wat vragen jullie voor een gig? (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Renzje    posted on 11-12-2012 23:19
Hallo DJ's wat vragen jullie voor een optreden? Van een 60 minuten,90 minuten,2 uur, 2en half uur, 3uur? Ik ben beniewd naar jullie reacties en alsvast heel veel dank voor jullie reactie!

What do you think about wat vragen jullie voor een gig? ??

Vote :   

MrQreeny    posted on 11-12-2012 23:30
60 min = 400e
Elk uur extra = 200e...

Embarassed
'Music is the universal language of mankind...'
rorex    posted on 11-12-2012 23:56
Poster: MrQreeny
60 min = 400e
Elk uur extra = 200e...

Embarassed

En aan dit soort DJ's, die voor een appel en een ei komen draaien, gaat de markt dus kapot... ?

FSR    posted on 12-12-2012 00:21
Je moet toch ergens beginnen.

Ik merk dat DJ scholen als paddenstoelen uit de grond schieten.
?
Groningen, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Breda, En ja ook 1 in westervoort! (Een gehucht naast Arnhem!)
?
Neemt niet weg dat er best wel wat mag gebeuren aan de support na de lessen. Helaas bieden weinig scholen dat. (Tenminste ik heb nog geen enkele fatsoenlijke kunnen vinden!)
?
Dus totdat er zulk fatsoenlijk support bestaat ben ik het met rorex eens.?

Een BN-er of zelfs IBN-er zei dat een keer? (Dacht Sunnery James): 'In nederland zijn er meer DJ's dan fietsen!'?

MrQreeny    posted on 12-12-2012 01:11
Poster: rorex
En aan dit soort DJ's, die voor een appel en een ei komen draaien, gaat de markt dus kapot... ?

Haha... Ik kom niet voor een appen en een ei draaien. Als men er nog een ananas bij legt zou ik er over nadenken!
Maar wat vind jij redelijk dan?
Tekhead    posted on 12-12-2012 02:00
Poster: rorex

Euh, leg me eens uit, hoe ik je antwoordt moet interpreteren, bedoel je dat hij teveel of te weinig vraagt ?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Avez    posted on 12-12-2012 08:19
Poster: Tekhead
Euh, leg me eens uit, hoe ik je antwoordt moet interpreteren, bedoel je dat hij teveel of te weinig vraagt ?

Ik denk dat hij bedoeld dat hij er teweinig voor vraagt. Een appel en een ei is meestal niet zo heel duur.
Afgezien dat we niet weten wat voor gig Mr Qreeny draait, denk ik dat je voor die prijs ook niet moet denken aan een gig van 3000 man.
http://facebook.com/avineofficial | Be strong
rorex    posted on 12-12-2012 11:28
Poster: Tekhead

Het was sarcastisch, maar met een knipoog naar de huidige markt waar 80% van de 'DJ's' voor ?50 de hele avond komen draaien...
MrQreeny    posted on 12-12-2012 12:04
Poster: Avez
Ik denk dat hij bedoeld dat hij er teweinig voor vraagt. Een appel en een ei is meestal niet zo heel duur.
Afgezien dat we niet weten wat voor gig Mr Qreeny draait, denk ik dat je voor die prijs ook niet moet denken aan een gig van 3000 man.

Oke dr gaan ff wat dingen fout hier... Volgens mij is 400e per uur gewoon best wel veel. Dat vraag je niet als je (nog) geen naam in de scene hebt like me Unhappy. Ik draai meestal feestjes bij sportverenigingen / particuliere feesten en daarbij zorg ik gewoon dat we er samen uit komen. Dat ligt ergens tussen de 100e en 250e. Ik heb ook feestjes gedraaid voor 50e, dat waren vooral klassenfeestjes, maar daar ben ik een beetje mee opgehouden. Bij een kroeg / discotheek heb ik nog nooit aangeklopt maar daar zou ik wel een richtlijn neerzetten van rond de 200e denk ik.

