Macbook (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Mr-    posted on 29-11-2012 21:51
hallo beste lezers,

bij deze ik zal jullie sparen waarom ik een nieuwe laptop wil, dus daarmee gelijk mijn vraag:
ik wil een macbook pro/air kopen, deze is voornamelijk bedoelt voor mijn school/managen van muziek etc. ?(rekordbox itunes)
daarbij wil ik graag een 13inch model, in de toekomst wil ik me waarschijnlijk ook meer bezig gaan houden met het zelf produceren van muziek.
zoals jullie waarschijnlijk wel weten gaat het niet goedkoop worden om een macbook te kopen, maar ik wil de kosten wel zo ver mogelijk beperken. dus welke laptop uit de range stellen jullie voor met bovenstaande eisen in het achterhoofd.

groetjes.
2 CDJ 2000 2 SL 1210 DJM 800 HD 25-1 II

What do you think about Macbook ??

Vote :   

FASA    posted on 29-11-2012 21:59
Wat ik heb gedaan is gewacht tot de mediamarkt weer btw vrije dagen heeft. Ik heb toen een macbook pro met 8 gig werkgeheugen, i7 processor en 750 gb geheugen kunnen kopen voor minder dan 1300 euro. Normaal is het veel mindere model (i5 en 4 gig werk) 1259 volgens mij. Volgens mij heeft de mediamarkt 1 keer per kwartaal (of 1 keer per half jaar) btw vrije dagen. Ik zou zeggen wacht daarop.?
?
Het enige wat ik er niet op heb zitten is een SD als hardeschijf (voor extreem snel opstarten). Maar hier heb ik bewust voor gekozen omdat deze toch wat minder stabiel zijn. Wanneer ik met mijn laptop draai (waar ik hem naast het producen ook voor gebruik) heb ik dan ook liever dat hij er 10 seconden langer over doet om op te starten dan dat hij snel opstart en crasht.
?
kwa eisen wat je nodig hebt:
?
2 gig werk geheugen MINIMAAL 4 gig is genoeg en 8 is natuurlijk perfect.
i5 processor is prima, i7 natuurlijk nog veel chiller. maar met een i3 lukt het al.
?
Veel opslag voor al je muziek.
?
Goede geluidskaart.
?
Een extern scherm is opzich handig wnneer je met een 13 inch werkt. maar het is prima te doen.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
DJADMIN    posted on 29-11-2012 22:05
Als DJ kan je dus ook gewoon een eigen bedrijf starten, dan kan je die BTW vrij kopen op ieder moment...
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Lomme_    posted on 29-11-2012 22:19
Poster: FASA
Wat ik heb gedaan is gewacht tot de mediamarkt weer btw vrije dagen heeft. Ik heb toen een macbook pro met 8 gig werkgeheugen, i7 processor en 750 gb geheugen kunnen kopen voor minder dan 1300 euro. Normaal is het veel mindere model (i5 en 4 gig werk) 1259 volgens mij. Volgens mij heeft de mediamarkt 1 keer per kwartaal (of 1 keer per half jaar) btw vrije dagen. Ik zou zeggen wacht daarop.?
?
Het enige wat ik er niet op heb zitten is een SD als hardeschijf (voor extreem snel opstarten). Maar hier heb ik bewust voor gekozen omdat deze toch wat minder stabiel zijn. Wanneer ik met mijn laptop draai (waar ik hem naast het producen ook voor gebruik) heb ik dan ook liever dat hij er 10 seconden langer over doet om op te starten dan dat hij snel opstart en crasht.
?
kwa eisen wat je nodig hebt:
?
2 gig werk geheugen MINIMAAL 4 gig is genoeg en 8 is natuurlijk perfect.
i5 processor is prima, i7 natuurlijk nog veel chiller. maar met een i3 lukt het al.
?
Veel opslag voor al je muziek.
?
Goede geluidskaart.
?
Een extern scherm is opzich handig wnneer je met een 13 inch werkt. maar het is prima te doen.

Je reactie slaat kant noch wal..?

