Kraak in KRK RP5's
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

maartenw    posted on 11-12-2012 19:46
Beste djr leden,

Sinds een paar weken zit er een kleine kraak in mijn KRK RP5's. Deze is steeds harder geworden en word nu best wel duidelijk bij het muziek luisteren. Mijn KRK's hebben een drietal feestjes op vol vermogen mee moeten draaien (zo hard vind ik ze niet gaan). Na deze feesjes is de kraak toch harder geworden. Ook heb ik het gevoel dat het hoog een beetje afgevlakt is, maar dat kan aan mij liggen. Maar wat moet ik met die kraak? ligt het aan mijn geluidskaart die ook die feestjes op vol vermogen heeft meegedraait? Of ligt het toch aan de KRK's. Wat moet ik doen??

Alvast bedankt,

User edit by maartenw on 11-12-2012 @ 19:49:57 (2%)

What do you think about Kraak in KRK RP5's ??

Vote :   

FSR    posted on 11-12-2012 19:53
Vol vermogen + 3 feestjes + studio monitoren = Vragen om problemen.

Stipt op 1: Nooit maar dan ook nooit je speakers op vol vermogen draaien! Tenzij je er een limiter op zet (intern of extern). Maar dan nog :O! Ik hanteer de regel, 66% van wat die maximaal kan = grens.

Op 2: Ik vermoed dat we het bij KRK over studio monitoren hebben? Zo ja, dan NOOIT meenemen naar feestjes. Zijn ze te kwetsbaar en gevoelig voor. Daarboven op zijn ze gemaakt voor stationaire bedoelingen. Oftewel studio gebruik omdat ze 'eerlijk & zuiver' moeten klinken i.p.v. 'zuiver en hard'.
?
Die kraak begrijp ik wel dan. ?Ik weet niet wat er stuk kan zijn, daarvoor ben ik geen technicus. Wel weet ik dat je het de KRK's redelijk om zeep kan helpen zo...

De geluidskaart is overigens echt een doorgeef luik. Ik acht de kans minimaal dat je geluidskaart het probleem zal zijn.

Om welke type van KRK hebben we het btw?
Edit: RP 5's dus...
User edit by FSR on 11-12-2012 @ 19:54:29 (3%)
DJSHAK3S    posted on 11-12-2012 20:25
En nidt te vergeten , die krk's zijnniet gemaakt voor on the road, zullen beschadigd kunnen zijn tijdens vervoer.
Megitto    posted on 11-12-2012 20:27
Wrs gewoon helemaal naar de kl*ten gespeeld. Zo te horen heb je de tweeters stuk gespeeld, tenzij ie ook kraakt telkens op lage tonen...
Estacy    posted on 11-12-2012 20:46
tja een 5 incher op een feestje op vol volume en dat 3x. een kraak, hoge tonen minder: zoals al aangegeven, je tweaters zijn wss kaduuk
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Drumworks    posted on 11-12-2012 21:45
dat word hobbyen ben ik bang Winking my eye
The beats are still banging :)
D-Jesse    posted on 11-12-2012 21:58
Naja als dit toch over KRK's gaat... Ik heb de rp5 ook, maar weet 1 van jullie waar die draaiknop van HF level is? Ik snap geen ene kl*te wat ik daarmee moet. Gaat van -2 db tot +1 db, maar merk het verschil niet echt :P
Drumworks    posted on 11-12-2012 22:01
hf betekend hoge frequentie. zit ook achterop mijn behringer monitoren. dus het hoog is appart af te regelen. zou hem gewoon op 0 of in het midden laten staan
maartenw    posted on 11-12-2012 22:25
Tja, zoiets dacht ik al. Maar ik heb ze niet mee in the road genomen. Alleen feestjes thuis. Maar wel op volvermogen. Ik had wel het gevoel dat de krk's echt niet vol stonden te draaien. Op de doos staat 107 spl. Goed hard dus. Dit heb ik thuis echt niet gehaald...
D-Jesse    posted on 11-12-2012 22:26
Je kan proberen je garantie te krijgen bij KRK, nooit geschoten is altijd mis...
Estacy    posted on 11-12-2012 22:42
Poster: maartenw
?Op de doos staat 107 spl.

Ja en dat word 100% zeker gemeten in een klein kamertje op 1 m afstand. en dan kijken ze op de grafiek naar het midhoog. Dus in een huiskamer met muziek, tja dan krijg je nooit hetzelfde resultaat.
maartenw    posted on 11-12-2012 22:51
Poster: Estacy
Ja en dat word 100% zeker gemeten in een klein kamertje op 1 m afstand. en dan kijken ze op de grafiek naar het midhoog. Dus in een huiskamer met muziek, tja dan krijg je nooit hetzelfde resultaat.

absoluut waar. Maar er is een verschil tussen 107 spl en het niveau wat mijn set haalt.
Stefjuuh    posted on 12-12-2012 08:32
KRK's hebben een ingebouwde limiter?
FSR    posted on 12-12-2012 17:10
Hebben we het over de G1 of G2?
?
Indien G2, dan zal je achterop de knop op +6 DB hebben kunnen zetten. Tja, dan is die limiter ook pas actief op +6 DB. Dan heeft het effect van de limiter geen effect :P.

