Het grote Afmix/Mastering Topic Deel 2 (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Wytse    posted on 13-01-2013 13:12
Omdat deel 1 al een tijdje dood is, en ik geen oude koeien uit de sloot wil halen maar weer een nieuwe.

Bij deze dus een nieuw topic om ideeen wat betreft afmixen en mastering te delen.

Ik ben zelf ontzettend benieuwd naar jullie manieren om meer loudness te genereren. Loudness is iets wat mij altijd al geboeid heeft en ik ook veel tijd aan besteed tijdens mijn werk.

Ik gebruik op de master eigenlijk niet veel bijzonders, een compressor (type hangt echt af van de BPM van het nummer en de style van het nummer) een EQ, en de SoftLimit van de Apogee Rosetta's. Hoewel deze chain niet superspannend is, geeft het naar mijn mening wel een goed resultaat.

Hoe doen jullie dit?

Laat maar komen (samen met alle andere dingen die je kwijt wil of wil vragen over afmixen en masteren)! Happy, laughing
White Sea Studio

What do you think about Het grote Afmix/Mastering Topic Deel 2 ??

Vote :   

main    posted on 22-01-2013 00:22
@fsr: wie zegt dat ik de default preset gebruik?
FSR    posted on 22-01-2013 00:37
@Main, True, dat heb je niet gezegd. Echter ondervind ik al bij 'licht' gebruik van de Maximizer al heftige resultaten.

Dat ding gaat qua VST's die kunnen boosten e.d. echt standje oorlog soms nog voorbij?Embarassed.

Hoewel ik inderdaad niet weet hoe jouw setup is.

Afijn, je zal er ongetwijfeld wel een reden voor hebben die ik niet weet. Ik hou mijn mond er ook verder over, aangezien ik bij verre niet de kennis over jouw studio heb en de resultaten van de Maximizer in geen geval te vergelijken is tussen ons 2. True True, had ik eerder moeten bedenken...

User edit by FSR on 22-01-2013 @ 00:41:30 (100%)
main    posted on 22-01-2013 05:57
Haha, klopt wel over de maximizer. Je moet m met beleid gebruiken Happy, laughing
Bloedworst    posted on 22-01-2013 14:55
Poster: Wytse
Ik heb zeker ervaring met de R128 norm, heel onderzoek voor mijn opleiding destijds voor gedaan. Heb alleen op het moment geen tijd om het helemaal uit te gaan zitten typen.

Wat ik bedoelde met fixen in de mix en niet in de mastering, ging niet zozeer over het exicten, maar over het feit dat je een multiband nodig hebt, aangezien je een multiband op je master gebruikt wanneer je iets stoort, dit kun je denk ik beter in de mix zachter zetten of goed EQen.

Wat betreft het AD en DA converten, zoals we allemaal weten ben ik gestoord genoeg om alles analoog te doen en om eerlijk te zijn heb ik nooit las van ruis o.i.d. Wat wel van belang is, is de juiste gain-structuur. En natuurlijk netjes gebalanceerde bekabeling, fatsoenlijke (gebalanceerde) spanning enz enz enz... Ook is het handig om niet teveel ADDA sprongen te maken, mijn producties maken er maximaal 3, 1 voor de tracks onderling, 1 voor de summingmixer, welke direct doorgaat naar de tapemachine(met pre-amps er tussen, dan kan ie NOG harder de tape opEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassed) ?en 1 stap voor de mastercompressie/eq...

Okey top miss is het wat voor en apart topic als je tijd heb voor wat uitleg over R128.

Over de multie band zij ik dat je dat ook in je mix kan doen, maar loop mijn signaal analoog voor de feel of it, gebruik in die chain de tube comp en dat is nou eenmaal en multieband die kan je niet singelband instellen?je kan alleen met je crossover je freq delen van 100hz naar 12khz en die klinkt gewoon erg lekker, heb nog wel en singelband staan van behringer maar daar beginnen we maar niet aan lol, verder is alles gebalancerd uitgevoerd dus ruis is inderdaad nihiel maar als je die 5 door de analoge chain getrokken audio files weer in je daw heb opgestapeld zit er op stille stukjes toch 5x de ruis van een loop
en weer dat ligt natuurlijk ook weer aan wat je voor handen heb aan hardware de ene mixer is niet de andere, verder lees ik in je post dat je heel positief bezig ben erg leuk om te lezen.
Wytse    posted on 22-01-2013 21:19
Poster:?FSR

Wat is het dan het verschil tussen correct (af)mixen en mastering?

Het verschil tussen mixing en mastering is vaker een probleem om te begrijpen, ik moet zeggen dat het voor mij aardig wat 'sense' maakt, omdat ik er dagelijks mee te maken heb.

Wat masteren (en het verschil met mixen) eigenlijk precies inhoud, daarvoor moet je een klein stukje geschiedenisles hebben Thumbs Up

Masteren betekend eigenlijk 'klaarmaken voor de eindgebruiker'. Vroeger kocht de eindgebruiker muziek op een LP. Het snijden hiervan gaf nogal wat werk er omheen en is maar eenmalig mogelijk (bij iedere fout heb je een nieuw plak vinyl nodig). Dit maakt direct opnemen van een liedje naar vinyl nogal ongemakkelijk, dit is ook de reden dat ze analoge magnetische tape hebben uitgevonden. Dit was makkelijk terug te spoelen en over te schrijven, om zo tot maximaal 24 kanalen vet op te kunnen nemen. Echter kan de eindgebruiker niks met die 24 kanalen, dus word het terug geMIXT naar een 2 sporen tapemachine, hierbij krijgen alle instrumenten een eigen plekje, zowel in het stereobeeld als in het geluidsspectrum. Echter werden tapes vroeger op reel bewaard (kinderen, google maar op reel-to-reel tapemachine, en zeker op open reels).

