beatmatchen met pioneer CDJ100s (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

shishiva    posted on 31-12-2012 12:22
Hoi iedereen,

ik heb sinds kort de pioneer cdj 100s
Maar ik heb een een paar vraagjes over strakker beatmatchen.

1. Wanneer ik de beats gelijk leg, dan krijg je, wanneer ze niet helemaal netjes op elkaar liggen zo'n klap geluid, wat iets hoger is door de dissonantie van de tonen, hoe kan je nou het beste uitvinden of de track die je wilt inmixen er net voor of net na ligt, met andere woorden, welke kant je de jogwheel een zwiep moet geven?

2. Wanneer ik nummer inmix met grote verschillen in BPM, bijvoorbeeld een nummer van 148 BPM met een nummer van 152 BPM, dan leg ik ze wel gelijk op gehoor, maar dan lopen ze na een tijdje toch van elkaar af. Bij 2-3 verschil in BPM kan dat na een minuut zijn, bij meer dan 3 verschil kan het vrij snel al gebeuren, hoe kan je dit het beste oplossen? Ligt dit aan de 100s, want met de 1000s series lijk ik hier geen last van te hebben. Dat is ook de rede dat ik de 100s heb aangeschaft, omdat je het daar het beste op schijnt te leren

Dank je wel Happy, laughing

What do you think about beatmatchen met pioneer CDJ100s ??

Vote :   

Blackaround    posted on 31-12-2012 13:13
Beatmatchen ligt niet aan je cdj's hoor.
Beatmatchen is puur gehoor dat je moet trainen.

Of je track dat je bestuurd er net voor of na ligt, is puur de feeling en de training die je hebt.
?
Bij mij gaat alles vanzelf met beatmatchen, als ze na een minuut nog uit elkaar lopen, moet je gewoon nog een heel klein beetje bijpitchen.

Beatmatchen is gewoon oefenen, soms gebeurt het snel, soms komt het trager.. Bij mij ging het vrij snel en het voelde als een klik in mijn hoofd/gehoor en ik had het ineens door hoe het moest.
DJSHAK3S    posted on 31-12-2012 13:26
De kunst met beatmathchen is met name de verschillende elementen uit een track te herkennen, zelfs als er een andere door heen loopt, stel 2 platen lopen niet gelijk en De bass komt net achter elkaar, dan is de kunst te weten welke eerst komt en welke als 2e, zo weet je welke je moet bijstellen, dit heb je niet binnen een week geleerd. Oefening baart kunst
Yorick    posted on 31-12-2012 13:33
Kwestie van oefenen en het op gehoor doen.
Gerdo    posted on 31-12-2012 15:47
Oefenen oefenen en oefenen dan lukt het vanzelf op gehoor!
Baart    posted on 31-12-2012 18:35
Wat ik wel eens doe, is op mijn mengtafel mijn koptelefoon op master zetten. Daarna mix je het met cue van ??n van de twee kanalen, waardoor ??n kanaal versterkt wordt en je goed kan onderscheiden welk kanaal welke is. Werkt goed voor mij! Voor de rest veel oefenen, en gewoon uitproberen. Succes!Embarassed
https://soundcloud.com/bart-duisterhof
Gery    posted on 31-12-2012 22:41
1 member likes this  Het is inderdaad makkelijker op CDJ1000 gezien het jog steviger en groter is is het makkelijker om preciezer bij te sturen.
Het principe op CDJ 100 is echter juist hetzelfde..

Ik vind ook niet dat je moet eerst minuuten lang beatmatchen tot wanneer dat je track perfect gelijk staat op de 0,1%..

Een 'goede' dj hoort direct hoe een track gepitched moet worden, na even 'grof' pitchen direct ingooien en corrigeren al mixend.. daar moet je wel de nodige ervaring voor hebben. maar de strakste mixen maak je door als het kanaal al open staat nog kleine beetjes bij te sturen.. ?als ik mix verlaten mijn handen eig weinig het jogwheel.. Happy, laughing

??n echt goede tip VEEL oefenen! Happy, laughing success!
DJ - Producer
Dynamix86    posted on 01-01-2013 21:11
E?n track in je hoofdtelefoon beluisteren en de andere via je speakers, werkt goed voor mij. Luister goed naar hoe ??n van de nummers klinkt en zodra de bassbeat komt, probeer te onderscheiden of dit nummer net iets sneller is of net iets langzamer dan de ander.

