Speakers huren
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

HeroS_NL    posted on 03-02-2013 18:56
Heyy djresource,

omdat ik steeds meer gevraagd wordt om op feesjes te draaien (waar ze geen speakers/monitoren etc hebben), wil ik daarvoor actieve speakers gaan huren. Het gaat dan meestal om feestjes tot max 100 man. Hoeveel watt is hier ongeveer voor nodig, en moet hier per s? een equalizer & mengpaneel bij (een verhuurbedrijf kwam hiermee, ben het hier niet helemaal mee eens)?

alvast bedankt!

HeroS
http://www.djheros.nl/

What do you think about Speakers huren ??

Vote :   

Estacy    posted on 03-02-2013 19:02
EQ: ja. Mengpaneel: alleen als er ook andere DJs draaien.

wattage boeit niet, maar 2 tops en 1 sub moet genoeg zijn
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
KevinL    posted on 03-02-2013 22:06
Niet helemaal waar.?

Een aparte EQ is zeker niet vereist.?

Vaak zijn actieve systemen voorzien van ingebouwde crossovers waardoor een EQ enkel van toevoeging is als je echt weet waar je mee bezig bent.?

Over het algemeen, dus niet altijd... zijn DJ's niet erg thuis in frequentie gebieden en zullen dus ook niet een zaal EQ kunnen doen.?

Kost het extra geld, zou ik het dus niet doen.
Estacy    posted on 04-02-2013 07:24
Ik heb het ook niet over de DJ die aan de EQ zit, maar het verhuurbedrijf wat de EQ instelt op de akoustiek van de zaal. Maar vaak zit er sowieso processing bij om de boel aan te sturen.
RYOSHINX    posted on 04-02-2013 15:02
1 member likes this  Ik zit in het licht & geluid wereldje op het gebied van verhuren. EQ is echt overbodig, tenzij je echt de grote gigs krijgt. Als je een geluidsset huurt, huur er dan ook gelijk een goede versterker bij. (een Powersoft K3 ofzo; Digitale amp die met vanalles voorzien is zoals limiter enzovoort.)
Goodlife
HeroS_NL    posted on 04-02-2013 16:44
Ok bedankt! Estacy wat bedoel je precies met processing? Dat het verhuurbedrijf het geluidssysteem afstemd op de zaal?

Als ik gewoon actieve speakers huur hoef ik toch niet nog een goede versterker bij te huren toch?
Estacy    posted on 04-02-2013 17:27
Poster: HeroS_NL
Ok bedankt! Estacy wat bedoel je precies met processing? Dat het verhuurbedrijf het geluidssysteem afstemd op de zaal?

Als ik gewoon actieve speakers huur hoef ik toch niet nog een goede versterker bij te huren toch?

Met processing bedoel ik dingen als limiters, compressors, crossovers, EQ etc. Maar dat is niet zo heel spannend.

En bij actieve speakers heb je geen versterker nodig, die zit in de speakers.

Voor kleine gigs zal een EQ niet echt nodig zijn, maar overbodig ook weer niet.
neutje    posted on 04-02-2013 18:33
als je nog niet zoveel van geluid weet, zou ik lekker een setje zonder equalizer nemen.
je kan het met een equalizer natuurlijk beter laten klinken maar je kan het ook helemaal verkrachten als je het fout doet.?
als jij gewoon een net setje huurt is dat allemaal niet nodig.
HeroS_NL    posted on 04-02-2013 22:53
@estacy ohh ok bedankt, ik vond t ook al vreemd om een versterker op een actieve speaker aan te sluiten haha.