Zeker open reels (maar ook gewone reel-to-reels) geven nogal wat problemen als je ze zo aan consumenten zou geven, vandaar dat er dus een LP van gemaakt word. Echter moeten hiervoor nogal wat dingen gebeuren met de audio, dit gebeurt in de masteringstudio. Een van de dingen is bijvoorbeeld het weghalen van lage tonen, zodat je naald niet uit de groef stuitert, andere dingen zijn bijvoorbeeld de RIAA filtering en het stereobeeld aanpassen (100-100 kan niet op vinyl), M/S encoding enz enz. Ook bepaald de mastering engineer de dikte van de groef en dus de kwaliteit van het geluid. Dit zijn allemaal dingen welke tijdens de MASTERING worden gedaan, oftewel, de laatste stap, het klaarmaken van de audio om bij consumenten af te kunnen spelen.

Als je deze laatste zin naar vandaag de dag vertaald zie je dat er een hoop veranderd is. Mixen worden tegenwoordig thuis gemaakt op vrij simpele speakers en iedereen heeft een andere klankkleur. Wat je gaat zien is dat er een mainstream sound is, en dit is de sound die mensen gewend zijn. Zodra iemand switcht van het ene naar het andere nummer hoort deze persoon een klankverschil, dit is bij een slecht of niet gemasterde plaat een negatief klank verschil, veel gehoorde klachten zijn: muf, zacht en plat. Bij een goed gemasterde plaat merkt men niet dat er naar een productie van andere afkomst word geschakeld of krijgt de luisteraar een BETER gevoel, in de vorm van bijvoorbeeld: woow, dit klinkt dikker!

Verder regelt de masteringstudio ook het contact met de cd perserij (CD teksten, ISRC codes enz enz enz) en daarbij ook het correct overbrengen van het artwork, echter zijn we daar op t moment niet in geintresseerd

Dit staat dus helemaal los van het mixen.

Ik mix op PMC speakers, welke mastering klasse speakers zijn, ik kan dus echt naar een master toe mixen, dat is misschien ook de reden dat ik niet zoveel bijzonders doe in m'n mastering en jullie een vrij lange chain nodig hebben.?

Mastering is een te overschatte stap ook, zie het als het polijsten van je mixen. En om eerlijk te zijn, je gaat geen verotte uit elkaar vallende auto polijsten, die ga je eerst eens fatsoenlijk lakken! Ik werk samen met een vaste mastering studio voor de grotere projecten en zelfs ik blijf omver geblazen worden door het resultaat, en mensen die mij kennen weten hoe miere-neukerig ik kan zijn op mijn mixen en ik echt doorga tot ik denk dat het niet beter kan voordat het naar de masteringstudio gaat. Het kleine verschil wat jullie vaak horen na mastering kan dus komen doordat jullie mix al niet goed is, of door het gebruik van de verkeerde mastering studio.. Mensen zeggen dat er maar 10 goeie zijn in nederland, echter kan ik er pas 1 welke echt goed resultaat levert. Maargoed, ik heb ze nog niet allemaal uitgeprobeerd Thumbs Up

Over wat je als voorbeeldjes hebt gegeven op de master ben ik het met je eens dat het inderdaad in de studio wel een 'hoorbare' verbetering in zat. Ik heb alleen mijn vraagtekens of dat in huis tuin en keuken gebruik nog hoorbaar is. Ik durf zelfs nog een stapje verder te gaan en of dat op 'line-array's ook nog te horen valt qua verschil?

Jazeker dat het op line arrays te horen is, echter geld hier ook weer de regel dat alles telt. Dus de mix en mastering moet goed zijn, maar ook de line-array. 99 van de 100 line-arrays zijn KUT opgehangen en klinken dus kut, en dus hoor je geen verschil! Ik zeg niet dat ik dat beter kan, maar ik ken wel een aantal mensen die het goed kunnen en ik ga regelmatig met ze mee op dat soort klussen, ook om mezelf te blijven orienteren op de 'live sound'. Ik sta soms naast de FOH engineer en zoals jullie misschien al weten vertel ik nooit welke tracks ik heb gemixt, om meerdere redenen. Een van de engineers EQ't iedere track die gedraait word mee op een analoge EQ (toevallige een door mij ontworpen EQ... maar dat is een ander verhaal). En wat ik bij deze persoon zie is dat iedere keer als er een track voorbij komt die door mij zijn gemixt en gemasterd is dat deze EQ in de bypass gaat (gebeurt trouwens ook bij andere tracks die echt goed gedaan zijn hoor!). Ik twijfel er dus niet aan of het een verschil maakt op line-arrays en grote systemen, aangezien aan alle goede tracks niks meer hoeft te gebeuren. Het feit dat de EQ die ik voor die engineer heb ontworpen moest bestaan uit 4 banden welke ieder tot - en + 15 (!!!!!) analoge dB's kon zegt denk ik genoeg over de staat van sommige tracks!

Over je vele EDM artiesten die je credits ervoor hebben gegeven voor je (prijs/kwaliteit) werk kan ik alleen maar bevestigen. Echt, jij weet en kan ongeloofelijk veel op je gebied. Het is af en toe bijna 'eng' te noemen haha! De reden dat ik mij op me gemak voelde was omdat je een fijn persoon bent in de omgang haha!Embarassed.?