Voor mijn part is het niet verkeerd om voor 50 e een avond te draaien, maar bekijk gewoon waar en voor wie je moet draaien. Ik denk niet dat je de markt kapot maakt als je een avond komt draaien voor 50e, maar kijk naar de context. Zo vind ik het voor een klassenfeestje niet redelijk om 200 euri te vragen en is 50 wel goed. Als je bij een kroeg daarentegen met 50e tevreden bent, ben je wel een beetje de markt aan het verzieken. Het gaat mij er gewoon om dat ik het draaien leuk vind en wil daarom gewoon zo veel mogelijk klanten binnenhalen Winking my eye
nicos4    posted on 12-12-2012 12:07
50 euro is toch vrij normaal in deze tijden des crisis?
?
Bartjens    posted on 12-12-2012 12:10
Hier in de omgeving is 100 - 150,- normaal voor een avondje draaien in een kroeg/bar/club. Dus niet per uur maar gewoon voor de hele avond (4-5 uur)
www.djbrowbeat.com
Megitto    posted on 12-12-2012 13:04
Ik denk dat het wel een beetje fout is als je voor het ene feestje 50 euro vraagt en in een kroeg 200. Ik denk dat als je een richtprijs stelt, dat je je ook hieraan moet houden. Tenzij je een uur op tomorrowland mag draaien of weet ik veel (spreekt voor zich). Maar verschillende prijzen vragen, gaat meestal tot problemen zorgen... Zegt de uitbater van je caf? dat je op andere plaatsen wel onder de prijs gaat en bij hem niet etc...

Ik dnek dat als je een 25 - 35 euro per uur vraagt, je toch een mooi bedrag bij elkaar hebt..
MrQreeny    posted on 12-12-2012 13:48
Poster: Megitto
Ik denk dat het wel een beetje fout is als je voor het ene feestje 50 euro vraagt en in een kroeg 200. Ik denk dat als je een richtprijs stelt, dat je je ook hieraan moet houden. Tenzij je een uur op tomorrowland mag draaien of weet ik veel (spreekt voor zich). Maar verschillende prijzen vragen, gaat meestal tot problemen zorgen... Zegt de uitbater van je caf? dat je op andere plaatsen wel onder de prijs gaat en bij hem niet etc...

Ik dnek dat als je een 25 - 35 euro per uur vraagt, je toch een mooi bedrag bij elkaar hebt..

Waarom zou een kroeg de prijs weten als ik ergens anders draai?
Het gaat mij een beetje om het idee: is het commercieel ja / nee? Hoe commercieeler hoe meer ik vraag, simpel zat. Ik heb laatst gehoord wat er extra binnen komt met een typische 'derde helft' bij een sportclub en zelfs als ik 200 vraag maken ze nog een leuke klapper. Dus het is dan gewoon een win win situatie.
D-Jesse    posted on 12-12-2012 13:48
Ik doe het niet echt per uur.. Als ik hitjes moet draaien op een groep 8-feestje, van 7 tot +-10:30 neem ik genoege met rond de 60,-, exclusief huur van licht&geluid. Vinden de organisatoren altijd wel heel redelijk, meestal krijg ik nog een tientje fooi, ook leuk Happy, laughing

Ik draai ook weleens voor niks. Als ik met m'n neef de club mee mag, vraag & krijg ik daar niks voor. Doe het ook echt puur voor de fun, vind het gewoon tof om daar te staan! haha. En als m'n klas een feestje organiseert, dan draai ik daar ook gratis voor. Alleen de huur van licht & geluid betalen zijn, heb de apparatuur nog niet zelf. Draaitafels + mixer natuurlijk wel.

Voor Familie vraag ik natuurlijk ook niks als ik er ga draaien, maar meestal krijg ik dan eits handigs mee van m'n neef om te hebben als het bij hun thuis is. Een par, mic, lichtbloem die op geluid reageert, noem maar op! Alles wat hij neit meer nodig heeft komt bij mij haha.

Schoolfeesten = gratis entree + een dikke fooi, terwijl ik dat ook voor de fun doe! haha
User edit by D-Jesse on 12-12-2012 @ 13:53:16 (100%)
LilQuint    posted on 12-12-2012 13:58
Is iets redelijk persoonlijks, toch haha?
D-Jesse    posted on 12-12-2012 14:02
Uhm ja hahaha, nu je het zegt wel. Anyway ik vraag niet teveel dus, maarja als 14 jarige vraag je niet 400e. Of je moet ene Erik Arbores zijn
MichaelMiller    posted on 12-12-2012 14:06
Ik vraag wel heel verschillende prijzen. Ligt echt heel erg aan de gig.
Voor een feestje met 100-250 man draai je meestal de hele avond (evt. met een band), en voor 4 uur is ?100,- een nette prijs.
Dan draai je meestal ook niet de muziek die je graag wilt, maar pas je je echt puur aan op wat het publiek wil horen. Meestal volwassenen en jeugd, dus je draait echt alles.
Voor iets als een gala bijvoorbeeld vraag ik zelf meestal ?50,- per uur. Ligt tussen een (verjaardags)feestje en een evenement/festival.?
Voor een festivalboeking is ?100,- voor een uurtje een redelijke prijs. Dit ligt ook aan hoe ver je al bent als DJ.?Sta je wel eens vaker op grote festivals kun je meestal een stuk meer vragen. ?100,- per uur voor een DJ is voor een festival erg weinig.?Voor ander soort boekingen zoals draaien op HipHop-kampioenschappen (meestal voor een paar duizend mensen) beslis ik meestal pas op het moment dat ik benaderd word wat ik vraag. Als je alle info hebt kun je meestal wel beslissen wat je vraagt.?

