6 Tips om het imago van de DJ te bevorderen!
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Limb-Girdle    posted on 25-02-2013 14:21
Vandaag de dag worden veel morele aspecten van het dj zijn aan de laars gelapt. Eigenlijk zouden onderstaande geboden je al bekend voor moeten komen, echter zie ik nog vaak genoeg dat veel dj?s elkaar onderling nog niet respecteren. Zorg dragen voor je daden is geen overbodige luxe tegenwoordig!

http://dj-lounge.nl/6-tips-om-een-betere-dj-te-worden/
Where the music meets the deejay!

What do you think about 6 Tips om het imago van de DJ te bevorderen! ??

Vote :   

FSR    posted on 25-02-2013 14:29
Wat nou als die 'openings DJ' Tiesto of Hardwell is? Wordt een keigrappige situatie dan?Cool!

Ook vind ik hem verbaal agressief van toon? Waarom?

Edit:
Alle punten op 2 na ben ik het 100% mee eens.

Over 2 wil ik een correctie doorgeven:
Ik vind dat als je de regels van de blog in acht neemt en hoog houdt dat je in principe met al die personen een respectvolle omgang moet hebben. Of diegene nou (veel) bekendheid geniet of niet bomt mij niks. Mijn DJ-leraar is niet eens proviciaal bekend en toch is hij een ware held voor het draaien voor mij tenminste. Om nog maar te zwijgen dat ik door mijn ambities hem indirect heb overgehaald wat met zijn talent te doen anders dan alleen draaien op feestjes her en der. En begint vruchten af te werpen?Cool!

Over de additionele tips heb ik een paar feedback en/of kritiek puntjes.
Beatmixen zonder BPM counters is inderdaad het meest krachtig. Vergelijkbaar met drummen, je kan het heel lang niet tot op een bepaald moment de omslag komt en daarna kan je het nooit meer afleren. Wat ik bedoel hiermee is dat BPM counters je een steuntje in de rug moeten geven. Ik ben inderdaad van mening dat dit te weinig gebeurd. Gemak dient de mensheid net zoals het wiel?Cool!
?
Geen commerci?le muziek draaien als je in het voorprogramma staat? Dat vind ik echt de grootste onzin regel met afstand tot de rest van de blog lees die ik uitermate sterk vindt. Man o man was je ff de kluts kwijt opeeens? Muziek is in principe commercie?l! Om muziek te maken moet je geld investeren. Daarnaast hekel ik mij over het punt: 'Wat is commercie?le muziek en wat niet?' Die grens is voor mij inziens niet te trekken. Liever beschouw ik het als: 'populair' of 'minder populair' of 'niet populair'. Dit stukje is wel het meest donkere & duistere zinnetje van je hele blog wat ik heb gelezen.

De term DJ wordt inderdaad ook vrij te pas en te onpas (naar mijn mening) gebruikt. Ik probeer het woord DJ vaak te vermijden en noem het dan: 'plaatjesdraaier'. In studio omgevingen hoor je heel vaak de term: 'Producer' of 'Ik produceer' maar in feite klopt die term maar zelden als je werkelijk weet wat een 'producer' doet. Dat is iets meer dan beats & tracks maken om te beginnen.
?
Vandaar dat ik mijzelf ook het liefst beschrijf als: 'componist & arrangeur' i.p.v. producer. Dat is zo breed dat iedereen denkt te weten wat het is en toch heeft niemand daadwerkelijk een exact idee wat het is.

Over je stage-naam & echte naam introduceren heb ik twijfels. Beiden hebben voor en nadelen op bepaalde tijdstippen en situaties. Je fans zullen je beter herkennen bij je stage-naam. Op het platenlabel kantoor o.i.d. hebben ze liever je echte naam & stage-naam. En bij een klein vriend(en) feestje ga je in eerste instantie gewoon voor je eigen naam en daarna voor je stage-naam.?

Ik zou die laatste feedback (stage-naam) wel wat meer specificeren, komt je blog helemaal ten goede!

Succes!

