3 members like this daar begint het. ik zal eerst even hieronder neerzetten wat ik allemaal heb gebruikt en wat je allemaal nodig hebt voor het maken. ik heb nog niet alle foto's bij de hand dus ik zal straks mijn verhaaltje editten en dan staan ze er weer bij!
Dit is het idee wat ik heb uitgewerkt ik heb het idee niet zelf verzonnen maar van een site afgeplukt en zelf uitgewerkt om zo 4 x zo goedkoop uit te zijn ^^ maar dit was dus wat ik in gedachten had. hier zie je het totaalzicht.?

en ik heb hier een aantal details die ik toch wel belangrijk vond om het een goed geheel te maken en natuurlijk voor het mooie

zoals je misschien kan zien heb ik besloten om het geheel uit 3 delen 2 maken, namelijk 2 losse bakken die als ''poten'' functioneren en 1 bovenbak die precies op de onderbakken passen. Zoals je misschien ook ziet is dat ik links in de bak een uitsparing ga maken om de kabels mooi weg te kunnen laten lopen. bij mij zit de beste mogelijkheid qua stroom enzo dan ook aan de (nu linkerkant gezien) ook heb ik besloten om er spotjes onderin te bouwen om het net dat speciale mee te geven

Wat ik heb gebruikt aan materialen
- 2 stuks 2440x1220x18 mm vochtwerend MDF
- 24 Lamello's
- Waterbestendie houtlijm
- Nietjes ( om zo een klein gaatje te houden ipv een heel schroefgat )
TIP: als je echter niet met lamello's werk maak dan aub gebruik van schroeven en niet van nietjes anders zal het je snel genoeg bezuren!
Wat heb ik gebruik aan machines:
Dit is het deel wat een beetje moeilijk is omdat hier veel van jullie niet over beschikken, maar het is ook nooit verkeerd om bij een bedrijf in de buurt te vragen om wat hulp met zagen of sponningen frezen.?
Formaatzaagmachine --> het op maat en in het verstek zagen van de platen
Tafelfreesmachine --> dit is voor de sponning die ik in de bovenbak heb gemaakt ( hier kom ik nog op terug )
Dit hoeft niet met deze machines, je kan ook een handcirkelzaag gebruiken met een goede geleider en een bovenfrees
met een freesje van 14 mm voldoet ook prima! je kunt met een decoupeerzaag ook een heel eind komen maar dan zul je
misschien veel moeten schuren om het goed af te kunnen werken
Nou jullie weten wat ik in me hoofd heb ben ik natuurlijk begonnen met de houtsoort aangezien ik de maten al allemaal heb uitgewerkt. ik heb gekozen voor MDF 18 mm vochtwerend. ik heb hiervoor gekozen omdat het makelijk?bewerkbaar is en toch stevig voor het doeleind. ik moet er wel even bijzeggen dat het vochtwerend MDF is (groen MDF). dat is omdat het MDF anders bij het schilderen alle verf opzuigt uit de kopse kanten en je dus de kopse kanten weer allemaal apart moet behandelen met kopshoutbeschermer. zodat de verf niet wordt opgezogen. Ik heb er tevens voor gekozen om de bakken allemaal in het verstek te maken en aan elkaar te verbinden met lamello's om een steviger geheel te maken. Als je het zelf wil gaan maken en dan alles zelf zou doen zou ik het persoonlijk ook in het verstek maken omdat je dan de rand bijna niet ziet en het dus mooier is afgewerkt. is dit niet het geval dan zou ik gewoon bij de gamma bijvoorbeeld je plaat bestellen en op maat laten zagen. en door middel van schroeven en waterbestendige houtlijm in elkaar zetten.?
Ik ben begonnen met de onderbakken te zagen. ik heb hier geen foto meer van maar als ik een foto had was het gewoon een stapeltje groen hout. toen dit klaar was ben ik de bakken gaan infrezen met een lamellofrees. ik heb de foto's om de een of andere reden helaas verwijderd maar hier is een filmpje als je het idee erachter toch graag wil weten in het filmpje frezen ze ook onder een hoek van 45 graden zie hier het filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=xXR7c_hY464?
toen dit ook was gebeurd ben ik maar eens begonnen met de bak in elkaar te zetten. dit zag er uiteindelijk zo uit:
voor de scherpe joekels onder ons?vragen jullie je misschien af waarom er overal tape op de bak zit? dat kan ik jullie vertellen en je moet het niet nadoen want ik heb de fout gemaakt om de lamello's te laag in te frezen waardoor de frees dus net door de rand kwam ;p maar om de lijm erin te houden zit er dus tape op

Helaas kwam ik er achter dat de bak niet helemaal haaks was omdat er tegenaan was gelopen maar dat was ook weer zo verholpen met het volgende trucje!

even een haaks blokje erin flink lijm eraan en een nachtje laten staan en dan ben je weer klaar om verder te gaan!
Voor de andere bak is het idee gewoon precies hetzelfde de sponning waar ik het in het begin over had in de bak heb?
ik er met een bovenfrees ingemaakt. ik heb daar een klein malletje voor gemaakt en toen mooi uitgefreesd. dat is eigenlijk
overdreven want je kan het ook makkelijk met een decoupeerzaag doen en een beetje opschuren maargoed ik had de mogelijheid dus dan doe ik dat maar!
Vervolgens ben ik begonnen met de bovenbak die ik ook in detail had uitgewerkt en die er zo uit moest komen te zien:

