Midi Keyboard
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

YvoVermer    posted on 13-06-2013 13:17
Hey,

Deze zomer zou ik me graag storten op het producen. Vermits ik mijn elektrische gitaar met toebehoren graag wil verkopen zou ik met dat geld een midi-keyboard willen kopen. Maar voor ik deze aankoop doe zou ik graag jullie mening willen weten.

Ten eerste speel ik geen keyboard/piano, is dit mogelijk om dan toch enkele leuke sounds eruit te krijgen? Of is er geen beginnen aan.
Ten tweede zit ik met het probleem dat ik een bepaald merk moet kiezen. Mijn oog was gevallen op de Arturia Keylab 61. Graag zou ik ook jullie mening hierover hebben. En is 61 toetsen te veel of te weinig en welke andere alternatieven zijn er.
Ik zoek wel iets degelijks, waar ik een tijdje mee verder kan. Naar een budget moet je in de eerste instantie niet kijken.

Alvast bedankt

Yannick
Yvo & Vermer

What do you think about Midi Keyboard ??

Vote :   

Mantana    posted on 15-06-2013 12:36
He Yannick,

Mijn ervaring is dat je geen keyboard/piano hoeft te kunnen spelen, maar enige kennis over muziektheorie en accoorden is wel handig. Ik denk dat je dit ook al wel hebt gehad met je elektrische gitaar?

Wat wil je dat je met je MIDI keyboard gaat doen? Ik zelf heb een M-Audio KeyRig 49 om er alleen de accoorden en melodien mee in te spelen. Ik gebruik Logic en met het midi keyboard kan je in principe alle software synths mee aansturen. Deze heeft me 2e hands 50 euro gekost. Bij de KeyLab 61 zit ook een arsenaal aan samples van bekende synthesizers waar je natuurlijk ook voor betaald.

Groet
YvoVermer    posted on 15-06-2013 13:03
Dankje voor de reactie Happy, laughing

Ja van akkoorden en muziektheorie ken ik wel wat, enkele jaren muziekschool achter de rug, eerst klassieke gitaar daarna elektrische, dus die jaartjes zijn dan toch niet voor niets geweest Happy, laughing

Zou zelf graag wat uitproberen en wat eigen tracks willen maken. Misschien is een Keylab wel ineens een stapje te ver voor de dingen die ik er maar mee wil doen.
Yvo & Vermer
Mantana    posted on 15-06-2013 13:27
Ik zou denk ik, als ik zou beginnen, eerst meer investeren in een goede set monitoren en een goedkoop midi keyboard (wel iets van 49 toetsen ofzo, 25 schiet niet echt op) en met wat software synths beginnen. Sylenth, Massive en Nexus2 zijn veelgebruikte. Deze stuur je aan via je MIDI keyboard.

Goede monitoren zijn wel een pre want je wil wel je sound goed hebben en je balans in je eindmix.
YvoVermer    posted on 15-06-2013 17:38
Ik heb een setje pioneer SDJ05 staan thuis, wordt ook gebruikt om thuis mee te draaien...
Yvo & Vermer
Mantana    posted on 17-06-2013 23:28
Ah kijk, dat is al een stap in de goede richting. Die Pioneer ken ik verder niet. Hoe bevallen ze?

Wat ik je verder nog aan tips kan meegeven trouwens is het bekijken van tutorials op internet. Er staan op youtube veel filmpjes van producers hoe ze een track hebben opgebouwd of hoe ze te werk gaan. Erg interessant. Daarnaast ook gewoon zelf goed luisteren naar tracks en helemaal ontleden hoe deze is opgebouwd, wanneer er nieuwe elementen er aan worden toegevoegd, wanneer rustig etc. Een goed boek is van Dave Snowman - Dance Music Manual. Daarnaast is het ook handig om in grote lijn te weten hoe een synthesizer werkt. Een goede uitleg hiervan is het boek van Rob Papen - The 4 Element Synth. Hier zitten 4 DVD's bij met een erg duidelijke uitleg. En dan heb je nog een tijdschrift waarin ook veel technieken worden uitgelegd: Future Music Magazine. Ook erg interessant. En natuurlijk niet alleen lezen, maar ook gewoon aan de slag gaan werkt ook goed. Winking my eye

This is an old Topic

No new postings for 4.347 days.
 Post CommentThat would be 144.9 months
or a whopping 11.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

146 Users online: 24 Guests (122 Unknown)
Pages generated today : 13.504
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.686.456