Wat je ook kunt doen is, als je die optie hebt, mono split aanzetten op je mengpaneel en de ge-cue'de track beluisteren met je linkeroor in je hooftelefoon en de live-track beluisteren met je rechteroor in je hoofdtelefoon. Als de geluiden van elkaar gescheiden zijn (links, rechts) dan is het een stuk gemakkelijker om te horen welk nummer sneller speelt.
Beatmatching is overrated
RAS    posted on 01-01-2013 23:09
Poster: shishiva
hoe kan je nou het beste uitvinden of de track die je wilt inmixen er net voor of net na ligt

Ervaring. Veel oefenen dus.

2. Wanneer ik nummer inmix met grote verschillen in BPM, bijvoorbeeld een nummer van 148 BPM met een nummer van 152 BPM, dan leg ik ze wel gelijk op gehoor, maar dan lopen ze na een tijdje toch van elkaar af. Bij 2-3 verschil in BPM kan dat na een minuut zijn, bij meer dan 3 verschil kan het vrij snel al gebeuren, hoe kan je dit het beste oplossen? Ligt dit aan de 100s, want met de 1000s series lijk ik hier geen last van te hebben.

Met cdj-100's kun je platen in principe net zo strak gelijk zetten als met een cdj-1000. Soms is het wel iets lastiger, omdat de jog iets minder prettig is en omdat je het tempo op een cdj-1000 op +/- 8 kunt zetten ipv +/- 10 op de cdj-100. Het ligt echter vooral aan jezelf. Oefenen.
User edit by RAS on 01-01-2013 @ 23:10:39 (15%)
DJSHAK3S    posted on 01-01-2013 23:43
Je oren moeten getraind worden om verschillende dingen te kunnen onderscheiden, mensen die meer ervaring met muziek hebben leren dit sneller.
D-Jesse    posted on 01-01-2013 23:46
Poster: Dynamix86
E?n track in je hoofdtelefoon beluisteren en de andere via je speakers, werkt goed voor mij. Luister goed naar hoe ??n van de nummers klinkt en zodra de bassbeat komt, probeer te onderscheiden of dit nummer net iets sneller is of net iets langzamer dan de ander.

Wat je ook kunt doen is, als je die optie hebt, mono split aanzetten op je mengpaneel en de ge-cue'de track beluisteren met je linkeroor in je hooftelefoon en de live-track beluisteren met je rechteroor in je hoofdtelefoon. Als de geluiden van elkaar gescheiden zijn (links, rechts) dan is het een stuk gemakkelijker om te horen welk nummer sneller speelt.

De meeste mengpanelen hebben een schuifje of draaiknop, waarmee je kan switchen tussen de cue & master. En dan kan je de master ook op je koptelefoon beluisteren, en het 'cue' signaal. Dan kan je dus via je koptelefoon horen hoe t klinkt, zonder dat eht over de speakers gaat!

Wat jij bedoelt met mono split snap ik niet, wat is dat?
Esmee    posted on 02-01-2013 15:17
Mono split is een functie, precies zoals hij het zei, die er voor zorgt dat je links je master hebt en rechts je cue kanaal. (Of precies andersom)?
ik vind dit persoonlijk heel irritant werken.

Alle 'uitgebreide' pioneer mixers bezitten deze functie (Vanaf djm 500 en hoger).
User edit by Esmee on 02-01-2013 @ 15:19:27 (44%)
Estacy    posted on 02-01-2013 15:42
cue/mix is heel handig, maar leer het ook met in 1 oor alleen cue, in de ander je monitors. zo kun je altijd overal beatmatchen. ook op mixers die geen cue/mix hebben.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Snoey    posted on 02-01-2013 15:53
Heb eerst leren draaien met platen en mijn eerste cdspeler die ik daarna heb aangeschaft was een CDJ100 en het beatmatchen ging prima.
www.soundcloud.com/ten-hooven
AdenFarleigh    posted on 03-01-2013 14:07
Poster: Baart
Wat ik wel eens doe, is op mijn mengtafel mijn koptelefoon op master zetten. Daarna mix je het met cue van ??n van de twee kanalen, waardoor ??n kanaal versterkt wordt en je goed kan onderscheiden welk kanaal welke is. Werkt goed voor mij! Voor de rest veel oefenen, en gewoon uitproberen. Succes!Embarassed

?
Zo cue en mix ik standaard, ik heb altijd de Master door mijn koptelefoon knallen, zo kan ik inderdaad veel beter de 2e (en soms ook 3e) track(s) horen en hoor ik dus ook sneller welke er eventueel uit de maat loopt.

