Analoge studio beginnen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bjonson    posted on 20-05-2013 17:16
HALLO,

Op dit moment werk ik met live9 en heb ik een komplete audio 6 . Maar nu wil ik analoge beginnen en synce met live9, alleen heb ik geen idee hoe ik het aan moet sluiten en wat ik er voor nodig heb behalve hardwear synth's

wat wil ik weten:
hoe synce ik het met live9?
hoe synce ik de hardwear met elkaar?
moet ik allen hardwear outputs op een mixer aan sluiten?

hoop dat iemand kan helpen!

What do you think about Analoge studio beginnen ??

Vote :   

Unidentified    posted on 20-05-2013 17:54
Ik ken er niet zo heel veel van, maar ik denk dat je met een geluidskaart met voldoende audio-ingangen en enkele midi-in- en outputs al ver komt. Het geluid van je synths wordt dan naar Ableton gestuurd via de audio-ingangen, en via de midi-uitgang verstuur je een master clock waaraan je al je synths synct met een midi-kabeltje.
Zoek maar even op bax tussen de produce-geluidskaarten en je zal er wel genoeg vinden
PhonoGraaf    posted on 20-05-2013 19:28
Wacht tot juli voordat je echt je eerste hardware aanschaft. Dan komt de 3-delige Volca serie van KORG uit.
http://www.korg.com/volcaseries
Gezien de prijs (rond de 150 euro per stuk) heb je voor 3 x 150 euro = 450 euro een analoge synthesizer, analoge bass synthesizer en analoge drum machine. En KORG heeft een behoorlijke reputatie wat synthesizers betreft.
Een heel mooi starterspakket met een geweldige prijs, ik denk dat dit de goedkoopste optie is wat analoge gear betreft.?
Een stap verder, de Arturia Minibrute, is bijvoorbeeld al bijna 500 euro maar dan heb je wel meer opties.

Er zijn meerdere manieren om alles aan te sluiten.
Als je met een software sequencer wil werken, zoals Ableton Live, heb je een geluidskaart nodig met genoeg ingangen om je hardware naar je software te routen. ?Ook heb je dan een MIDI uitgang nodig om je hardware te synchroniseren of te besturen met je software. Als je puur je tempo van je software wil synchroniseren heb je geen MIDI-hub nodig, als je alles wil aansturen vanuit je software heb je wel een MIDI-hub nodig.
Nadeel van dit alles is dat je zeker uren, dagen, maanden bezig kan zijn met alles goed aansluiten en te begrijpen.

Zonder software hoef je alleen maar het tempo van je hardware met elkaar te syncen. Het geluid vanuit te hardware moet je dan samen laten komen in een studio mixer. Dit is vrij makkelijk om aan te sluiten, maar je word beperkt in mogelijkheden door het ontbreken van software. Maar ach, 20 ? 30 jaar terug maakte ze ook vette tracks met enkel een TB303 en TR808/909.

Houd er rekening mee dat de gemiddelde analoge synth ??n of meerdere mono uitgangen?heeft, geen stereo.
Bjonson    posted on 20-05-2013 20:45
Thanks Happy, laughing
?
Op de volca serie ben ik al aan het wachten sinds ik de promo video gezien heb. voorderest ben ik me wel in wat meerder dingen aan het verdiepen kwa wat er aan hardwear is. maar eerst maar verder uit zoeken over het aan sluiten.

ik hoef niet me hardware aan te sturen met ableton, het gaat er meer om dat ik me tempo kan synce met me hardware en dat ik me hardware kan recorde in ableton live. heb al gezien dat er mixer zijn die je met usb aan kan sluiten bijvoorbeeld mackie onyx serie.(weet niet of dit heer geschikt voor is)

Dus als ik het goed begrijp moet ik een studio mixer kopen.
de mono uit gang/en per synth/hardware op een kanaal van de studio mixer aan sluiten.
ik kan ook me geluidskaart waar ik ableton op uit stuur op de studio mixer zetten.
en doormiddel van de midi out van mijn geluidskaart naar midi in van hardware te gaan is het gesynced.
?
Wytse    posted on 20-05-2013 21:17
Ik doe mijn mixen volledig analoog, dus als je nog vragen hebt met betrekkeing tot analoge techniek (impedantie conversie) of hoe en wat, laat maar weten.
White Sea Studio
Bloedworst    posted on 21-05-2013 09:55
Als je hardware gear koopt zit daar en how2/gebruiksaanwijzing bij, meestal op de laatste paginas daarvan staat meerdere opties om de boel aan te sluiten neem dat als voorbeeld voor je setup, als je meerdere multie timbrale synts wil gebruiken is en midi patcbay splitter (bijv: Opcode heeft ook en klok aan boord) wel erg handig met bijv: 4x16 of 8x16 zodat je alle synts ten volle kan benutten.
Succes met je setup.
Bjonson    posted on 03-06-2013 18:47
Zo onder tussen ben ik al weer een stapje verder, heb namelijk meer eerste analoge hardware in huis een acidlab miami!
?
Wat ik nu gedaan heb is:
audio out naar de audio in van me komplete audio 6 ->?midi out naar de midi in van me acidlab miami -> en dan in ableton external instument geopend -> en dan alles juist ingesteld & opgeslagen.

