hoeveel watt??????
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

micla    posted on 19-04-2013 20:43
Beste mede-forum gebruikers,

Ik ben relatief newbee in de drive-inn scene, en nieuw op dit forum om een antwoord te krijgen op mijn brandende vraag:

Om wat feestjes te organiseren heb ik een skytec pro 1000 watt versterker met 2 stuks skytec sm212 passiefe luidsprekers gekocht ( 700 watt ). Ik besf dat dit niet het beste spul is, maar voor wat try-outs vind ik dat niet zo een probleem. Nou heb ik de set wat op lokatie getest en ben best tevreden, ware het niet dat hij voor buiten net iets te kort komt. Nu heb ik zitten denken om er 2 speakers bij te zetten, maar ik vrees dat mijn versterker dat niet gaat trekken, hij zal dan naar 4 Ohm overschakelen en lijkt mij geen goed idee met zo een budget versterker.

Dus nu denk ik er aan om nog zo een komplete set er bij te gooien, ik wou eigenlijk zowieso al naar 4 luidsprekers, maar dit brengt mij tot het volgende probleem; wat verbruikt zo een setje aan wattage? Voor buitenfeesten maak ik namelijk gebruik van een generator van 2 Kw. Gaat deze dat wel redden?

Want hoe zit dat precies met dit soort versterkers? ik neem aan dat dit Class A of A/B is? Kan het nergens vinden. Dat zou inhouden dat hij behoorlijk wat vermogen nodig heeft??

Ik kan natuurlijk even zo een verbruiksmeter halen bij de gamma, maar dan zal ik op vol gas moeten gaan testen, iets wat mijn buren niet gaan waarderen denk ik.

Wie met wat kennis hier over kan voor mij een rekensommetje makenConfused

Alvast bedankt voor een eventuele reactie

What do you think about hoeveel watt?????? ??

Vote :   

Estacy    posted on 19-04-2013 20:55
watt is weining interessant. Die 1000 watt haalt jouw versterker never nooit niet. budget merken spelen graag met die cijfertjes.

Je kunt idd extra topkasten kopen, maar daar zit niet de oplossing. Beter koop je een subwoofer, al dan niet actief (met eigen versterker). Deze doet al het laag, waardoor jouw luidsprekers minder hoeven te doen en dus harder kunnen. Dit klinkt beter en gaat harder. met meer topkasten los je jouw volume probleem niet op.?

En wil je echt volume buiten, dan is er echt maar ??n optie en dat is een fatsoenlijke luidspreker set van een A-merk met voldoende versterking echt de enige oplossing.

wat betreft die generator, daar heb ik niet zo'n verstand van.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
micla    posted on 19-04-2013 22:56
beste estacy,

bedankt voor je reactie. wat je me verteld wist ik min of meer al. die sub kan ik nog even naar kijken, maar mijn vraag is volgens mij vrij duidelijk; kom ik nog weg met een 2Kw generator.........

ik kan die 2de set namelijk voor erg weinig bemachtegen.....
feestbeest    posted on 20-04-2013 06:51
Meer boxen doet niet echt veel met het volume, elke verdubbeling (Van 2 naar 4 boxen)geeft 3 dB A/C extra. 3 dB staat dan ook voor een verdubbeling. Maar onthoud, een gemiddeld mens hoort pas naar 10 dB A/C een verdubbeling.?
Een 2e geluid setje kan wel de oplossing zijn als je ze in delay gaat zetten. Dat betekend dus dat je bij de dj booth je eerste PA hebt staan en 10 meter veder je 2e PA. Om de optimalen afstand te weten is daar een berekening voor maar die ken ik niet. Zal dat eens even vragen aan een collega.

Wat een simpele oplossing is, wat tevens geen geld kost maar moeite. Je statief iets hoger zetten. De theorie achter dit wil ik je wel vertellen maar neem het voor nu maar even aan.

Zoals Estacy al zei, sub helpt maar vergeet dan niet een crossover voor je tops! Anders heeft het nog geen nut.