Hoe je bent in omgang is ontzettend belangrijk en ik besteed hier ook veel aandacht aan. Ik wil geen 'arrogante lul' zijn! Wat betreft mijn kennis, ik blijf IEDERE dag ONTZETTEND veel bijleren, en dat doen we allemaal, altijd!

Met vocal recording ben ik wel van mening dat als je serieus op een liedje wilt inzingen. (samen gecomponeerd of al bestaand/remix) dat je best thuis wat kan inzingen om een idee te geven wat je ongeveer wilt qua uithalen/tempo/intonatie etc etc. Alleen dat voor het werkelijk inzingen op de track een high-end (mastering) studio noodzakelijk is. Een vocal coach is inderdaad super handig om te hebben. Immers 2 paar oren horen meer dan 1. En als mixing engineer luister je er nog weer anders naar dan wat een vocal coach doet. Prioriteiten op verschillende aspecten van de muziek en dat afstemmen op elkaar in de samenwerking is (wat mij betreft) uiteindelijk wat een liedje maakt of breekt.

Allereerst zul je vocalen moeten opnemen in een recording/mixing studio, een mastering studio heeft vaak niet eens microfoons in huis Thumbs Up.

Wat betreft vocal recording, ik heb zelf een aantal zanglessen genomen bij een hele goede vocal-coach, niet omdat ik goed kan zingen, maar wel om te begrijpen hoe het moet en om te leren waar het fout gaat en hoe je iemand moet coachen. De kunst voor mij is ook altijd om iemand boven zichzelf te laten uitstijgen bij het in-zingen, je wil immers de maximale performance! Luuk Dresen weet hoe kritisch ik ben op vocalen, alhoewel ik bij zijn sessie dat niet hoefde te zijn aangezien ik een SUPERgoede zangeres voor 'm had geregeld.

Poster: Keyrig
Je afmix moet gewoon goed zijn en niet pieken, wat ik vaak zie bij grotere artiesten en er dan gewoon een limiter op gooi. Ik wil absoluut onder de 0dB blijven in mijn tracks en dat lukt ook. Maximale is toch wel -0.5dB of ergens in die buurt op stukken waar veel instrumenten tegelijk te horen zijn.

Ik neem aan dat je het over digitale scales hebt? Digitaal werk je vrijwel altijd volgens de full scale norm (ook wel dBFS genoemd (dit is gewoon te googelen). 0dB is dus je max, no-way dat je daar boven zult komen, dan ga je clippen!

Ik werk zelf altijd op -0.1, gaat zupah!

Poster:?Keyrig
Waar je aan moet denken bij afmixen, paar kleine tips:
- Filter zoveel mogelijk weg met de EQ op sounds om ruimte te creeeren, maar zorg wel dat het goed blijft klinken.

Waarom hoor ik IEDEREEN over het filteren? Maar nooit over het boosten (RECHTSOM DRAAIEN MET DIE KNOP!). De boost zit er niet voor niets op toch?

- Zorg dat de kick en bass goed met elkaar overweg kunnen. Ik heb er standaard presets (compressor) voor aangezien ik vaak dezelfde kick en bass gebruik.

Het tunen/stemmen van de kick op de bassline wil vaak wel werken!

- Sidechain zoveel als mogelijk, dit zorgt ervoor dat je kick er beter uit komt en het loopt lekkerder door.

Of je kick iets harder in de mix zetten en je master compressie wat meer laten werken? dan drukt ie ook alles naar beneden, maar word je mix wel een stuk smeuiger!

- Stereo spreaders werken vaak ook erg goed om een breed geluid te krijgen en om weer ruimte te maken. Hetzelfde geld voor panning van sounds. Als je bijvoorbeeld een Clap, Snare, Hihat en Percussie hebt; gooi de een wat naar links en de ander wat naar rechts.

Panning heb ik niks op tegen, altijd te-gek! Stereo spreaders echter wel, blijf altijd mono compatible, zie ook hieronder:

- Het wordt aangeraden om je kicks en basses mono te maken. Ik doe dit niet, vraag me niet waarom. Alhoewel mijn kicks mono zijn gebounced, maar basslines haal ik uit VST's (AU's in mijn geval).

Mono of stereo maakt niet uit, zolang het mono compatible blijft. Iets wat niet mono compatible is heeft fase problemen, en heft dus dingen van elkaar op zodra het mono word gemaakt.

Je moet mono compatible zijn omdat de meeste festivallen mono worden gedraait, hierbij worden de links en rechts kanalen gewoon bij elkaar opgeteld.

Meer over fase problemen lees je hier!

Zo kan ik nog wel even doorgan...

Gezellig man! Zin om een keer een avondje langs te komen in Arnhem om er over te lullen?

Poster:?Bloedworst
Verder is alles gebalancerd uitgevoerd dus ruis is inderdaad nihiel maar als je die 5 door de analoge chain getrokken audio files weer in je daw heb opgestapeld zit er op stille stukjes toch 5x de ruis van?een?loop
en weer dat ligt natuurlijk ook weer aan wat je voor handen heb aan hardware de ene mixer is niet de andere, verder lees ik in je post dat je heel positief bezig ben erg leuk om te lezen.

