Ik ga weer eens over vroeger beginnen omdat ik je mening wel deel Estacy. Vroeger waren in de betere discotheken de geluidsinstallatie's aangenamer klinken dan nu het geval is, dat valt mij al jaren op, en dat heeft deels te maken met de weinig of geen kennis van vele uitbaters hoe geluid moet klinken, en deel ook door de verkoper van geluidsinstallatie's die vooral kiezen om zoveel mogelijk decibels, bassen en trillingen te produceren ipv een goed onderzoek te doen en te kiezen voor kwaliteit. Toen ik als dj starte in een discotheek werd er veel allround muziek gedraaid en dan moest je ook een stallatie hebben die daar op afgestemd was, dat waren geen kasten met 40 amp's ingebouwd, metershoge basskasten heel de club rond, en de halve plafond vol met hoorntweeters, maar had je een duidelijk uitgekiend geluidsplan voor de discotheek, waar op verschillende plaatsen in de discotheek verschillende geluidsvolume's had, maar overal bleef de kwaliteit loepzuiver of het nu hard of redelijk zacht stond maakte niet uit. Dit veranderde echter in vele plaatsen bij de opmars van de nieuwe muziekstromingen zoals new-beat, house, techno etc... toen vele discotheken ook veelal de kwaliteit db's gingen inwisselen voor kwantiteit db's, veelal op vraag van de dj's, die vonden dat pompende en korte bassen, kicks en dreunen absoluut noodzakelijk waren om hun dj gig optimaal doen klinken, waardoor vele eigenaars hun daarin volgde en hun keet overal vol duwde met speakers zonder verder onderzoek of dit wel noodzakelijk was, verkopen weet je ! Gelukig telde dit niet voor alle discotheken, want sommige discotheken hun installatie was zo waanzinnig goed dat die installatie met de 2 vingers in de neus elke muziekstroming probleemloos aankon en veranderingen absoluut niet nodig waren. Tegenwoordig zijn nog veel discotheken voorzien van een installatie die nog afgestemd is op een stroming die toch anders is dan hetgeen er momenteel populair is waardoor je natuurlijk een verschil in kwaliteit hebt tussen hetgeen je hoort, en hetgeen je zou moeten horen, dat is idd een opvallend iets in hoofdzakelijk de kleine en middelmatige clubs (in ruimte uiteraard) maar in grote of mega discotheken kom je dit zelden tegen. Een slechte geluidskwaliteit vind je vooral in volledig nieuwe clubs of danscaf?'s waar men door de nieuwe geluidsnormen en slechte gang van zaken weer terug gaat vallen op goedkopere geluidsinstallatie's die vooral veel db's produceren, en men op plaatsen speakers plaatst die er niet horen of in de verkeerde richting of op verkeerde plaats gezet worden, het is jammer en voor muziekfreaks zoals wij, veelal irritant om muziek verneukt te horen worden door de erbarmelijke installatie die er geplaatst is, je zal er mee moeten leren leven of anders die plaats links laten liggen want ik betwijfel te zeerste of de uitbater naar de suggestie's van buitenstaanders gaat luisteren.