1 member likes this Poster: Pur-D
Ik zou gaan kijken naar een actief setje. Dit scheelt je namelijk een hele hoop gedoe met versterkers en crossovers kiezen. Ook is een actief setje makkelijk uit te breiden. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met 2 toppen en een sub en dan later nog een sub bij kopen.
Antwoord op je laatste vraag: crossovers verdelen het geluid wat je mixer uitstuurt over je speakers. Je subs krijgen hierdoor alleen de lage frequenties en je toppen het mid en hoog. Dat is beter, omdat je speakers dan geen energie hoeven te steken in frequenties die ze toch niet kunnen weergeven.
Een laagpass filter is eigenlijk precies hetzelfde. Meestal zit die op een sub die je doorlinkt aan een top. Je krijgt dan versterker-sub-top. Het laagpassfilter zorgt ervoor dat alleen het laag bij de sub uit komt.
Ik hoop dat je mijn uitleg snapt!
Bijna juist, maar een x-over verdeelt niet in sp? het geluid, wel de frequentie die elke speaker afzonderlijk uitstuurt, hoog, midden en laag (tweeter, midrange en low of sub) en hier heb je dus ook een actieve en passieve uitvoering van, passief zit je met een vaste frequentie voor elke speakertype apart, bij actief kan je ze allemaal zelf instellen zoals bij een equaliser of EQ. Een high of Lowpass filter is eigenlijk niet meer dan een spoel die de frequentie afsnijdt op een speaker en vind je vooral terug in passieve full-range hifi speakers, PA heeft eerder een ingebouwde X-over, zowel in actief als passief.
Poster: Sample-D
@ Estacy: welke crossover raad je dan aan want ik heb hier totaal geen idee van en wat je allemaal opsomt, gaat dat niet ver boven de 600 euro uitkomen? + Als je geen crossover gebruikt krijg je toch gewoon een full range speaker + een sub voor extra bas of heb ik het fout?
@ Pur-D: Ja een actief setje zie ik ook wel zitten, ik vraag me dan alleen af welk want dan is het assortiment wel meteen een pak minder... & ik snap je uitleg volledig 
Dan nog iets: als ik nu 1 versterker gebruik die naarmen subs gaat (metingebouwde laagpasfilter) en die doorverbind naar men tops, dan heb ik dus geen crossover meer nodig of heb ik het mis?
alvast bedankt voor de uitleg 
Zoals Estacy zegt, er zijn weinig subs met een L-R uitgang, toch niet als je passief werkt, omdat je dan al met een zeer krachtige versterker moet gaan werken om die speakers continue, op een hoog volume zonder of weinig kwaliteitsverlies te kunnen aansturen en dergelijke versterkers zijn best prijzig.
Trouwens zie ik er al lang het nut niet meer van in van het aankopen van dergelijke gear, ga dat gewoon huren, heeft veel meer voordelen dan zelf kopen, huurprijs is laag, kwaliteit vd speakers normaal professioneel, leveren, aansluiten en weer ophalen in de prijs inbegrepen, en je moet ze ook niet stockeren thuis en geen gezeul met die zware speakers elke keer weer, dan kan je dat budget beter voor andere doeleinde gebruiken, all? dat is mijn mening hierover.