Bouw nieuwe studio (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Relecto    posted on 31-01-2013 00:41
Hallo forumvrienden, mag ik wel zeggen toch? Haha, anyway let's go.

Op dit moment zit mijn studio bij mijn slaapkamer 'ingebouwd' en gaat het niet langer zo qua overlast tegenover mijn ouders etc.. Hieronder een foto van mijn huidige studio. Heb de foto een klein beetje bewerkt omdat het nogal donker was.

Nu heb ik dus per direct 12 vierkante meter aan ruimte beschikbaar (4x3m) en wil hier mijn nieuwe studio gaan bouwen. Inprincipe wil ik hetzelfde meubel gaan gebruiken maar dat moet ik t.z.t. nog even bekijken.

Ik produceer altijd op redelijk niveau, vooral tijdens het afmixen. Maar houdt wel ontzettend goed rekening met mijn oren, maar ook dat gaat in de huidige situatie niet qua overlast.

Het gaat mij meer om het volgende: De plek waar de nieuwe studio gebouwd gaat worden is in de schuur van mijn ouders, nu zit er aan de zijkant van de schuur ook een duur waar dus de ingang van mijn studio zou komen. De hoofddeur van de schuur wordt dus nog gewoon gebruikt door mijn ouders. Nu is mij aangeraden om een ruimte in een ruimte te bouwen om de geluids overlast te beperken of zelfs tot geen overlast. Nu heb ik de volgende vragen:

- Welk materiaal kan ik het beste gebruiken om de 'ruimte' te bouwen? Dan heb ik het over de muren/plafond.
- Ik heb op dit moment eierdopppen (ja zo noem ik ze, haha) tegen de muur hangen en kan merken dat dit wel wat helpt qua weerkaatsing, lastig uit te leggen. Ga dit op mijn nieuwe plek ook doen, denk dan ook alleen de achterwand. De gehele ruimte lijkt mij verreweg onzin en maakt alleen maar onnodige kosten.
- Is het verstandig om de ruimte een paar CM van de vloer af te bouwen? En wat kan ik qua materiaal het beste op de vloer leggen? Of maakt dit niet zoveel uit?
- Hoeveel ruimte moet er ongeveer zitten tussen de huidige muur en de ruimte die erin komt en wat voor materiaal (isolatie?) dempt goed zodat het er eigenlijk niet door heen gaat.

Ik heb dit bericht even snel getypt omdat ik op dit moment niet zoveel tijd heb, dus excusses als er spelfouten instaan of rare/vreemde zinnen.

Alvast bedankt!

What do you think about Bouw nieuwe studio ??

Vote :   

djmstr223    posted on 04-03-2013 11:48
Poster: FSR

Op de eerste foto van Bingo Players meende ik te herkennen dat die studio monitoren V88's zijn? Of zijn er nog andere studio monitoren die een dubbele conus hebben??
!

?haha zeker geen v88's :P het zijn focal sm6'e ook lekkere speakers!

ot: Succes met je verbouwing relectro! ik zie igg graag hoe het is afgelopen :P

www.bramvanbergen.nl
Wytse    posted on 04-03-2013 19:15
Poster: Relecto
EDIT: Ook een shoutout naar Wytse! Langs geweest, erg tof!

jeap, ik vond t ook gezellig!
White Sea Studio
MoXeGy    posted on 04-03-2013 20:12
Ik weet niet of je ook al naar bepaalde type rockwool hebt gekeken? het type 201 is voor mid/hoog prima, is niet duur en goed aan te komen.
Relecto    posted on 05-03-2013 15:27
- kan weg -
User edit by Relecto on 05-03-2013 @ 15:34:53 (95%)
Relecto    posted on 05-03-2013 15:34
Poster: MoXeGy
Ik weet niet of je ook al naar bepaalde type rockwool hebt gekeken? het type 201 is voor mid/hoog prima, is niet duur en goed aan te komen.

