FL Studio 11 ziet er qua studio-werk niet echt zo 'super-geupgrade' uit zoals je van een DAW zou verwachten tijdens een musikmesse ofzo (die filmpjes vond ik ook wat over de top goed eruit zien, wat uiteindelijk dus wel wat genuanceerd mag worden. Wel geef ik toe dat de interne structuur (stabiliteit & functionaliteit) naast 3rd party software ook met kontrollers (denk aan Maschine e.d.) een aanzienelijk stuk is verbeterd. Tegelijkertijd krijgt het een duimpje omhoog van mij omdat nu daadwerkelijk wordt omschreven/aangetoond dat als er een fout is waar je moet zoeken (indien je weet wat het is), de fout-meldingen in 10 waren af en toe ronduit hard vaag...
Hoewel de lay-out minder 'fel' is qua onderscheid wat zo typerend was vind ik het een verbetering. Zeker gezien de huidige beeldschermen die op de markt zijn was het echt heel fel om te zien. Nu het een beetje meer 'gedimd' is doet het een stuk minder pijn aan de ogen voor langere sessies.
Wat mij ook verbaasd is dat de preset lay-out qua sound (denk aan de kick,hihat,snare,clap) aanzienelijk is verbeterd. Op moment van schrijven heb ik nog geen flp afgespeeld in FL 11 omdat ik de boel aan het updaten was en controleren of alles werkt. Maar ik zie met vertrouwen tegemoed dat mijn nieuwe track goed uit de verf gaat komen!
Er zijn btw ook een hele waslijst aan populaire controllers van midi presets toegevoegd voor mensen die niet weten hoe ze moeten midi-mappen. De lijst is denk ik met zo'n beetje 50% gegroeid ten opzichte van 10!
Nadeeltje heb ik ook gevonden. Ondanks dat ik een legale gebruiker van FL Studio ben moest ik wel de register sleutel opnieuw installeren. Nu is het een zeer klein bestandje en voor mij was het makkelijk via mijn account te downloaden maar ik vond het wel jammer dat de huidige reg-file dan onbruikbaar wordt. Aan de andere kant logisch, zo gaan ze piraterij (die ongeloofelijk groot is voor FL) behoorlijk in de weg zitten om het even 1-2-3 te kraken. Ik twijfel of het een goed iets is. In mijn opinie is de demo al bovengemiddeld goed te noemen en als laatse puntje zou i.p.v. niet de .flp saven dat je niks kan exporten totdat je FL legaal hebt gekocht. Afijn, das een onderwerp van discussie voor later... nu eerst FL-en!
Edit: Nog een (zeldzaam) nadeeltje gevonden! En deze is voor mij echt super zuur... Ik was met de track die ik wilde uploaden maar niet lukte hier op DJR nog verder gegaan en had een super nice toevoeging van een sound (getweaked en al) + bijbehorende melodie-lijn bovenop eerst 2 en daarna 3 andere melodie lijnen (Pad + Pluck in het begin en de Bass in de Qlimax er bij.) had ik per ongeluk door een half-wakkere kop & er pas na de installatie van FL 10 naar 11 achterkomen dat bij zo'n major upgrade alles wat automatisch in FL een back-up krijgt (dat kan je in de browser menu links bovenaan vinden) wordt gerest... en ik kan met geen mogelijkheid die back-up meer vinden! Ik kan wel janken... (wat ik ook heel even heb gedaan!) en naja nu nog steeds balen, maar ik dacht ik deel dit even

!