beatmatchen met pioneer CDJ100s (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

shishiva    posted on 31-12-2012 12:22
Hoi iedereen,

ik heb sinds kort de pioneer cdj 100s
Maar ik heb een een paar vraagjes over strakker beatmatchen.

1. Wanneer ik de beats gelijk leg, dan krijg je, wanneer ze niet helemaal netjes op elkaar liggen zo'n klap geluid, wat iets hoger is door de dissonantie van de tonen, hoe kan je nou het beste uitvinden of de track die je wilt inmixen er net voor of net na ligt, met andere woorden, welke kant je de jogwheel een zwiep moet geven?

2. Wanneer ik nummer inmix met grote verschillen in BPM, bijvoorbeeld een nummer van 148 BPM met een nummer van 152 BPM, dan leg ik ze wel gelijk op gehoor, maar dan lopen ze na een tijdje toch van elkaar af. Bij 2-3 verschil in BPM kan dat na een minuut zijn, bij meer dan 3 verschil kan het vrij snel al gebeuren, hoe kan je dit het beste oplossen? Ligt dit aan de 100s, want met de 1000s series lijk ik hier geen last van te hebben. Dat is ook de rede dat ik de 100s heb aangeschaft, omdat je het daar het beste op schijnt te leren

Dank je wel Happy, laughing

What do you think about beatmatchen met pioneer CDJ100s ??

Vote :   

Winston    posted on 06-01-2013 14:10
Volgens mij is dat de standaard voor pitch faders. Jammer dat er geen standaard is voor line faders van mixers.
Tic Toc
Estacy    posted on 06-01-2013 14:13
tja. 60mm is ideaal voor gewoon mixen. 45/50 voor snel mixen en scratchen. 100mm is dan weer erg fijn voor lange mixes, net als rotaries.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
D-Jesse    posted on 06-01-2013 14:21
2 members like this  lol dit topic heeft 27 antwoorden maar de TS heeft nog 0 x een reactie gegeven.
Winston    posted on 06-01-2013 17:15
Rigenlijk bedoel ik het anders. Vroeger had elk merk voor DJ gear mixers met deze verschillende fader lengtes. Nu komt alles bijna standaard met 60 mm faders.?

Nu lijkt de nadruk te liggen op het aantal en de gecompliceerdheid van de effecten.

Ik heb dat opgemerkt, omdat ik geen mixers meer zie met lange faders.

@D-Jesse: de topic starter is druk bezig beatmatchen te oefenen.
Op een CDJ-1000 of decks met een zelfde nauwkeurigheid zijn gemakkelijker om mee te leren.

Als het nu niet lukt weet je niet of het aan je zelf ligt of aan de CDJ-100.
Tic Toc
Victor    posted on 07-01-2013 14:24
Een CDJ-100 heeft een resolutie van 0,1%. Nauwkeurig zat voor normaal mixwerk, en anders corrigeer je toch even iets bij met de jog (al is dat bij de CDJ-100 inderdaad wat lastiger dan bij veel andere spelers vanwege de wat afwijkende feel)?
?
De 0,02% resolutie van o.a. de CDJ-1000 is in de praktijk toch meer een gimmick dan echt bruikbaar. Het duurt hartstikke lang voordat je de optimale stand hebt ingesteld omdat je bij steeds kleinere correcties steeds langer moet wachten voordat je platen?hoorbaar uiteen lopen. Bij een goed ingestelde speler met 0,1% resolutie ben je al gauw een halve minuut bezig, dus bij 0,02% gaat het al richting de twee minuten. Zoveel tijd heb ik in de praktijk niet en er ook?niet voor over, omdat het nergens over gaat.
?
En tenslotte de SL-1200: die heeft dan wel een analoog pitch circuit, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de resolutie oneindig is. De wow & flutter (snelheidsvariatie) bedraagt al gemiddeld 0,025% en maximaal 0,035% met de quartz lock (groene lampje) aan. Zodra je gaat pitchen is er geen quartz lock meer en stijgen die waarden ongetwijfeld flink. Het zou me niks verbazen als een SL-1200 in de praktijk een pitchresolutie?tussen?0,05% en 0,1% heeft.
Estacy    posted on 07-01-2013 16:23
Gelijk heb je over die pitch resoluties. met 0.1 kun je prima mixen. zeker met house, dan zet je gewoon stapjes van 0.8. Als ik hedendaagse platen op gehoor match en dan op de tellers kijk, staat er bijna zonder uitzondering stapjes van 0.8 op. 1.6, 2.4 etc. ?

En over de Technics: klopt, inderdaad niet oneindig. Maar wow/flutter lijkt veel, maar merk je echt niet. daar compenseert ie ook voor. Zelf denk ik dat 0.02 ook wel haalbaar is. Maar specs zijn nooit uitgebracht, want hoe belangrijk is het nou echt?

Op elke DJ cd speler kun je prima mixen. En op elke Dj draaitafel ook.
shishiva    posted on 02-05-2013 17:29
HI iedereen

heel erg bedankt voor jullie adviezen Winking my eye

Ik zal eens kijken, en inderdaad, oefening baart kunst

Groeten,
djcanta    posted on 02-05-2013 22:12
tipje : als je platen net niet helemaal strak lopen, zet je platter op CDJ-modus (met cdj100s kan je niet anders) en hou je hand op de platter en luister wat er gebeurt en speel daar op in. Je hoeft bij een overgang van 3 minuten echt niet 3 minuten met je handjes boven je hoofd te staan juichen hoor! Gewoon bijsturen en spelen!
2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
Estacy    posted on 02-05-2013 23:54
haha moet je mijn mixen eens horen thuis op de Technics. Ik heb m 30 seconden in de koptelefoon en dan knal ik de track erin. Beetje slordig eigenlijk :p
mikedhanpat    posted on 03-05-2013 08:34
na 4 maanden een reactie van de TS en nog zijn tweede post ook... Onze adviezen worden weer gewaardeerd /zeikmodeoff
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
Tekhead    posted on 06-05-2013 03:05
Poster: Estacy
haha moet je mijn mixen eens horen thuis op de Technics. Ik heb m 30 seconden in de koptelefoon en dan knal ik de track erin. Beetje slordig eigenlijk :p

Gij z? ook ne slordige mens he Estacy Winking my eye
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

This is an old Topic

No new postings for 4.389 days.
 Post CommentThat would be 146.3 months
or a whopping 12 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

167 Users online: 24 Guests (143 Unknown)
Pages generated today : 42.331
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.715.283