Nee, daar moet ik mij nog verder in verdiepen. Er zijn zoveel soorten Rockwool en ook in de prijs zit aardig wat verschil. Ik produceer zoals aangegeven rond de 80dB en goede isolatie kan dus geen kwaad. Zwevende vloer en dubbele muur (zonder contact) moeten de lage freqenties hopelijk tegenhouden. Heb al wat leuke vidoe's op YouTube gezien over hoe je de deuren ook geluidsdicht kan maken. De ruimte wordt niet vierkant zoals ik al aangaf met foto's en de muren worden gemaakt van gipsplaten?(18mm) met daartussen Rockwool, er is verder geen buitenmuur.?Verwarming gaat waarschijnlijk Infrarood worden of 'gewoon' een radiator, maar daar moet ik nog even mee in overleg. En natuurlijk is de frisse lucht ook erg belangrijk, ook hier nog even in verdiepen. Zodra de ruimte staat met verwarming, airco en electriciteit kan er verder worden gekeken.

EDIT: Inmiddels foto's gemaakt en de exacte maten opgemeten ruimte is 8,50m bij 5,50m. Ben nu even een tekening aan het maken hoe ik alles ga indelen. Wil de ruimte goed benutten dus ga hier even voor zitten.

- Studio meubel (wordt ongeveer 4x1,5m)
- Server/kabel/opslag ruimte
- Toilet
- Aanrechtblok
- Zithoek

Hieronder een foto van de huidige situatie. Hier moet wel wat moois van gemaakt kunnen worden dacht ik zo! ;')

User edit by Relecto on 06-03-2013 @ 19:54:33 (42%)
audiounknown    posted on 11-03-2013 11:28
Ben ook erg benieuwd naar je project Relecto ...

Ga dit jaar ook beginnen met een studio ( tuinhuis ) dus in het begin top, kan flink meekijken ... maar nu is jouw project toch veranderd.

Hoop snel wat meer foto's te zien .. ! Keep up da good work !
Gerdo    posted on 11-03-2013 11:53
Poster: audiounknown
Ben ook erg benieuwd naar je project Relecto ...

Ga dit jaar ook beginnen met een studio ( tuinhuis ) dus in het begin top, kan flink meekijken ... maar nu is jouw project toch veranderd.

Hoop snel wat meer foto's te zien .. ! Keep up da good work !

Stel jezelf even voor!

@relecto: Mooie ruimte heb je, ik ben benieuwd wat het gaat worden. Je plannen vind ik super! Je huidige studio vind ik al super mooi! Succes!
Luxx    posted on 11-03-2013 11:58
het is wel slecht gesteld met de isolatie bij je ouders als je overlast veroorzaakt met HS50M's =P

wel tof dat je dit allemaal zo deelt, succes met de bouw van je nieuwe studio!

de oude locatie ziet er overigens ook heel strak uit. lijkt me fijn werken in zo'n nette ruimte
www.mothermusic.nl
Estacy    posted on 11-03-2013 16:17
Poster: Relecto
?En natuurlijk is de frisse lucht ook erg belangrijk, ook hier nog even in verdiepen.?

Hier kom je wel in de problemen met geluidsdichtheid. Want zomaar een blazer in je ruimte zetten werkt niet, er moet een doorstroming zijn. een ventilatortje naar buiten zou kunnen, maar dan moet er wel een raam open staan of de deur op een kiertje anders werkt het niet. Omdat je schuurtje buiten staat en dus een beetje in de wind waarschijnlijk zal alleen een raam ook voldoen. Frisse lucht is idd geval echt heel belangrijk, onderschat dit niet.