Zoals je kan zien heb ik besloten om de bovenkant niet dicht te maken, want als je ergens bij moet zijn gaat het gewoon veel beter als je het op deze manier doet. Achterin zie je de uitsparing, deze heb ik erin gemaakt om de kabels mooi in de bak te laten komen zodat je die weer bij de uitfrezing eruit kan laten komen en je dus geen lelijke kabels ziet verder zie je nog twee uitsparingen, deze zijn bedoeld dat er nog altijd cd's gemakkelijk in en uit kunnen. deze kun je zeer gemakkelijk zelf aftekenen en met de decoupeerzaag uitzagen of uitfrezen. de zijdes van de bak heb ik ook in het verstek gemaakt en ook met 2 lamello's aan elkaar verlijmd dit heb ik echter niet met de onderplaat gedaan maar met een sponning in de onderplaat van de onderbak die er als volgt uitziet. ik heb hier een sponning ingefreest van 18mm diep en 10 hoog zodat er meer stevigheid in komt.

Zoals je ook ziet op de detailtekening hierboven. ga ik ook latjes op de onderkant lijmen zodat de bak altijd mooi en precies past en dus niet een milimeter of wat uitsteekt of verschuift als je er een keer tegenaan loopt.
Ik ben toen als eerste de onderplaat gaan zagen en ik heb 4 stroken gezaagd die rondom moesten komen. deze heb ik nog niet in verstek gezaagd ivm de sponning in de onderplaat.
dus ik ben toen eerst de sponning in de onderplaat gaan frezen

Dit kan als je beschikt over een bovenfrees ook heel makkelijk met dit freesje let wel op dat als je een freesje koopt dat je er wel een koopt die 18mm diep kan frezen anders heb je er niet veel aan.

Nadat de bodem was gefreed ben ik de zijkanten in het verstek gaan zagen, omdat je de sponning al hebt gefreest. kan je heel gemakkelijk en heel precies op maat zagen. het is ook handig om vast de uitsparing voor de cd uit te zagen voor je deze in elkaar zet of je moet het erna nog doen met een decoupeerzaag.?
Toen dit dus weer was gebeurd kon de bak in elkaar dat zag er als volgt uit

Toen heb ik de bak voorzien van de latjes waar de bovenplaat dalijk op komt te liggen. ik heb toen heel gemakkelijk zelf een malletje gemaakt door 2 stukken mdf die over waren op elkaar te schieten met een stukje karton ertussen van ongeveer 2 mm alleen dan wel kruislings over elkaar zoals je ziet in de foto. je krijgt dus de lat op 20 mm vanaf de bovenkant bak te zitten. dit is niet perse nodig je kan ook gewoon de 18 aanhouden maar ik heb ervoor gekozen om de binnenkant nog te voorzien van een soort tochtband zodat de klep niet beschadigd als hij bijvoorbeeld een keer dichtvalt.

ik heb hier nog een foto van de mal die ik zelf heel gemakkelijk in elkaar heb gezet en toch heel maatvast kan werken het is niet me eigen malletje die is al weggegooid maar dit is in ieder geval het idee van de mal

Toen ik dit ook klaar had kon ik de uitsparing gaan frezen die in de bak kwam te zitten voor de stroomkabels ook dit kan heel gemakkelijk door een gaatje te boren en dan met een decoupeerzaag en stuk uit te zagen. let wel op dat je niet te ver en te veel wegzaagt anders komt dalijk de poot van je cd speler misschien boven het gat te staan.
De foto die je hier ziet is gemaakt nadat de bak is geverfd omdat ik niet overal foto's van heb gemaakt maar door deze sponning passen alle stekkers:

Toen ik dus alles klaar had restte er nog maar 1 ding en dat was om het een mooi kleurtje te geven, nou zal ik jullie vertellen dat ik dit heel erg makkelijk heb kunnen doen doordat wij thuis ook een spuitcabine hebben, het was dus een kwestie van verplaatsen en sprietsen maar! uiteindelijk na alles ziet mijn meubeltje er zo uit: ik heb nog een fout gemaakt zoals je ziet langs het mengpaneel zit nog ruimte vrij dat is omdat ik per ongeluk de verkeerde maat had opgeschreven dit heb ik inmiddels alweer gerepareerd en het bovenpaneel hangt momenteel te drogen in de spuitcabine

ik heb uiteindelijk om de boel op te hogen 2 balken in de bak gemonteerd zodat de cd spelers en het mengpaneel om hoogte zijn aan te passen. het bovenblad ga ik met een pianoscharniertje en 2 kleine handgreepjes vastmaken zodat het mooi op de plek blijft en je toch overal goed bij kan.

met de lampjes aan! ik heb aan de kant waar je staat te draaien nog een dimmer ingebouwd zodat de spotjes mooi te regelen zijn

zo ziet het er dan uiteindelijk uit. niet letten op de rotzooi haha.
ik wil nog even zeggen dat ik zelf niet ervan bewust ben als ik termen gebruik waarvan jullie misschien nog nooit gehoord hebben maar laat het dan even weten dan zal ik het uitleggen. de uitgewerkte 3d tekeningen zijn zoals je misschien ziet niet helemaal het eindresultaat ik heb ondertussen nog wel een aantal dingen veranderd.
verder hoop ik dat ik jullie er een beetje een plezier aan heb gedaan door dit te posten en voor vragen kan je mij of een bericht sturen of gewoon hier stellen

?