Naar mijn meningen hebben 4 dingen prioriteit:
?
1 - CPU (een dual core op minstens 2.8 Ghz), sneller (een Quad core kan ook) is altijd beter!
2 - RAM is belangrijk 4 GB is toch echt wel minimaal vereist. En als je 4 GB erin laat dan graag wel minstens DDR 3!?
3 - Moederbord, zorg voor voldoende uitbreidingsmogelijkheden zoals hierboven al staat. Wel misschien verstandig dit iemand te laten doen die hier meer verstand van heeft dan wat jij hebt (wat ik zo lees) Mocht je niemand weten, weet ik nog wel iemand voor je

!
4 - USB poorten... Ja, USB poorten, je hebt er nu 6, opzich een respectabel aantal alleen als je wat externe apparatuur hebt (zoals een externe geluidskaart, externe apparatuur, een usb stickje hier een muis en keyboard daar) juist em... zit ie vol... en geen van allen kun je er echt uit halen zonder dat je iets anders er voor op geeft. 8x 2.0 poorten zijn toch echt wel prettig om te hebben. En als het even kan misschien ook kijken naar de 3.0 optie. Dit zal naar mijn mening in 2013 wel een grote(re) vlucht gaan nemen. Ook in de muziek apparatuur.
Optioneel:
Een Harde schijf of SSD. Verschil is redelijk merkbaar. Vooral als je veel dingen inlaad qua samples wil dit nog wel is een (groot) voordeel zijn. Overigens is het dan wel puur en alleen een produce pc met muziek (compositie) programma's erop. Dus geen films of games. Dan zou je het naar mijn weten met 120 GB wel af kunnen. (Voor een SSD)
?
Video kaart heeft niet zo'n enorme prioriteit. Een simpel videokaartje van 2 a 3 tientjes is echt wel voldoende. Ik zeg een Ati Radeon X1900 die ik nu heb kan dual screen aan. En dat werkt grandioos goed! (Uitbreidingsmogelijkheid = dual screen dus!)
?
Voeding! Denk hier niet te licht over. Je wilt immers niet dat je systeem overbelast raakt doordat je pc te snel is dan er stroom geleverd kan worden. Wat als consequentie heeft dat er dingen uit kunnen vallen.
Een behuizing die goed de lucht circuleert is ook wel handig. Je systeem krijgt met muziek programma's redelijk wat verduren. En dan is verkoeling echt wel aangenaam!?
Mocht je vragen hebben, stuur maar PM dan kan ik je welllicht verder helpen of doorverwijzen naar die persoon mocht je er interesse in hebben.