Nog een z??r belangrijk aandachtspuntje: Zijn die golfplaten op de foto de buitenmuren dus ook de binnenmuren? zo ja dan moet je goed opletten voor vocht. Spreekt voor zich dat vocht en apparatuur niet samengaan. Zet je rockwool ook los van de buitenmuur, dan heb je wat ruimte tussen de buitenmuur en de isolatie (spouwmuur) wat zal helpen. Ook isoleert het beter. Of een spouwmuur nodig is als je een stalen buitenkant hebt durf ik niet te zeggen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
mikedhanpat    posted on 11-03-2013 16:41
Poster: Estacy
Hier kom je wel in de problemen met geluidsdichtheid. Want zomaar een blazer in je ruimte zetten werkt niet, er moet een doorstroming zijn. een ventilatortje naar buiten zou kunnen, maar dan moet er wel een raam open staan of de deur op een kiertje anders werkt het niet. Omdat je schuurtje buiten staat en dus een beetje in de wind waarschijnlijk zal alleen een raam ook voldoen. Frisse lucht is idd geval echt heel belangrijk, onderschat dit niet.

Nog een z??r belangrijk aandachtspuntje: Zijn die golfplaten op de foto de buitenmuren dus ook de binnenmuren? zo ja dan moet je goed opletten voor vocht. Spreekt voor zich dat vocht en apparatuur niet samengaan. Zet je rockwool ook los van de buitenmuur, dan heb je wat ruimte tussen de buitenmuur en de isolatie (spouwmuur) wat zal helpen. Ook isoleert het beter. Of een spouwmuur nodig is als je een stalen buitenkant hebt durf ik niet te zeggen.

Afgaand op de foto's zou ik zeggen dat het metaal meteen buitenmuur is. Een spouwmuur is dan toch wel een must anders kun je in de winter met een driedubbele ski-uitrusting gaan zitten of je krijgt zo'n hoge energierekening dat ze komen kijken of je geen wiet verbouwd!
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
Relecto    posted on 14-03-2013 09:12
@Luxx Ik heb HS80M's en bedankt voor het compliment Thumbs Up

@Estacy Die golfplaten zijn niet direct de buitenwand, er komt nog een wand voor dan Rockwool en dan de binnenmuur (gips of spouw?). Op dit moment zitten we nog even in de knoei qua Rockwool dikte en hoe we de constructie gaan aanpakken betreft de muren aangezien ik geen contact wil hebben tussen de 2 muren. Daarom hebben we het e.e.a. opgezocht en kwam we hierop uit, beetje slecht foto.. Anyway, dus Isofix tussen de latjes om geen 'overdraging' te veroorzaken en de rest opvullen met Rockwool. Daarna afwerken met gipsplaten.

Over de luctverfrissing gesproken, dat is inderdaad wel een belangrijk punt waar ik het e.e.a. over heb gelezen en heb gezien op YouTube. Maar hier moet ik me nog wat verder in verdiepen. Net zoals de deuren.
User edit by Relecto on 14-03-2013 @ 09:14:00 (19%)
Wytse    posted on 14-03-2013 19:48
Wij gebruiken rockwool afgeschermde buizen met flinke motoren er achter....
White Sea Studio
Relecto    posted on 15-10-2013 20:26
1 member likes this  Hey vrienden, het wordt weer eens tijd dat ik hier een bericht post. Weet niet of er wat mensen zijn die mij volgen op Facebook maar daar verschijnen de meeste foto's. Het heeft even stil gelegen i.v.m. vakantie en andere dingen maar we gaan nu weer aan de slag! Ik zal julli even updaten. Een filmpje zegt veel meer dan foto's dus vandaar deze video die op YouTube staat (alleen te bekijken met URL vandaar het woord 'private' Cry). Erg goede montage en camera houding!
http://www.youtube.com/watch?v=ZHwOvXO1YwQ

- De wand tussen de control room en de vocal booth wordt waarschijnlijk nog dikker (dit op verschillende adviezen).
- We gaan nog even kijken wat we met de vloer gaan doen. Het belangrijkste is nu dat de overdracht na de vocal booth minimaal is. Tips zijn welkom!
- Jan Morel gaat de acoustic en 'afwerking' verzorgen en geeft hier en daar nu al wat advies, erg fijne persoon en weet waar die over praat!
- Bekabeling, kabelgoten, schilderwerk, deuren, kozijnen, studio desk... noem het allemaal maarop, haha!

