Het grote Afmix/Mastering Topic Deel 2 (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Wytse    posted on 13-01-2013 13:12
Omdat deel 1 al een tijdje dood is, en ik geen oude koeien uit de sloot wil halen maar weer een nieuwe.

Bij deze dus een nieuw topic om ideeen wat betreft afmixen en mastering te delen.

Ik ben zelf ontzettend benieuwd naar jullie manieren om meer loudness te genereren. Loudness is iets wat mij altijd al geboeid heeft en ik ook veel tijd aan besteed tijdens mijn werk.

Ik gebruik op de master eigenlijk niet veel bijzonders, een compressor (type hangt echt af van de BPM van het nummer en de style van het nummer) een EQ, en de SoftLimit van de Apogee Rosetta's. Hoewel deze chain niet superspannend is, geeft het naar mijn mening wel een goed resultaat.

Hoe doen jullie dit?

Laat maar komen (samen met alle andere dingen die je kwijt wil of wil vragen over afmixen en masteren)! Happy, laughing
White Sea Studio

What do you think about Het grote Afmix/Mastering Topic Deel 2 ??

Vote :   

MrQreeny    posted on 13-01-2013 14:24
Masteren snap ik nog echt weinig van.. Ik doe altijd maar wat Unhappy ga dit topic dus zeker volgen, want ik neem mezelf al een paar maanden voor om er eens wat meer over te leren :P
'Music is the universal language of mankind...'
Maracas    posted on 13-01-2013 14:37
Ik gebruik Ozone Izotope 4 veel, ook omdat ik nog niet heel goed ben met mijn mastering, en ik wel een beetje begrijp wat ik kan met dat programma, ik heb altijd wel een master limiter op mijn masterkanaal, 2 parametic eq's (1 om het laag te cutten), soms een hele lichte reverb op de master (Al weet ik niet of dat goed is eigenlijk) Ik probeer ook inderdaad wel veel met loudness te werken, al heb ik eigenlijk geen idee waar ik precies mee bezig ben. Gewoon net zolang aanrommelen tot het naar mijn idee wel goed klinkt. Ik houd trouwens ook altijd mijn hand nog even op de woofer van de monitor om te voelen of ik geen raar gerommel heb in het laag wat ik niet hoor, en ik heb nog meer van dat soort vreemde dingen haha
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
Wytse    posted on 13-01-2013 17:03
Die Ozone heb ik kort uitgeprobeerd, ik vind dat er veel te veel functies in zitten en het er meer 'mooi uitziet' dan daadwerkelijk iets doet. Vond producties na de Ozone vaak slechter dan voor de Ozone, maar dat kan ook aan mijn settings liggen.

Waarom cut je eigenlijk het laag? En hoe doe je dat? Want ECHT cutten onder de 30Hz is mij nog nooit goed gelukt, blijft er altijd wel doorheen gaan..

Geinig verhaal van t voelen aan die woofer, k vrees dat ik ruzie krijg als ik dat in de studio doe Thumbs Up
White Sea Studio
Certas    posted on 13-01-2013 17:41
Ik gebruik altijd Ozone 5, maar dan zorg ik altijd voor dat me afmix wel goed is voordat ik Ozone eroverheen gooi. heb eigenlijk alleen Ozone op me master staan. Naar mijn mening verbeterd het de track heel erg. Gelukkig ken ik het geluid van me hoofdtelefoon ook heel goed dus vaak krijg ik het er wel goed uit. Het low-cutten doe ik sowieso bij alles omdat ik geen rommelende frequenties wil.
?
Ligt er ook aan hoever ik lowcut en watvoor synth het bijvoorbeeld is. Bij percussie lowcut ik zoveel mogelijk omdat ik niet wil dat 't me kick verknalt. Compressor doe ik alleen op synths als ik denk dat het nodig is.

@maracas, als je een reverb eroverheen gooit, gaat dan niet alles door elkaar waardoor het rommelig klinkt? Kan me niet voorstellen dat een reverb op een kick of bassline goed is :p
?
Ik ben helemaal geen pro is mastering/mixing maar dat is hoe ik 't doe? Embarassed
http://www.soundcloud.com/Certas
ElVrieso    posted on 13-01-2013 18:01
Een reverd op een master? Dat lijkt me niet zo goed?

