Oplichterij en hoe te voorkomen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MrQreeny    posted on 29-10-2012 14:53
Hallo,

Vandaag ben ik in aanraking gekomen met een oplichter. Helaas voor hem, gelukkig voor mij, ben ik er niet ingetrapt. Ik weet niet hoeveel het voor komt, maar ik ben eigenlijk nog nooit opgelicht en dat komt met name door de 'strategie' die ik heb bij online kopen, dit geldt met name 2de hands. Nu eerst even het verhaal van vandaag:

Ik ben op zoek naar een DJM 800 (als iemand er nog 1 in de aanbieding heeft hoor ik het graag!). Nu ben ik daar al teen tijdje naar op zoek en wil hem eigenlijk ook wel eens een keer gaan kopen, dus ik besloot om een 'gezocht'-advertentie te plaatsen. Na een paar minuten al kreeg ik het volgende bericht terug:

Beste Martijn,

Hierbij een reactie op uw gezocht advertentie via Marktplaats. Ik heb een Pioneer DJM-800 mixer te koop.
Ik heb het een paar keer in gebruik genomen maar doe er niets mee op het moment.?Het verkeerd in uitstekende staat. Er is geen sprake van schade.

Kunt u aangeven wat uw budget is? Ik hoop dat we er via deze weg uitkomen.
Ik verneem graag iets van u.

Groetjes,

Vincent Steenstra
Tel: 06-30355086

Vincent Steenstra
(1 dag actief op Marktplaats)

Wat mij gelijk op viel:
- Een paar keer gebruikt, maar doe er niets meer mee?!?
De meeste mensen met een DJM 800 draaien al langer dan vandaag en dan is het ongewoon als je hem maar een paar keer hebt gebruikt zonder verder een rede te geven.

- 1 dag actief op marktplaats
De meeste mensen zijn al een tijdje lid van marktplaats. Als iemand net lid is, is het eerste wat ik doe zijn naam googlen. Dit doe ik eigenlijk altijd voor de zekerheid. Er bleken geen hits te zijn. Dit is weer een signaal dat er iets niet klopt. Vervolgens ben ik met zijn telefoonnummer aan de haal gegaan en kwam het volgende tegen:

http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-116787-p-26.html
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=28703.120
http://www.opgeletopinternet.nl/index.php/topic,2162.msg27168.html

Ik zal niet verder gaan met mijn verhaal van vandaag, want ik heb nog wel gereageerd op de eerste mail (daarna ben ik pas gaan zoeken op naam en tel nummer). Maar hier wou ik iig nog wel een paar tips geven over hoe je dit soort praktijken kunt voorkomen:

Medium risicofactoren:
- Lid sinds ...: Zoals ik al zei vond ik het raar dat hij maar 1 dag lid was en dat bleek ook niet voor niets. Oplichters wisselen vaak van naam en daarom is het een signaal dat het wel eens een oplichter kan zijn, wat natuurlijk niet direct hoeft te betekenen dat het een oplichter is.
- Vaagheid in contact: Ik heb een paar mailtjes gehad van hem en het is allemaal een beetje vaag. Sommige oplichters zullen hier beter in zijn dan andere, maar probeer scherp te beoordelen of het echt is of fake.?

Hoge risicofactoren:
- Geen online bestaan: Van iedereen van, laten we zeggen, onder de 50 is wel iets te vinden op het internet. Als dit niet het geval is, moet je toch maar eens serieus gaan nadenken of het wel/geen valse naam is en waarom diegene een valse naam zou gebruiken...
- Mag je langskomen of kan het uitsluiten worden opgestuurd? Oplichters houden niet van direct contact, dus zullen ze altijd proberen om je vooruit te laten betalen. Vervolgens hoor je er nooit meer wat van en blijkt het adres fake. Zelf doe ik dit nooit bij hogere bedragen van 30 euro. Hierdoor heb ik eigenlijk een soort eigen risico van maximaal 30e.
- Staan er gegevens in de oplichtersdatabase??https://www.mijnpolitie.nl/miocheck.shtml
Deze site kwam ik net tegen en is zeer bruikbaar. Je kan namelijk niet alleen kijken of zijn/haar naam in de database staat maar ook telefoonnummers en vooral heel bruikbaar: bankrekeningnummers! ?ls je dus toch vooruit betaalt, kijk dan even op die site of er meldingen over zijn gemaakt!

Later toegevoegde tips:
- Lijkt het te mooi om waar te zijn? Dan is het in 99% van de gevallen ook niet waar!
- Twijfel je ergens over? Vraag de mening van andere mensen, daar zijn fora bijv. zeer geschikt voor!