Als je ruim zit zou ik zeggen, koop dat 2e setje. Het helpt stiekem toch wel een beetje.?

Over dat aggregator verhaal.

2 Kw aka 2000 watt is waarschijnijk het max wat je mag gebruiken. Het liefst blijf je daar zelfs nog iets onder. 2 versterkers van 1000 watt past dus, maar dan heb je geen lampen/djbooth in het stroom. Ik zou zeggen CD spelers en mixer kan er nog wel bij, aangezien het een buget versterker is. Maar het is niet helemaal zonder risico, en anders je boxen zachter zetten zodat het hele verhaal minder verbuikt..

Succes ermee!
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Estacy    posted on 20-04-2013 11:47
Alleen trekt die versterk nooit 1000 watt. Dat is op 4 Ohm, piekvermogen. Op 8 Ohm gebruikt zo'n versterker (ik heb gewoon een 1000 watt skytec versterker gegoogled en die specs gebruikt) 700 watt. Nogmaals: piekvermogen.?

Het continue vermogen zal een flink pak lager zitten. Ik denk dat 2x100-200 watt RMS op 8 ohm vrij positief is. Bedenk wel: het gaat hier over Skytec. die 1000 watt zal ie best halen, voor ong. een miliseconde.
micla    posted on 20-04-2013 16:46
ok, bedankt voor jullie reacties. als ik het goed begrijp kom ik met 2Kw nog wel weg. ik ga proberen er een set bij te zetten en zal mijn speakers omhoog gaan brengen.verder heb ik niet veel vermogen nodig. alle lichteffecten heb ik in led varianten, deze gerbruiken bij elkaar nog geen 100 watt. ik gebruik een laptop met dj console om te mixen en verder alleen nog een 2 watt rgb animatie laser, maar deze verbruikt ook maar 40 watt. de grootste stroomvreter, de rookmachine blijft thuis, daar heb je weinig aan buiten.

feestbeest: ovrer dat delay ga ik me maar even verder inlezen, ik heb dat eerder gehoord en klinkt me interessant.bedankt.

Estacy    posted on 20-04-2013 16:52
leuk om te weten, meer ook niet eigenlijk. Dat heb je pas nodig bij uitgebreide systemen, subwoofer arrays, meerdere torens. Voor gewoon drive-in werk dus niet echt boeiend.
micla    posted on 22-04-2013 00:07
hhmm. nou begin ik te twijfelen. zou ik anders beter af zijn met 2x skytec smwa18 1000 watt 18 inch actieve subwoofers?
Drumworks    posted on 22-04-2013 06:46
Nee, met tenminste 2 behringer 1800d / american audio pxw's Winking my eye
als je wilt dat ik mijn antwoord verder beargumenteer doe ik dat graag Happy, laughing
The beats are still banging :)
User edit by Drumworks on 22-04-2013 @ 06:48:39 (100%)
cross-over    posted on 22-04-2013 16:45
watt, vermogen, rendement, dB's enz ?allemaal een eigen verhaal.
lees deze artikelen maar eens door. Maakt veel duidelijk.

http://www.hifi.nl/artikel/1689/Vermogen_.html? en?http://www.hifi.nl/artikel/1690/Watt-en-rendement.html

e
n deze dan ook nog even:?http://www.besteproduct.nl/Artikelen/Luidsprekervermogen___de_zin_en_onzin.html
http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 22-04-2013 @ 16:50:02 (47%)
micla    posted on 22-04-2013 20:09
beste drumworks. nee, daar heb ik geen argumentatie voor nodig. ik begrijp ook wel dat ik met wat meer exotischer spul een stuk verder kom. maar dat is niet mijn dilemma. ik wil gewoon eerst wat tryouts doen om te kijken of ik het wel leuk vind. dat zal kleinschalig zijn en hoeft niet als een concertzaal te klinken. mocht ik de smaak te pakken krijgen dan gaan we wel eens verder kijken, maar voor nu wil ik gewoon voor zo min mogelijk even zo veel mogenlijk. ik kan het wat goedkopere spul ook weer makkelijker verkopen zonder er al te veel bij in te schieten mocht dat nodig zijn.

crossover; bedankt voor je linkjes.leerzame stof, ze geven me echter geen antwoord op de vraag of ik beter 2 tops met versterker er bij kan plaatsen of 2 actieve subs..

