rustig muziek uit te kiezen die ik leuk vindt.

Ik bestel de laatste tijd op discogs weer veel platen, heerlijk om mee te draaien:D
Sebasz    posted on 13-07-2013 13:24
1 member likes this  ik neem alleen een usb stickje en headphones mee?Foot in Mouth
Mr-    posted on 13-07-2013 16:15
Poster: Sebasz
ik neem alleen een usb stickje en headphones mee?Foot in Mouth

+1
2 CDJ 2000 2 SL 1210 DJM 800 HD 25-1 II
Jari076    posted on 18-07-2013 00:55
Poster: macmiata
Dj zijn is steeds moeilijker. Momenteel haal je traktor gratis van de app store voor je ipad, muziek download je. Dus h??l veel ventjes zijn 'dj' en draaien dan ook praktisch gratis. Ik heb steeds minder interesse eigenlijk. Sync voor je mix, een app om andere dj's hun setlist te kennen (soundhound of zo)
Er is al snel geen reet meer aan.
De itunes generatie zapt door muziek van track tot track dus nummers worden erg kort gespeeld. Ik zei het al, ik vind er niks meer aan, de concurrentie is groter dan ooit.
 Dit is echt waar, ik hoor steeds meer dat van die kleine k*t-'ventjes' zijn gaan draaien. Die kopen dan een controller, en of het nou een goedkope of dure is dat zou niet uit moeten maken want zelfs op een beginnerscontroller kun je mooie dingen doen, maar die ventjes spelen gewoon een lijst af en gebruiken sync. Niet eens veel cue points, ze maken geen mash ups, geen loops etc etc. Kort gezegd, ze mixen niet.
Gerdo    posted on 18-07-2013 10:06
Poster: Jari076
Dit is echt waar, ik hoor steeds meer dat van die kleine k*t-'ventjes' zijn gaan draaien. Die kopen dan een controller, en of het nou een goedkope of dure is dat zou niet uit moeten maken want zelfs op een beginnerscontroller kun je mooie dingen doen, maar die ventjes spelen gewoon een lijst af en gebruiken sync. Niet eens veel cue points, ze maken geen mash ups, geen loops etc etc. Kort gezegd, ze mixen niet.

Mixen is niet het belangrijkste van djen, dat is de juiste muziek keuze op het juiste moment. Op het publiek inspelen, ze aan het dansen houden!
Neonator    posted on 18-07-2013 21:07
de DJ Control MP3 e2 is trouwens echt heel fijn met Deckadance, gebruik ik ook.
Music is the language of your soul
Tekhead    posted on 22-07-2013 04:10
Je titel zegt al veel ! Is dj zijn moeilijk ?
Als je gaat denken mm ik word de nieuwe AvB of Tiesto oid dan begin je er beter niet aan.
Het begint al bij de passie voor muziek, niet alleen jouw voorkeur muziek maar ook andere muziekgenre's en uit andere periode's, dat is al een deel van de liefde en passie voor muziek, en als je die wil delen met een publiek moet je er ook wat van weten, zoals 'ken je klassiekers' en (her)ken je publiek ! Als je dat weet en kent ben je al een heel eind weg, hetgeen volgt, technisch en gear is bijna bijkomstig, je moet geen muziekaal en technisch talent meer zijn om platen aan elkaar te mixen, systemen en mogelijkheden genoeg die dat voor het grootste deel voor jou doen. Wat die niet doen is voor een interactie zorgen met je publiek, evenmin de juiste platenkeuze doen. Kijk eerst een bij jezelf of die passie voldoende aanwezig is voor je een volgende stap zet Winking my eye

Vergeet nooit 'vele voelen zich geroepen, weinig zijn uitverkorene'
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
bambamstudio    posted on 26-07-2013 10:57
4 members like this  
Poster: Jordy2
Is DJ zijn Moeilijk? Wat komt er bij kijken??'

Nee hoor, je drukt op sync en BAM! je bent DJ!

CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Bjonson    posted on 27-07-2013 10:08
Goeie platen keuzen, Goed je platen leren kennen & een hele goeie timing hebben met het in en uit mixen van je tracks!
D-Jesse    posted on 04-08-2013 12:43
DJ's mixen 'bekende' nummers live hoor, ze staan geen voorgemaakt mixje daar draaien. Waarom zouden ze anders daar staan? Ik zou zeggen praat eens met die connecties van het uitgaans leven, die kunnen je er van alles over vertellen! Tegenwoordig ben je als DJ een artiest, jammere is dat veel mensen een dj niet meer zien als iemand die alleen op de playknop klikt...
IveyJones    posted on 14-11-2013 12:45
Als je wilt leren draaien, schaf platen spelers aan koop een zooitje vinyl naar smaak en ga kijken of je gevoel voor muziek hebt.
Wat al vaker hier is gezegt, je muziekkeus op het juiste moment zet de toon. Tegenwoordig is iedereen DJ met een controllertje en die jongens en meisjes die zich een weg om hoog vechten voor een plek ergens worden vaak afgestoten door z'n controller DJ.
Wil je draaien voor groot publiek, zorg dan eerst dat je het kan met het materiaal wat ze loctatie te bieden geeft, vaak zijn het gewoon Pioneertjes. Mijn mening is dan ook voor vele 'heb je geen passie voor de muziek, dan zal je nooit een goede DJ worden'.
Estacy    posted on 14-11-2013 13:23
Hoe graag ik het ook met je eens zou willen zijn, vinyl is tegenwoordig niet meer te doen tenzij je al langer in die scene zit. Beginnen met vinyl is een dure, tijdrovende, dure en moeilijke bezigheid. Heb ik al gezegd dat het duur is??
Met beatport kun je makkelijk op genres zoeken, het downloaden en binnen een paar uur heb je een hele collectie opgebouwd. Met vinyl moet je eerst sites gaan vinden die muziek op plaat hebben die jij mooi vindt, op zoek gaan naar platenzaken in rare straatjes, uren door stoffige bakken zoeken. En hoe mooi dat ook is (ik vindt het geweldig) dat is niet te doen als je net begint.?