Hmm, even over nadenken, aangezien ik echt nooit last heb van de analoge ruis (klein beetje van de tape-machine) maar verder gewoon.. niet? Ik heb vaak wel 30 tot 40 lagen welke allemaal analoog zijn geweest en zelfs dan nog geen ruis te horen.

Okey top miss is het wat voor en apart topic als je tijd heb voor wat uitleg over R128.

Ga ik binnenkort doen, ik heb voor vanavond effe genoeg getypt denk ik zo!

Amen!
White Sea Studio
Lucalicious    posted on 22-01-2013 22:04
haha, dat weet ik zeker wyts! Winking my eye
FSR    posted on 23-01-2013 00:00
Ik post alvast even mijn impressie van je tekst Wytse: 'WOW'! Leesvoer Nice?Embarassed!

Zo, Hierbij de Edit.

@Wytse:
1: Dank voor het uitgebreide verhaal met waardevolle info! Het stukje geschiedenis wilde ik ook al naar toe neigen om te vertellen. Ik had ongeveer eenzelfde gedachtenpatroon zoals jij die had. Gelukkig ken ik de geschiedenis daarin wel een beetje?Embarassed.
2: Nu het verschil duidelijk is tussen Mixen en Masteren. Heb ik een optiek hierover. Ik ben benieuwd of die dan correct is:

Ten eerste gaan we in deze 2 situaties er van uit dat het eindproduct goed genoeg klinkt en diegene ook wilt dat het op de markt terecht komt. We nemen in deze situatie 2 voorbeelden. Het eindproduct(en) zal worden gepromoot door een extern bureau om het voorbeeld nu clean & simple te houden en puur op muziek gericht.

Indien men 1 track neemt als eindproduct zal alleen mixen aan bod komen als het draait om een EDM track. De track heeft namelijk geen referentie materiaal (andere tracks) van diezelfde componist in zijn/haar ruimte.

Indien men 2 of meer tracks (EDM) neemt als eindproduct zal ten eerste elk track een mix moment krijgen. Wanneer alle tracks met diezelfde instellingen de mix doorstaan hebben komt nu het (hedendaagse) mastering moment. Het (hedendaagse) masteren gebeurt om de tracks niet als 'losse' tracks op een album te laten 'klinken' maar als een compleet product bij elkaar. (Let op, ik zeg 'klinken', dat is iets anders dan arrangement technisch zo maken)?

Lange uitleg optiek, echter wilde ik niks weglaten?Cool.

Ik heb promotie en album ontwerp even weggelaten hierin. Mochten die echt een wezenlijk verschil maken tussen mixen en/of masteren. Dan gooi ze maar tussen mijn optiek in!

Wat betreft de Line - Arrays moest ik wel heel even hard lachen. Gewaagde stellingsaanname van 99 van 100x kut opgehangen. Met die line arrays moet het toch zo hard mogelijk gaan? Oke oke, je moet niet je line array met de rug naar het publiek hangen. Maar dat snapt iedereen wel. Echter komt het toch in een zaal als het gelredome toch echt niet op een centimeter of 2 teveel naar links of rechts aan denk ik zo? Die krengen kunnen hedendaags hard genoeg om je compleet omver te blazen o_0. (oordoppen bij de hand haha! Meen ik echt...) ?Mijn vraag is dus, waar zit dat 'kut opgehangen' dan em in volgens jou Wytse?

Ik was over het vocal recording vergeten te vermelden dat ik jouw studio bedoelde. Echter is dat een 'all-round' studio te noemen? Vandaar het misverstand en ik dacht van: 'shit! dat had ik duidelijker moeten vertellen', afijn, we weten wat we bedoelen Winking my eye.
?
Dat avondje voor in de kroeg uren lang over dit onderwerp en andere muziek gerelateerde onderwerpen lullen staat!?Embarassed, Ga jij of ik dat regelen?

Laatste opmerking over je aangename ontvangst en behandeling van gasten. Ik begrijp heel goed hoe je dat ziet, dat had ik de eerste keer al wel door. Het is daarom een groot compliment haha!?Cool
User edit by FSR on 23-01-2013 @ 00:34:10 (100%)
Keyrig    posted on 23-01-2013 01:58
Wytse, zit je me nou in de zeik te nemen? Ik boost ook we op de EQ maar dat heb ik er gewoon niet bijgezet. Daarbij heeft mijn kick altijd het meeste 'volume' in de mix. En je verhaal over het clippen snap ik wel, maar je mix moet gewoon netjes onder de 0dB blijven.

Wat heb je eigenlijk op je master hangen?
FSR    posted on 23-01-2013 02:10
@Keyrig, Wytse staat bij niet bekend als iemand die anderen in de zeik neemt. Zeker niet in dit soort gebieden waarbij 'informatie' met elkaar uitwisselen' een hoge prioriteit heeft?Cry.

Wat ik ervan heb begrepen is dat digitaal echt een 'plafond' heeft. Digitaal 0 dB = max. Analoog heeft zo'n plafond veel minder. Daarbij is 0 dB nog niet helemaal de max dus. Clippen gaat altijd wel naar verloop van tijd, als je maar genoeg boost (zowel digitaal als analoog dus), alleen (zo begrijp ik het) is digitaal in het clippen veel harder en sneller als het boven de 0 dB uitkomt.?