Wat overigens nog beter werkt is geen nummers die zo ver in BPM uiteen lopen willen mixen. Neem dan kleinere stappen voordat je die overlap van 4BPM hebt gemaakt. Dus in jouw geval van 148 > 150 > 152 of desnoods nog met 149 en 151 ertussen.

Dan is de eventuele uitloop sowieso een stuk kleiner en is het bijsturen makkelijker. Naar mijn ervaring helpt dat heel erg bij het mixen, zeker wanneer je het beatmatchen nog goed onder de knie moet krijgen Happy, laughing
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
thomassmith    posted on 03-01-2013 14:27
He he eindelijk iemand die het gewoon gaat doen zonder beatcounters en al die muk.

Tis inderdaad veel doen en oefenen. Dan komt het helemaal goedWinking my eye
User edit by thomassmith on 03-01-2013 @ 14:28:26 (80%)
OneSixty    posted on 03-01-2013 17:27
@shishiva: Niet teveel shiva tijdens het beatmatchen kan ook zeker helpen Happy, laughing
Winston    posted on 04-01-2013 15:24
Bij 2-3 verschil in BPM kan dat na een minuut zijn, bij meer dan 3 verschil kan het vrij snel al gebeuren, hoe kan je dit het beste oplossen? Ligt dit aan de 100s, want met de 1000s series lijk ik hier geen last van te hebben.

De CDJ-1000 (pitch tot 0.02 %) is inderdaad nauwkeuriger dan de CDJ-100 (pitch tot 0.05 %). Dus met de CDJ-1000 is het mogelijk de bpm 2.5 x fijner af te stellen dan met de CDJ-100.

Bijsturen doe je door het jog te gebruiken of de pitchfader even een heel klein stuk op en neer te halen (of neer en op te halen Cry).
Tic Toc
Estacy    posted on 04-01-2013 17:38
Poster: Winston
?is inderdaad nauwkeuriger dan de CDJ-100 (pitch tot 0.05 %).).

0,05? dat is nieuw, op mijn CDJs gaan ze in stapjes van 0,1. Of ik mis iets
AdenFarleigh    posted on 04-01-2013 18:20
Poster: Estacy
0,05? dat is nieuw, op mijn CDJs gaan ze in stapjes van 0,1. Of ik mis iets

?
Jouwe kunnen niet naar 0.75 om een voorbeeld te geven?
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
Estacy    posted on 04-01-2013 18:48
0.1, 0.2, 0.3, enzovoort. Geen 0.75, wel 0.7 of 0.8
Reverb_Music    posted on 05-01-2013 01:15
de beste tip die ik zou kunnen geven is gwn blijven oefenen kijk niet teveel naar de bpm maar luister naar je oren als je mix off - beat loopt gwn bijsturen totdat ie rechtloopt helpt dat niet dan ligt het toch aan je pitch dus als allebei de platen op de bpm meter 160 zijn hoeft dat in het echt nog niet zo te zijn want dat kan ook liggen aan snellere drumpatronen die de cd speler meepakt
Winston    posted on 05-01-2013 11:48
Poster: Estacy
0.1, 0.2, 0.3, enzovoort. Geen 0.75, wel 0.7 of 0.8

?Weet je dat zeker? Het display toont tot 0.1%, etc. Maar ging de laser/soundprocessor niet tot 0.05%?
Tic Toc
Estacy    posted on 05-01-2013 12:28
Er zijn idd wel Cd spelers die preciezer zijn dan ze laten zien (Numark iCDX bijv.) maar van de CDJ 100 weet ik dat niet zeker. Het zou kunnen. Aan de andere kant: Die spelers komen uit de jaren 90 en op mn Technics (met geen pitch resolutie want ie is analoog) mix ik toch echt veel strakker.
Winston    posted on 06-01-2013 12:39
Als ik me niet vergis heeft de SL-1200 een langere pitch flight dan de CDJ-100. Plus bij analoog is er geen sound processor (analog/digital converter) tussen maar alles gaat rechtstreeks.

Ooit had ik een draaitafel gezien met een pitch fader en daarnaast een fine pitch knop.
Tic Toc
Estacy    posted on 06-01-2013 14:05
SLs heeft 10cm, net als de CDJ 100.

155 Users online: 23 Guests (132 Unknown)
Pages generated today : 50.238
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.723.190