Geluidskwaliteit in Nederland? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Estacy    posted on 30-04-2013 14:13
Iets wat mij echt dwars zit de laatste tijd is de kwaliteit van geluid in Nederland. Die is over het algemeen vrij dramatisch.

Ik bedoel dan vooral discotheken, podia, concerten etc.?

Zelden kom ik geluid tegen wat w?l goed klinkt. Een plaatselijk cafe heeft een zaal waar soms feesten in worden gehouden, daar komt dan altijd een D&B set in te staan (C4 of C7 weet ik niet zeker) en dat klinkt echt als een klok. Maar verder is het echt verschrikkelijk.

Bijna iedereen schijnt te denken dat als de bass niet hard zat gaat je het hoog maar harder zet. Dit is echt gruwelijk irritant luisteren. en aan t einde van de avond piepen je oren als de ziekte. Dit hoeft helemaal niet want als het hoog gewoon normaal speelt, dan heb je veel minder gehoorbeschadiging.?
En soms is het zo simpel. In een discotheek in Nijmegen hebben ze de subwoofers 4 meter uit mekaar gezet, langs de muur op. Natuurlijk heb je dan geen fatsoenlijke bass. Zet ze langs elkaar in de hoek 2 meter naar links en voila 12dB extra al dan niet meer.

natuurlijk kun je zeggen, draag oordoppen. Ja, dat moet je sowieso doen. hoeft het nog steeds niet kut te klinken.?
Maar wat maakt een goed systeem nou uit? het maakt heel veel uit want je merkt het echt. Een goed geluidssysteem is voor iedereen leuker. Je kunt wel zeggen dat de meeste mensen dat toch niet horen, maar dat is echt larie, iedereen heeft ong. dezelfde oren.

Kijk je naar de echt grote concerten, dan snappen ze het wel en klinkt het gewoon prima.

Mischien is dit een regionaal probleem (Oost brabant/zuid gelderland) mischien ook niet.

/rant

Ik vroeg me af wat jullie er van vinden
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 30-04-2013 @ 14:15:34 (2%)

What do you think about Geluidskwaliteit in Nederland? ??

Vote :   

Estacy    posted on 30-04-2013 16:20
huh waarom is dit niet op de frontpage?
joostvd    posted on 30-04-2013 18:45
Ik ben het hier mee eens. Hier in Meppel heb je 1 discotheek met 3 zalen (vroeger 3 eigenaren geweest die nu samen zijn gegaan.). In de ene zaal klinkt het best goed, alleen draaien ze daar naar mijn ziens bagger muziek. De ander waar ze leuke muziek hebben sta je 30/50 cm onder de speakers te dansen waar ze te veel hoog hebben. Dat is echt geen pretje kan ik je vertellen. De andere zaal is voornamenlijk rokers hok, maar daar klinkt het opzich ook prima maar gaat het niet zo heel hard. Je hebt hier gelukkig in de buurt Takens zitten, waar ze echt een super goede installatie in elke zaal hebben staan dus daar kan je altijd naar toe uit wijken,maar toch. Ik zelf denk dat het een geld kwestie is. Er word gewoon niet genoeg verdiend in de discotheken wereld en dan word er op dat soort dingen bezuinigd, om toch de entree gratis te houden of de munten prijs laag te houden. (al hoe wel, die zijn hier laatst verhoogd.)
FSR    posted on 30-04-2013 19:01
1 member likes this  Geluidskwaliteit is in ongeveer alle tenten op de korenmarkt (Arnhem) zo goed als prut. Wat het regelmatig nog een tandje erger maakt zijn de DJ's die er draaien en beatmatchen (of eerlijk gezegd het grootste gebrek er aan).

Grappig is dan wel dat als ik de toko binnen kom en ze hebben mij 'gespot' dat het zweet uitbreekt en het niveau direct een stuk opgekrikt wordt...Cool!
main    posted on 30-04-2013 19:06
1 member likes this  Poema in utrecht, funktion one, genieten.
Estacy    posted on 30-04-2013 19:35
Heb ooit iets gegeten in dat restaurantje wat erlangs zit. Moet er zeker een keertje heen!

club Air lijkt me ook echt vet
joostvd    posted on 30-04-2013 20:09
hahaha goed bezig FSR!
Sebasz    posted on 30-04-2013 23:30
Gewoon oordoppen indoen. Of de DJ nou het hoog verder open heeft gedraaid of niet, gehoorbeschadiging krijg je toch wel. En sowieso is het geluid overal ruk, maar wat wil je met de akoestiek van die clubs, je krijgt het nooit zo zuiver als bij je thuis.