Een vraagje.. Hoe mixen jullie je kick(s)? Ik heb zelf vaak dat ik een overstuurd geluid krijg of dat ik op de verkeerde frequentie's zit..
Bruno de Vries - @djelvrieso
Maracas    posted on 13-01-2013 18:32
Nou, het is een reverb waarbij ik het laat eruit haal, en hem heeel zachtjes met een korte duur eronder heb lopen, ik vond persoonlijk dat vooral het synthgedeelde er wat meer compacter en fijner met mekaar mee ging klinken. Zoals ik al zei :P Ik ?heb nooit tutorials gevolgt, altijd alles zelf uitgezocht, dus ik weet dat ik waarschijnlijk een hoop dingen niet goed doe hehe. Ozone gebruik ik meestal alleen de widener van, en ik heb zo'n preset die erin stond helemaal aangepast naar mijn idee, vind het er wel beter van klinken.

Kicks heb ik meestal niet zo;n probleem mee, ik doe ze meestal layeren, klein beetje compressen, gewoon equen en als ik de verkeerde frequenties heb dan pitch ik hem gewoon
Wytse    posted on 13-01-2013 20:10
Poster: ElVrieso
Hoe mixen jullie je kick(s)?

Ik doe er nooit zo veel aan, ik krijg vaak ook 1, soms 2 sporen aangeleverd. Wel tune ik de kick altijd!

Poster: Maracas
?Ozone gebruik ik meestal alleen de widener van, en ik heb zo'n preset die erin stond helemaal aangepast naar mijn idee, vind het er wel beter van klinken.n

Denk je bij het widenen aan je mono-compatibiliteit? Op meeste festivals word MONO gedraait, als links en rechts dan breder dan stereo zijn, krijg je fase gezeik!
White Sea Studio
User edit by Wytse on 13-01-2013 @ 20:11:23 (14%)
Maracas    posted on 13-01-2013 20:12
Ja, meestal pak ik 2 sporen, 1tje laat ik wat meer gewoon in het midden, en de andere zet ik verder naar buiten
Certas    posted on 14-01-2013 09:35
Poster: ElVrieso
Een vraagje.. Hoe mixen jullie je kick(s)? Ik heb zelf vaak dat ik een overstuurd geluid krijg of dat ik op de verkeerde frequentie's zit..

Ik heb ooit ergens een kick vandaan gehaald dus daar doe ik niets aan qua compressie. Gooi er wel gewoon een EQ overheen, in FL studio de Parametric EQ met een standaard kick preset.
?
Als je kicks gaat layeren moet je er wel een compressor opzetten anders gaat 't idd een overstuurd geluid krijgen. Ik zorg altijd dat alles onder me kick blijft.
Sebasz    posted on 14-01-2013 10:52

User edit by Sebasz on 14-01-2013 @ 10:54:44 (100%)
Bloedworst    posted on 14-01-2013 11:53
Ik heb eigenlijk geen vaste chain, de setup maak ik aan de hand van wat voor soort muziek ik wat louness en glue wil geven.
als de mix klaar is set ik meestal de ssl comp op de main bus met en beetje compressie van 2 a 4 db met en lange release en een langzame attack voor de glue, dit stuur ik analoog de box uit de mixer in daar doe ik nog heel klein beetje eq dan door en multiband exciter voor wat harmonische in het laag of hoog of allebei dan door en realtube optimizer multiband compressor en oudje van phonic hiermee kan ik wat warmte en weer wat headroom en glue mee creeeren, ik gebruik de ultra-curve als freq analyser de eq gebruik ik daarvan niet wandt die staat parallel aan de chain maar als analyser werk hij perfect, nou dit gaat weer via de mixer terug de box in tot max -6 db 96 khz dan weer op de main bus en eqtje en de 316 van waves of de L2 ligt ook weer aan hoe belangrijk vind ik die loudness nou eigenlijk want je kan ook gewoon de volume knop draaien of schuiven, en dan renderen maar naar en wav filetje.
main    posted on 14-01-2013 12:47
Lijpe zin bloedworst! @sebas: dat wavje kan bijna niet goed klinken...
ik zelf gebruik eqtjes, multiband compressor, soms de fruity stereo enhancer en.maximizer of hoe die plugin heet.
Certas    posted on 14-01-2013 12:52
Poster: Sebasz
[afbeeldingen]