Enfin, wanneer gaan we hierover is real life lullen?Cool?
Maracas    posted on 23-01-2013 02:13
Kan ik daar ook niet bij meejoinen, dat real life lullen? Cry?Ik zie een hoop dingen hier staan waar ik het deels wel een beetje van begrijp, maar ik wil ook wel eens het naadje van die kous weten
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
FSR    posted on 23-01-2013 02:18
Ik vermoed dat hier groot animo voor bestaat. Ik ga zoeken of er al zo'n meeting topic bestaat. Zo niet, dan zal ik wel de aftrap geven hiervoor?Cry. Ook goed voor je netwerk overigens!
Maracas    posted on 23-01-2013 02:21
We hebben een DJ Meeting topic, maar dat was een heeeeeeel goed lopend idee, maar meetings zijn er niet geweest geloof ik..
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
FSR    posted on 23-01-2013 02:36
Gezocht op het woord: 'meeting'. Genoeg hits, echter zijn de nieuwste resultaten (die overigens ook niet in de buurt van dit onderwerp komen) van halverwege 2013.?

Ik pleit er dus voor dat we 3 data (dat is dus dag & tijd) opnoemen. Allen in eenzelfde maand. (Als je een top 3 aangeeft dan doe je bij deze al mee.)

Plaats is: Arnhem. (O.a. goed bereikbaar met auto & OV)

Aantal personen is lastig in te schatten, echter wil ik het wel inkaderen. Meeste kroegen zijn wel erop berekend in Arnhem om 10 tot 15 personen zonder vooraankondiging binnen te laten en redelijk een eigen plek in de kroeg te geven om te praten. Meer personen wordt een stuk moeilijker zonder reservering. En ook dan veranderd de plek waar we kunnen zijn.

Oftewel de kroeg/plek waar we heen gaan hangt ff af van de animo.?

Tijdsduur: Onbepaald. Net zoals of het middag/avond wordt? (Om nog maar te zwijgen op welke dag)

Betalingen: Iedereen betaalt voor zichzelf in principe, mocht je in een genereuze bui zijn dan kan je het altijd daar nog kenbaar maken?Cry.

Dit is wat ik zo 1-2-3 kan bedenken.

Nieuw topic komt eraan!

@Maracas, ik zag dat voorbij komen ja, behoorlijk ambitieus. Ik denk door gebrek aan structuur met: 'Bam dat is de dag & tijd' dat het niet door is gegaan. Teveel agenda's die teveel met elkaar rekening proberen te houden werkt niet bepaald, Ik denk met 3 data waarbij 1 van die 3 het wordt waar de meeste stemmen voor zijn dat die het wordt. Je schikt je agenda daar naar of je laat het voorbij gaan. Tja, helaas, is maar zo.
User edit by FSR on 23-01-2013 @ 02:38:17 (39%)
Bloedworst    posted on 23-01-2013 11:06
@ Wytse Tjonge je bent zeker in de pen geklommen gisteren dit is echt leesvoer wat ik graag zie op het forum daar hebben een hoop hobbyisten veel aan, dus ik zeg vooral zo doorgaan, en keep this topic alive want ik woon wel en beetje ver weg voor meetings en stuff al lijkt het me leuk om te doen.

Terugkomend over de ruis daar hoef je niet te lang over na te denken dat is heel simpel, het verschil tussen en pro 500.000 euro studio en een consumenten hobby hoek van 10.000 euro, en dan te beginnen met de AD/DA die je gebruikt als je niet in de box wil blijven daar begint het natuurlijk al met ruis, en dan en lowbudget mixer goedkope ontwerp en komponenten niet goed afgeschermd is ook en pain in the ass, want dat mooie gebalanceerde signaal wat binnen komt wordt als eerste omgezet in een ongebalanceerd?signaal loopt door die hele lowbudget mixer en als laatste weer omgezet in in en gebalanceerd signaal en dat wordt elektronisch gedaan met lowbudget mixers, niet met trafo's discrete opamps en ga zo maar door zoals bij en pro mixer, daar komt bij dat ik de beperking heb van 8 ins en outs en dat dus 5x door die mixer moet sturen om op die 40 tracks te komen
dus eigenlijk simpel rekensometje 5x door budget t.c.electronic AD/DA + 5x door budget mixer en geloof me dan ga je ruis hooren veel meer dan wenselijk, en als slot mijn setup is totaal niet voor mix en mastering, maar voor muziek maken en ingangen hebben voor zynths en dergelijken, dus gelukkig hebben we mensen zoals jij die mix en maastering tot hun specialiteit hebben gemaakt om de (schade foute recordings enz) die muzikanten maken te mogen opknappen?en met en mooi eindproduct te komen.

Wytse    posted on 23-01-2013 19:25
Poster: FSR
@Wytse:
1: Dank voor het uitgebreide verhaal met waardevolle info! Het stukje geschiedenis wilde ik ook al naar toe neigen om te vertellen. Ik had ongeveer eenzelfde gedachtenpatroon zoals jij die had. Gelukkig ken ik de geschiedenis daarin wel een beetje?Embarassed.
2: Nu het verschil duidelijk is tussen Mixen en Masteren. Heb ik een optiek hierover. Ik ben benieuwd of die dan correct is:

Ten eerste gaan we in deze 2 situaties er van uit dat het eindproduct goed genoeg klinkt en diegene ook wilt dat het op de markt terecht komt. We nemen in deze situatie 2 voorbeelden. Het eindproduct(en) zal worden gepromoot door een extern bureau om het voorbeeld nu clean & simple te houden en puur op muziek gericht.

Indien men 1 track neemt als eindproduct zal alleen mixen aan bod komen als het draait om een EDM track. De track heeft namelijk geen referentie materiaal (andere tracks) van diezelfde componist in zijn/haar ruimte.

