Nieuwe speakers (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Sample-D    posted on 16-06-2013 11:25
Hey djresource,

Ik had een setje skytec speakers (2x1000w) en een 2000w versterker van skytec, deze heb ik nu eindelijk de deur uit... Ik ben nu op zoek naar een 'deftig' setje voor max 600 euro (2ehands weliswaar anders heb ik weer brolspeakers). Ik zit al lang rond te kijken en te zoeken, maar ik raak er maar niet uit. Moet ik nu HK's kopen (of een ander duurder merk)?met een lager rendement en vermogen of dap speakers (of andere B-merken) met een hoger vermogen? Ik gebruik ze vooral thuis en ik neem ze ook wel eens mee om te draaien op een feestje van rond de 100-200 man. Het mag dus best wel wat kunnen. Met de skytec set ging dit, alleen was het geluid zo slecht dat je er depressief van werd. Ik vraag me nu ook af of je meer bent met grote full range speakers (bijv. 2x 15 inch woofer + tweeters) of? tops met subs erbij. En als ik het laatste neem, hoe los ik dat dan het beste op met versterker(s)? En is het verstandig om bijv. Dap subs met jb systems full ranges te kopen? (ik dacht dan aan de a15b subs van dap en tsx15 van jb systems omdat deze vrij goedkoop te krijgen zijn). En dan nog 1 vraagje: hoe zit het eigenlijk met crossovers of laag pas filters want ik lees er wel veel over maar ik heb eigenlijk geen idee voor wat het zou dienen of nodig zou zijn.

Alvast bedacnkt Happy, laughing

What do you think about Nieuwe speakers ??

Vote :   

Estacy    posted on 16-06-2013 14:49
1 member likes this  het beste is een 12' top met 15' of 18' subs. een 15' top moet je alleen doen als je ze zonder subs gebruikt. anders is de extra snelheid en betere vocale verstaanbaarheid van een 12' veel beter. Het laag los je dan op met subwoofers. Het mooie is, heb je goeie topjes dan kun je extreem makkelijk uitbreiden. 1 sub voor kleine feestjes, tot 2 per kant voor grote feesten.?

Koop 2e hands. Begin met een crossover, 2 versterkers en evt een EQ. Een crossover kost je nog geen 50 euro 2e hands. Je sluit je mixer op de crossover aan, en de crossover stuurt de juiste signalen naar de 2 versterkers. 2e hands DAP palladium (prima versterkers hoor) kosten niet zo veel.?

Qua speakers zou een 2e hands setje DAP X12 of RX12 niet duur moeten zijn maar wel vele malen beter dan skytec.?

Subwoofer erbij en klaar.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Pur-D    posted on 16-06-2013 15:20
1 member likes this  Ik zou gaan kijken naar een actief setje. Dit scheelt je namelijk een hele hoop gedoe met versterkers en crossovers kiezen. Ook is een actief setje makkelijk uit te breiden. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met 2 toppen en een sub en dan later nog een sub bij kopen.

Antwoord op je laatste vraag: crossovers verdelen het geluid wat je mixer uitstuurt over je speakers. Je subs krijgen hierdoor alleen de lage frequenties en je toppen het mid en hoog. Dat is beter, omdat je speakers dan geen energie hoeven te steken in frequenties die ze toch niet kunnen weergeven.
Een laagpass filter is eigenlijk precies hetzelfde. Meestal zit die op een sub die je doorlinkt aan een top. Je krijgt dan versterker-sub-top. Het laagpassfilter zorgt ervoor dat alleen het laag bij de sub uit komt.

Ik hoop dat je mijn uitleg snapt!
Dn-s3500 - Dn-x1500s - Dn-s3500 - Traktor Scratch Pro
Sample-D    posted on 16-06-2013 16:11
@ Estacy: welke crossover raad je dan aan want ik heb hier totaal geen idee van en wat je allemaal opsomt, gaat dat niet ver boven de 600 euro uitkomen? + Als je geen crossover gebruikt krijg je toch gewoon een full range speaker + een sub voor extra bas of heb ik het fout?

