Voor de aanschaf van een paar monitors zal je gewoon moeten gaan luisteren.
Meningen van andere gebruikers zijn altijd subjectief omdat smaken verschillen.
Neem gewoon een paar cd,s mee die je klanktechnisch vertrouwd en maak dan je keuze.
Ga absoluut niet uit van het uiterlijk, als ze lelijk zijn en ze klinken goed ,......so be it !
Het enige dat ik over de M80,s kan zeggen is dat ze er ``leuk ``uitzien.
Ik weet niet wat voor een formaat kamer je hebt waar je muziek in maakt, maar voor een gemiddelde kamer van 4x4 is een 8`` woofer echt TOO MUCH.
Dit zal zich vertalen in een overmatige bass respons die hoogst waarschijnlijk als walmend waargenomen zal gaan worden .
Met een ``5 of 6 woofer ben ja dan ruim voorzien, zeker als je het over nearfield toepassingen hebben.
Hou ook rekening met de bassreflex , ben je bijvoorbeeld genoodzaakt om je speakers tegen muren en in hoeken te plaatsen dan kan je je afvragen of een reflex poort aan de achterzijde wel je ding is .
Misschien zou je dan beter voor front ported of zelfs gesloten kabinetten kunnen gaan zoals bijvoorbeeld mackies HR series(=gesloten kast)
Monitors kopen en vooral het beoordelen van de monitors voor JOUW toepassingen
is erg moeijlijk en een behoorlijke klus.
Als je het idee hebt om ooit ook nog eens te gaan produceren dan zou ik meteen een stap hoger inzetten.
Want dan wordt een vlakke respons echt belangrijk .
Ikzelf heb de Dynaudio acoustics BM5A sinds kort, man wat een rete strak laag zonder kleuring en wat een stereo beeld.
Misschien voor dj toepassingen zoals besproken in dit topic een beetje overkill, maar heb je producer plannen dan zijn ze zeer de moeiet waard .
Inmiddels zijn ze verheven topt studiostandaard en er is nu een strijd gaande waarbij de dyn`s de genelecs van hun troon gaan stoten .
succes met de aankoop en neem zeker de tijd !