Een plafond op een plafond is redelijk ineffecient lijkt mij zo :P

Estacy    posted on 12-12-2012 17:58
zou niet uit moeten maken. De versterker zou gewoon in protect moeten schieten voordat het kapot gaat.
FSR    posted on 12-12-2012 18:10
zijn de limiters in een DAW dan anders dan bij studio monitoren?

Ik weet bijvoorbeeld dat ik de: 'ceil' kan aanpassen. En dan schiet die (in de DAW) veel later in de clip als ik hem omhoog gooi...

Edit: Ik doel hiermee op dat de 'ceil' in de limiter van een DAW toch hetzelfde is als de gain knop op studio monitoren? (of hetzelfde doet?)
User edit by FSR on 12-12-2012 @ 18:13:33 (70%)
D-Jesse    posted on 12-12-2012 20:21
Als we het toch over problemen met een KRK monitor hebben... Ik heb 1 monitor die zo'n geluidje geeft dat je krijgt als je je telefoon bij een box houdt. Nu ligt myn telefoon 5 km verder op. Soms komt dat eentonige 'mmmmmm' geluidje, en soms is eht even weg. Weten jullie waar eht aan kan liggen?
Sebasz    posted on 12-12-2012 20:34
Poster: D-Jesse
Als we het toch over problemen met een KRK monitor hebben... Ik heb 1 monitor die zo'n geluidje geeft dat je krijgt als je je telefoon bij een box houdt. Nu ligt myn telefoon 5 km verder op. Soms komt dat eentonige 'mmmmmm' geluidje, en soms is eht even weg. Weten jullie waar eht aan kan liggen?
 groundloop isolator is het eerste wat me tebinnen schiet
D-Jesse    posted on 12-12-2012 20:37
Waddis da en groundloop? Naja zal even opzoeken, kan dat komen dat ik teveel andere dingen in die stekkerdoos heb, of dat ie in een ongeaarde zit?
Estacy    posted on 12-12-2012 21:00
moet in een geaarde zitten.
maartenw    posted on 12-12-2012 21:28
mensen, allemaal bedankt voor jullie reacties.

Maar, wat moet ik nou doen? is die kapot door het te harde geluid? of is die kapot door de speaker zelf?

bij die feestjes stond alles op zijn hardst aan. Maar vervorming was ver te zoeken. Ik had dus ook echt niet het gevoel dat de speakers het niet trokken. Ik heb ook het gevoel dat mijn geluidskaart gewoon niet zo hard gaat, maar dat kan aan mij liggen. Ik zal bax is mailen wat hun ervan zeggen.

Word vervolgd...
FSR    posted on 12-12-2012 21:34
je hebt vast wel op je mixer de VU meter gezien.

Heb je (dik) in het rood gedraaid?
Drumworks    posted on 12-12-2012 21:38
De speaker zelf is kapot door het harde geluidCry, wat je evt kunt doen:
Proberen of het in de garrantie valt
speaker vervangen voor een andere (dus niet heel de klankkast)

maartenw    posted on 12-12-2012 21:57
Nee ik draaide niet via mixer. Maar via mijn mac, Itunes, Spotify en Youtube.

Megitto    posted on 13-12-2012 02:27
Poster: maartenw
Nee ik draaide niet via mixer. Maar via mijn mac, Itunes, Spotify en Youtube.

Ok dan is het duidelijk dat je totaal over het max bent gegaan. Zijt maar zeker dat je de tweeters zoweizo kapot hebt gespeeld... En ik vrees ervoor dat je dit onder garantie kunt regelen. even offtopic: ik snap totaal niet dat je zo een dure kleine speakers voor een feestje gebruikt. Gebruik van gewoon een hifi keten of weet ik veel...
ontopic: dat je tijdens het feestje deze vervormingen niet hebt gehoord is meestal wel logisch. Al het volk etc dat geluid maakt zal je gehoor ook beinvloeden waardoor je het gekraak (voor een ongeoefend oor) niet hebt gehoord.
LouisCasper    posted on 13-12-2012 14:28
Poster: Stefjuuh
KRK's hebben een ingebouwde limiter?

Alleen de VXT-serie heeft een ingebouwde limiter, en die moet je handmatig aanzetten door middel van een schakelaar op de achterkant. Maar zelfs dan zou ik ze NOOIT maar dan ook NOOIT op vol volume zetten en laat staan op een feestje gebruiken. Daar zijn ze gewoon simpelweg niet voor gemaakt. Er is niet voor niks een verschil tussen studiomonitoren en pa systemen.
http://www.louiscasper.com

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

169 Users online: 26 Guests (143 Unknown)
Pages generated today : 28.742
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.701.694