Verder heb ik niet zoveel te melden. Fijne avond!

EDIT: YouTube URL aangepast
User edit by Relecto on 15-10-2013 @ 20:28:10 (7%)
Estacy    posted on 15-10-2013 22:39
2 members like this  holy shit
main    posted on 16-10-2013 07:45
2 members like this  Heel dik, ben benieuwd naar het eindresultaat!
Relecto    posted on 16-10-2013 12:58
Haha thanks voor de comments. @Estacy wat moet ik daaruit opmaken? Ha ha!
Estacy    posted on 16-10-2013 13:34
Ik dacht dat is n klein schuurtje, komt n klein kamertje in wat n beetje simpel getimmerd is met computer en speakers erin. Wat zie ik? 3 verschillende ruimtes, professioneel in elkaar gezet, grotere studio dan waar sommige artiesten mee werken.?

Echt wel vet!
Relecto    posted on 16-10-2013 13:50
@Estacy; Haha dankje, zoals ik al aangaf in een eerdere post is de schuur van de baan geschoven en staan daar al wat foto's van deze 'ruimte'. Dank voor het compliment!
Relecto    posted on 25-10-2013 18:57
Even een kleine update vanuit mijn kant. Hier een linkje naar het FB bericht!

Relecto    posted on 26-10-2013 18:19
Vandaag is het plafond afgerond in de Control Room en is de wand ook dicht gemaakt. Panorama staat op Facebook.
Relecto    posted on 05-11-2013 17:41
Goedeavond landgenoten, hierbij een update vanuit mijn kant!

Het stucwerk is voldaan en volgens mij begint het nu toch echt ergens op te lijken. Ik heb ook weer even een korte video geschoten met mijn geweldige film- en presentatiewerk! In de camera van de iPhone zit wat stof maar d'r komt een nieuwe aan, dat terzijde. Klikkerdeklik!

Tijd voor foto's! Ook met dezelfde telefoon gemaakt dus ook hier en daar wat stof. Excuse me!

NEXT:
- Spotjes plafond (units hangen er al, alleen de spotten zelf nog inbouwen).
- Muur afwerken (schuren en schilderen)
- Vloer en deurkozijnen.
?
Vocal Booth met zicht op de gang en raam tussen Control Room en de Vocal Booth:

Zicht op de Control Room vanuit de Vocal Booth:

Zicht vanuit de Server Ruimte naar de Gang en rechts de deur naar de Control Room:

Control Room:

Zicht vanuit de Gang naar de Server Ruimte en links de Control Room:

Zicht vanuit de Gang naar de Vocal Booth:

Server Rumte gezien vanuit de Gang:

IveyJones    posted on 18-11-2013 09:53
Ik moet je eerlijk zeggen, je hebt een super dikke ruimte om daar iets heel moois van te maken. Als je nog opzoek bent naar Custom made meubels, ik kan je denk wel verder helpen. Aangezien je een dikke ruimte hebt moet daar dan ook mooi meubulair in komen te staan.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Relecto    posted on 18-11-2013 17:41
Poster: IveyJones
Ik moet je eerlijk zeggen, je hebt een super dikke ruimte om daar iets heel moois van te maken. Als je nog opzoek bent naar Custom made meubels, ik kan je denk wel verder helpen. Aangezien je een dikke ruimte hebt moet daar dan ook mooi meubulair in komen te staan.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

PM'en met wat werkzaamheden van je mag altijd! Cool
venzi    posted on 19-11-2013 00:14
Wat een geweldig lekker optrekje! daar kun je jezelf in de toekomst uren, dagen, weken, maanden, jaren vermaken!

Relecto    posted on 19-11-2013 15:48
@Venzi, dat was wel de bedoeling haha Winking my eye

158 Users online: 29 Guests (129 Unknown)
Pages generated today : 13.389
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.686.341