?ps ik begrijp dat skytec niet erg gelieft is hier op dit forum, en ook vast niet zonder reden, maar moet toch ergens beginnen.
cross-over    posted on 23-04-2013 17:04
als je meer/vollere bas wilt zou ik er een stevige sub bij zetten. Als je mixer een center out heeft zou ik daar de sub (actief of passief met versterker) op zetten met een low filter.

Wil je gewoon meer geluidsdruk (lees hard geluid) dan kun je een paar extra tops er bij zetten. Maar verwacht geen wonderen. Zonder 'grote' bassspeaker geen groot bass geluid.

oja, skytec versterkers/luidsprekers worden in 1 van 's wereld grootste audio fabrieken gemaakt dus zo slecht zijn ze helemaal niet,
het is gewoon eenvoudige beproefde techniek voor een budget prijs. Niet meer en niet minder.

User edit by cross-over on 24-04-2013 @ 08:58:30 (1%)
Estacy    posted on 23-04-2013 17:37
Op hoge volumes kun je skytec wel vergeten hoor. en de kasten zijn ook niet echt van goede kwaliteit
Maracas    posted on 23-04-2013 18:02
Kijk alleen maar naar die 'magneet', en dan zijn we klaar denk ik

Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
cross-over    posted on 24-04-2013 09:59
Hoge volumes zijn geen probleem voor skytec.?
Wat wel een probleem is voor speakers van deze afmetingen/constructie is een goede geluidsdruk op meer dan 10 meter.
Door de constructie van de luidspreker is het gewoon niet mogelijk een hoge geluidsdruk te bereiken. ?
Het zijn nu eenmaal laag rendement speakers (90-93).

Bij luidsprekers is de afmeting en het rendement het belangrijkste voor de geluidsdruk ( dus het volume op afstand).
een stukje van internet:

De meet eenheid voor rendement vastgesteld noemen we: dB/Watt/meter.
De eenheid dB / Watt / meter wil zeggen;
- Je stopt 1 Watt vermogen in de luidspreker.
- Je gaat op 1 meter afstand staan.
- En dan meet je de hoeveelheid geluidsdruk (in dB).

Stel, je heb 2 luidsprekers.
Luidspreker 1 heeft een rendement in dB van 90 dB/Watt/meter
en luidspreker 2 heeft 110 dB/Watt/meter.
Het rendementsverschil is dus 20 dB/Watt/meter.
Volgens de dB logaritmische tabel is het verschil van die 20dB
een vermogens factor van 100.
Dus je moet in een luidspreker van 90 dB/Watt/meter
100 x zoveel vermogen stoppen voor het produceren van het zelfde geluid,
als in de luidspreker van 110 dB

User edit by cross-over on 24-04-2013 @ 10:00:15 (1%)
Estacy    posted on 24-04-2013 14:11
hoge volumes zijn dus?wel een probleem voor skytec volgens jouw verhaal. en dat is ook gewoon zo. Uit jouw verhaal kun je opmaken dat genoeg vermogen het rendementsprobleem oplost, maar dat is niet zo, die drivers van skytec zouden dat nooit aankunnen.?

Rendement, vermogen, drivers die dat aankunnen en de kast maken een luidspreker die hard gaat. Skytec heeft geen van die factoren. De luidsprekers hebben zoals jij al aangeeft een laag rendement, ze kunnen weinig vermogen aan, de kasten zijn van slechte kwaliteit en het zou mij verbazen als ze daadwerkelijk uitgerekend zijn voor de drivers. welke ook niet echt goed zijn (goedkope piezo tweeters bijv.)