Poster: neutje
als je nog niet zoveel van geluid weet, zou ik lekker een setje zonder equalizer nemen.
je kan het met een equalizer natuurlijk beter laten klinken maar je kan het ook helemaal verkrachten als je het fout doet.?
als jij gewoon een net setje huurt is dat allemaal niet nodig.

ja helemaal gelijk, enige waarvoor ik een multi band eq gebruik is met produceren, verder weet ik er niet veel vanaf..
?
nog even iets anders:
mij werd verteld dat het beter is voor de speaker/versterker als je de versterker maximaal zet en je ingangssignaal beperkt houd (dus master niet op 0 dB, maar op -6 bv zodat die niet bij de versterker gaat clippen), we hebben het hier dan over passieve speakers. Is dit waar??
Vind het namelijk nogal irritant mixen als je master niet rond de 0 dB zit..
mikedhanpat    posted on 05-02-2013 08:32
@estacy ohh ok bedankt, ik vond t ook al vreemd om een versterker op een actieve speaker aan te sluiten haha.

ja helemaal gelijk, enige waarvoor ik een multi band eq gebruik is met produceren, verder weet ik er niet veel vanaf..
?
nog even iets anders:
mij werd verteld dat het beter is voor de speaker/versterker als je de versterker maximaal zet en je ingangssignaal beperkt houd (dus master niet op 0 dB, maar op -6 bv zodat die niet bij de versterker gaat clippen), we hebben het hier dan over passieve speakers. Is dit waar??

Dat laatste heb ik ook gehoord inderdaad en ben ik ook benieuwd naar! Ik mix altijd op de master en niet op een booth monitor ofzo.?
@HeroS ik had laatst ook 2 feesjes tot ongeveer 100 man en heb toen een setje van L'acoustics gehuurd (2x top & 2x sub) voor ? 100,- Naar mijn mening ongelofelijk veel waar voor het geld!!
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
HeroS_NL    posted on 06-02-2013 21:56
Poster: mikedhanpat
Dat laatste heb ik ook gehoord inderdaad en ben ik ook benieuwd naar! Ik mix altijd op de master en niet op een booth monitor ofzo.?
@HeroS ik had laatst ook 2 feesjes tot ongeveer 100 man en heb toen een setje van L'acoustics gehuurd (2x top & 2x sub) voor ? 100,- Naar mijn mening ongelofelijk veel waar voor het geld!!

Welk type is het precies?

Iemand die dit gerucht kan bevestigen?
Estacy    posted on 06-02-2013 22:06
je zou bij passieve speakers idd de versterkers vol zetten en dan het ingangsignaal met een mengpaneel regelen. je kunt daarvoor de DJ mixer gebruiken, maar als je meerdere DJ's op een avond hebt zitten daar 100% idioten bij die het steeds harder zetten. Dan kun je er een aparte mixer tussenhangen.

Of het beter is voor de speakers? dat maakt niet echt uit. Zolang een amp niet clipt is voor de speakers vrij weinig aan de hand. Maar idd, als je versterkers vol open staan zul je minder snel clippen met je master vol open dan met de versterkers halverwege.?

En mixen op de master en niet op een booth monitor? dat is niet een geweldig idee, vaak zit er een kleine vertraging op de masterspeakers. vandaar dat elke discotheek monitors voor de DJ heeft
mikedhanpat    posted on 07-02-2013 08:27
Poster: Estacy
je zou bij passieve speakers idd de versterkers vol zetten en dan het ingangsignaal met een mengpaneel regelen. je kunt daarvoor de DJ mixer gebruiken, maar als je meerdere DJ's op een avond hebt zitten daar 100% idioten bij die het steeds harder zetten. Dan kun je er een aparte mixer tussenhangen.

Of het beter is voor de speakers? dat maakt niet echt uit. Zolang een amp niet clipt is voor de speakers vrij weinig aan de hand. Maar idd, als je versterkers vol open staan zul je minder snel clippen met je master vol open dan met de versterkers halverwege.?

En mixen op de master en niet op een booth monitor? dat is niet een geweldig idee, vaak zit er een kleine vertraging op de masterspeakers. vandaar dat elke discotheek monitors voor de DJ heeft

Ik bedoelde mixen op de cue van de master uitgang, niet op de master speakers zelf Winking my eye Dan heb je toch geen vertraging neem ik aan?!?

@HeroS Van l'acoustics waren het de 108P voor top en 115P voor sub. (8 inch, 15 inch)
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
Winston    posted on 07-02-2013 13:54

nog even iets anders:

Dat is heel erge onzin.

Beste is gain mixer 0 dB, master mixer 0 dB, en gain amp 0 dB.
Dan heb je beste geluidskwaliteit en nergens clipping. Speakers houden niet van ge-clipped signaal, al is het van voor de versterker.

