Output level mixer (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

HeroS_NL    posted on 10-05-2013 15:51
Heyy!

Ik zit al een tijdje na te denken over het volgende:
Ze zeggen altijd wel dat een dj niet in het rood moet draaien (meer dan +10dB op Pioneer), maar in het oranje zit je dan ook al boven de +..dB, wat toch ook al fout moet zijn ???
Ik wil namelijk mijn mixer direct aansluiten op de versterker zonder tussenkomt van een mengpaneel (diegene waarvan ik de speakers/versterker huur wil dat liever, omdat die dan meer controle heeft zodat de speakers niet opblazen).

Mijn hoofdvraag: Kan het kwaad als ik in het 'oranje' draai (tot +10dB), in plaats van in het 'groen' (tot 0dB)?

Hoe kan ik voorkomen dat ik alsnog de speakers opblaas als ik wel perongeluk even in de +..dB zit?

http://www.djheros.nl/

What do you think about Output level mixer ??

Vote :   

Estacy    posted on 10-05-2013 17:34
3 members like this  0dB moet je altijd aanhouden. dat zijn de groene lampjes. Rood is dood, groen is goed. Oranje is een waarschuwing, zoals bij stoplichten.?

In discotheken staat de dj mixer vaak op een aparte mengtafel zodat de DJ vooral?niet het volume kan bepalen. dat kunnen DJ's ook niet, zijn ze veel te onverantwoordelijk voor. Die willen het alleen maar harder, maar dat is niet de bedoeling. Soms gaat de mixer wel direct naar de versterker rekken, maar daar zit nog vaan een limiter tussen die het uitgangssignaal van de mixer beperkt. nogmaals, zodat de DJ het vooral niet harder kan zetten.?

DJ's proberen dit te compenseren door vol het rood in te gaan (want dan gaat het veel harder natuurlijk) maar dat is niet zo.?

In jouw geval gaat ie dan wel harder. Zet de versterkers 3/4 tot vol open, en regel het volume met je mixer. Kom niet boven de 0dB uit met die lampjes. Vindt je dat het toch harder moet, dan is de geluidsset te klein. Die rode lampjes gaan het niet oplossen.?

Het belangrijkste is te kijken naar de versterkers. Als daar een clip lampje begint te branden ben je hard op weg om de speakers te slopen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Maracas    posted on 10-05-2013 17:38
2 members like this  Lijkt me niet dat oranje kwaad kan, iig niet op Pioneer, nooit iemand over gehoord, maarja, in theorie is groen het beste. Om te voorkomen dat je je speakers opblaast als je per ongeluk in het rood komt (al zal dat niet gelijk gebeuren hoor als je eventjes een piekje daarin komt) zal je met een limiter moeten werken, alleen ook dat lost het niet volledig op, alleen beschermt het wel je speakers om niet over hun nek qua volume een clippend signaal voor te moeten brengen. Belangrijkste is letten dat je de versterkers zelf niet laat clippen, want als die clippen is het gauw gebeurd in elk geval met je tweeters

@Extacy was me, wederom als altijd, weer eens voorFoot in Mouth
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
User edit by Maracas on 10-05-2013 @ 17:39:30 (9%)
RussiaRussia    posted on 10-05-2013 17:52
Je moet proberen groen aan te houden, oranje is voor uitschieters bedoeld. Rood is het slecht voor de aparatuur. Daarbij verliest de muziek dynamiek vanaf oranje (als duimregel).
https://soundcloud.com/therealpsychorus
HeroS_NL    posted on 10-05-2013 18:12
Okay bedankt!?
Stel nou dat ik om een of andere rede per ongeluk in het rood draai, terwijl de 'clipping' lampjes op mijn versterker niet aangaan, kan dit mijn speakers ook opblazen? (dus wanneer je een square wave krijgt ipv een sinus) zie:
User edit by HeroS_NL on 10-05-2013 @ 18:13:56 (56%)
Pur-D    posted on 10-05-2013 18:20
Zolang de versterker niet aan het clippen is zul je je speakers niet opblazen bij een fatsoenlijke set.
Wel is het zo dat wanneer je in het rood draait, de muziek door de limiter in je mengpaneel meer 'gecut' word, waardoor je, zoals hierboven ook al staat, je dynamiek kwijt raakt.
Het beste is dus om zoveel mogelijk in het groen te draaien.
Dn-s3500 - Dn-x1500s - Dn-s3500 - Traktor Scratch Pro
Estacy    posted on 10-05-2013 18:20
als jij vol in het rood draait maar de versterker clipt niet kan er naar mijn weten vrij weinig gebeuren. Maar als je vol in het rood draait heb je natuurlijk wel meer kans dat een versterker gaat clippen.?