Indien men 2 of meer tracks (EDM) neemt als eindproduct zal ten eerste elk track een mix moment krijgen. Wanneer alle tracks met diezelfde instellingen de mix doorstaan hebben komt nu het (hedendaagse) mastering moment. Het (hedendaagse) masteren gebeurt om de tracks niet als 'losse' tracks op een album te laten 'klinken' maar als een compleet product bij elkaar. (Let op, ik zeg 'klinken', dat is iets anders dan arrangement technisch zo maken)?

Lange uitleg optiek, echter wilde ik niks weglaten?Cool.

Niet helemaal, de losse tracks op een album moeten inderdaad naar elkaar klinken ja. Maar jij wil toch ook dat jouw klank concureert met die van SHM (bijvoorbeeld)? En losse tracks moeten daar dus ook naast kunnen staan zonder dat het overdreven opvalt.

Mastering is echt niveleren en fine-tunen van de algehele klank zodat de eindgebruik een zo consistent mogelijk geluid heeft!

Wat betreft de Line - Arrays moest ik wel heel even hard lachen. Gewaagde stellingsaanname van 99 van 100x kut opgehangen. Met die line arrays moet het toch zo hard mogelijk gaan? Oke oke, je moet niet je line array met de rug naar het publiek hangen. Maar dat snapt iedereen wel. Echter komt het toch in een zaal als het gelredome toch echt niet op een centimeter of 2 teveel naar links of rechts aan denk ik zo? Die krengen kunnen hedendaags hard genoeg om je compleet omver te blazen o_0. (oordoppen bij de hand haha! Meen ik echt...) ?Mijn vraag is dus, waar zit dat 'kut opgehangen' dan em in volgens jou Wytse?

Nja, het is niet kut opgehangen in de vorm van dat het ieder moment naar beneden kan komen zeilen. Het is meer het plan wat er omheen is verzonnen en hoe het is ingeregeld. Dit is gek genoeg WEL centimeter werk en word ontzettend serieus genomen.

Echter ben ik niet echt thuis in akoustiek en speaker-plaatsing, daarom laat ik het ook aan anderen over (iets wat je niet kunt moet je sowieso aan anderen overlaten, of genoeg oefenen). Ik heb wel eens geholpen met het systemen (zoals ze het noemen), waarbij ik gewoon de routing en kabelprikprak dingetjes deed, en als je ziet wat die gasten allemaal doen en rekening mee moeten houden. NIET NORMAAL gewoon! Echt respect daarvoor.

Wat jij zegt over het feit dat die krengen zo onmundig hard kunnen klopt, maar wist je dat als het systeem goed is opgehangen en ingeregeld je misschien maar 20% rendement haalt, en bij slecht opgehangen en ingeregelde systemen het misschien niet eens 1 % is. Daarbij komt het feit dat 'onmundig hard' niks te maken heeft met geluidskwaliteit, maar met de hoeveelheid geluidsdruk die zo'n kastje kan produceren.

Nogmaals is dit een onderwerp waar ik niet veel verstand van heb, ik kan vragen aan een bevriende systeemtechnicus of hij hier een keer iets over wil schrijven. Mocht je je er echt in willen verdiepen dan raad ik het boek 'Sound Systems: Design and Optimization door Bob McCarthy' aan. Gaat echt ver, maar is wel superlogisch en simpel uitgelegd.

Ik was over het vocal recording vergeten te vermelden dat ik jouw studio bedoelde. Echter is dat een 'all-round' studio te noemen? Vandaar het misverstand en ik dacht van: 'shit! dat had ik duidelijker moeten vertellen', afijn, we weten wat we bedoelen Winking my eye.

Onze studio is redelijk all-round te noemen, en hoewel we mastering-grade speakers hebben, blijven we erbij dat wij wel KUNNEN masteren, maar eigenlijk niet WILLEN.

Wat betreft vocal recording... Die microfoon alleen al, WTF!

Dat avondje voor in de kroeg uren lang over dit onderwerp en andere muziek gerelateerde onderwerpen lullen staat!?Embarassed, Ga jij of ik dat regelen?

Regel maar, ik kan voor kleine groepen ook een keer een avondje de studio opengooien en dan de hele avond te kutten met al het moois, echter zal hier een kleine vergoeding tegenover moeten staan!

Laatste opmerking over je aangename ontvangst en behandeling van gasten. Ik begrijp heel goed hoe je dat ziet, dat had ik de eerste keer al wel door. Het is daarom een groot compliment haha!?Cool

Wytse, zit je me nou in de zeik te nemen?

Totaal niet joh! Sorry!

Zoals FSR ook al zegt, ik doe m'n best om zo vriendelijk mogelijk te blijven, ik heb er niks aan om jou af te zeiken... Toch? Echter kom ik soms wat knullig over zo op het internet met platte tekst. Ik denk dat als ik het IRL tegen je had gezegd dat het heel anders was overgekomen.

Wat heb je eigenlijk op je master hangen?

Verschilt echt, ik vind de Urei 1178 echt een vet ding, zonder dat 'ie compressed klinkt alles al smeuiger vanwege het circuit. Echter is de 1178's release op het snelste soms net te traag om een goede 'vibe' te krijgen. Dan gebruik ik een Allen Smart C-2. Master limiting gebeurt bij mij door het 'clippen' van de Apogee Rosetta met de Soft Limit functie ingeschakeld.

Mijn master EQ is sinds 2 weken een zelfgebouwde 3-bands bak vol met buizen, iets wat ik liever 'mijn geheim' hou Thumbs Up.