Edit 2: Verander de titel ook ff als het kan. Een titel als deze vind ik meer passend: 'Deze tips bevorderen het imago van DJ's' Het komt nu over dat deze 6 tips (plus je extra daaronder) de 'golden ones' zijn terwijl er (naar mijn mening) nog best wel wat (grove) fouten in staan.
User edit by FSR on 25-02-2013 @ 14:54:08 (100%)
Limb-Girdle    posted on 25-02-2013 15:53
Thanks voor de feedback FSR! Zometeen ga ik je een uitgebreide comment geven Happy, laughing
Snoey    posted on 25-02-2013 16:35
Ik denk dat dit gewoon een manager of promoter van een feest of venue is die iets te vaak jonge Dj's heeft gehad die totaal geen idee hebben wat ze doen.?
?
Als warm-up Dj ga je niet de hitjes draaien of de hele commerciele dingen, daar zijn de lokale bar dancings voor.?
?
De kunst is dat je met je 'eigen' sound jezelf populair maakt bij het publiek en daar is een voorprogramma als beginnende Dj erg geschikt voor. En levels draaien of een Hardwell track gaat je daarbij echt niet helpen.?
?
Zie dit soort dingen gewoon als feedback en een handleiding wat je juist wel wilt doen.
?
Soms vergeten mensen dat organisatoren heel veel geld investeren om een grote naam te krijgen.
www.soundcloud.com/ten-hooven
RAS    posted on 25-02-2013 16:41
De vraag is voor wie je het imago van de DJ in zijn algemeenheid moet verbeteren. Voor het publiek, je vrienden, discotheekeigenaren, boekingskantoren, collega DJ's, etc? Je kunt beter als doel hebben om het imago van jezelf verbeteren, ipv de term DJ in zijn algemeenheid. Dat is tenminste een realistisch streven, waar je zelf beter van wordt. Het algemene imago zal je toch niet verbeteren, tenzij je Ti?sto of Harwell heet.

Een DJ die op kleinschalige feestjes draait met een laptop en autobeatmatch, die zal hier volkomen schijt aan hebben en toch zichzelf DJ noemen. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dat is nu eenmaal de realiteit en dat verander je niet.

Ik ben het eens met de kritiek van FSR dat punt 2 eigenlijk nergens op slaat. Respect moet je verdienen, niet afdwingen. Als je een grote naam bent, dan betekend dat niet dat je respect van iedereen al verdient hebt, alleen maar omdat je bekend bent. Het is voor mij dan ook goed mogelijk dat ik meer respect heb voor een onbekende DJ als voor een grote naam. Het verhaaltje onder punt 2 sluit overigens totaal niet aan bij de kop daarvan.
User edit by RAS on 25-02-2013 @ 16:42:56 (1%)
macmiata    posted on 25-02-2013 17:04
minder lullen, meer met muziek bezig zijn. Just my 2 cents

Last year this dj got bored and tried to produce
FSR    posted on 25-02-2013 17:54
@Snoey, je zit met die eerste zin compleet mis haha?Cool! Laatste zin is btw super waar!

@Macmiata, de reactie is begrijpelijk. Hoewel ook het mental aspect steeds belangrijker wordt. Vroeger (en dan praat ik heel wat jaren terug) was in de EDM veel minder aanbod (makers van muziek). Je kon redelijk je eigen regels hanteren danwel defini?ren omdat er niemand was die in je gebied tegengas kon geven of anders kon ervaren. Producten toendertijd kosten een godsvermogen en als je het geld al had moest je ook maar getalenteerd en intelligent genoeg zijn om het te begrijpen laat staan dat je ouders of omgeving het goed zou keuren van een (relatief) onbekende gedeelte van muziek. (onbekend maakt onbemind)

Maar nu de toegang tot het maken van EDM op het laagste drempel-niveau is van de gehele EDM tijd van bestaan zijn moral/social codes wel steeds belangrijker. Vergelijk het met 'wetten' in NL. Als je je daar niet aan houdt wordt het een rommel en speelt iedereen voor eigen belang mee. En hoe meer mensen op een kluitje wonen, hoe sterker die 'wetten/codes' moeten zijn om de orde te handhaven.

@RAS,
Dankjewel voor de support!
?
@Limb-Girle, ik kijk uit naar een uitgebreide comment van je?Cool!
Limb-Girdle    posted on 25-02-2013 17:58
Je bericht heb ik in stukjes geknipt, zodat het reageren iets makkelijker gaat!?

Poster: FSR

-lap tekst geknipt-
?
Geen commerci?le muziek draaien als je in het voorprogramma staat? Dat vind ik echt de grootste onzin regel met afstand tot de rest van de blog lees die ik uitermate sterk vindt. Man o man was je ff de kluts kwijt opeeens? Muziek is in principe commercie?l! Om muziek te maken moet je geld investeren. Daarnaast hekel ik mij over het punt: 'Wat is commercie?le muziek en wat niet?' Die grens is voor mij inziens niet te trekken. Liever beschouw ik het als: 'populair' of 'minder populair' of 'niet populair'. Dit stukje is wel het meest donkere & duistere zinnetje van je hele blog wat ik heb gelezen.