Je moet wel echt rekening houden met meerdere factoren. Hoe groot is de gig? Hoelaat draai je? Hoelang draai je? Moet je eigen apparatuur verzorgen? Voor hoeveel mensen draai je? Hoever moet je reizen? Hoe graag willen ze je? Moet je veel voorbereiden?
?
Ik denk niet dat je voor elke gig dezelfde prijs moet vragen. Iedereen moet zelf weten wat ze vragen voor een gig, mij maakt het niet zoveel uit. Ik vind het zelf altijd wel jammer dat er mensen zijn die zich druk gaan maken om wat ik of een andere DJ vraagt. Wat zou jou dat uitmaken? Daarom hou ik het meestal tussen mezelf en de organisator, en tegen vrienden zeg ik 'genoeg', haha. Hier op een DJ-forum zou het andere DJ's kunnen helpen met een eigen prijs bepalen, dus vandaar dat ik het nu wel post.?
?
www.facebook.com/michaelmillerofficial
User edit by MichaelMiller on 12-12-2012 @ 14:11:43 (22%)
DJADMIN    posted on 12-12-2012 15:03
Poster: MichaelMiller
Ik vraag wel heel verschillende prijzen. Ligt echt heel erg aan de gig.
Voor een feestje met 100-250 man draai je meestal de hele avond (evt. met een band), en voor 4 uur is ?100,- een nette prijs.
Dan draai je meestal ook niet de muziek die je graag wilt, maar pas je je echt puur aan op wat het publiek wil horen. Meestal volwassenen en jeugd, dus je draait echt alles.
Voor iets als een gala bijvoorbeeld vraag ik zelf meestal ?50,- per uur. Ligt tussen een (verjaardags)feestje en een evenement/festival.?
Voor een festivalboeking is ?100,- voor een uurtje een redelijke prijs. Dit ligt ook aan hoe ver je al bent als DJ.?Sta je wel eens vaker op grote festivals kun je meestal een stuk meer vragen. ?100,- per uur voor een DJ is voor een festival erg weinig.?Voor ander soort boekingen zoals draaien op HipHop-kampioenschappen (meestal voor een paar duizend mensen) beslis ik meestal pas op het moment dat ik benaderd word wat ik vraag. Als je alle info hebt kun je meestal wel beslissen wat je vraagt.?

Je moet wel echt rekening houden met meerdere factoren. Hoe groot is de gig? Hoelaat draai je? Hoelang draai je? Moet je eigen apparatuur verzorgen? Voor hoeveel mensen draai je? Hoever moet je reizen? Hoe graag willen ze je? Moet je veel voorbereiden?
?
Ik denk niet dat je voor elke gig dezelfde prijs moet vragen. Iedereen moet zelf weten wat ze vragen voor een gig, mij maakt het niet zoveel uit. Ik vind het zelf altijd wel jammer dat er mensen zijn die zich druk gaan maken om wat ik of een andere DJ vraagt. Wat zou jou dat uitmaken? Daarom hou ik het meestal tussen mezelf en de organisator, en tegen vrienden zeg ik 'genoeg', haha. Hier op een DJ-forum zou het andere DJ's kunnen helpen met een eigen prijs bepalen, dus vandaar dat ik het nu wel post.?
?