Maar als jij wel weet wat square en sinus waves zijn, dan moet je ook weten dat in het rood draaien dus sowieso niet slim is.
HeroS_NL    posted on 10-05-2013 18:58
Ik snap dat rood draaien niet goed is, maar omdat ik niks van het oranje hoorde kreeg ik mijn twijfels waarom oranje dan wel zou kunnen.. Ik had ergens gelezen dat wanneer je zo'n square wave naar je speakers toestuurt (?cht keihard clippen), dat er dan een constante spanning of iets dergelijks op je woofer/tweeter ging staan waardoor die oververhit of iets dergelijks zou raken, en dus kapot gaan. Weet niet of dit waar is maar ik kan me wel zoiets voorstellen.
Estacy    posted on 10-05-2013 19:02
2 members like this  In principe als je versterker clipt dan stuurt ie een squarewave naar de speakers toe. De versterker probeert meer uit te sturen dan dat ie kan.?

Idd moeten de voice coils nogal meer werk gaan verzetten dan dat ze kunnen (en worden te warm) Tweeters kunnen hier vooral slecht tegen
HeroS_NL    posted on 10-05-2013 19:04
Okay, dus in feite als ik op mn mixer rood draai en de versterker staat op 25%, kan ik de speakers alsnog stuk maken?
Estacy    posted on 10-05-2013 19:10
1 member likes this  Dat zou kunnen, maar je zet de versterkers gewoon vol open, en je mixer volume zet je helemaal omlaag. Dan zet je die langzaam omhoog tot je je gewenste volume hebt. De channel gains moeten 0dB aantikken op de meters.
HeroS_NL    posted on 10-05-2013 19:28
Okay bedankt!!
chef    posted on 10-05-2013 19:34
1 member likes this  Naast alle lampjes die je waarschuwen moet je ook je eigen gehoor gebruiken. Als de speaks niet meer zo klinken zoals ze horen te klinken, denk aan een bass die niet op volume mee draait dan moet je ook zachter!!! Verder dus lampjes op je mixer netjes onder de rode houden met eens een uitschieter met een lampje rood(geeft niets) boxen niet volluit zetten en losgaan(;
Tekhead    posted on 11-05-2013 12:41
Poster: HeroS_NL
Okay bedankt!!

Wat estacy zegt, is hoe je het moet doen en dan kan er in princiepe niets gebeuren ! Het blijft me een raadsel waarom men zo graag in't rood gaat en in't rood wil blijven gaan, de kleuren op je levelmeters gaan van groen-oranje-rood net zo als een verkeerslicht en hebben net dezelfde betekenis nl veilig - opgepast - gevaar/verbod, voor de show of wat bling bling op de apparaten dienen die kleuren niet.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Lead    posted on 13-05-2013 12:12
Ik heb een aantal slides in een presentatie gestopt die hier dingen over uitlegd.
Wie een workshop van me heeft bijgewood weet wat ik bedoel....

Maar gelijkspanning (blokgolven) op een speaker zetten is dodelijk voor een speaker, ongeacht het geluidsnivo ervan !

ROOD = DOOD (dood = geluid zonder dynamiek)
Let the BASS be louder
cross-over    posted on 13-05-2013 14:20
1 member likes this  En als je nog wat technische achtergrond informatie wilt lezen:

http://www.audiovisualdevices.com.au/downloads/rane/note128.pdf
http://soundcloud.com/lau-daniels
Lead    posted on 13-05-2013 14:22
Of hier staat ook nog het e.e.a. : Geluiden Mixen
Let the BASS be louder
Estacy    posted on 13-05-2013 19:12
2 members like this  
Poster: Lead

ROOD = DOOD (dood = geluid zonder dynamiek)

toch apart van een man die werkt bij een bedrijs wiens mixers synoniem staan aan rode lichtjes Winking my eye
Luxx    posted on 13-05-2013 21:46
Poster: Estacy
toch apart van een man die werkt bij een bedrijs wiens mixers synoniem staan aan rode lichtjes Winking my eye

dat ligt niet aan de mixer maar aan de DJ. lijkt me logisch dat je wel rode lampjes op een mixer plaatst ongeacht welk merk je bent.
www.mothermusic.nl
Estacy    posted on 14-05-2013 00:24
1 member likes this  toch moet ik de eerste DJM nog zien die niet in het rood draait?Embarassed
Maracas    posted on 14-05-2013 02:24
Dat zal je niet zien, want met een pioneer wil je alleen maar volgas vlammen!Embarassed
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
Lucalicious    posted on 14-05-2013 10:22
Ten eerste is het volgens mij zo, correct me if I'm wrong, dat een DJM nooit meer dan 0 dB uitstruurt, omdat het een digitale mixer is. In het rood draaien maakt kwa geluidsniveau dus niet uit, zoland je speakers juist staan afgesteld, en dus niet uit zichzelf clippen. (Bovendien kun je op de achterkant van je DJM het uitgangs niveau nog aanpassen naar -3 en -6 dB).