Haha, doet me denken aan dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=bY4UFEZFRpg
?
Ik gebruik soms ook de stereo enhancer om wat ruimte te creeren in me mix.
DaCompra    posted on 14-01-2013 21:17
Fabfilter heeft mooie tutorials op youtube wat betreft mastering.?http://www.youtube.com/user/fabfilter
Wytse    posted on 16-01-2013 10:09
Jeetje, wat een hoop gedoe allemaal? :O

Waarom kiezen jullie allemaal voor multiband-super-enhancer-widener-harmonizer achtige pluginsConfused
White Sea Studio
Bloedworst    posted on 16-01-2013 12:49
Poster: Wytse
Jeetje, wat een hoop gedoe allemaal? :O

Waarom kiezen jullie allemaal voor multiband-super-enhancer-widener-harmonizer achtige pluginsConfused

Ik doe dat om meer controle te hebben over wat ik wil bereiken, bijvoorbeeld bij multi band compressie kan je de banden afzonderlijk je attack en realse ratio en treshold en gain ?instellen, en kan je pieken in het laag of hoog mid afzonderlijk bewerken en tegelijke tijd doet hij door zijn multi band ook dienst als eq door de gain van de banden te veranderen, en eigenlijk geld dat ook voor en multi band exciter kan je de banden afzonderlijk wat harmonischen geven, wideners is niet mij ding gebruik ik alleen op tracks afzonderlijk maar eigenlijk heel weinig.

Wytse    posted on 20-01-2013 19:39
Maar als je banden afzonderlijk moet bewerken, kun je dan niet beter je mix aanpassen? Net zoiets als de breedte van de mix, ik doe daar eigenlijk nooit echt wat mee, behalve m'n stereo compressie goed inregelen, maar dat geeft niet veel meer breedte dan anders. Ik vraag me af of je dat soort problemen wel moet repareren in de mastering, en niet een stapje terug moet gaan? Kan aan mij liggen, ik ben sowieso een alternatieveling op dat gebied Thumbs Up

Iemand wel eens iets kijhard op echte analoge tape gedrukt en teruggeluisterd? Moet zeggen dat ik het resultaat echt onbeschrijfelijk goed vond, had het er niet van verwacht!
White Sea Studio
Sebasz    posted on 20-01-2013 21:29
Poster: main
Lijpe zin bloedworst! @sebas: dat wavje kan bijna niet goed klinken...
ik zelf gebruik eqtjes, multiband compressor, soms de fruity stereo enhancer en.maximizer of hoe die plugin heet.

jawel man die linker kun je amper horen, die rechter is tenminste een beetje fatsoenlijk volume niveau vriend....?Foot in Mouth

Poster:?Certas
Haha, doet me denken aan dit filmpje:?http://www.youtube.com/watch?v=bY4UFEZFRpg
?
Ik gebruik soms ook de stereo enhancer om wat ruimte te creeren in me mix.
  haha die kende ik idd ook al
User edit by Sebasz on 20-01-2013 @ 21:29:41 (71%)
Bloedworst    posted on 21-01-2013 13:17
Poster: Wytse
Maar als je banden afzonderlijk moet bewerken, kun je dan niet beter je mix aanpassen? Net zoiets als de breedte van de mix, ik doe daar eigenlijk nooit echt wat mee, behalve m'n stereo compressie goed inregelen, maar dat geeft niet veel meer breedte dan anders. Ik vraag me af of je dat soort problemen wel moet repareren in de mastering, en niet een stapje terug moet gaan? Kan aan mij liggen, ik ben sowieso een alternatieveling op dat gebied Thumbs Up

Iemand wel eens iets kijhard op echte analoge tape gedrukt en teruggeluisterd? Moet zeggen dat ik het resultaat echt onbeschrijfelijk goed vond, had het er niet van verwacht!