100 voor een festival? Hallo...als ze mij voor een festival vragen, groot of klein, sta ik in de rij ! Ongeacht wat ze betalen. In een wereld waarin er inderdaad meer dj's zijn dan fietsen, en je krijgt zo'n kans...ga dan geen geld vragen...voor jou 1000 anderen...we zijn tenslotte nog geen vato's of afrojacks !
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
RAS    posted on 12-12-2012 15:46
Als je niet minstens 100 euro per uur voor een festival vraagt nemen ze je ook gewoon niet serieus. Gratis draaien doe je een enkele keer in het buurtcaf? of op dat feestje van die bekenden van je. Zogauw ze je vragen voor een festival dan doe je mee in de echte wereld waarbij je een rider inlevert (anders heb je niks te drinken) en ook een realistisch bedrag vraagt.
FSR    posted on 12-12-2012 15:59
Het is naar mijn mening een afweging.

Een goede en uitgebreide achtergrond kennis van vele merken/namen/bedrijven is niet verkeerd.

RAS heeft een punt. Mocht je worden gevraagd en je weet dat het een (aanzienelijk groot) bedrijf is met een reputatie. Dan zou het mij niet verbazen als ze raar opkijken als je zegt: 'Ik doe het voor noppes'.?
?
Overwging wat je wel kan doen. Denk bijvoorbeeld aan Dance4life. Is dat je het geld wel krijgt voor je optreden. Maar het bedrag (gedeeltelijk) aan Dance4life geeft. Win je zeker aan vele kanten support!
?
?
MichaelMiller    posted on 12-12-2012 16:12
@DJAdmin precies wat RAS zegt. Vorige week benaderde een festival mij; ik heb (na wat conversaties) een 1e contract gestuurd incl. rider.?
Vervolgens boden ze mij ??25,- meer dan ik vroeg en zeiden dat ik van harte welkom was. Zoals ik al zei, jij mag van mij vragen wat je wilt, maar waarom ga je mij dan de les voorschrijven dat ik niks moet vragen daarvoor? Een 'Vato' krijgt zo'n ?2500,- tot ?3000,- voor een uur, en een 'Afrojack' 20x zoveel. ?100,-, waar gaat het over. En dan sta ik ook nog eens 's avonds voor een paar duizend mensen. Ik zei al tegen hun; ik doe het niet voor het geld, maar puur vanwege mijn 'liefde' ervoor, vandaar het bedrag.?

Dat 'echte-wereld' zal DJAdmin vast op reageren. Ik weet dat jij belachelijk veel boekingen hebt, meer dan ik (ook al ben je stuk ouder, draai je langer mee, meer ervaring), maar iedereen moet het gewoon op zijn eigen manier doen, toch? Als jij denkt dat je alles heel goedkoop/gratis moet doen, vooral doen! Ik doe het op mijn manier, en de rest op hun manier. Hopen dat iedereen er het meeste uit kan halen voor zichzelf.

Als aanvulling op mijn 1e post trouwens; meestal zit gratis drank ook inbegrepen. Kan je altijd even vragen, meestal bevestigen ze dat gewoon. En die rider... houd het een beetje gewoon! Geen diva-gedrag vertonen, haha. Alleen blauwe M&M's etc. a.k.a. Mariah-Carey-stijl.
User edit by MichaelMiller on 12-12-2012 @ 16:19:07 (46%)
MichaelMiller    posted on 12-12-2012 16:15
Poster: FSR
Overwging wat je wel kan doen. Denk bijvoorbeeld aan Dance4life. Is dat je het geld wel krijgt voor je optreden. Maar het bedrag (gedeeltelijk) aan Dance4life geeft. Win je zeker aan vele kanten support!

Ja, klopt! Meestal doen dat vooral de grote artiesten omdat zij een groot bedrag meer kunnen missen.
Als ik bijvoorbeeld een kans krijg ergens voor/tijdens Serious Request te draaien dan wil ik best dat volledige bedrag daaraan afstaan!
FSR    posted on 12-12-2012 17:04
Dan nog MichealMiller, het gaat om het gebaar toch?

Om je motto te bevestigen:?k zei al tegen hun; ik doe het niet voor het geld, maar puur vanwege mijn 'liefde' ervoor, vandaar het bedrag.?

DJADMIN    posted on 12-12-2012 17:13
Ho ho ho...nu even pas op de plaats.