1. Je begaat een h??l grote fout om te zeggen dat een HDD stabieler is als een SSD.?Een SSD heeft geen mechanische bewegende onderdelen, dus je kunt vrolijk met een 'draaiende' SSD gaan rondzwaaien. Nu zijn hedendaagse HDD's ook meer dan robuust genoeg voor laptops, dus je moet het al aardig bont gaan maken wil je een HDD tot een headcrash brengen.

2. Wat je Macbook betreft: Je hebt ruim voldoende aan de standaard 13' Air/Pro met 4gb werkgeheugen, moest je Logic icm Ableton en nog wat randprogramma's draaien raad ik je inderdaad wel de 8gb aan. Die kan je makkelijk zelf in je laptop steken en is de meerprijs bij Apple allesbehalve waard. (Op de site zo'n ?150 als ik me niet vergis, als je het zelf doet meer als de helft goedkoper) Ik kan je er wel bij zeggen dat ik vlot iTunes, Logic, Chrome, Photoshop, Lightroom en nog wat randprogramma's kan draaien op mijn i5 2.5GHz met 4gb geheugen.?

User edit by Lomme_ on 29-11-2012 @ 22:20:33 (8%)
FASA    posted on 29-11-2012 22:40
Nee jouw reactie is inderdaad erg verhelderend.
?
1: Ik zeg stabieler. Ik heb het er niet over of hij mee gaat als je er mee rond gaat zwaaien. Kans dat SDD stuk gaat is inderdaad een stuk kleiner. Echter Sdd loopt gewoon vaker vast dan Hdd. Dat SDD vrijwel nooit vastloopt geloof ik ook meteen. Maar met die 2 seconden langer opstarten is het mij het risico niet waard.
?
2: Als je hem in de btw vrije dagen koopt heb je naast 4 gig werkgeheugen extra ook een i7 in plaats van i5 processor. Zoals ik in mijn post heb aangegeven kun je alles al met een i3. Echter als je het goed speelt heb je met (in verhouding!!) een klein prijsverschil een i7 + 8 gig werkgeheugen. Is dit noodzakelijk? Absoluut niet. Is dit handig? zeker weten van wel, zeker als je hem langer wilt gebruiken (in de zin van een aantal jaren). Als je dan toch dik meer dan 1000 euro uit gaat geven.
feestbeest    posted on 29-11-2012 23:06
Ik heb zelf 2 Macbook pro's, eentje 2011 13' i5 4gig ram en 320 gig harde schijf en een 2012 13' i5 4 gig ?ram en 500 g schijf. Moet zeggen, is een prima laptop als instap bij apple. Alleen de video kaart vind ik wat minder, dit is wel op te lossen doormiddel van het updaten van je ram. Een klasgenoot, die hier tevens op djr zit (Xurion) heeft 16 gig in ze macbook pro zitten. En die kan echt een hele hoop zooi aan. Wat hij mij vertelde is dat hij 70 euro kwijt was voor 2 ram stikjes van 8 gig. Kost helemaal geen drol dus, maar maakt je laptop gelijk wel een stuk beter.

Als ik jou was zou ik wel wachten tot februari als je de tijd hebt, dan komen meestal de nieuwe macbook's uit. Standaart versie nemen, 16 gig ram erin en je bent voor ongeveer 1350 klaar. Niks meer aan doen en je hebt een top laptopThumbs Up?(Aldus mijn mening)
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Snoey    posted on 29-11-2012 23:47
Je kan bij de pro de cdspeler vervangen voor een SSD, dan heb je zowel HDD als SSD.?

Mijn vriendin heeft de Air, ding is rete snel (Zit een SSD in). Enige nadeel is dat de Air geen ruimte heeft om zelf dingen toe te voegen of te vervangen.
?
Ander voordeel van een SSD, is dat je bij het kopieren, plakken, in- en uitpakken van data en renderen een stuk sneller gaat. (Natuurlijk hangt het ook van de processor af, een i7 kan meer data verwerken dan een i5, maar die kunnen sneller data verwerken dan een HDD kan schrijven).
?
Mijn voorkeur gaat naar de 15', maar die zijn afgelopen update 350 euro in prijs gestegen!!!?
www.soundcloud.com/ten-hooven
LouisCasper    posted on 30-11-2012 01:26
www.tweedehandsmac.nl
http://www.louiscasper.com
Bjonson    posted on 30-11-2012 06:03
ik heb nog een macbook pro 17inch 2,53ghz i5, 4gb werkgeheugen en 500gb hardeschijf in de aanbieding Winking my eye
?
?
djcanta    posted on 30-11-2012 09:06
Macbook Pro 17' is toch met i7 ipv met i5 ?
2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
Luxx    posted on 30-11-2012 12:28
ik heb het nog niet gelezen hier, maar het moet gezegt worden: Logic, Ableton etc. etc. gebruiken niet meer dan 4 gig RAM.

