Output level mixer (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

HeroS_NL    posted on 10-05-2013 15:51
Heyy!

Ik zit al een tijdje na te denken over het volgende:
Ze zeggen altijd wel dat een dj niet in het rood moet draaien (meer dan +10dB op Pioneer), maar in het oranje zit je dan ook al boven de +..dB, wat toch ook al fout moet zijn ???
Ik wil namelijk mijn mixer direct aansluiten op de versterker zonder tussenkomt van een mengpaneel (diegene waarvan ik de speakers/versterker huur wil dat liever, omdat die dan meer controle heeft zodat de speakers niet opblazen).

Mijn hoofdvraag: Kan het kwaad als ik in het 'oranje' draai (tot +10dB), in plaats van in het 'groen' (tot 0dB)?

Hoe kan ik voorkomen dat ik alsnog de speakers opblaas als ik wel perongeluk even in de +..dB zit?

http://www.djheros.nl/

What do you think about Output level mixer ??

Vote :   

Pur-D    posted on 14-05-2013 23:42
Poster: HeroS_NL
Alleen de digital out heeft toch te maken met die headroom van 18dBFS of ook de andere uitgangen op mijn mixer (DJM-700)? Misschien is dit een domme vraag, maar als ik via tulpkabeltjes mn mixer aansluit op mn laptop hoor ik al zeer snel vervorming als ik over de 0dB zit (in het oranje!). (sluit m aan via tulp -> jack, laptoppie h?)

Als je hem aansluit op je computer moet je wel de Record uitgang nemen en zorgen dat je de line-in van je pc gebruikt, niet de mic, want die is te gevoelig. En netjes op 0db blijven dan zou er als het goed is geen vervorming moeten zijn.

Welk programma gebruik je trouwens?
Dn-s3500 - Dn-x1500s - Dn-s3500 - Traktor Scratch Pro
HouseContainer    posted on 14-05-2013 23:46
Ben wel benieuwd naar hoe dit verhaal zich verhoud als je CD spelers digitaal aansluit op de DJM-800 bijvoorbeeld. Als je kijkt naar het blokschema op de laatste pagina van de handleiding?dan zie je dat het digitale signaal direct doorgaat en de TRIM knop alleen nog maar door de ?-COM wordt gebruikt.
Een digitaal signaal kan afaik niet meer dan 0dB zijn. Echter als je de trim helemaal open draait van een digitaal aangesloten CD speler dan kun je ook wel in de buurt van de +10 dB komen. Wat natuurlijk onzin is, want er kan vanaf dat moment niets meer clippen aangezien er geen AD conversie plaats vind.
De enige plek waar clipping kan ontstaan is als de DA conversie bij de master uit nummers raakt. Maar zolang de master niet helemaal open staat zou dit ook niet kunnen gebeuren aangezien dit ook een digitale volume knop is.
cross-over    posted on 15-05-2013 10:12
Poster: HouseContainer
Ben wel benieuwd naar hoe dit verhaal zich verhoud als je CD spelers digitaal aansluit op de DJM-800 bijvoorbeeld. Als je kijkt naar het blokschema op de laatste pagina van de handleiding?dan zie je dat het digitale signaal direct doorgaat en de TRIM knop alleen nog maar door de ?-COM wordt gebruikt.?

Als je dan verder kijkt (in de DSP) dan zie je daar de DIGITAL TRIM, hier pas je het digitale signaal aan. zo kun je toch het signaal niveau van verschillende CD's aanpassen als je digitaal draait.

Een digitaal signaal kan afaik niet meer dan 0dB zijn. Echter als je de trim helemaal open draait van een digitaal aangesloten CD speler dan kun je ook wel in de buurt van de +10 dB komen. Wat natuurlijk onzin is, want er kan vanaf dat moment niets meer clippen aangezien er geen AD conversie plaats vind.
De enige plek waar clipping kan ontstaan is als de DA conversie bij de master uit nummers raakt. Maar zolang de master niet helemaal open staat zou dit ook niet kunnen gebeuren aangezien dit ook een digitale volume knop is.

een digitaal signaal is 0dBFS. je kunt dit niet zomaar vergelijken met db. Dit is overal verschillend.?
maar er zijn wat 'standaarden' zie wikipedia - zoek op DBFS, er is heel veel info.
  • EBU R68 is used in most European countries, specifying +18 dBu at 0 dBFS
  • In Japan, France and some other countries, converters may be calibrated for +22 dBu at 0 dBFS.
  • European & UK calibration for Post & Film is −18 dBFS = 0 VU ?America and Japan -20dBFS
De output van de DJM is standaard +2dBu (0dB VU) en max rated output +22dBu

http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 15-05-2013 @ 10:35:21 (2%)
HeroS_NL    posted on 15-05-2013 10:17
Poster: Pur-D
Als je hem aansluit op je computer moet je wel de Record uitgang nemen en zorgen dat je de line-in van je pc gebruikt, niet de mic, want die is te gevoelig. En netjes op 0db blijven dan zou er als het goed is geen vervorming moeten zijn.

Welk programma gebruik je trouwens?

Mijn laptop heeft geen line-in, dus ik ben gedwongen om de mic-in te gebruiken. De rede dat ik de master-out gebruik in plaats van de record-out is zodat ik zeker weet dat ik niet meer dan 0dB uitstuur, wat bij de mic-in toch zeer snel clipping geeft.
Ik gebruik gewoon audacity. Moet alleen de bufferlengte flink opschroeven wil ik een opname hebben zonder dat hij kleine stukjes 'overslaat' haha.
User edit by HeroS_NL on 15-05-2013 @ 10:18:31 (26%)
Estacy    posted on 15-05-2013 11:54
Je hebt dus wel een DJM. dan kun je zo'n behringer geluidskaartje van 20-30 euro ook wel betalen.?

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
HeroS_NL    posted on 15-05-2013 22:49
Naja na die aankoop is mn geld onderhand wel op.. Heb er ook geen behoefte aan aangezien t gewoon werkt.

This is an old Topic

No new postings for 4.378 days.
 Post CommentThat would be 145.9 months
or a whopping 12 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

284 Users online: 15 Guests (269 Unknown)
Pages generated today : 72.092
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.550.093