@ Pur-D: Ja een actief setje zie ik ook wel zitten, ik vraag me dan alleen af welk want dan is het assortiment wel meteen een pak minder... & ik snap je uitleg volledig Winking my eye

Dan nog iets: als ik nu 1 versterker gebruik die naarmen subs gaat (metingebouwde laagpasfilter) en die doorverbind naar men tops, dan heb ik dus geen crossover meer nodig of heb ik het mis?

alvast bedankt voor de uitleg Happy, laughing
Estacy    posted on 16-06-2013 16:29
1 member likes this  er zijn maar weinig subs met een links en een rechts uitgang, dus heb je 2 subs nodig of 1 versterker voor die sub apart.?

Actief kun je toch wel leuke setjes krijgen hoor, DAP soundmate/clubmate of HK kun je ook wel vinden.
Sample-D    posted on 16-06-2013 17:26
Ja ik had een HK setje op het oog (wel passief). Iedereen zegt dat deze zo'n goede geluidskwaliteit heeft meer het zijn toppen van 100w en subs van 300w dus ik denk dat dat iets te weinig is niet? Watt zegt natuurlijk niet veel maar toch wel iets...
Sample-D    posted on 16-06-2013 19:16
http://www.2dehands.be/muziek/audio-apparatuur/p-a-installatie/p-a-instalatie-beyma-153991851.html?

Is dit iets voor mij (zonder de mixer), kost 500 euro en alles zit erin (4 kanaals versterker + crossover + nog iets waarvan ik niet weet wat het is)
BlackMashers    posted on 16-06-2013 19:48
1 member likes this  Ik heb de DAP Soundmate 1, echt goede kwaliteit!

Spinnin' Records Talent Pool! http://bit.ly/ZScSJi
Sample-D    posted on 16-06-2013 19:55
Ziet er wel leuk uit maar mss iets te weinig vermogen... Zo'n set hoef ik niet eens 2ehands te kopen...
BlackMashers    posted on 16-06-2013 20:06
1 member likes this  
Poster: Sample-D
Ziet er wel leuk uit maar mss iets te weinig vermogen... Zo'n set hoef ik niet eens 2ehands te kopen...

Ik gebruik ze ongeveer voor feestjes van 150 man, dan zijn ze nog niet helemaal open.
Sample-D    posted on 16-06-2013 23:59
jha maar als achtergrond muziek of echt luide muziek? 300 rms sub en 2 tops van een 100 rms dacht ik is nu niet echt zo veel he maar je hebt me wel op het idee gebracht om eventueel 2 zon setjes 2ehands te kopen Winking my eye
Estacy    posted on 17-06-2013 07:43
1 member likes this  ja maar discovolume voor 200 man met een budget van 600 euro is onmogelijk.
D-From-Dutch    posted on 17-06-2013 08:56
1 member likes this  amarican audio heeft een leuke betaalbaare sub ?(pwx18) alleen is hij groot een zwaar maar doet zijn werk goed voor t geld ik heb eer 1 staan thuis,
music is a religion
Tekhead    posted on 17-06-2013 09:15
1 member likes this  
Poster: Pur-D
Ik zou gaan kijken naar een actief setje. Dit scheelt je namelijk een hele hoop gedoe met versterkers en crossovers kiezen. Ook is een actief setje makkelijk uit te breiden. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met 2 toppen en een sub en dan later nog een sub bij kopen.

Antwoord op je laatste vraag: crossovers verdelen het geluid wat je mixer uitstuurt over je speakers. Je subs krijgen hierdoor alleen de lage frequenties en je toppen het mid en hoog. Dat is beter, omdat je speakers dan geen energie hoeven te steken in frequenties die ze toch niet kunnen weergeven.
Een laagpass filter is eigenlijk precies hetzelfde. Meestal zit die op een sub die je doorlinkt aan een top. Je krijgt dan versterker-sub-top. Het laagpassfilter zorgt ervoor dat alleen het laag bij de sub uit komt.

Ik hoop dat je mijn uitleg snapt!