Wat Skytec?wel?heeft is een heel lage prijs
Maracas    posted on 24-04-2013 17:57
Zal ik zo voor 1 keer even mn skytec versterker en mijn JBsystems versterker openschroeven, naast elkaar leggen en een fotootje maken? Skytec versterker claimt meer watt te hebben dan mijn JBsystems vx400, maar die vx400 weegt bijna 4 keer zwaarder dan die skytec....
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
cross-over    posted on 25-04-2013 10:18
Ten eerste doen de fabrikanten er alles aan om zich zo 'goed' mogelijk te presenteren.
heel veel vermogen voor een versterker zonder er bij te zeggen of dit piek, rms, pmpo, din of whatever is.
Alleen maar 4000 WATT, yeah right, daar heb ik iets aan.

Verder vergeten ze dan te vermelden of dit is voor een luidspreker belasting van 2, 4, 8, 16, 32 Ohm.
En of dit per kanaal is of totaal. Laten we allemaal achterwege...... ? 400 WATT das pas wat, duh.....

Voor luidsprekers is hetzelfde verhaal van toepassing. Deze kan 1000 WATT (PMPO)
Gemiddeld overstijgt het opgegeven PMPO-vermogen het RMS-vermogen met een factor tien tot twintig
yep 1000 WATT ?pmpo ?dus zo ongeveer 50 watt rms. Cool
?

@estacy, voor sommige speakers van skytec zijn hoge volumes geen probleem. Maar dat is relatief. Zet je er een bv SoundProject naast, ja dan is er bijna geen vergelijk meer.... dan pomp je 500 watt in de skytec en 100 watt in de SoundProjects. Klinken de Soundproject nog altijd een stuk harder....
?
in principe zou je met voldoende (versterker)vermogen het slechte rendement van een luidspreker kunnen oplossen. maar meestal kan de luiidspreker het aangevoerde vermogen niet aan. De speaker heeft een?maximale belastbaarheid. dus in theory wel in praktijk niet.?

@macaras, jou vx-400 is 200 watt RMS per kanaal, de skytec 1200 is 600 watt piek dus 150 watt RMS per kanaal. Dus ja, dat is een behoorlijk verschil in opgave. 400 ?en 1200. ?Deze zouden qua opbouwc redelijk het zelfde moeten zijn. Als je het vergelijkt met de skytec 800 dan zou de 800 ongeveer de helft moeten zijn van je vx-400.

User edit by cross-over on 25-04-2013 @ 10:24:30 (26%)
Estacy    posted on 25-04-2013 12:33
behalve dan dat ik niet geloof dat Skytec de voeding transistors en capacitors heeft om daadwerkelijk het vermogen te leveren wat op de doos staat.
cross-over    posted on 25-04-2013 14:29
Poster: Estacy
Behalve dan dat ik niet geloof dat Skytec de voeding transistors en capacitors heeft om daadwerkelijk het vermogen te leveren wat op de doos staat.

Dat hangt af van wat er op de doos staat?Cool
Er staat op de doos van een Sky-1200 MK2 versterker ?1200 WATT
maar bv. ?De Sky-1200 Mk2 versterker van Skytec is een 2x600W of 1x1200 Brug, stereo versterker (600W maximaal, 150W RMS) aan 4 ohm !!!

dus hebben we 150 Watt RMS in 4 ohm
even wat rekenwerk:
u = i * r ? en p = u * i ? dus de wortel uit p * r = de spanning uit de versterker. ?de wortel uit 150 * 4 = 25 volt

De stroom die de versterker dan moet leveren bij 4 ohm 25/4 = 6 ampere. Moet voor een beetje voeding te doen zijn.

User edit by cross-over on 25-04-2013 @ 14:56:55 (22%)

This is an old Topic

No new postings for 4.396 days.
 Post CommentThat would be 146.5 months
or a whopping 12 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

96 Users online: 13 Guests (83 Unknown)
Pages generated today : 24.307
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.314.437