Wat hierbover beschreven staat is echt wel waar, dat rood geeft aan dat je muziek inderdaad wordt afgekapt als het ware, en dus zijn dynamiek verliest. Niet goed dus. Maar om jou vraag te beantwoorden, want dat is volgens mij nog niet gebeurd: volgens mij is het bij Pioneer zo, again, correct me if I'm wrong, dat de muziek 'in het oranje' niet vervormt wordt. De 0 dB grens waarbij je muziek wordt vervormt ligt dus volgens mij eigenlijk bij die +10 dB. Maar nogmaals, dit weet ik niet zeker!
Estacy    posted on 14-05-2013 11:30
laat ik wel even duidelijk maken dat ik een grapje maak he...?

Op de nieuwe Pioneer mixers is in het rood draaien idd niet erg. Dit zijn digitale mixers, boven de 0dB is dan pas echt erg als we het over 0dB FS hebben. De huidige DJMs hebben een headroom van meer dan 18dB (meer kan ook, ik weet het niet zeker) dus je moet echt je meters stil hebben staan in het rood voordat je echt gaat merken dat je geluid niet meer goed is.?

Met analoge mixers werkt dit niet zo! Daar kun je wel vol in het rood draaien, afhankelijk van de mixer. Een high end analoge mixer met dikke voeding (rodec bijv.) die zal niet zo snel vervormen. Een goedkope mixer zal in het rood gewoon gaan vervormen als de ziekte. En dan heb je nog die grapjassen bij A&H die de schaal op de level meter gewoon 9dB verschuiven. 0dB is dan eigenlijk -9dB.
Lucalicious    posted on 14-05-2013 11:41
Dat doet Pioneer dacht ik dus ook ja, op de nul dB heb je dan eigenlijk nog een headroom van zoveel dB.
cross-over    posted on 14-05-2013 12:02
1 member likes this  inderdaad,

Je moet niet de meters van een analoge mixer en een digitale mixer vergelijken. Het meten is namelijk behoorlijk verschillend.

Een analoge mixer is gebouwd om een +4dBu signaal te maken. Afhankelijk van de (fabrieks)instelling is dit uitgangsniveau ook de 0dB op je meter. Maar dit hoeft niet!!!! ?
Verder gaat het vervormen van een analoog signaal geleidelijk dus even 'rood' staan is geen probleem.
?
Voor een digitaal systeem is het meten gebaseerd op 0dBFS, het punt waarop het digitale systeem op zijn maximale waarde is (running out of numbers). Zodra zich dit voordoet heb je direct clipping. Niet geleidelijk maar gewoon vol clipping.

Dit is de rede dat de meeste mixers nu een 0dB level hebben dat (zoals estacy al aangeeft) dat niet op 0dBFS ligt maar op -12dBFS of zelfs -18dBFS. Rood draaien op dit soort digitale systemen maakt dus niet uit.
Hoewel......, ?het is mogelijk om de -18dBFS aan te passen. Als dit gedaan is naar 0 dan heb je wel een (gigantisch) probleem als je in het rood gaat.?
Dus gewoon aanhouden ROOD=DOOD.
http://soundcloud.com/lau-daniels
HeroS_NL    posted on 14-05-2013 21:58
Alleen de digital out heeft toch te maken met die headroom van 18dBFS of ook de andere uitgangen op mijn mixer (DJM-700)? Misschien is dit een domme vraag, maar als ik via tulpkabeltjes mn mixer aansluit op mn laptop hoor ik al zeer snel vervorming als ik over de 0dB zit (in het oranje!). (sluit m aan via tulp -> jack, laptoppie h?)

Edit:Anders zou het trouwens toch ook te gek zijn, eerst al 18dB headroom en vervolgens nog een switch voor 6dB headroom..

Edit2:
Dit betekend dus als je digitaal draait je w?l meer geluid produceerd, omdat je steeds dichter bij de 0dBFS komt in plaats van de 'maximale' -18dBFS?
User edit by HeroS_NL on 14-05-2013 @ 22:07:28 (73%)

207 Users online: 21 Guests (186 Unknown)
Pages generated today : 92.585
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.570.586