Bijna juist, maar een x-over verdeelt niet in sp? het geluid, wel de frequentie die elke speaker afzonderlijk uitstuurt, hoog, midden en laag (tweeter, midrange en low of sub) en hier heb je dus ook een actieve en passieve uitvoering van, passief zit je met een vaste frequentie voor elke speakertype apart, bij actief kan je ze allemaal zelf instellen zoals bij een equaliser of EQ. Een high of Lowpass filter is eigenlijk niet meer dan een spoel die de frequentie afsnijdt op een speaker en vind je vooral terug in passieve full-range hifi speakers, PA heeft eerder een ingebouwde X-over, zowel in actief als passief.

@ Estacy: welke crossover raad je dan aan want ik heb hier totaal geen idee van en wat je allemaal opsomt, gaat dat niet ver boven de 600 euro uitkomen? + Als je geen crossover gebruikt krijg je toch gewoon een full range speaker + een sub voor extra bas of heb ik het fout?

@ Pur-D: Ja een actief setje zie ik ook wel zitten, ik vraag me dan alleen af welk want dan is het assortiment wel meteen een pak minder... & ik snap je uitleg volledig Winking my eye

Dan nog iets: als ik nu 1 versterker gebruik die naarmen subs gaat (metingebouwde laagpasfilter) en die doorverbind naar men tops, dan heb ik dus geen crossover meer nodig of heb ik het mis?

alvast bedankt voor de uitleg Happy, laughing
 Zoals Estacy zegt, er zijn weinig subs met een L-R uitgang, toch niet als je passief werkt, omdat je dan al met een zeer krachtige versterker moet gaan werken om die speakers continue, op een hoog volume zonder of weinig kwaliteitsverlies te kunnen aansturen en dergelijke versterkers zijn best prijzig.

Trouwens zie ik er al lang het nut niet meer van in van het aankopen van dergelijke gear, ga dat gewoon huren, heeft veel meer voordelen dan zelf kopen, huurprijs is laag, kwaliteit vd speakers normaal professioneel, leveren, aansluiten en weer ophalen in de prijs inbegrepen, en je moet ze ook niet stockeren thuis en geen gezeul met die zware speakers elke keer weer, dan kan je dat budget beter voor andere doeleinde gebruiken, all? dat is mijn mening hierover.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Sample-D    posted on 17-06-2013 11:07
Poster: Estacy
ja maar discovolume voor 200 man met een budget van 600 euro is onmogelijk.

Ja loeiharde muziek ga je nu ook nooit krijgen voor 600 euro in een grote zaal, maar ik denk toch wel dat je voor 600 euro een deftig setje kan kopen voor 200 man als je hard genoeg zoekt... Ik heb nu een peavy setje (2x tops van 300W rms en 2x subs (met 2x15 inch woofer) van 500W rms) voor 500 euro (alleen de speakers) op oog, wilt zeggen dat ik wel nog wat moet sparen voor 2 deftige versterkers en crossover maar lijkt me wel een mooie prijs voor zo'n set. Anderzijds heb ik ook een dap set van 2x ps112 en 2x 18 inch sub met versterkers bij (dus geen crossover) op het oog, de prijs hiervan zal ook een 500-600 euro bedragen denk ik.?

@Tekhead: Ja, huren is idd een oplossing... Alleen ben je dan veel geld kwijt altijd... Een deftig setje kost al snel 100 euro om te huren en ik zou het ook wel willen gebruiken voor af en toe thuis is een klein feestje te houden. Verplaatsing is nu niet echt een probleem want ik heb een vrij grote jeep.