tenzij je dus meerdere zware programma's tegelijk gaat draaien (waarom ooit? als ik Logic doe doe ik echt alleen Logic) dan heb je dus niets aan 8 gig RAM.

je k?n wel Logic 8 gig RAM laten gebruiken door het te laten draaien in 64 bit modus, maar dan werken vrijwel al je plug-ins niet meer omdat die gewoon doodleuk 32 bit zijn.?
de wereld is bezig de overstap te maken naar 64 bit maar vooralsnog heb je er geen fluit aan.
www.mothermusic.nl
Sebasz    posted on 30-11-2012 13:49
gewoon 15' macbook pro. 13' is veel te klein als je fatsoenlijke dingen wil doen behalve tekst typen. de reden dat die 13' zo populair is, is omdat het de goedkoopste is uit de serie. wil je een fatsoenlijke laptop van apple moet je (n?g) meer geld neertellen.

Dus als je niet meteen de 15' kan betalen zeg ik doorsparen!

en dan kun je ook wel zeggen ja maar ik koppel hem aan externe monitor als ik logic ga doen of photoshoppen. ja leuk maar onderweg heb je er dus geen ruk aan. Betaal wat meer, krijg wat meer (letterlijk). Geef jezelf gewoon die extra luxe/gebruiksvriendelijkheid?Cry

Poster:?Lomme_
Je reactie slaat kant noch wal..?

1. Je begaat een h??l grote fout om te zeggen dat een HDD stabieler is als een SSD.?Een SSD heeft geen mechanische bewegende onderdelen, dus je kunt vrolijk met een 'draaiende' SSD gaan rondzwaaien. Nu zijn hedendaagse HDD's ook meer dan robuust genoeg voor laptops, dus je moet het al aardig bont gaan maken wil je een HDD tot een headcrash brengen.

2. Wat je Macbook betreft: Je hebt ruim voldoende aan de standaard 13' Air/Pro met 4gb werkgeheugen, moest je Logic icm Ableton en nog wat randprogramma's draaien raad ik je inderdaad wel de 8gb aan. Die kan je makkelijk zelf in je laptop steken en is de meerprijs bij Apple allesbehalve waard. (Op de site zo'n ?150 als ik me niet vergis, als je het zelf doet meer als de helft goedkoper) Ik kan je er wel bij zeggen dat ik vlot iTunes, Logic, Chrome, Photoshop, Lightroom en nog wat randprogramma's kan draaien op mijn i5 2.5GHz met 4gb geheugen.?

Ik denk dat hij met stabieler bedoelde dat je HDD langer meegaat bij normaal gebruik, aangezien SSD vrij snel aan zn levensduur kan zitten. En wat betreft de air, dat is een grote grap man geen volwaardige laptop voor intensief gebruik zoals de topicstarter dat wil. Enige voordeel is de SSD, maar die weegt niet op tegen alle nadelen ten opzichte van een pro 13/15'

Poster:?feestbeest
Alleen de video kaart vind ik wat minder, dit is wel op te lossen doormiddel van het updaten van je ram.

Wat een onzin, je kaart kan niet ineens sneller renderen als je meer ram geheugen hebt hoor.

Poster:?FASA
2: Als je hem in de btw vrije dagen koopt heb je naast 4 gig werkgeheugen extra ook een i7 in plaats van i5 processor. Zoals ik in mijn post heb aangegeven kun je alles al met een i3. Echter als je het goed speelt heb je met (in verhouding!!) een klein prijsverschil een i7 + 8 gig werkgeheugen. Is dit noodzakelijk? Absoluut niet. Is dit handig? zeker weten van wel, zeker als je hem langer wilt gebruiken (in de zin van een aantal jaren). Als je dan toch dik meer dan 1000 euro uit gaat geven.

