Hallo,
Vandaag ben ik in aanraking gekomen met een oplichter. Helaas voor hem, gelukkig voor mij, ben ik er niet ingetrapt. Ik weet niet hoeveel het voor komt, maar ik ben eigenlijk nog nooit opgelicht en dat komt met name door de 'strategie' die ik heb bij online kopen, dit geldt met name 2de hands. Nu eerst even het verhaal van vandaag:
Ik ben op zoek naar een DJM 800 (als iemand er nog 1 in de aanbieding heeft hoor ik het graag!). Nu ben ik daar al teen tijdje naar op zoek en wil hem eigenlijk ook wel eens een keer gaan kopen, dus ik besloot om een 'gezocht'-advertentie te plaatsen. Na een paar minuten al kreeg ik het volgende bericht terug:
Beste Martijn,
Hierbij een reactie op uw gezocht advertentie via Marktplaats. Ik heb een Pioneer DJM-800 mixer te koop. Ik heb het een paar keer in gebruik genomen maar doe er niets mee op het moment.?Het verkeerd in uitstekende staat. Er is geen sprake van schade. Kunt u aangeven wat uw budget is? Ik hoop dat we er via deze weg uitkomen. Ik verneem graag iets van u. Groetjes, Vincent SteenstraTel: 06-30355086Vincent Steenstra(1 dag actief op Marktplaats) Wat mij gelijk op viel:
- Een paar keer gebruikt, maar doe er niets meer mee?!?
De meeste mensen met een DJM 800 draaien al langer dan vandaag en dan is het ongewoon als je hem maar een paar keer hebt gebruikt zonder verder een rede te geven.
- 1 dag actief op marktplaats
De meeste mensen zijn al een tijdje lid van marktplaats. Als iemand net lid is, is het eerste wat ik doe zijn naam googlen. Dit doe ik eigenlijk altijd voor de zekerheid. Er bleken geen hits te zijn. Dit is weer een signaal dat er iets niet klopt. Vervolgens ben ik met zijn telefoonnummer aan de haal gegaan en kwam het volgende tegen:
http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-116787-p-26.htmlhttp://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=28703.120http://www.opgeletopinternet.nl/index.php/topic,2162.msg27168.htmlIk zal niet verder gaan met mijn verhaal van vandaag, want ik heb nog wel gereageerd op de eerste mail (daarna ben ik pas gaan zoeken op naam en tel nummer). Maar hier wou ik iig nog wel een paar tips geven over hoe je dit soort praktijken kunt voorkomen:
Medium risicofactoren:
- Lid sinds ...: Zoals ik al zei vond ik het raar dat hij maar 1 dag lid was en dat bleek ook niet voor niets. Oplichters wisselen vaak van naam en daarom is het een signaal dat het wel eens een oplichter kan zijn, wat natuurlijk niet direct hoeft te betekenen dat het een oplichter is.
- Vaagheid in contact: Ik heb een paar mailtjes gehad van hem en het is allemaal een beetje vaag. Sommige oplichters zullen hier beter in zijn dan andere, maar probeer scherp te beoordelen of het echt is of fake.?
Hoge risicofactoren:
- Geen online bestaan: Van iedereen van, laten we zeggen, onder de 50 is wel iets te vinden op het internet. Als dit niet het geval is, moet je toch maar eens serieus gaan nadenken of het wel/geen valse naam is en waarom diegene een valse naam zou gebruiken...
- Mag je langskomen of kan het uitsluiten worden opgestuurd? Oplichters houden niet van direct contact, dus zullen ze altijd proberen om je vooruit te laten betalen. Vervolgens hoor je er nooit meer wat van en blijkt het adres fake. Zelf doe ik dit nooit bij hogere bedragen van 30 euro. Hierdoor heb ik eigenlijk een soort eigen risico van maximaal 30e.
- Staan er gegevens in de oplichtersdatabase??
https://www.mijnpolitie.nl/miocheck.shtmlDeze site kwam ik net tegen en is zeer bruikbaar. Je kan namelijk niet alleen kijken of zijn/haar naam in de database staat maar ook telefoonnummers en vooral heel bruikbaar: bankrekeningnummers! ?ls je dus toch vooruit betaalt, kijk dan even op die site of er meldingen over zijn gemaakt!
Later toegevoegde tips:
- Lijkt het te mooi om waar te zijn? Dan is het in 99% van de gevallen ook niet waar!
- Twijfel je ergens over? Vraag de mening van andere mensen, daar zijn fora bijv. zeer geschikt voor!
Misschien zijn sommige dingen te logisch voor woorden en ik weet ook niet hoeveel het voorkomt. Maar als er maar 1 iemand is die hiermee geholpen wordt, is mijn doel al bereikt. Post vooral jullie ervaringen en tips hieronder!
Shit wat een lang verhaal?