Poster: Wytse
Ik heb zeker ervaring met de R128 norm, heel onderzoek voor mijn opleiding destijds voor gedaan. Heb alleen op het moment geen tijd om het helemaal uit te gaan zitten typen.
Wat ik bedoelde met fixen in de mix en niet in de mastering, ging niet zozeer over het exicten, maar over het feit dat je een multiband nodig hebt, aangezien je een multiband op je master gebruikt wanneer je iets stoort, dit kun je denk ik beter in de mix zachter zetten of goed EQen.
Wat betreft het AD en DA converten, zoals we allemaal weten ben ik gestoord genoeg om alles analoog te doen en om eerlijk te zijn heb ik nooit las van ruis o.i.d. Wat wel van belang is, is de juiste gain-structuur. En natuurlijk netjes gebalanceerde bekabeling, fatsoenlijke (gebalanceerde) spanning enz enz enz... Ook is het handig om niet teveel ADDA sprongen te maken, mijn producties maken er maximaal 3, 1 voor de tracks onderling, 1 voor de summingmixer, welke direct doorgaat naar de tapemachine(met pre-amps er tussen, dan kan ie NOG harder de tape op) ?en 1 stap voor de mastercompressie/eq...
Poster:?FSR
Wat is het dan het verschil tussen correct (af)mixen en mastering?
Over wat je als voorbeeldjes hebt gegeven op de master ben ik het met je eens dat het inderdaad in de studio wel een 'hoorbare' verbetering in zat. Ik heb alleen mijn vraagtekens of dat in huis tuin en keuken gebruik nog hoorbaar is. Ik durf zelfs nog een stapje verder te gaan en of dat op 'line-array's ook nog te horen valt qua verschil?
Over je vele EDM artiesten die je credits ervoor hebben gegeven voor je (prijs/kwaliteit) werk kan ik alleen maar bevestigen. Echt, jij weet en kan ongeloofelijk veel op je gebied. Het is af en toe bijna 'eng' te noemen haha! De reden dat ik mij op me gemak voelde was omdat je een fijn persoon bent in de omgang haha!.?
Met vocal recording ben ik wel van mening dat als je serieus op een liedje wilt inzingen. (samen gecomponeerd of al bestaand/remix) dat je best thuis wat kan inzingen om een idee te geven wat je ongeveer wilt qua uithalen/tempo/intonatie etc etc. Alleen dat voor het werkelijk inzingen op de track een high-end (mastering) studio noodzakelijk is. Een vocal coach is inderdaad super handig om te hebben. Immers 2 paar oren horen meer dan 1. En als mixing engineer luister je er nog weer anders naar dan wat een vocal coach doet. Prioriteiten op verschillende aspecten van de muziek en dat afstemmen op elkaar in de samenwerking is (wat mij betreft) uiteindelijk wat een liedje maakt of breekt.
Poster: Keyrig
Je afmix moet gewoon goed zijn en niet pieken, wat ik vaak zie bij grotere artiesten en er dan gewoon een limiter op gooi. Ik wil absoluut onder de 0dB blijven in mijn tracks en dat lukt ook. Maximale is toch wel -0.5dB of ergens in die buurt op stukken waar veel instrumenten tegelijk te horen zijn.
Poster:?Keyrig
Waar je aan moet denken bij afmixen, paar kleine tips:
- Filter zoveel mogelijk weg met de EQ op sounds om ruimte te creeeren, maar zorg wel dat het goed blijft klinken.
- Zorg dat de kick en bass goed met elkaar overweg kunnen. Ik heb er standaard presets (compressor) voor aangezien ik vaak dezelfde kick en bass gebruik.
- Sidechain zoveel als mogelijk, dit zorgt ervoor dat je kick er beter uit komt en het loopt lekkerder door.
- Stereo spreaders werken vaak ook erg goed om een breed geluid te krijgen en om weer ruimte te maken. Hetzelfde geld voor panning van sounds. Als je bijvoorbeeld een Clap, Snare, Hihat en Percussie hebt; gooi de een wat naar links en de ander wat naar rechts.