Ik heb mijn vaste tarieven wel, zeker. Maar grote festivals zijn een uitzondering. Zo hebben ze me ooit gevraagd op een indoor festival met La Fuente en Vato, ik mocht onbeperkt vrienden meenemen, onbeperkt drinken, in een machtige locatie, voor 2500 mensen. Moet ik dan geld vragen ? In mijn ogen niet...want het gebaar vanuit hun was zo groot vond ik...en daarnaast...voor mij 1000 anderen die staan te popelen om het wel te doen...nee, dan hoef ik niet eens een onkostenvergoeding, uiteindelijk heb ik die dag voor 2200 mensen gedraaid, er waren 8 fotograven aanwezig, 2 aftermovies, vette foto's, positieve reacties ?n naamsbekendheid in de buurt. Daarnaast zou ik het altijd kunnen gebruiken in mijn aankondinging ; bekend van ....

Nu is dit ??n voorbeeld, en iedereen moet ook wel zelf weten hoe ze het doen, maar ik ben opgevoed met de instelling ''eerst zaaien, dan oogsten''. Hopelijk is het duidelijker zo...
MichaelMiller    posted on 12-12-2012 17:35
Poster: DJADMIN
Ho ho ho...nu even pas op de plaats.

Ik heb mijn vaste tarieven wel, zeker. Maar grote festivals zijn een uitzondering. Zo hebben ze me ooit gevraagd op een indoor festival met La Fuente en Vato, ik mocht onbeperkt vrienden meenemen, onbeperkt drinken, in een machtige locatie, voor 2500 mensen. Moet ik dan geld vragen ? In mijn ogen niet...want het gebaar vanuit hun was zo groot vond ik...en daarnaast...voor mij 1000 anderen die staan te popelen om het wel te doen...nee, dan hoef ik niet eens een onkostenvergoeding, uiteindelijk heb ik die dag voor 2200 mensen gedraaid, er waren 8 fotograven aanwezig, 2 aftermovies, vette foto's, positieve reacties ?n naamsbekendheid in de buurt. Daarnaast zou ik het altijd kunnen gebruiken in mijn aankondinging ; bekend van ....

ik ben opgevoed met de instelling ''eerst zaaien, dan oogsten''.

Precies. Ik snap jou ook wel hoor, en zoals ik al zei; iedereen moet het op zijn eigen manier doen. Het mooie is dat je zo'n dingen inderdaad kan gebruiken voor je bio/'cv' en het zeker helpt aan nieuwe boekingen in die categorie. Maar echt, ?100,- per uur voor een 'middelgroot' festival is echt niet veel. Als ze zeggen; 'Je mag op Mysteryland/Tomorrowland/Dance Valley whatever draaien, maar dan krijg je er niks voor'..... Tuurlijk doe ik dat! Als ze vragen wat je ervoor wilt, dan lijkt het me niet meer dan logisch om minimaal rond de ?100,- voor een uur te vragen.?

@FSR is zeker een leuk idee hoor. Zou slim en mooi zijn als iemand ermee komt om te zeggen; 50% van elke gig waar ik draai in 2013/2014 gaat naar Serious Request/Dance4Life o.i.d.. Je kan het niet forceren of afstoten als iemand dit niet doet, maar zeker wel waarderen wanneer iemand wel zoiets doet. Toch moet iedereen zijn schoorsteen roken, haha, en het is makkelijker voor iemand die het financi?el allemaal niet al te dunnetjes heeft en het kan missen. Ikzelf ben gestopt met mijn Jumbo-baantje, werk af en toe in de horeca & verder kan ik het allemaal goed doen met draaien. Sparen voor rijbewijs, uitgaan + festivals, muziekdingetjes etc...
User edit by MichaelMiller on 12-12-2012 @ 17:38:11 (1%)
DJADMIN    posted on 12-12-2012 17:41
Bekijk t door de ogen van de organisator...waarom zou hij juist jou boeken? ?waarschijnlijk omdat hij t wel aardig vond wat je deed of omdat je m kent. Lever je m direct geld op? ?nee...want als jij op de poster staat zal dat waarschijnlijk geen volle zalen trekken...ook ik niet...maar zon jongens als job en vato doen dat wel....en nu is dat net t verschil...in een regionale kroeg probeer je mensen binnen te houden en te brengen en lever je dus direct of indirect geld op...daar word je dan ook naar betaald...

Ik denk dat je me wel begrijpt. Liefst zou ik ook 200 voor een festival krijgen maar de werkel8jkheid is vaak anders. Hopelijk begrijp je dat. Ik probeer je niet de les te lezen maar je te informeren

213 Users online: 138 Guests (75 Unknown)
Pages generated today : 72.161
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.869.198