Ja ik heb zekerwel eens dik in de plus opgenomen op tape ik ben nog echt van de cassette generatie en wat jij zegt klopt, maar digitaal en analoog is dan ook in geen weg met elkaar te vergelijken maar dat wist jij al!!

Je andere vraag ja je kan dat ook in de mix doen dat met de exciter maar daar heb ik vaak meer dan 40 tracks en de exciter is hardware, met mijn geluidsinterface kan ik max elke keer 8 uitsturen en 8 in duplex opnemen houdt in dat ik dat en keer of 5 moet doen om alle trakcs te voorzien van harmonische tenminste als ik dat wil, en in gedachte houden dat het om analoog gaat brengt dat en behoorlijke noisefloor met zich mee die je later weer moet gaan knippen en gaten en tralatralalalaa, maar als ik het op de master doe dus 2 spooren geeft hij ook weer en beetje glue en hoef ik het maar een keer door de analoge chain te halen en met de mogelijkheden die ik heb levert dat en beter resultaat op, de multiband comp is ook hardware en deze is voorzien van echte buizen waarmee je warmte en distorsion kan toevoegen aan het signaal en daarna gaat het door de comp hiervoor geldt eigenlijk het zelfde als eerder beschreven op 2 spooren rekening houden met de noisefloor en werk, plus zijn grote pluspunt glue toevoegen werkt niet echt op tracks onafhankelijk lijmen doe je eigenlijk pas als je je stereo afgemixde spoor hebt dan ga je lijmen, teminste zo doe ik het en dat is ook weer afhankelijk wat je allemaal tot je beschikking hebt, en als laatste ik vind het prettig om verschillende instellingen te kunnen gebruiken voor het hoog en laag bijv: inhet laag en slow attack en in het hoog fast en zo ook voor de release, en soms bypase ik ook de compressor kompleet en maak ik alleen gebruik van de tube optimizer voor en beetje analoog gevoel.

Een vraagje aan jou Wytse heb jij enige ervaring met de EBU R128 norm in je mastering?? ben me er en beetje in aan het verdiepen en alle info is welkom.

User edit by Bloedworst on 21-01-2013 @ 13:29:46 (6%)
Wytse    posted on 21-01-2013 21:19
Poster: Bloedworst

Een vraagje aan jou Wytse heb jij enige ervaring met de EBU R128 norm in je mastering?? ben me er en beetje in aan het verdiepen en alle info is welkom.

Ik heb zeker ervaring met de R128 norm, heel onderzoek voor mijn opleiding destijds voor gedaan. Heb alleen op het moment geen tijd om het helemaal uit te gaan zitten typen.

Wat ik bedoelde met fixen in de mix en niet in de mastering, ging niet zozeer over het exicten, maar over het feit dat je een multiband nodig hebt, aangezien je een multiband op je master gebruikt wanneer je iets stoort, dit kun je denk ik beter in de mix zachter zetten of goed EQen.

Wat betreft het AD en DA converten, zoals we allemaal weten ben ik gestoord genoeg om alles analoog te doen en om eerlijk te zijn heb ik nooit las van ruis o.i.d. Wat wel van belang is, is de juiste gain-structuur. En natuurlijk netjes gebalanceerde bekabeling, fatsoenlijke (gebalanceerde) spanning enz enz enz... Ook is het handig om niet teveel ADDA sprongen te maken, mijn producties maken er maximaal 3, 1 voor de tracks onderling, 1 voor de summingmixer, welke direct doorgaat naar de tapemachine(met pre-amps er tussen, dan kan ie NOG harder de tape opEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassedEmbarassed) ?en 1 stap voor de mastercompressie/eq...
White Sea Studio
ThomasB    posted on 21-01-2013 21:31
Dit is misschien een heel oud filmpje, zag het staan op de facebook van Joey Suki en daarbij een comment dat hij er veel van geleerd had.
Aangezien ik ook geen topper in afmixen ben en er wel eens wat commentaar op krijg heb ik het ook maar gekeken.
Het is een lange zit 2,5 uur maar het is het zeker waard, veel van geleerd!
http://www.youtube.com/watch?v=TEjOdqZFvhY

Ik hoop dat jullie er net zo veel aan hebben als ik!Embarassed
FSR    posted on 21-01-2013 22:23
Wat ik doe om loudness te cree?ren?
?
Ik koop een flinke set studio monitoren erbij?Embarassed.