- Het wordt aangeraden om je kicks en basses mono te maken. Ik doe dit niet, vraag me niet waarom. Alhoewel mijn kicks mono zijn gebounced, maar basslines haal ik uit VST's (AU's in mijn geval).
Zo kan ik nog wel even doorgan...
Poster:?Bloedworst
Verder is alles gebalancerd uitgevoerd dus ruis is inderdaad nihiel maar als je die 5 door de analoge chain getrokken audio files weer in je daw heb opgestapeld zit er op stille stukjes toch 5x de ruis van?een?loop
en weer dat ligt natuurlijk ook weer aan wat je voor handen heb aan hardware de ene mixer is niet de andere, verder lees ik in je post dat je heel positief bezig ben erg leuk om te lezen.
Okey top miss is het wat voor en apart topic als je tijd heb voor wat uitleg over R128.
Poster: FSR
@Wytse:
1: Dank voor het uitgebreide verhaal met waardevolle info! Het stukje geschiedenis wilde ik ook al naar toe neigen om te vertellen. Ik had ongeveer eenzelfde gedachtenpatroon zoals jij die had. Gelukkig ken ik de geschiedenis daarin wel een beetje?.
2: Nu het verschil duidelijk is tussen Mixen en Masteren. Heb ik een optiek hierover. Ik ben benieuwd of die dan correct is:
Ten eerste gaan we in deze 2 situaties er van uit dat het eindproduct goed genoeg klinkt en diegene ook wilt dat het op de markt terecht komt. We nemen in deze situatie 2 voorbeelden. Het eindproduct(en) zal worden gepromoot door een extern bureau om het voorbeeld nu clean & simple te houden en puur op muziek gericht.
Indien men 1 track neemt als eindproduct zal alleen mixen aan bod komen als het draait om een EDM track. De track heeft namelijk geen referentie materiaal (andere tracks) van diezelfde componist in zijn/haar ruimte.
Indien men 2 of meer tracks (EDM) neemt als eindproduct zal ten eerste elk track een mix moment krijgen. Wanneer alle tracks met diezelfde instellingen de mix doorstaan hebben komt nu het (hedendaagse) mastering moment. Het (hedendaagse) masteren gebeurt om de tracks niet als 'losse' tracks op een album te laten 'klinken' maar als een compleet product bij elkaar. (Let op, ik zeg 'klinken', dat is iets anders dan arrangement technisch zo maken)?
Lange uitleg optiek, echter wilde ik niks weglaten?.
Wat betreft de Line - Arrays moest ik wel heel even hard lachen. Gewaagde stellingsaanname van 99 van 100x kut opgehangen. Met die line arrays moet het toch zo hard mogelijk gaan? Oke oke, je moet niet je line array met de rug naar het publiek hangen. Maar dat snapt iedereen wel. Echter komt het toch in een zaal als het gelredome toch echt niet op een centimeter of 2 teveel naar links of rechts aan denk ik zo? Die krengen kunnen hedendaags hard genoeg om je compleet omver te blazen o_0. (oordoppen bij de hand haha! Meen ik echt...) ?Mijn vraag is dus, waar zit dat 'kut opgehangen' dan em in volgens jou Wytse?
Ik was over het vocal recording vergeten te vermelden dat ik jouw studio bedoelde. Echter is dat een 'all-round' studio te noemen? Vandaar het misverstand en ik dacht van: 'shit! dat had ik duidelijker moeten vertellen', afijn, we weten wat we bedoelen.
Dat avondje voor in de kroeg uren lang over dit onderwerp en andere muziek gerelateerde onderwerpen lullen staat!?, Ga jij of ik dat regelen?
Laatste opmerking over je aangename ontvangst en behandeling van gasten. Ik begrijp heel goed hoe je dat ziet, dat had ik de eerste keer al wel door. Het is daarom een groot compliment haha!?
