BTW terug bij aankoop 2e hands apparatuur?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

PadrinoMay    posted on 09-12-2012 14:20
Hello allemaal,

Een vraag: ik koop binnenkort een set cd-spelers aan, tweedehands van een particulier. De prijs is inclusief BTW...of liever gezegd er wordt door de verkoper geen BTW toegevoegd aan de prijs.

Ik denk het niet, maar ik vraag het even voor de zekerheid: Hoe zit het met de BTW-opgave in zo'n geval? Kan je alsnog de verkoper vragen om een bon uit te schrijven? Mag dat bij een particulier van wie je iets koopt?
Zo ja, moet je dan een ondertekende brief/bon hebben?

Graag jullie tips/advies! Thanx
Leave no Autobot uncrushed!

What do you think about BTW terug bij aankoop 2e hands apparatuur? ??

Vote :   

Limb-Girdle    posted on 09-12-2012 14:48
Als particulier mag je sowieso geen btw rekenen. Daarnaast, is dit een zakelijke transactie of niet?
Where the music meets the deejay!
Sebasz    posted on 09-12-2012 15:50
Wat limb boven mij zegt, als jij als 'bedrijf' iets koopt van een particulier mag hij daar geen btw over rekenen. Je kunt wel vragen om een nota ofzo zodat je die kosten op kunt voeren als bedrijfsuitgaven
User edit by Sebasz on 09-12-2012 @ 15:50:46 (83%)
PadrinoMay    posted on 09-12-2012 18:56
Ik koop het onder mijn eenmansbedrijf 'Padrino May', sta ingeschreven bij KvK etc. Dus het is zakelijk. Oke, dus ik zou hem kunnen vragen een nota oid te schrijven voor me? 21% tarief vallen cd-spelers toch onder?
djcanta    posted on 09-12-2012 19:50
simpel gezegd, hij is particulier en hij heeft al BTW (na 1 oktober 21%!) betaald aan de dealer dus hij hoeft geen BTW af te dragen over deze verkoop en zal hier ook nie tover worden aangeslagen door de belastingdienst. Dus jij kan 't ook niet 'terugvorderen'.

Als hij ze zakelijk heeft gekocht is 't een ander verhaal. Succes!
2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
mikedhanpat    posted on 09-12-2012 20:32
^^ dit dus.?

Als je het toch zakelijk boekt kan je net zo goed kijken voor nieuwe spelers (ik weet niet welke je wilt), want dan kun je gewoon de 21% terug vorderen. Bij een aankoop zoals door jou geschetst zal dat niet gaan.
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
Tekhead    posted on 11-12-2012 23:38
Poster: PadrinoMay
Hello allemaal,

Een vraag: ik koop binnenkort een set cd-spelers aan, tweedehands van een particulier. De prijs is inclusief BTW...of liever gezegd er wordt door de verkoper geen BTW toegevoegd aan de prijs.

Ik denk het niet, maar ik vraag het even voor de zekerheid: Hoe zit het met de BTW-opgave in zo'n geval? Kan je alsnog de verkoper vragen om een bon uit te schrijven? Mag dat bij een particulier van wie je iets koopt?
Zo ja, moet je dan een ondertekende brief/bon hebben?

Graag jullie tips/advies! Thanx

Ik kan je alleen maar de Belgische wettelijke regeling vertellen, denk dat het in Nederlands niet anders is.

Als je een toestel nieuw, of gebruikt aankoopt in een winkel of van een zelfstandige of officieele handelaar die BTW plichtig is kan je de btw recupereren, en anders niet. Je kan geen goederen van een particulier overkopen en btw recupereren

Om BTW te kunnen terugvorderen moet je een officieel factuur hebben waar de prijs opstaat die gesplitst is, dus aankoopbedrag excl. BTW en daaronder het BTW bedrag van 21% vermeld, en dat is het bedrag dat je kan terugvorderen, en uiteraard moet je zelf ook btw plichtig zijn, dus ook een btwnr hebben, anders kan dat ook niet.
Als je later die goederen gaat verkopen, aan btw plichtige of particulier, ben je eigenlijk verplicht om dat via een offici?el factuur te verkopen waar je het verkoopbedrag opzet en over dat bedrag 21% btw bijtelt, en dat btw bedrag dien je dan over te maken aan de dienst btw en accijnzen. Het maakt dan niet uit of je het verkoopt aan een particulier of aan een btw plichtige, btw moet er bijgetelt worden en doorgestort, en die particulier kan de btw niet terugvorderen, als je hem 2de hands verkoopt aan een btw plichtige kan hij die betaalde btw wel terugvorderen. Iets aankopen van een particulier is er nooit btw recupereerbaar. Maar voor het indienen van de aankoopprijs (zonder btw) als onkosten of investering in te boeken, moet je geen factuur met btw nr hebben, je schrijft een verkoopsovereenkomst met de prijs op (bij aankoop van particulier is dat ALTIJD btw inclusief) en dat kan je wel inbrengen als kosten gemaakt voor je onderneming, of afschrijven als investering.

Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
PadrinoMay    posted on 13-12-2012 11:38
Thanx voor jullie reacties allemaal mensen! Helemaal duidelijk nu!
Tekhead    posted on 13-12-2012 20:14
Poster: PadrinoMay
Thanx voor jullie reacties allemaal mensen! Helemaal duidelijk nu!

daar zijn we voor makker.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

This is an old Topic

No new postings for 4.642 days.
 Post CommentThat would be 154.7 months
or a whopping 12.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

194 Users online: 133 Guests (61 Unknown)
Pages generated today : 72.085
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.869.122