Zo moet ik dit dan steeds met elk hardware stuk gaan doen & dan gebruik je ableton eigenlijk gewoon als mixer? als ik dan al me hardware aan het tempo van ableton gesynced wil hebben, heb ik aan 1midi out die op mijn audio kaart zit genoeg?

En als ik bijvoorbeeld een moog voyager zou kopen moet die gesequencerd worden en dat kan dan door ableton gedaan worden neem aan? alleen dan heb ik wel een midi interface nodig?
?
Klopt dit een beetje wat ik nu zeg?

?
Verder ben ik nu opzoek naar een nieuwe audio interface met genoeg inputes voor de toekomst! B..shop gecontact en die gaven me de presonus audiobox 1818VSl ?als advies zijn hier nog mensen die me audio interface aan kunnen raden of zeggen de de presonus audiobox prima is. Ook heb ik me laten vertellen door iemand anders dat niet altijd elke interface goed werkt bij een bepaalde daw.
FASA    posted on 03-06-2013 23:34
Ik weet niet of ze er 1 hebben die aan jouw eisen voldoet maar de Focusrite zijn extreem goed voor de prijs.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
HouseContainer    posted on 04-06-2013 07:36
Ik denk dat je goed voor jezelf moet nagaan hoeveel kanalen audio wil je kunnen opnemen en in welke kwaliteit. Stel je wilt iedere uitgang van je Acidlab Miami (12 uitgangen) appart opnemen en je hebt nog een ander apparaat wat ook 8 uitgangen heeft. Dan heb je met de Presonus Audiobox 1818VSL al te weinig aansluitingen. Zolang je niet tegelijkertijd wilt opnemen dan is dat geen probleem. Je kan na de opname van de Acidlab Miami?alles omprikken en dan verder werken met het volgende apparaat. Echter, als je dan weer iets wilt wijzigen in wat je zojuist hebt opgenomen uit je?Acidlab Miami?(zeer waarschijnlijk scenario) dan moet je alles weer terug omprikken. Dat kun je allemaal wat makkelijker maken met patch panelen, maar het blijft een hoop gedoe waarbij de kans groot is dat er iets niet goed gaat.

Ik weet niet of je weet wat ADAT is, maar daarmee kun je het aantal analoge ingangen en uitgangen van een geluidskaart uitbreiden. Je Presonus heeft maar 1 ADAT ingang en uitgang, waardoor je daarmee maximaal op de 18 ingangen/uitgangen kan komen. Als je een iets duurdere geluidskaart neemt, dan heb je meerdere ADAT ingangen en uitgangen, waarmee het aantal IO kanalen toe neemt. Je kan je geluidskanalen goedkoop uitbreiden met de Behringer ADA8000 en ADA8200. Laatste heeft naar verluid betere kwaliteit onderdelen, maar kost ook meer. Of door gebruik te maken van andere ADAT uitbreidingen, zijn meer merken die vergelijkbare hardware maken.

Ik gebruik zelf de MOTU 828 MK3 geluidskaart, deze heeft ongeveer net zoveel analoge in en uitgangen als de Presonus, maar heeft wel nog een extra ADAT ingang en uitgang. Daardoor kun je met dat apparaat 28 kanalen tegelijk opnemen. Er zijn meer geluidskaarten die meer dan een set ADAT I/O bieden. Deze zullen wel iets duurder zijn, maar zijn daarna relatief goedkoop uit te breiden met extra analoge ingangen en uitgangen. Let hier op, dit kan ervoor zorgen dat je langer vooruit kan met een geluidskaart en er langer plezier van hebt.
Bjonson    posted on 04-06-2013 17:30
Housecontrainer heel erg bedankt, vooral het verhaal over ADAT ik wist inderdaad niet wat dit was en hierdoor is het voor mijn makkelijker om een keuze te maken voor wat voor audio interface ik wil!
Bjonson    posted on 09-06-2013 18:32
is misschien de alesis multimix 16usb mixer ook een optie voor mijn doel einde?
?

This is an old Topic

No new postings for 4.354 days.
 Post CommentThat would be 145.1 months
or a whopping 11.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

149 Users online: 13 Guests (136 Unknown)
Pages generated today : 25.910
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.633.661