Bovendien is op vinyl draaien echt niet meer toepasbaar op de huidige standaard DJ gear, die skills zijn steeds minder nodig (handmatig beatmatchen)
IveyJones    posted on 14-11-2013 13:48
Poster: Estacy
Hoe graag ik het ook met je eens zou willen zijn, vinyl is tegenwoordig niet meer te doen tenzij je al langer in die scene zit. Beginnen met vinyl is een dure, tijdrovende, dure en moeilijke bezigheid. Heb ik al gezegd dat het duur is??
Met beatport kun je makkelijk op genres zoeken, het downloaden en binnen een paar uur heb je een hele collectie opgebouwd. Met vinyl moet je eerst sites gaan vinden die muziek op plaat hebben die jij mooi vindt, op zoek gaan naar platenzaken in rare straatjes, uren door stoffige bakken zoeken. En hoe mooi dat ook is (ik vindt het geweldig) dat is niet te doen als je net begint.?

Bovendien is op vinyl draaien echt niet meer toepasbaar op de huidige standaard DJ gear, die skills zijn steeds minder nodig (handmatig beatmatchen)

True true! Met vinyl draaien is duur. Maar als je iemand hebt die het wel heeft staan in je vriendenkring is het een optie. In de Techno scene komt het nog vaak voor dat er platenspelers staan maar dat is dan alleen in die scene. In en gewone discotheek is alles digitaal.
Maar wat ik zei, als je wilt proberen te draaien met wat voor gear dan ook, kijk eerst of je gevoel voor muziek hebt voor dat je vanalles gaa aanschaffen je doet er niks mee.
Tekhead    posted on 17-11-2013 02:53
Poster: IveyJones
True true! Met vinyl draaien is duur. Maar als je iemand hebt die het wel heeft staan in je vriendenkring is het een optie. In de Techno scene komt het nog vaak voor dat er platenspelers staan maar dat is dan alleen in die scene. In en gewone discotheek is alles digitaal.
Maar wat ik zei, als je wilt proberen te draaien met wat voor gear dan ook, kijk eerst of je gevoel voor muziek hebt voor dat je vanalles gaa aanschaffen je doet er niks mee.

Eerder nog in de hardcore scene, in de Technoscene worden de platenspelers meestal gebruikt voor timecode of je moet bvb Sven V?th zijn.
Tekhead    posted on 17-11-2013 02:53
Poster: bambamstudio
Nee hoor, je drukt op sync en BAM! je bent DJ!

vind ik niet leuk Winking my eye

https://www.youtube.com/watch?v=CsGltz_mhrk

Oud setje maar dit is een vinyl dj, she got the looks, the taste & the SKILLS, enjoy Gayle San

Den Estacy zal deze ook wel bon vinden Winking my eye
User edit by Tekhead on 17-11-2013 @ 03:28:23 (100%)
Dolivieira    posted on 17-11-2013 07:21
Poster: Tekhead
Je titel zegt al veel ! Is dj zijn moeilijk ?
Als je gaat denken mm ik word de nieuwe AvB of Tiesto oid dan begin je er beter niet aan.
Het begint al bij de passie voor muziek, niet alleen jouw voorkeur muziek maar ook andere muziekgenre's en uit andere periode's, dat is al een deel van de liefde en passie voor muziek, en als je die wil delen met een publiek moet je er ook wat van weten, zoals 'ken je klassiekers' en (her)ken je publiek ! Als je dat weet en kent ben je al een heel eind weg, hetgeen volgt, technisch en gear is bijna bijkomstig, je moet geen muziekaal en technisch talent meer zijn om platen aan elkaar te mixen, systemen en mogelijkheden genoeg die dat voor het grootste deel voor jou doen. Wat die niet doen is voor een interactie zorgen met je publiek, evenmin de juiste platenkeuze doen. Kijk eerst een bij jezelf of die passie voldoende aanwezig is voor je een volgende stap zet Winking my eye

Vergeet nooit 'vele voelen zich geroepen, weinig zijn uitverkorene'

Dat is een goeie opmerking Tek. Ook wat Gerdo zei vond ik een goede opmerking. Platen keuze op de goede moment.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 17-11-2013 @ 07:23:12 (8%)

220 Users online: 12 Guests (208 Unknown)
Pages generated today : 73.297
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.551.298