Theoretisch gaat de speaker niet kapot als je het zo kan regelen zoals in het fabeltje, maar praktisch is het moeilijk, want de VU meter geeft maar een indicatie en niet een exacte, harde waarde van het aantal dB.

En als iemand de master van de mixer al dan niet per ongeluk naar 0 dB draait, dan ontploffen de speakers alsnog.

Nog een extra weetje over de 0 dB regel: Er zijn mixers, versterkers en speakers die iets meer dan 0 dB aankunnen middels headroom of ingebouwde limiters. Dat zijn uitzonderingen, waarbij het niet de bedoeling is dat je de 0 dB overschrijdt. Het is alleen maar een veiligheidsmechanisme.

Tic Toc
stanger    posted on 07-02-2013 14:29
Zoals hierboven gezegd wordt, alles op 0db en dan kan je weinig kwaad.
Het enige wat veel dj's nog moeten leren is om niet altijd de gain harder te blijven draaien op de mixer.

Estacy    posted on 07-02-2013 15:29
normaal zeg ik ook dat 0dB altijd het beste is, omdat je dan het 'heetste' signaal hebt. Maar er zijn met mengpanelen toch wel uitzonderingen. de A&H xone 92 (van andere weet ik niet zeker) zendt bij 0dB op de meter eigenlijk -9dB uit, om nep headroom te creeren.?

Een goede analoge mixer met een flinke voeding (Rodec met zijn dual rail 18v voeding bijv) die zal ook vrij ver boven de 0dB nog goed klinken.
en huidige, high end digitale mixers als de DJM 900, ik denk dat veel mensen echt geen verschil horen tussen 0dB of vol in t rood op zo'n mixer.
stanger    posted on 07-02-2013 16:30
Ja, dat is waar wat je ze Estacy, de 'goede' mixers vervormen inderdaad niet als ze in het rood gaan.
Maar als iedereen zich een beetje zou houden aan de 0db dan kon alles mooi afgesteld worden en waren er geen (of weinig) problemen.
HeroS_NL    posted on 07-02-2013 18:27
Ok bedankt! Ik vind het fijnste mixen met gewoon altijd koptelefoon en dan de master horen door mn koptelefoon zelf, maar als de master op -9dB staat en cue op 0dB hoor je de cue gewoon veel luider..?

Dus t zou niet slechter zijn als ik de versterker op -9dB zet en mn master op 0dB dan dat ik de versterker op 0dB zet en mn master op -9dB?
Winston    posted on 07-02-2013 18:44
Cue is weer iets anders en ik begrijp je niet helemaal goed.

Pioneer doet een beetje raar t.o.v. andere merken weet ik, maar nu doen er meer merken raar.

Maar als je de Headphone sectie de MIXING: CUE/MASTER knop op 12 uur zet hoor je inderdaad de cue luider dan de master.

Maar dat is dus als je de line fader vol open hebt, want dat is de master normaal via de headphone sectie. Zet je de line fader op unity gain, dan is er bij 12 uur wel gelijk volume over de cue en de master. Maar zo wordt er nog zelden gemixed.

De 0 dB regel blijft dan gewoon gelden, en dat - 9 dB verhaal gaat dus nog steeds niet op.

De 0 dB regel is gewoon een keiharde regel, niet iets wat ik heb verzonnen, of dat een bepaalde groep aanhangers heeft.

Dat er nu uitzonderingen zijn z.a. de apparaten genoemd door Estacy heeft te maken met veiligheid of protectie tegen mensen die geen verstand van geluid hebben, en dat zijn dus de meeste DJ's.
Maar dat maakt het wel onoverzichtelijker (wanneer wel, wanner niet), en loop je het gevaar dat iemand met een DJM-900 in het rood draait denkt dat dat ook kan met bv een Reloop mixer of een ouder model Pioneer mixer.

Tic Toc
User edit by Winston on 07-02-2013 @ 19:07:31 (6%)
Estacy    posted on 07-02-2013 18:51
Poster: Winston
. Zet je de line fader op unity gain,

heeft een DJM dat??

