Geluidskwaliteit in Nederland? (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Estacy    posted on 30-04-2013 14:13
Iets wat mij echt dwars zit de laatste tijd is de kwaliteit van geluid in Nederland. Die is over het algemeen vrij dramatisch.

Ik bedoel dan vooral discotheken, podia, concerten etc.?

Zelden kom ik geluid tegen wat w?l goed klinkt. Een plaatselijk cafe heeft een zaal waar soms feesten in worden gehouden, daar komt dan altijd een D&B set in te staan (C4 of C7 weet ik niet zeker) en dat klinkt echt als een klok. Maar verder is het echt verschrikkelijk.

Bijna iedereen schijnt te denken dat als de bass niet hard zat gaat je het hoog maar harder zet. Dit is echt gruwelijk irritant luisteren. en aan t einde van de avond piepen je oren als de ziekte. Dit hoeft helemaal niet want als het hoog gewoon normaal speelt, dan heb je veel minder gehoorbeschadiging.?
En soms is het zo simpel. In een discotheek in Nijmegen hebben ze de subwoofers 4 meter uit mekaar gezet, langs de muur op. Natuurlijk heb je dan geen fatsoenlijke bass. Zet ze langs elkaar in de hoek 2 meter naar links en voila 12dB extra al dan niet meer.

natuurlijk kun je zeggen, draag oordoppen. Ja, dat moet je sowieso doen. hoeft het nog steeds niet kut te klinken.?
Maar wat maakt een goed systeem nou uit? het maakt heel veel uit want je merkt het echt. Een goed geluidssysteem is voor iedereen leuker. Je kunt wel zeggen dat de meeste mensen dat toch niet horen, maar dat is echt larie, iedereen heeft ong. dezelfde oren.

Kijk je naar de echt grote concerten, dan snappen ze het wel en klinkt het gewoon prima.

Mischien is dit een regionaal probleem (Oost brabant/zuid gelderland) mischien ook niet.

/rant

Ik vroeg me af wat jullie er van vinden
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 30-04-2013 @ 14:15:34 (2%)

What do you think about Geluidskwaliteit in Nederland? ??

Vote :   

Yorick    posted on 05-05-2013 18:31
Poster: Winston
Er zijn twee dingen. Geluidskwaliteit en volume.
Geluidskwaliteit behouden bij hoog volume betekent dat moet worden gezorgd voor meer vermogen. En soms slimme speakerplaatsing. Volume wordt beperkt door de geluidskwaliteit eerst. Dan pas door vermogen.

Ik snap die logica van het moet harder dus ik ga mid hoog schel afstellen niet.

?
Snap het maar volume van geluid is ook in sommige factoren omzet bepalend.
Estacy    posted on 05-05-2013 18:57
vermogen is ook niet alles. Mensen staren zich daar soms blind op, maar als jij effiecente speakers hebt in fatsoenlijk ontworpen kasten (en dan bedoel ik niet je standaard 18' bass reflex kast) dan heb je echt maar enkele tientallen watts nodig om grote ruimtes te vullen.

Ik kan je verzekeren dat je thuis in de meeste gevallen niet meer dan 5 watt per kant gebruikt.?

En 'soms slimme speakerplaatsing' nee dat zou eigenlijk verplicht moeten zijn. Subwoofers vooral. Die worden gewoon ergens neergepleurd waar plaats is.?

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Tekhead    posted on 06-05-2013 01:44
Ik ga weer eens over vroeger beginnen omdat ik je mening wel deel Estacy. Vroeger waren in de betere discotheken de geluidsinstallatie's aangenamer klinken dan nu het geval is, dat valt mij al jaren op, en dat heeft deels te maken met de weinig of geen kennis van vele uitbaters hoe geluid moet klinken, en deel ook door de verkoper van geluidsinstallatie's die vooral kiezen om zoveel mogelijk decibels, bassen en trillingen te produceren ipv een goed onderzoek te doen en te kiezen voor kwaliteit. Toen ik als dj starte in een discotheek werd er veel allround muziek gedraaid en dan moest je ook een stallatie hebben die daar op afgestemd was, dat waren geen kasten met 40 amp's ingebouwd, metershoge basskasten heel de club rond, en de halve plafond vol met hoorntweeters, maar had je een duidelijk uitgekiend geluidsplan voor de discotheek, waar op verschillende plaatsen in de discotheek verschillende geluidsvolume's had, maar overal bleef de kwaliteit loepzuiver of het nu hard of redelijk zacht stond maakte niet uit. Dit veranderde echter in vele plaatsen bij de opmars van de nieuwe muziekstromingen zoals new-beat, house, techno etc... toen vele discotheken ook veelal de kwaliteit db's gingen inwisselen voor kwantiteit db's, veelal op vraag van de dj's, die vonden dat pompende en korte bassen, kicks en dreunen absoluut noodzakelijk waren om hun dj gig optimaal doen klinken, waardoor vele eigenaars hun daarin volgde en hun keet overal vol duwde met speakers zonder verder onderzoek of dit wel noodzakelijk was, verkopen weet je ! Gelukig telde dit niet voor alle discotheken, want sommige discotheken hun installatie was zo waanzinnig goed dat die installatie met de 2 vingers in de neus elke muziekstroming probleemloos aankon en veranderingen absoluut niet nodig waren. Tegenwoordig zijn nog veel discotheken voorzien van een installatie die nog afgestemd is op een stroming die toch anders is dan hetgeen er momenteel populair is waardoor je natuurlijk een verschil in kwaliteit hebt tussen hetgeen je hoort, en hetgeen je zou moeten horen, dat is idd een opvallend iets in hoofdzakelijk de kleine en middelmatige clubs (in ruimte uiteraard) maar in grote of mega discotheken kom je dit zelden tegen. Een slechte geluidskwaliteit vind je vooral in volledig nieuwe clubs of danscaf?'s waar men door de nieuwe geluidsnormen en slechte gang van zaken weer terug gaat vallen op goedkopere geluidsinstallatie's die vooral veel db's produceren, en men op plaatsen speakers plaatst die er niet horen of in de verkeerde richting of op verkeerde plaats gezet worden, het is jammer en voor muziekfreaks zoals wij, veelal irritant om muziek verneukt te horen worden door de erbarmelijke installatie die er geplaatst is, je zal er mee moeten leren leven of anders die plaats links laten liggen want ik betwijfel te zeerste of de uitbater naar de suggestie's van buitenstaanders gaat luisteren.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

This is an old Topic

No new postings for 4.389 days.
 Post CommentThat would be 146.3 months
or a whopping 12 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

139 Users online: 3 Guests (136 Unknown)
Pages generated today : 20.254
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.693.206