Daaraast wil ik even inhaken op FSR. Je zult vast een goede jongen zijn hoor, maar denken dat de DJ's het zweet uitbreekt als jij binnen komt lopen.. Laat me niet lachen?Cry. Die denken waarschijnlijk 'oh, daar heb je die bijdehante piemel weer' (no offence). In veel van de zaken/danscafe's op de Korenmarkt is het niet eens belangrijk om te beatmatchen. Geloof mij: die dj's kunnen dat (in de meeste gevallen dan toch) heus wel. Het gaat daar veel meer om een lekkere vibe cree?ren, dan om die ene autistische jongen die daar rond loopt te plezieren met een perfecte beatmatch, terwijl 99.9% van het publiek dat helemaal niet boeit en liever een leuke avond heeft.
User edit by Sebasz on 30-04-2013 @ 23:34:30 (12%)
FSR    posted on 30-04-2013 23:40
Poster: Sebasz
Gewoon oordoppen indoen. Of de DJ nou het hoog verder open heeft gedraaid of niet, gehoorbeschadiging krijg je toch wel. En sowieso is het geluid overal ruk, maar wat wil je met de akoestiek van die clubs, je krijgt het nooit zo zuiver als bij je thuis.

Daaraast wil ik even inhaken op FSR. Je zult vast een goede jongen zijn hoor, maar denken dat de DJ's het zweet uitbreekt als jij binnen komt lopen.. Laat me niet lachen?Cry. Die denken waarschijnlijk 'oh, daar heb je die bijdehante piemel weer' (no offence). In veel van de zaken/danscafe's op de Korenmarkt is het niet eens belangrijk om te beatmatchen. Geloof mij: die dj's kunnen dat (in de meeste gevallen dan toch) heus wel. Het gaat daar veel meer om een lekkere vibe cree?ren, dan om die ene autistische jongen die daar rond loopt te plezieren met een perfecte beatmatch, terwijl 99.9% van het publiek dat helemaal niet boeit en liever een leuke avond heeft.

@Sebasz, hoewel het er behoorlijk overdreven staat idd, zit er wel een kern van waarheid in?Cry.?O.a. Plaza, 5th Avenue & Loft hebben de 'overdrijving' wel ervaren als hoe het er staat...

Hoe kom je trouwens bij het voorbeeld van een 'autistische jongen plezieren met een perfecte beatmatch'? (PM-en we over)...

hoppie    posted on 01-05-2013 00:00
Poster: FSR
@Sebasz, hoewel het er behoorlijk overdreven staat idd, zit er wel een kern van waarheid in?Cry.?O.a. Plaza, 5th Avenue & Loft hebben de 'overdrijving' wel ervaren als hoe het er staat...

Hoe kom je trouwens bij het voorbeeld van een 'autistische jongen plezieren met een perfecte beatmatch'? (PM-en we over)...

ik denk (en voorla hoop) dat dit beeldspraak was
Question everything
Sebasz    posted on 01-05-2013 00:28
Ik weet precies waar ik over praat, en hoe het in tenten als de 5th eraan toe gaat. Ken veel van de dj's uit die tenten in Arnhem en Nijmegen ook persoonlijk, gezien ik voor dezelfde organisatie heb gewerkt. Er is niemand die zal denken als jij (of beter gezegd: uberhaupt iemand die denkt een goede dj te zijn) binnen komt lopen van 'ohjee daar heb je hem nu moet ik even goed mijn best doen', maar eerder zoals ik al zei 'oh daar heb je die bijdehante piemel weer'. DJ's die al een tijd voor die organisatie draaien kunnen zeker wel beatmatchen en een feestje bouwen. Kun je dat niet vlieg je er al gauw weer uit?Cry