Oke oke, genoeg grapjes.
?
@Main, serieus de FL Maximizer op je Master? Brrr.... dat is het eerste wat je wel kan laten. Dan krijg je echt situaties als wat Sebas in het 2e plaatje van zijn post laat zien. Alles wordt echt keihard naar het plafond van de limiter (ja die ook standaard op je masterkanaal staat) gegooid als je de maximizer standaard opent. Als je de limiter niet aan hebt staan en je speakers op half vermogen aan hebt. Dan ben ik bang dat je tweeters er direct uitknallen. Echt, FL heeft leuke/goede VST's. Maar de Maximizer is er niet 1 van. Simpelweg een: Speakerkiller voor mij dan.

Mijn mastering/mixing tips?
To be honest begin ik een mening te vormen dat mastering voor mijn doeleinden (EDM muziek) hun nut behoorlijk beginnen te verliezen. Echter wel als ik de mixdown goed heb. Dan kan ik wel 'wat' verschil merken in de high-end studio van Wytse. (Ja die heb ik van binnen gezien + rondgelopen en daar wordt je gewoon bang als je weet wat alles kost.) Alleen denk ik dat het verschil niet genoeg is om op te wegen tegen de kosten daarvan (no offence Wytse).?

Reden 1: Ik zal dan ten eerste niet veel keuze hebben om te laten masteren als mijn track alleen in zeer high end mastering studio's een lichte 'verbetering' nog kunnen krijgen. En zoveel high end mastering studio's zoals die van Wytse zijn er echt niet in NL, neem dat van mij aan.
Reden 2: Als ik mijn track voor en na de mastering heb beluisterd. Dan merk ik eigenlijk alleen het verschil 'lichtelijk' als het in die High end mastering studio's is. Waar de akoustiek perfect is, de apparatuur het beste van het beste en 1 van de meest kennisrijke personen op dat gebied in NL daar aan de knoppen zit. Tja, zulke omstandigheden boots je echt niet even willekeurig ergens anders in elkaar. Waardoor voor mij 'mastering' meer een 'prestige' is dan werkelijk noodzakelijk.

Overigens is mijn post niet bedoelt om 'mastering' af te zeiken. Ik meen dat ik deze visie hier wel kon delen in verband met de titel en TS post.?

Voor opnames voor een bandje of zangeres ben ik van mening dat een studio zoals die van Wytse wel 'vereist' is.?

my 2 cents ^^!

Wytse    posted on 21-01-2013 22:40
Ik ben het volledig met je eens FSR, maar als je goed had opgelet had je moeten opmerken dat ik geen mastering engineer ben! Juist het correct mixen is wat ik doe, en inderdaad, daar gaat het bij de meeste mensen fout, waardoor een dure masteringstudio geen zin heeft. Echter heb ik bij jou alleen voorbeeldjes op masters kunnen doen, met daarbij de intentie dat als alle sporen op die manier konden worden opgeknapt, je mix supervet zou worden en je eigenlijk bijna geen mastering meer nodig hebt.

Niet dat we elkaar verkeerd begrijpen, ik doe high-end EDM mixing, waarbij het verschil dat ik maak de prijs makkelijk verantwoord, aldus vele EDM artiesten.

Vocal Recording is trouwens ook een dingetje waar vaak veel winst op te behalen valt! Dus eigenlijk voordat je gaat mixen al. Alleen het coachen van de zanger of zangeres tijdens het opnemen kan al een gigantisch verschil maken! Emotie is iets wat je er namelijk niet in of uit kan EQen! Thumbs Up
White Sea Studio
FSR    posted on 21-01-2013 23:11
Ehhh, dan heb ik nu een kronkel in mijn hoofd die ik eruit wil halen.