Het is maar welke betekenis commercieel voor jou heeft. Voor mij betekent commercieel per definitie populair. Iets wat underground geproduceerd wordt, opgepakt wordt door de mainstream en vervolgens helemaal grijs gedraaid is mijn ogen commercieel. Om misstanden te voorkomen, heb ik het begrip commercieel veranderd in populair.?

De term DJ wordt inderdaad ook vrij te pas en te onpas (naar mijn mening) gebruikt. Ik probeer het woord DJ vaak te vermijden en noem het dan: 'plaatjesdraaier'. In studio omgevingen hoor je heel vaak de term: 'Producer' of 'Ik produceer' maar in feite klopt die term maar zelden als je werkelijk weet wat een 'producer' doet. Dat is iets meer dan beats & tracks maken om te beginnen.

Jup, hier hebben we laatst natuurlijk nog een discussie over gehad, m.b.t. het begrip 'producer'. Winking my eye

Edit 2: Verander de titel ook ff als het kan. Een titel als deze vind ik meer passend: 'Deze tips bevorderen het imago van DJ's' Het komt nu over dat deze 6 tips (plus je extra daaronder) de 'golden ones' zijn terwijl er (naar mijn mening) nog best wel wat (grove) fouten in staan.

Titel is veranderd, bedankt voor je suggestie! Is achteraf een betere titel voor de tutorial!
FSR    posted on 25-02-2013 18:16
@Limb-Girdle, ik ben ervan overtuigd dat de term: 'commercie?l' in het algemeen een verkeerd woord is om te gebruiken. Op dit moment reageer ik op je post als iemand die zijn expertise en kennis inzet om een (in mijn ogen en ja ik deed het ook) veel gemaakte 'incorrecte woordengebruik' te corrigeren aangezien de definitie kant noch wal raakt voor diegene in het vak en het onder de leken in een vergelijkbaar kabliber past als: 'Je weet toch'. Het verwijst naar iets wat in werkelijkheid niet bestaat maar door een algemene perceptie een 'vorm' heeft aangenomen als een schaduw maar duidelijk wordt het nooit.

Bedankt voor de titel change! Nu de inhoud op sommige vlakken in je blog nog. Dan komt het je blog helemaal ten goede.

Edit:
Kleine tip: Er zijn betrekkelijk weinig beginners beginners. (Volgens mijn standaarden: 'Personen die 0 uren live/record & 0 tot een paar uren thuis oefenen ervaring' hebben.) Je post van social code zal waarschijnlijk (relatief) weinig effect hebben. Bax-shop daarentegen trekt de ene beginner beginner naar de andere aan en de kwaliteit gaat ook behoorlijk achteruit door nul komma nul structuur. Daarnaast ligt alle macht bij de MOD (Rick) die ook maar op gezette tijden werkt. Hier op DJR ervaar ik dat we met elkaar erover in gesprek/discussie kunnen en er ook samen uitkomen zonder dat een MOD zich ermee bemoeit en zwaait met bans e.d als er wat feller en harder wordt gereageerd onder ons. Maar ik vind allebei de partijen keizwak om mee te discussi?ren als we wel elkaar kunnen afblaffen maar niet de hand in eigen boezem kunnen steken en elkaar erkennen voor elkaars werk en kennis/ervaring.

Bax forum is the place to be voor deze blog denk ik zo als je veel effect wil hebben. Verwacht btw ook maar een hoop weerstand van alle windstreken waarvan sommige nog niet eens algemeen bekend zijn in de topografie,
User edit by FSR on 25-02-2013 @ 18:26:31 (100%)
Yorick    posted on 26-02-2013 10:47
1. mijn muziek koop ik niet altijd, ik maar gebruik van de bekende download wegen soms.
2. ik heb voor veel 'grote' en 'kleine' jongens respect maar als ze niet normaal kunnen gedragen ben ik snel klaar met dat soort mensen, laat staan respect.
3. je kan je thuis helemaal als een gek gaan oefenen maar de praktijk is anders. Zie het als je oefent in Snowworld en je gaat op wintersport van de zwarte piste. Tuurlijk je heb een kleine basis maar in het echt leer je het pas echt.
4. ook niet mee eens, er zijn veel goedkope spullen op de markt die erg goed zijn! Neem aan dat Behringer, showtec, dap nu slecht is? Met dure spullen gaan mensen zowiezo zuiniger om dan goedkopen spullen. Al ben je met alles zuinig gaat het ook lang mee..
5. in 9/10 horeca zaken waar ik sta kan je echt niet het verschil horen van 192 kbps mp3 of een wav.
tuurlijk het is belangrijk om muziek van goede kwaltiteit te hebben. Maar dan zouden veel lokaties het systeem moeten upgraden of verbeteren.
6. achter dit punt sta ik als enige echt volledig achter.