@ Wytse Tjonge je bent zeker in de pen geklommen gisteren dit is echt leesvoer wat ik graag zie op het forum daar hebben een hoop hobbyisten veel aan, dus ik zeg vooral zo doorgaan, en keep this topic alive want ik woon wel en beetje ver weg voor meetings en stuff al lijkt het me leuk om te doen.

En dan te bedenken dat ik ook gewoon een beginner ben Thumbs Up

Terugkomend over de ruis daar hoef je niet te lang over na te denken dat is heel simpel, het verschil tussen en pro 500.000 euro studio en een consumenten hobby hoek van 10.000 euro, en dan te beginnen met de AD/DA die je gebruikt als je niet in de box wil blijven daar begint het natuurlijk al met ruis, en dan en lowbudget mixer goedkope ontwerp en komponenten niet goed afgeschermd is ook en pain in the ass......

Ik geef je gelijk dat je bij dure apparatuur minder last hebt van ruis i.v.m de gebruikte componenten en trafo's e.d. Echter zijn er wel veel lowbudget oplossingen om ruis minder/weg te halen, en ik zat hier ook over na te denken. Ben er vroeger veel mee bezig geweest, ben zelfs zo ver gegaan door aparaten open te schroeven en te kijken wat daar als fase en 0 in werd beschouwd en dus ook de stekker correct in het stopcontact te steken. Ik had wel het idee dat het hielp, maar kan ook een psychologisch dingetje zijn.?

Ik bedenk me trouwens dat wij een denoise-plugin gebruiken van volgens mij iZotope voor onze EMT galmplaten, waarvan er 1tje af-en-toe wat kuren heeft en een vervelende ruis mee stuurt. Haalt echt een groot gedeelte van de 'zooi' weg zonder dat ik echt klankverschil hoor. Misschien dat je zoiets kunt proberen?

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je te helpen Thumbs Up.

En ik probeer de rest trouwens ook te helpen... Dat het voor eens en altijd duidelijk is dat ik niemand zwart wil maken of in de zeik wil zetten, ook wil ik niet patserig proberen over te komen en ik hoop dat jullie hier ook zo over denken Thumbs Up. Uitwisselen van tips, daar is dit topic voor Happy, laughing

M.I.L.F (en mensen die me kennen weten nu wat ik bedoel)
White Sea Studio
FSR    posted on 23-01-2013 21:08
@Wytse,
Ik bel je morgen even. Indien je het aanbod echt waar kan maken dan ga ik liever daarvoor. Goede parkeergelegenheid, OV stopt praktisch voor de deur. En we hebben een dak boven ons hoofd waarin zich het wahalla van waar dit hele topic om draait zich bevind. (Erover praten is leuk, echter in combinatie met uittestten en zelf aan den lijve ondervinden is 'no words can describe this' gevoel.?Cool

Ook hoor ik dan wel van je wat die vergoeding zou zijn per persoon. Om eten & drinken maak ik me geen zorgen. Mocht je denken tekort te komen, dan halen we toch wat bij de supermarkt onderweg naar de Studio?

Afijn, bespreken we morgen wel even!

Keyrig    posted on 23-01-2013 22:21
Op mijn master hangt alleen de Sausage Fattener en de Adaptive Limiter van Logic. Embarassed
main    posted on 24-01-2013 00:23
De sausage fattener op je master? Klinkt niet als een top idee imo
Bloedworst    posted on 24-01-2013 10:41
@ Wytse
Beginner of niet, ik lees gewoon dat je weet en zelf begrijpt waar je het over hebt en dat je bezig bent met en leuke opleiding en praktijk, dus jou raad trek ik niet in twijfel en wat je verteld probeer ik gewoon uit, en deel mijn ervaring ook gerust met iedereen, dus ik zie dat niet als betweter of wat dan ook, in tegenstellig van de 5 of 6 jaar dat ik op dit forum zit vind ik dit het beste topic ooit?Embarassed

Over apparatuur openschroeven en onderdelen vervangen meten en de hele ratjetoe, is eigenlijk wat ik al doe zins ik en kleine jonge was ben nu inmiddels 48 en heb daar behoorlijk wat ervaring mee (nooit echt en opleiding voor gedaan behalve paar jaartjes LTS gewoon geleerd van vallen en opstaan en lezen) pas dat zeker toe op de apparatuur waar dat kan en zin heeft maar en grote eurodesk valt niet in die categorie kan ik beter en goeie nieuwe mixer kopen ben ik goedkoper uit dan alle onderdelen vervangen (tenminste zo goed als) en dan niet te praten over hoeveel tijd daarin gaat zitten dat is gewoon en ruisbak en dat zal zo blijven, en dat over denoisen en gaten dat klopt kan je behoorlijk wat mee doen zonder teveel klank verschil, maar het loont voor mij niet door wat ik nu voor handen heb, kan beter de mix gewoon in de box houden en daarna als stereo door de analoge chain halen voor dat kleine beetje extra feel, nou ik ga op stanby en blijf dit topic zeker volgen.

cross-over    posted on 24-01-2013 12:05
Ik volg met veel interesse dit topic en wil wel even de opmerking maken dat er een groot verschil is tussen het masteren van je eigen nummer voor verspreiding via internet of het masteren ervan voor een release/CD

tuurlijk moet het ook voor je eigen verspreiding goed zijn maar zoals in dit topic al vaker is aangegeven is Mastering een echt vak. Compleet met speciale opleidingen en professionele spullen. Niet iets wat je thuis ff er bij doet.