En dat bedoel ik absoluut niet aanvallend, maar corrigerend. 'die ene autistische jongen die daar rond loopt te plezieren met een perfecte beatmatch' is natuurlijk beeldspraak. Ik gaf simpel mijn mening hoe zulk gedrag bij mij als dj zijnde overkomt. Want eerlijk is eerlijk, als jij als DJ in een tent draait en iemand komt daar de hele tijd tegen je over zeuren dan denk je ook van wat voor een azijnzeikende piemel ben jij dan?Cry
User edit by Sebasz on 01-05-2013 @ 13:13:08 (11%)
Estacy    posted on 01-05-2013 00:48
En sowieso is het geluid overal ruk, maar wat wil je met de akoestiek van die clubs, je krijgt het nooit zo zuiver als bij je thuis.

Akoustiek is iets aan te doen. Bovendien in een volle club is akoustik al een heel eind opgelost door bossen haar en kilos roze vlees.?

En je krijgt het in een club niet zo?zuiver als thuis, maar wel anders. Thuis sta jij niet met wapperende broekspijpen en een trillende borstkas muziek te luisteren. In een club hoort dat er wel bij, maar zelfs dat is te moeilijk.
HouseContainer    posted on 01-05-2013 07:39
Club Bermuda Eindhoven, zeer goed geluid en een goede akoustiek.

Probleem in o.a. veel kroegen is dat de eigenaren willen dat het in hun oren goed klinkt. Probleem is alleen dat ze zelf al veel te veel jaren zonder oordoppen in het lawaai hebben gestaan en daardoor het hoog veel te ver op laten schroeven. Muziek afstellen is deels wetenschap en deels smaak/gevoel/emotie.
Sebasz    posted on 01-05-2013 12:46
Poster: Estacy
Akoustiek is iets aan te doen. Bovendien in een volle club is akoustik al een heel eind opgelost door bossen haar en kilos roze vlees.?

En je krijgt het in een club niet zo?zuiver als thuis, maar wel anders. Thuis sta jij niet met wapperende broekspijpen en een trillende borstkas muziek te luisteren. In een club hoort dat er wel bij, maar zelfs dat is te moeilijk.

Ik heb nog noooooit ergens in een club 'mooi' geluid gehoord. Maar goed, 'mooi' is relatief... Ik weet niet wanneer jij het mooi/ cq fatsoenlijk geluid vindt?
Estacy    posted on 01-05-2013 13:40
wanneer het mooi geluid is. Heel simpel eigenlijk.?

Het laag moet diep gaan. kicks moeten ook daadwerkelijk trappen. Dat je middenrif meedoet. Daar is ook deels voor bedoeld.?
Het midden is niet zo belangrijk bij dance, stemmen moeten verstaanbaar klinken. Dat doe je overigens?niet door rond de 4k het op te schroeven zoals veel clubs wel doen.?
Brengt me bij het volgende stuk: het hoog is mijn inziens het belangrijkste, omdat het hoog veruit de meeste schade aan kan richten en meteen onprettig is. Ook dit is niet erg moeilijk. Laat het om te beginnen vrij plat op de EQ, veel clubs schroeven die hoge tonen omhoog. Het klinkt dan wel harder, maar ook slechter. Als je een curve van onze oren maakt zul je zien dat er rond 4k een flinke boost zit. Dat is waar onze oren erg gevoelig voor zijn, dat zijn de bovenste regionen van stemmen. Een huilende baby is niet voor niks zo irritant.?

En het kan wel degelijk goed klinken. Zoals ik al zei, dat D&B setje wordt gewoon prima opgesteld, in een ruimte met prima akoustiek (houten vloer, geen beton) dan heb je waar je ook staat gewoon lekker geluid. Je kunt elkaar nog redelijk verstaan, maar het gaat toch hard.
Mr-    posted on 01-05-2013 17:06
club waar ze het mooiste geluid hebben waar ik ooit ben geweest is de Pacha in Salou. op de plekken waar het nodig was op de dansvloer ging het zo snoei hard, daarbuiten kon je met een lichte stemverheffing gewoon praten. het gaat vooral om het volledige spectrum; hoewel laag veel minder schadelijk is ben ik er niet kapot van om in een ''volkswagen polo club'' te staan als jullie begrijpen wat ik bedoel.