Ja of hij koopt gewoon meteen de 15' zoals ik net al zei, dan krijg je standaard een i7

Poster:?Snoey
Je kan bij de pro de cdspeler vervangen voor een SSD, dan heb je zowel HDD als SSD.?

Mijn vriendin heeft de Air, ding is rete snel (Zit een SSD in). Enige nadeel is dat de Air geen ruimte heeft om zelf dingen toe te voegen of te vervangen.
?
Ander voordeel van een SSD, is dat je bij het kopieren, plakken, in- en uitpakken van data en renderen een stuk sneller gaat. (Natuurlijk hangt het ook van de processor af, een i7 kan meer data verwerken dan een i5, maar die kunnen sneller data verwerken dan een HDD kan schrijven).
?
Mijn voorkeur gaat naar de 15', maar die zijn afgelopen update 350 euro in prijs gestegen!!!?

Het nadeel van een SSD is dat die dingen gewoonweg minder betrouwbaar zijn dan een HDD, en daar komt nog eens bij kijken dat als je SSD er mee ophoudt, je ook daadwerkelijk ALLES kwijt bent. Bij een HDD kun je nog vanalles terughalen mocht er iets niet meer werken.?
Maar inderdaad, belachelijk duur de 15' misschien ook een reden om naar een andere 15' laptop te kijken? Een dell xps bijvoorbeeld. Nu ben ik geen fan meer van dell na mijn laatste ruzie over garantie, maar goede laptops voor een goede prijs hebben ze wel.
En als je per se een macbook wil dan wacht je gewoon op de BTW vrije dagen van mediamarkt. Iemand die zei dat je dan maar een bedrijfje op moet richten trapt de belastingdienst natuurlijk niet in?Cry
User edit by Sebasz on 30-11-2012 @ 13:58:32 (100%)
Luxx    posted on 30-11-2012 14:35
Poster: Sebasz
gewoon 15' macbook pro. 13' is veel te klein als je fatsoenlijke dingen wil doen behalve tekst typen. de reden dat die 13' zo populair is, is omdat het de goedkoopste is uit de serie. wil je een fatsoenlijke laptop van apple moet je (n?g) meer geld neertellen.

is gewoon persoonlijke voorkeur dit. ik heb een 13' en ik vind het de perfecte maat. paar klasgenoten hebben de 15' maar zou die niet liever willen. veel te groot en zwaar om mee te nemen en vind het echt zo een verwaarloos voordeel om een groter scherm te hebben. bovendien wilt OP een Air en die is er niet in 15'
www.mothermusic.nl
Blackaround    posted on 30-11-2012 14:57
Ik heb net een macbook gekocht, 3 dagen geleden.

Heb de 15' versie met mat scherm. heeft in totaal 2000 gekost.

Heb dan 8gig ram gekocht voor 57 euro en een ssd van 250gig + een caddy.

2000 euro macbook
57 euro 8gig ram
170 euro ssd
caddy 70 euro.

in totaal 2300 euro.

De 13' vond ik net iets te klein maar dat is persoonlijk.

Vergelijk ze met elkaar en zie dan wat je wil Winking my eye

Van je aankoop ga je vast en zeker geen spijt hebben!
Sebasz    posted on 30-11-2012 15:24
Poster: Luxx
is gewoon persoonlijke voorkeur dit. ik heb een 13' en ik vind het de perfecte maat. paar klasgenoten hebben de 15' maar zou die niet liever willen. veel te groot en zwaar om mee te nemen en vind het echt zo een verwaarloos voordeel om een groter scherm te hebben. bovendien wilt OP een Air en die is er niet in 15'