Wat is het dan het verschil tussen correct (af)mixen en mastering?

Mijn optiek?
Correct mixen (mixdown) = correct gebruik van VST's, daar valt dus ook het EQ-en van je sporen onder. Daarnaast volumes (gain) van je sporen gelijk zetten zodat alles in balans is.?

Mastering:
U zegt het maar? Want nu ik het bovenstaande al heb omschreven vraag ik mij af wat er nog overblijft?

Over wat je als voorbeeldjes hebt gegeven op de master ben ik het met je eens dat het inderdaad in de studio wel een 'hoorbare' verbetering in zat. Ik heb alleen mijn vraagtekens of dat in huis tuin en keuken gebruik nog hoorbaar is. Ik durf zelfs nog een stapje verder te gaan en of dat op 'line-array's ook nog te horen valt qua verschil?

Over je vele EDM artiesten die je credits ervoor hebben gegeven voor je (prijs/kwaliteit) werk kan ik alleen maar bevestigen. Echt, jij weet en kan ongeloofelijk veel op je gebied. Het is af en toe bijna 'eng' te noemen haha! De reden dat ik mij op me gemak voelde was omdat je een fijn persoon bent in de omgang haha!Embarassed.?

Met vocal recording ben ik wel van mening dat als je serieus op een liedje wilt inzingen. (samen gecomponeerd of al bestaand/remix) dat je best thuis wat kan inzingen om een idee te geven wat je ongeveer wilt qua uithalen/tempo/intonatie etc etc. Alleen dat voor het werkelijk inzingen op de track een high-end (mastering) studio noodzakelijk is. Een vocal coach is inderdaad super handig om te hebben. Immers 2 paar oren horen meer dan 1. En als mixing engineer luister je er nog weer anders naar dan wat een vocal coach doet. Prioriteiten op verschillende aspecten van de muziek en dat afstemmen op elkaar in de samenwerking is (wat mij betreft) uiteindelijk wat een liedje maakt of breekt.

Het zou wat zijn als je emotie erin of eruit kan EQ-en. Dan stop ik per direct als dat kan/gebeurt/toegepast wordt.?Cool.

Keyrig    posted on 22-01-2013 00:10
Je afmix moet gewoon goed zijn en niet pieken, wat ik vaak zie bij grotere artiesten en er dan gewoon een limiter op gooi. Ik wil absoluut onder de 0dB blijven in mijn tracks en dat lukt ook. Maximale is toch wel -0.5dB of ergens in die buurt op stukken waar veel instrumenten tegelijk te horen zijn.

Waar je aan moet denken bij afmixen, paar kleine tips:
- Filter zoveel mogelijk weg met de EQ op sounds om ruimte te creeeren, maar zorg wel dat het goed blijft klinken.
- Zorg dat de kick en bass goed met elkaar overweg kunnen. Ik heb er standaard presets (compressor) voor aangezien ik vaak dezelfde kick en bass gebruik.
- Sidechain zoveel als mogelijk, dit zorgt ervoor dat je kick er beter uit komt en het loopt lekkerder door.
- Stereo spreaders werken vaak ook erg goed om een breed geluid te krijgen en om weer ruimte te maken. Hetzelfde geld voor panning van sounds. Als je bijvoorbeeld een Clap, Snare, Hihat en Percussie hebt; gooi de een wat naar links en de ander wat naar rechts.
- Het wordt aangeraden om je kicks en basses mono te maken. Ik doe dit niet, vraag me niet waarom. Alhoewel mijn kicks mono zijn gebounced, maar basslines haal ik uit VST's (AU's in mijn geval).
-

Zo kan ik nog wel even doorgan...

Waar je aan moet denken bij mastering:
Mastering? Daar doe ik niet aan, je mix moet goed zijn. Dan heb je alleen nog een plug-in nodig voor wat extra volume. Daarom staan er bij meestal ook maar 2 plug-ins op de master (Limiter en Analyzer).

223 Users online: 129 Guests (94 Unknown)
Pages generated today : 35.221
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.832.258