een zaal vol of leeg maakt inderdaad een wereld van verschil.
2 CDJ 2000 2 SL 1210 DJM 800 HD 25-1 II
Estacy    posted on 01-05-2013 17:11
Poster: Mr-
?ben ik er niet kapot van om in een ''volkswagen polo club'' te staan als jullie begrijpen wat ik bedoel.

je bedoelt cavello petjes en foute velgen?
Mr-    posted on 01-05-2013 17:15
ja

2 CDJ 2000 2 SL 1210 DJM 800 HD 25-1 II
main    posted on 01-05-2013 18:00
Ik heb nog noooooit ergens in een club 'mooi' geluid gehoord. Maar goed, 'mooi' is relatief... Ik weet niet wanneer jij het mooi/ cq fatsoenlijk geluid vindt?

Ik wel degelijk, als club moet je naar de poema. Voor grote feesten de westergasfabriek, prima geluid.
Mixuel    posted on 01-05-2013 18:15
De Laak Nijkerkerveen, perfect voorbeeld je gaat naar huis met hoofdpijn en last van je oren.?
Hier draaien de DJ's diep in het rood op een ca. 15 jarige misschien nog wel een oudere geluidsset
Music is so wonderful !
Wytse    posted on 01-05-2013 19:23
Ik weet precies waar ik over praat, en hoe het in tenten als de 5th eraan toe gaat. Ken veel van de dj's uit die tenten in Arnhem en Nijmegen ook persoonlijk, gezien ik voor dezelfde organisatie heb gewerkt. Er is niemand die zal denken als jij (of beter gezegd: uberhaupt iemand die denkt een goede dj te zijn) binnen komt lopen van 'ohjee daar heb je hem nu moet ik even goed mijn best doen', maar eerder zoals ik al zei 'oh daar heb je die bijdehante piemel weer'. DJ's die al een tijd voor die organisatie draaien kunnen zeker wel beatmatchen en een feestje bouwen. Kun je dat niet vlieg je er al gauw weer uit?Cry

Ik heb ook een tijdje voor die organisatie gewerkt (iets met Beheer op het einde? Thumbs Up ), k heb in de 5th in Arnhem regelmatig lopen zeuren of ik een keer aan die processor mocht draaien, een rampestamp dance preset voor die speakers werkt echt niet als je daar een mooi jazz bandje moet schuiven.
White Sea Studio
Drumworks    posted on 01-05-2013 19:25
Dakotaz in roosendaal heeft ook een erg lekkere installatie. Onbekend merk ( wellicht zelfbouw) maar o zo lekker afgesteld. De rest van de kroegen en discotheken bakken er niets van. Dan is er nog een kerk die omgebouwd is tot discotheek (sint jan) waar een d&b line array setje hangt. Klinkt opzich niet verkeerd, maar het geluid is niet lekker verspreid daar.
The beats are still banging :)
joostvd    posted on 01-05-2013 20:16
Niemand die het over Boode heeft in Bathmen?
DaCompra    posted on 01-05-2013 20:40
stond laatst in Club Red leeuwarden, het geluid daar is afgesteld door de mensen van sensation, klinkt heel fijn.
Sebasz    posted on 01-05-2013 21:29
Poster: Wytse
Ik heb ook een tijdje voor die organisatie gewerkt (iets met Beheer op het einde? Thumbs Up ), k heb in de 5th in Arnhem regelmatig lopen zeuren of ik een keer aan die processor mocht draaien, een rampestamp dance preset voor die speakers werkt echt niet als je daar een mooi jazz bandje moet schuiven.

Die organisatie ja?Cry?Maar niet als DJ blijkbaar want ik heb je nooit op t rooster gezien??Foot in Mouth
Winston    posted on 05-05-2013 17:19
Er zijn twee dingen. Geluidskwaliteit en volume.
Geluidskwaliteit behouden bij hoog volume betekent dat moet worden gezorgd voor meer vermogen. En soms slimme speakerplaatsing. Volume wordt beperkt door de geluidskwaliteit eerst. Dan pas door vermogen.

Ik snap die logica van het moet harder dus ik ga mid hoog schel afstellen niet.
Tic Toc

168 Users online: 15 Guests (153 Unknown)
Pages generated today : 24.216
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.697.168