Poster: HeroS_NL
Ok bedankt! Estacy wat bedoel je precies met processing? Dat het verhuurbedrijf het geluidssysteem afstemd op de zaal?
Als ik gewoon actieve speakers huur hoef ik toch niet nog een goede versterker bij te huren toch?
Poster: neutje
als je nog niet zoveel van geluid weet, zou ik lekker een setje zonder equalizer nemen.
je kan het met een equalizer natuurlijk beter laten klinken maar je kan het ook helemaal verkrachten als je het fout doet.?
als jij gewoon een net setje huurt is dat allemaal niet nodig.
@estacy ohh ok bedankt, ik vond t ook al vreemd om een versterker op een actieve speaker aan te sluiten haha.
ja helemaal gelijk, enige waarvoor ik een multi band eq gebruik is met produceren, verder weet ik er niet veel vanaf..
?
nog even iets anders:
mij werd verteld dat het beter is voor de speaker/versterker als je de versterker maximaal zet en je ingangssignaal beperkt houd (dus master niet op 0 dB, maar op -6 bv zodat die niet bij de versterker gaat clippen), we hebben het hier dan over passieve speakers. Is dit waar??
Vind het namelijk nogal irritant mixen als je master niet rond de 0 dB zit..
Poster: mikedhanpat
Dat laatste heb ik ook gehoord inderdaad en ben ik ook benieuwd naar! Ik mix altijd op de master en niet op een booth monitor ofzo.?
@HeroS ik had laatst ook 2 feesjes tot ongeveer 100 man en heb toen een setje van L'acoustics gehuurd (2x top & 2x sub) voor ? 100,- Naar mijn mening ongelofelijk veel waar voor het geld!!
Poster: Estacy
je zou bij passieve speakers idd de versterkers vol zetten en dan het ingangsignaal met een mengpaneel regelen. je kunt daarvoor de DJ mixer gebruiken, maar als je meerdere DJ's op een avond hebt zitten daar 100% idioten bij die het steeds harder zetten. Dan kun je er een aparte mixer tussenhangen.
Of het beter is voor de speakers? dat maakt niet echt uit. Zolang een amp niet clipt is voor de speakers vrij weinig aan de hand. Maar idd, als je versterkers vol open staan zul je minder snel clippen met je master vol open dan met de versterkers halverwege.?
En mixen op de master en niet op een booth monitor? dat is niet een geweldig idee, vaak zit er een kleine vertraging op de masterspeakers. vandaar dat elke discotheek monitors voor de DJ heeft
nog even iets anders:
mij werd verteld dat het beter is voor de speaker/versterker als je de versterker maximaal zet en je ingangssignaal beperkt houd (dus master niet op 0 dB, maar op -6 bv zodat die niet bij de versterker gaat clippen), we hebben het hier dan over passieve speakers. Is dit waar??
Vind het namelijk nogal irritant mixen als je master niet rond de 0 dB zit..
Poster: Winston
. Zet je de line fader op unity gain,
Poster: Estacy
heeft een DJM dat??
Ok bedankt! Ik vind het fijnste mixen met gewoon altijd koptelefoon en dan de master horen door mn koptelefoon zelf, maar als de master op -9dB staat en cue op 0dB hoor je de cue gewoon veel luider..?
Dus t zou niet slechter zijn als ik de versterker op -9dB zet en mn master op 0dB dan dat ik de versterker op 0dB zet en mn master op -9dB?
Dus t zou niet slechter zijn als ik de versterker op -9dB zet en mn master op 0dB dan dat ik de versterker op 0dB zet en mn master op -9dB?