De Nederlandse organisator van dance-evenementen en festivals ID&T wordt onderdeel van het Amerikaanse bedrijf SFX Entertainment.
ID&T is bekend van evenementen als Sensation en Mysteryland. De onderneming is opgericht in 1992 en actief in 22 landen in Europa, Azi?, Australi?, Zuid-Amerika en Noord-Amerika.
?
Creatief hart
?''Het creatieve hart, waar de feesten en festivals worden bedacht en vormgegeven, blijft volledig in Nederlandse handen. Het blijft onder de naam M-Design gevestigd in Amsterdam'', zo benadrukte de onderneming. Ook blijft de naam ID&T gewoon bestaan. In 2012 sloeg de onderneming nog een overnamebod van 100 miljoen dollar af.
Volgens ID&T-directeur Duncan Stutterheim kan ID&T, als onderdeel van SFX , flexibeler reageren op nieuwe ontwikkelingen, belangrijke investeringen beter dragen en over grotere reserves beschikken qua personeel en organisatie.
Graag zou ik eens verschillende meningen horen. Ik ben hierzelf toch wel enigszins treurig om. Het is een logische stap van ID&T omdat dit de deuren opent naar meer kapitaal, meer vermogen, nieuwe markten etc. Maar toch....ID&T is wel het bedrijf dat internationaal de nederlandse dance-feesten tot een belangrijk export-product van NL hebben gemaakt. Nu worden ze ingelijfd door de zoveelste Amerikaanse supermagnaat en zal hoogstwaarschijnlijk de nederlandse stempel van de events van ID&T (of SFX moet ik nu zeggen) worden verminderd. Laten we vooral ook niet vergeten dat het ook voornamelijk de events van ID&T zijn geweest die NL richting de dance-top van deze wereld hebben geholpen op veel fronten.
Daarnaast vindt ik het persoonlijk jammer dat een relatief klein Nederlands bedrijf (stukje patriotisme) het zo lang heeft volgehouden en de gehele wereld heeft veroverd, en dat er dan wederom een of andere Amerikaan komt die met het succes 'aan de haal' gaat. Zoals in het nieuwsbericht te lezen is blijft er nog een klein stukje ID&T in Amsterdam,namelijk M-Design waar de concepten door Nederlanders bedacht worden en vormgegeven worden. Ik krijg hier een beetje het idee dat de nederlanders met hun jarenlange succesformules dit nu mogen gaan bedenken en de amerikaan 'er dan mee aan de haal' gaat en het gaat uitvoeren onder de Amerikaanse keten SFX.
?
Kortom, ik snap de keuze die ID&T gemaakt heeft, maar ik denk dat het een zeer sombere dag is voor de nederlandse dance-scene doordat zo'n sterk merk als ID&T die Nederland op dance-gebied de top heeft laten bereiken, nu zijn Nederlandse roots in de steek laat en zich laat overkopen door een Amerikaan.
?
Graag hoor ik hier jullie meningen over in een kwalitieve discussie.?