Te groot en zwaar om mee te nemen is echt een onzin argument, is niet zoveel zwaarder of groter dat je hem niet meer mee kan nemen. Tuurlijk is het maar net wat je zelf wil, alleen draag ik mijn eerdergenoemde argumenten aan waarom ik denk dat een 13' geen goede optie is. Vind die mensen die roepen dat 15' lomp is en een 13' perfect een beetje onder de categorie vallen ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet. Maakt echt geen bal uit of je nou een 13' of 15' meeneemt.
Luxx    posted on 30-11-2012 15:30
hoezo onzin argument? snap je niet wat persoonlijke voorkeur betekend ofzo? IK vind de 15' te groot.
www.mothermusic.nl
Sebasz    posted on 30-11-2012 15:31
Poster: Luxx
hoezo onzin argument? snap je niet wat persoonlijke voorkeur betekend ofzo? IK vind de 15' te groot.
 En dat vind IK onzin?Cry
FASA    posted on 30-11-2012 16:49
Poster: Sebasz
En dat vind IK onzin?Cry

?
Jij bent echt een lapzwans. eerst is het belachelijk dat je een 13' neemt want dat is veel te klein. Als iemand dan zegt, ik vind hem te groot dan is dat een onzin argument want het scheelt bijna niks. Dan is jouw eerste argumentatie toch net zo waardeloos?

In elk geval kwa grote zul je moeten kijken wat je prettig vind. Ik draai Serato op een 13 inch macbook en een 15 inch windows en heb liever de mac dan de windows voor me neus. En wanneer je draait sta je er verder vandaan dan wanneer je aan het producen bent dus het zal echt wel lukken.
?
Voor thuis is een groot extern scherm gewoon chiller maar on the road maakt 13 of 15 echt weinig uit. Ik denk dus dat de topic starter zelf kan bepalen in hoeverre hij 13 of 15 inch wil.
DJSHAK3S    posted on 30-11-2012 17:23
Persoonlijke voorkeur. Punt

En over die videokaart, wil je high-performance gaan gamen ofzo, niet voor apple gaan, en als het even kan ook geen laptop.
Mr-    posted on 30-11-2012 17:46
dank voor de vele reacties,?

zelf heb ik nu een 15 inch laptop, maar het scherm heeft echt een verschikkelijke resolutie. ik weet eigenlijk niet zo goed of 13 inch voldoende is voor me is, ik denk dat ik er wel mee vooruit kan. liever wil deze man niet meer dan 1500 aan een laptop uitgeven, omdat dat al zo veel geld is.

tevens, ik zal de laptop vooral gebruiken thuis, op mijn studentenkamer, en op school. nu heb ik een desktop en een erg simpele laptop, het idee is dat de macbook beide vervangt. ik denk niet dat ik echt on the road ga produceren ofzo (tenzij ik een privejet heb...), en ik ben ook niet van plan de laptop te gebruiken op locatie om te draaien.?

voor de duidelijkheid, ik wil een fijne laptop die waarop ik evt programma's als Abelton en Logic fatsoenlijk kan gebruiken. ?ik weet dat dit ook met andere windows laptops kan maar ik wil helemaal van windows af.
FASA    posted on 30-11-2012 18:12
Voor jouw doel volstaat de simpelste macbook pro dan. Alles wat je extra neemt is mooi mee genomen maar onder de 1500 ben je zeker klaar. Ga eens naar een apple store of mediamarkt en speel even met een 13 inch. Dan weet je snel genoeg of je het te klein vind of niet. 13 inch macbook is namelijk een stuk scherper beeld dan windows pc's van een paar jaar oud.
Luxx    posted on 30-11-2012 18:53
Een air doet ook alles wat je wilt
www.mothermusic.nl
DJSHAK3S    posted on 30-11-2012 23:57
Air doet alles,maar langzamer, render tijden worden meer,en zo heb je nog meer kleine verschillen.
Mr-    posted on 02-12-2012 13:11
ik heb nu eeN mb102n/a gekocht Happy, laughing zodadelijk eens lekker gaan uitproberen.
Luxx    posted on 03-12-2012 13:59
Poster: DJSHAK3S
Air doet alles,maar langzamer, render tijden worden meer,en zo heb je nog meer kleine verschillen.

Air doet het echt totaal niet langzamer. hoezo denk je dat? op veel vlakken is die zelfs sneller dan je standaard Macbook Pro vanwege de SSD
www.mothermusic.nl
FASA    posted on 03-12-2012 19:58
Ik gok omdat er een langzamere processor inzit.

319 Users online: 147 Guests (172 Unknown)
Pages generated today : 62.663
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.859.700