Mastering doe je meestal aan de hand van meerdere songs om deze allemaal dezelfde uitstraling te geven. Dit is dan speciaal voor oa. ?
- de balans in frequenties/dynamiek
- stereo beeld en diepte

Als je toch je eigen productie wilt masteren zorg er dan voor dat je:
- elke mixer track moet al goed klinken van zichzelf - fx'n per mixer kanaal, niet op de master.
- alle kanalen exporteert naar een wav, gebruik geen mp3, en in een multitrack DAW masteren
- in de multitrack daw kun je dan op de master een eq, compressor en limiter zetten
? ? ?- eq: ?een klein beetje (1 a 2 db) het hoog liften en een 'kill' op alles lager dan pakweg 30HZ
? ? ?- compressor: ?en klein beetje gain vermindering met een slow attack en release om echte pieken te verminderen
? ? ?- limiter op ongeveer 2db voor het hardste deel van de productie

Dit is in elk geval zoals ik dit in de loop der jaren heb geleerd.?

http://soundcloud.com/lau-daniels
Wytse    posted on 27-01-2013 14:57
Poster: Keyrig
Op mijn master hangt alleen de Sausage Fattener en de Adaptive Limiter van Logic. Embarassed

Adaptive Limiter van Logic heb ik vroeger veel gebruikt, echt een soort F-16 als wapen in de loudness war ja!.

Poster:?main
De sausage fattener op je master? Klinkt niet als een top idee imo

Waarom niet? If it works, it works!

@ Wytse
Beginner of niet, ik lees gewoon dat je weet en zelf begrijpt waar je het over hebt en dat je bezig bent met en leuke opleiding en praktijk, dus jou raad trek ik niet in twijfel en wat je verteld probeer ik gewoon uit, en deel mijn ervaring ook gerust met iedereen, dus ik zie dat niet als betweter of wat dan ook, in tegenstellig van de 5 of 6 jaar dat ik op dit forum zit vind ik dit het beste topic ooit?Embarassed

Ik zit zelf ook al zeker 6 jaar op dit forum, onder een andere naam, dat wel Thumbs Up.

Eigenlijk is er maar 1 regel, werken vanuit je gevoel!

Over apparatuur openschroeven en onderdelen vervangen meten en de hele ratjetoe, is eigenlijk wat ik al doe zins ik en kleine jonge was ben nu inmiddels 48 en heb daar behoorlijk wat ervaring mee (nooit echt en opleiding voor gedaan behalve paar jaartjes LTS gewoon geleerd van vallen en opstaan en lezen) pas dat zeker toe op de apparatuur waar dat kan en zin heeft maar en grote eurodesk valt niet in die categorie kan ik beter en goeie nieuwe mixer kopen ben ik goedkoper uit dan alle onderdelen vervangen (tenminste zo goed als) en dan niet te praten over hoeveel tijd daarin gaat zitten dat is gewoon en ruisbak en dat zal zo blijven, en dat over denoisen en gaten dat klopt kan je behoorlijk wat mee doen zonder teveel klank verschil, maar het loont voor mij niet door wat ik nu voor handen heb, kan beter de mix gewoon in de box houden en daarna als stereo door de analoge chain halen voor dat kleine beetje extra feel, nou ik ga op stanby en blijf dit topic zeker volgen.

Hmm, ok?! Ik vind het altijd wel een uitdaging om zo veel mogelijk kwaliteit uit de zo 'min-mogelijke' spullen te halen Thumbs Up Vandaar dat ik er op inhaakte

Poster:?cross-over
Ik volg met veel interesse dit topic en wil wel even de opmerking maken dat er een groot verschil is tussen het masteren van je eigen nummer voor verspreiding via internet of het masteren ervan voor een release/CD

Dat zeker, echter moet je track gewoon altijd 100% klinken als je echt 100% serieus genomen wil worden! Dus als je tracks voor de 'mindere doeleindes' ook in orde zijn, kom je professioneler over!

tuurlijk moet het ook voor je eigen verspreiding goed zijn maar zoals in dit topic al vaker is aangegeven is Mastering een echt vak. Compleet met speciale opleidingen en professionele spullen. Niet iets wat je thuis ff er bij doet.

Zelfde geld voor het mixen van je track, zijn er maar weinig die het 'effe snel thuis' kunnen!

Als je toch je eigen productie wilt masteren zorg er dan voor dat je:?
- elke mixer track moet al goed klinken van zichzelf - fx'n per mixer kanaal, niet op de master.
- alle kanalen exporteert naar een wav, gebruik geen mp3, en in een multitrack DAW masteren
- in de multitrack daw kun je dan op de master een eq, compressor en limiter zetten
? ? ?- eq: ?een klein beetje (1 a 2 db) het hoog liften en een 'kill' op alles lager dan pakweg 30HZ
? ? ?- compressor: ?en klein beetje gain vermindering met een slow attack en release om echte pieken te verminderen
? ? ?- limiter op ongeveer 2db voor het hardste deel van de productie

Dit is in elk geval zoals ik dit in de loop der jaren heb geleerd.?

Werkt op jouw tracks waarschijnlijk perfect, maar dat wil niet zeggen dat deze truc voor iedereen werkt... Er zijn meerdere wegen die naar rome (kunnen) leiden!
White Sea Studio

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

290 Users online: 130 Guests (160 Unknown)
Pages generated today : 63.244
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.860.281