Wytse, zit je me nou in de zeik te nemen?
Wat heb je eigenlijk op je master hangen?
@ Wytse Tjonge je bent zeker in de pen geklommen gisteren dit is echt leesvoer wat ik graag zie op het forum daar hebben een hoop hobbyisten veel aan, dus ik zeg vooral zo doorgaan, en keep this topic alive want ik woon wel en beetje ver weg voor meetings en stuff al lijkt het me leuk om te doen.
Terugkomend over de ruis daar hoef je niet te lang over na te denken dat is heel simpel, het verschil tussen en pro 500.000 euro studio en een consumenten hobby hoek van 10.000 euro, en dan te beginnen met de AD/DA die je gebruikt als je niet in de box wil blijven daar begint het natuurlijk al met ruis, en dan en lowbudget mixer goedkope ontwerp en komponenten niet goed afgeschermd is ook en pain in the ass......
Poster: Keyrig
Op mijn master hangt alleen de Sausage Fattener en de Adaptive Limiter van Logic.
Poster:?main
De sausage fattener op je master? Klinkt niet als een top idee imo
@ Wytse
Beginner of niet, ik lees gewoon dat je weet en zelf begrijpt waar je het over hebt en dat je bezig bent met en leuke opleiding en praktijk, dus jou raad trek ik niet in twijfel en wat je verteld probeer ik gewoon uit, en deel mijn ervaring ook gerust met iedereen, dus ik zie dat niet als betweter of wat dan ook, in tegenstellig van de 5 of 6 jaar dat ik op dit forum zit vind ik dit het beste topic ooit?
Over apparatuur openschroeven en onderdelen vervangen meten en de hele ratjetoe, is eigenlijk wat ik al doe zins ik en kleine jonge was ben nu inmiddels 48 en heb daar behoorlijk wat ervaring mee (nooit echt en opleiding voor gedaan behalve paar jaartjes LTS gewoon geleerd van vallen en opstaan en lezen) pas dat zeker toe op de apparatuur waar dat kan en zin heeft maar en grote eurodesk valt niet in die categorie kan ik beter en goeie nieuwe mixer kopen ben ik goedkoper uit dan alle onderdelen vervangen (tenminste zo goed als) en dan niet te praten over hoeveel tijd daarin gaat zitten dat is gewoon en ruisbak en dat zal zo blijven, en dat over denoisen en gaten dat klopt kan je behoorlijk wat mee doen zonder teveel klank verschil, maar het loont voor mij niet door wat ik nu voor handen heb, kan beter de mix gewoon in de box houden en daarna als stereo door de analoge chain halen voor dat kleine beetje extra feel, nou ik ga op stanby en blijf dit topic zeker volgen.
Poster:?cross-over
Ik volg met veel interesse dit topic en wil wel even de opmerking maken dat er een groot verschil is tussen het masteren van je eigen nummer voor verspreiding via internet of het masteren ervan voor een release/CD
tuurlijk moet het ook voor je eigen verspreiding goed zijn maar zoals in dit topic al vaker is aangegeven is Mastering een echt vak. Compleet met speciale opleidingen en professionele spullen. Niet iets wat je thuis ff er bij doet.
Als je toch je eigen productie wilt masteren zorg er dan voor dat je:?
- elke mixer track moet al goed klinken van zichzelf - fx'n per mixer kanaal, niet op de master.
- alle kanalen exporteert naar een wav, gebruik geen mp3, en in een multitrack DAW masteren
- in de multitrack daw kun je dan op de master een eq, compressor en limiter zetten
? ? ?- eq: ?een klein beetje (1 a 2 db) het hoog liften en een 'kill' op alles lager dan pakweg 30HZ
? ? ?- compressor: ?en klein beetje gain vermindering met een slow attack en release om echte pieken te verminderen
? ? ?- limiter op ongeveer 2db voor het hardste deel van de productie
Dit is in elk geval zoals ik dit in de loop der jaren heb geleerd.?
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.