Zelf mix ik altijd met alleen cue in een oor, en de luidsprekers in het andere. Zo kun je op elke mixer altijd mixen zolang je een monitor hebt.
Winston    posted on 07-02-2013 19:00
Poster: Estacy
heeft een DJM dat??

Mijn antwoord is: Ja en Nee en Ik weet het niet.
Tic Toc
Domiro    posted on 07-02-2013 19:35
Ik snap ook niet waarom pioneer dit zo doet bij zijn mixers, zelf heb ik een DN X-1600 en hier heb ik dit probleem niet.

Thuis en op locatie mix ik altijd via mijn koptelefoon, maar ben al enkele keren tegen gekomen dat de master van de djm vrij laag staat maar de versterker wel voldoende luid.

Doe je weinig aan op het moment zelf (behalve volume harder en de potmeter van mixing naar rechts)

Zou wel eens graag willen weten waarom pioneer dit toch blijft toepassen op hun djm's? (toch geen al te grote wijziging)

Maar mij lijkt het voormaamste dat je alles duidelijk hoort via?koptelefoon en dus je master zeker op 0dB!?
stanger    posted on 07-02-2013 19:40
Ok bedankt! Ik vind het fijnste mixen met gewoon altijd koptelefoon en dan de master horen door mn koptelefoon zelf, maar als de master op -9dB staat en cue op 0dB hoor je de cue gewoon veel luider..?

Dus t zou niet slechter zijn als ik de versterker op -9dB zet en mn master op 0dB dan dat ik de versterker op 0dB zet en mn master op -9dB?

Ik begrijp het eerlijk gezegd niet meer goed Happy, laughing
Gaat het maar enkel over het mixen via je koptelefoon of gaat het over het geluid zelf?
Bij het mixen door de koptelefoon staat er idd ook cue en master maar dat is wel iets anders dan de cue en master van het mengpaneel zelf. Dat is hetgene dat de meeste hier bedoelen denk ik.
Draai je de knop bij je koptelefoon meer naar master kant hoor je inderdaad harder hetgene van geluid dat er effectief door de luidsprekers speelt en minder van diegene die je gewoon voorbeluisterd. Dit heeft echter niets te maken met de echte master (schuif of draaiknop) die de algemene geluidssterkte die uit de boxen komt bedient.?

All? ja ik weet anders ook niet meer juist wat je bedoelt, ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is Happy, laughing
Domiro    posted on 07-02-2013 19:47
Bij pioneer is de master door je koptelefoon juist wel afhankelijk van de gewoone master, draai je de master dicht heb je ook geen master meer door je koptelefoon.

Bij men denon kan ik gewoon verder mixen met de master op de mixer dicht en is de master door de koptelefoon dus niet afhankelijk van de hoofdmixer.
stanger    posted on 07-02-2013 19:50
Ah voila zie, weer iets bijgeleerd dan vandaag Happy, laughing.
Dat wist ik dus niet, ik ben nog gewoon van op een rodec te draaien (vandaar dat ik ook bijna nooit effecten gebruik zeker Happy, laughing )
Nu ik draai ook nooit zo met de master door mijn koptelefoon dus ik had het toch nooit gemerkt al zou ik op een pioneer draaien Happy, laughing.

Winston    posted on 07-02-2013 20:01

Ik denk dat ik nu begrijp waarheen je wil hiermee. Beide manieren kunnen als je weet wat je doet. Met hun eigen voor- en nadelen natuurlijk.

Als je een PA set huurt, voor veel geld, dan gebruik je de 0 dB regel strak. Want anders heb je of teveel vermogen en onnodig veel geld uitgegeven of je hebt onvoldoende vermogen om een feestje te bouwen.

Je stuurt dan gewoon 0 dB uit de master van je Pioneer DJM-900 mixer.

Maar thuis mag je ook minder dan 0 dB uitsturen, zowel op je mixer als op je versterker. Het verschil in geluidskwaliteit is niet zo dramatisch.

En als je het prettiger vindt om in je headphone te mixen kun je alles zo regelen zoals je het het prettigst vind werken.

Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 4.477 days.
 Post CommentThat would be 149.2 months
or a whopping 12.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

132 Users online: 17 Guests (115 Unknown)
Pages generated today : 50.517
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.723.469