@D-from-Dutch: Bedankt voor je reactie, ik ga er zeker naar kijken !
Baart    posted on 17-06-2013 11:13
1 member likes this  Hmmm, wat is het nadeel van 15' speakers? Een setje 15 inch tops van een degelijk merk (jbl o.i.d.), in combinatie met eventueel nog een sub kan erg goed klinken in mijn geval hoor!
https://soundcloud.com/bart-duisterhof
Sample-D    posted on 17-06-2013 13:58
Is het verstandig om bijv. actieve tops en passieve subs of omgekeerd te kopen? of komen daar problemen van?
Tekhead    posted on 17-06-2013 14:04
1 member likes this  
Ja loeiharde muziek ga je nu ook nooit krijgen voor 600 euro in een grote zaal, maar ik denk toch wel dat je voor 600 euro een deftig setje kan kopen voor 200 man als je hard genoeg zoekt... Ik heb nu een peavy setje (2x tops van 300W rms en 2x subs (met 2x15 inch woofer) van 500W rms) voor 500 euro (alleen de speakers) op oog, wilt zeggen dat ik wel nog wat moet sparen voor 2 deftige versterkers en crossover maar lijkt me wel een mooie prijs voor zo'n set. Anderzijds heb ik ook een dap set van 2x ps112 en 2x 18 inch sub met versterkers bij (dus geen crossover) op het oog, de prijs hiervan zal ook een 500-600 euro bedragen denk ik.?

@Tekhead: Ja, huren is idd een oplossing... Alleen ben je dan veel geld kwijt altijd... Een deftig setje kost al snel 100 euro om te huren en ik zou het ook wel willen gebruiken voor af en toe thuis is een klein feestje te houden. Verplaatsing is nu niet echt een probleem want ik heb een vrij grote jeep.

@D-from-Dutch: Bedankt voor je reactie, ik ga er zeker naar kijken !

Peavey is een Topmerk dat al jaar en dag op de markt is en z'n pluimen nog steeds verdiend elk festival, optreden etc... weer.

Ik ben wel verbaasd dat de huurprijs voor een deftig speakersetje al min. 100,00? kost bij jullie, is bij ons niet zo prijzig hoor.?
Trouwens hoop ik dat je thuis veel ruimte hebt om een feestje te houden want om uit dergelijke set een mooi geluid te krijgen moet je toch de volumeknop wat opendraaien anders klinkt zo een set echt niet lekker.
Tekhead    posted on 17-06-2013 14:10
1 member likes this  
Poster: Baart
Hmmm, wat is het nadeel van 15' speakers? Een setje 15 inch tops van een degelijk merk (jbl o.i.d.), in combinatie met eventueel nog een sub kan erg goed klinken in mijn geval hoor!

JBL is natuurlijk ook een top kwaliteitmerk maar ook de prijs is navenant natuurlijk Happy, laughing
Is het verstandig om bijv. actieve tops en passieve subs of omgekeerd te kopen? of komen daar problemen van?

Waarom zouden daar problemen van komen ? je moet alleen erop letten dat de versterker die de passieve speaker aanstuurt (en zeker die voor de subs) krachtig genoeg is om een continue vermogen te garanderen
Sample-D    posted on 17-06-2013 15:51
Ja thuis luister ik mijn muziek ook meestal vrij luid maarja..

Als ik nu zou werken met actief en passief tegelijk dan heb ik wel nog een crossover nodig niet?
En ik heb nu ook een cpx setje van jbsystems gevonden 2ehands voor een 400-500 euro... Het bestaat uit 2x cpx8 en 1x cpx15a als ik me niet vergis... Iemand ervaring mij? Lijkt me wel een leuke set, alleen spijtig dat de cpx8's hun dB aan de lage kant ligt...

EDIT: nog effe een vraagje: want denken jullie van eminence want ik lees hier en daar dat er nogal wat mensen zijn dat niet zo van de klank houden
User edit by Sample-D on 17-06-2013 @ 16:50:24 (35%)
Estacy    posted on 17-06-2013 16:17
1 member likes this  
Poster: Baart
Hmmm, wat is het nadeel van 15' speakers?

het enige voordeel wat een 15' top heeft TOV van een 12' is extra bass response, maar omdat er een grotere (en dus langzamere) speaker inzit klinken de vocalen minder fijn.