Maar of het mij nu bevorderd als dj zijnde? Neee
Je heb het talent of je heb het niet. als je het niet heb ga aub wat anders zoeken.
Is toch ook niet zo als een voetballer zijn ballen koop dat het hem bevorderd?
Of dat hij thuis oefent, en op het veld niet kan presteren ivb met de druk en stress?
?
Het beste om jou draaikunsten beter te bevorderen is gewoon op pad gaan en met jongens mee op pad gaan.
Kijken wat zij doen, hoe zij het doen, nadenken en vragen waarom ze het zo doen.
En ik heb niks te klagen, draai drie dagen in de week en verdien aardig goed er mee..
OneSixty    posted on 26-02-2013 15:06
Poster: Yorick
...
5. in 9/10 horeca zaken waar ik sta kan je echt niet het verschil horen van 192 kbps mp3 of een wav.
tuurlijk het is belangrijk om muziek van goede kwaltiteit te hebben. Maar dan zouden veel lokaties het systeem moeten upgraden of verbeteren.
...

??
Een edm plaatje op 192kbps klinkt echt voor geen meter en je zou je dood moeten schamen als je dat opzet voor publiek ...
Kan mij echt dood ergeren aan dj's die dat flikken, krijg je gewoon pijn in de oren van zo slecht klinkt het.

Of die horeca installatie nu op niets trekt staat daar los van (wil je het nog erger maken dan?), zo'n muziek moet je uberhaupt niet in je map hebben..

Bij muziek van vroeger (jaren 80ed) kan ik het nog begrijpen omdat je dat bijna niet in 320 vind of het is niet aan super kwaliteit opgenomen maar met huidige muziek is dat echt NOT DONE!!!
FSR    posted on 26-02-2013 15:44
Yorick schreef:
6. achter dit punt sta ik als enige echt volledig achter.

Ik wil er zelf aan toevoegen dat ik ook hier volledig achter sta. Elk mens heeft iemand die zijn of haar voorbeeld is. Biologisch ook heel logisch, de mens wil zich van nature ontwikkelen en afkijken/nadoen is daar 1 van de optie's voor.
FASA    posted on 26-02-2013 15:55
Ik heb ze hier op FB al eens op aangesproken en doe het hier nu weer, de 'toon' waarop dj-lounge zijn artikelen/tutorials/posts de laatste tijd aan het plaatsen is, gaat echt compleet de verkeerde kant op.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
FSR    posted on 26-02-2013 16:02
Poster: FASA
Ik heb ze hier op FB al eens op aangesproken en doe het hier nu weer, de 'toon' waarop dj-lounge zijn artikelen/tutorials/posts de laatste tijd aan het plaatsen is, gaat echt compleet de verkeerde kant op.

Ik ben mij er bewust van FASA, ik kijk het ook nog even aan. Mocht die 'verkeerde kant op' te ver die kant op gaan dan kan DJ-Lounge ook echt van mij een uithaal verwachten. Ik heb de persoon hierachter al is gebeld, opzich een prima knul om te spreken alleen hij kan inderdaad nog wel een telefoontje verwachten indien het 3e artiekel/blog geen verbetering qua 'toon' wordt.?

Gouden tip (die mijn oma mij leerde): 'Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!'

Succes!
MarcoMartinez    posted on 26-02-2013 19:01
Wat een geleuter allemaal over wat je wel en niet moet doen.
Uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde hobby, nl plaatjes draaien voor publiek.

Laten we het lekker hierbij laten en een ieder deze hobby op zijn eigen manier beleven ipv we elkaar gaan voorschrijven hoe t zou moeten.?

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden Winking my eye

www.djmarcomartinez.com

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

244 Users online: 132 Guests (112 Unknown)
Pages generated today : 72.371
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.869.408