De subwoofer pakt de lage tonen dus de extra bass van een 15' is dan compleet nutteloos. Waarom dan niet de 12'? is ook nog eens lichter dus makkelijker te hanteren.
BlackMashers    posted on 17-06-2013 16:53
1 member likes this  
jha maar als achtergrond muziek of echt luide muziek? 300 rms sub en 2 tops van een 100 rms dacht ik is nu niet echt zo veel he maar je hebt me wel op het idee gebracht om eventueel 2 zon setjes 2ehands te kopen Winking my eye

Luid
Tekhead    posted on 17-06-2013 17:16
1 member likes this  
Ja thuis luister ik mijn muziek ook meestal vrij luid maarja..

Als ik nu zou werken met actief en passief tegelijk dan heb ik wel nog een crossover nodig niet?
En ik heb nu ook een cpx setje van jbsystems gevonden 2ehands voor een 400-500 euro... Het bestaat uit 2x cpx8 en 1x cpx15a als ik me niet vergis... Iemand ervaring mij? Lijkt me wel een leuke set, alleen spijtig dat de cpx8's hun dB aan de lage kant ligt...

EDIT: nog effe een vraagje: want denken jullie van eminence want ik lees hier en daar dat er nogal wat mensen zijn dat niet zo van de klank houden

Als je complete(PA) speakers koopt, actief of passief zijn die normaal altijd gezien voorzien van een ingebouwde crossover of in geval van een kist met enkel een sub zit er een spoel tussen om de hoge en middentoon frequentie's af te snijden een crossover is dan niet nodig.

Wat je keuze van speakers betreft, als de Peavey set in goede werkende staat is en even groot formaat raad ik je de Peavey's aan,daar moet je niet aan twijfelen, JBSystems is niet slecht, maar is in geen 100 jr te vergelijken met Peavey, echt niet.
Eminence is ook goed spul en het overwegen meer dan waard, en wat betreft de klank, dat is zoals voor elk merk en type van speaker persoonlijke smaak, wat ik fantastisch klinken vind, vind iemand anders voor geen meter spelen, net zoals met een hoofdtelefoon.

Estacy    posted on 17-06-2013 17:18
1 member likes this  
Poster: Tekhead
Als je complete(PA) speakers koopt, actief of passief zijn die normaal altijd gezien voorzien van een ingebouwde crossover?

dit is overigens ALLEEN bij de budget speakers. High end PA heeft zelden passieve crossovers. Probeer maar eens een spoel te vinden die een 2000watt rms subwoofer op 4 ohm afkapt op 100 hz. Bovendien kun je met actief filteren alles naar wens instellen
Tekhead    posted on 17-06-2013 17:41
1 member likes this  
Poster: Estacy
dit is overigens ALLEEN bij de budget speakers. High end PA heeft zelden passieve crossovers. Probeer maar eens een spoel te vinden die een 2000watt rms subwoofer op 4 ohm afkapt op 100 hz. Bovendien kun je met actief filteren alles naar wens instellen

Vroeger was dat geen zeldzaamheid hoor en niet alleen bij budgetspeakers, maar uiteraard zal dat nu heel anders zijn.
Sample-D    posted on 17-06-2013 19:45
Oke misschien even vermelden wat een speakerset moet kunnen voor mij: Ik luister veel (eig bijna alleen) house, electro, dnb, dubstep, heeeel soms hardstyle. Het moet dus vooral een lekkere bas hebben die goed diep gaat (wat ik bij skytec helemaal niet had). Momenteel is het setje dat ik net binnen mijn budget kan krijgen en me ook aanspreekt de jbsystems crx serie, de peavy (maardaar zit geen crossover of versterker bij dus ga ik iets van een 900 - 1000 euro uitkomen dus ik vrees dat ik die zal moeten afslaan) en een zelf samengestelde set: 2x DAP ps 112 + 2x DAP A15B OF JBL disco 100 (glijbaankasten) + versterker enzo... De disco 100 geven wel meer power als de dap a15b maar ik vraag me af of dat nog wel van deze tijd is en of die goed zijn voordergelijke genres. Van de DAP ps112 ben ik zo goed als zeker dat dat de tops worden als ik een passief systeem koop.

86 Users online: 12 Guests (74 Unknown)
Pages generated today : 10.786
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.121.399