Misschien zijn sommige dingen te logisch voor woorden en ik weet ook niet hoeveel het voorkomt. Maar als er maar 1 iemand is die hiermee geholpen wordt, is mijn doel al bereikt. Post vooral jullie ervaringen en tips hieronder!

Shit wat een lang verhaal?Embarassed

'Music is the universal language of mankind...'
User edit by MrQreeny on 29-10-2012 @ 15:17:00 (6%)

What do you think about Oplichterij en hoe te voorkomen ??

Vote :   3 members like this  

Limb-Girdle    posted on 29-10-2012 14:58
Top initiatief dat je dit deelt, maar ik zou de persoonsgegevens even weghalen! Happy, laughing
Where the music meets the deejay!
MrQreeny    posted on 29-10-2012 15:00
Waarom?
Hij is al bekend bij de politie en dit zijn valse gegevens. Alleen het telefoonnummer heeft hij meerdere keren gebruikt. Ik dacht juist: misschien heeft die nog iemand benaderd van het forum en heeft diegene er juist wat aan Winking my eye

Edit:
Haha nu wordt die echt mooi.. Ik wou het verhaaltje nog even uitmelken, dus ik vroeg waarom die de mixer wou verkopen. Het antwoord:

Hoi Martijn,
Ik kan het nummer niet zien omdat hij weer in de doos zit en heb het weer laten sealen.
U kunt me wel even opbellen?
Ben sinds 2 maanden doof geworden, hoor alleen nog maar de hele hoge frequenties.?
Heb dus helemaal niets meer aan audio-apparatuur.
Met vriendelijke groet,
?
Vincent Steenstra
?

O JA... We kunnen wel ff bellen, maar hij wil hem weg doen omdat hij doof is?? Wou die beeld-bellen met gebarentaal ofzo :P?
Sorry ik vond dit te grappig om niet te delen :P
'Music is the universal language of mankind...'
User edit by MrQreeny on 29-10-2012 @ 15:05:30 (100%)
FloRise    posted on 29-10-2012 15:08
erg goede topic mr Qruiny,
Er zijn veel oplichters op het internet te vinden. vooral in apparatuur omdat het hierbij vaak om grotere bedragen gaat. je hebt mensen die gebakken lucht verkopen en je hebt mensen die gestolen apparatuur verkopen.
''gebakken'' lucht wil ik mee zeggen dat ze het niet hebben natuurlijk. deze mensen heb je al snel door. prijzen zijn te mooi om waar te zijn en er is geen mogelijkheid om het zelf op te halen. (natuurlijk wel geld overmaken voordat het verzonden word). probeer daarom eerst altijd te doen of je zijn buurman bent en maak een afspraak. (als deze afspraken op een pakeerterein zijn zou ik niet gaan). gestolen apparatuur is moeilijker te achterhalen. maar meestal zijn daarbij de prijzen ook te mooi om goed te zijn.

Zo heb ik eens op marktplaats nieuw in doos pioneer apparatuur zien staan voor geweldige prijzen. 1200 euro voor een djm-2000 en 700 euro voor een cdj-2000. tja, ben je wel snel geintresseerd. dus gewoon contact opnemen. er was geen mogelijkheid tot ophalen en het hoofdkantoor zal ergens in frankrijk. zelfs daar kon ik ze niet aan de deur ophalen. ?
dus heb voor de grap een beetje doorgemaild omdat ik het wel door had.

er zijn altijd mensen die niet genoegen hebben met het geld wat ze hebben. Dus pakken ze het af van een ander.
Roov    posted on 29-10-2012 15:43
Absoluut goed dat je dit deelt! Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt toen ik een paar jaar geleden Axis 9's had gekocht en er een keiharde piep uit kwam omdat de printplaat helemaal kapot was, dit kon ik in eerste instantie niet zien en hij wist het zo slim te brengen dat het mij niet opviel (stom, stom). Reparatie koste me bijna het dubbele voor wat ik ze gekocht had. Ik heb even gekeken op de sites die je geplaatst hebt, Opgelichtopinternet.nl is blijkbaar een goede, die zet ik even tussen mijn favorieten. Bedankt en succes met je speurtoch naar je DJM.

MTHIJSMusic    posted on 29-10-2012 16:38
Goed dat je dit deelt !
Matthijs Kuiters
Estacy    posted on 29-10-2012 16:49
mijn strategie berust op een paar punten:

Is het te mooi om waar te zijn, dan is dat zo. Voor 300 euro koop je geen CDJ 1000mk3, klaar.?
Standaard fotos: als je op Marktplaats kijkt, zie je vaak stock fotos voorbij komen. Zeker oplichters gebruiken fotos waarop het lijkt alsof ze het in bezit hebben.?

Als je twijfelt: vraag om een foto met een briefje langs de speler met jouw naam erop. Kunnen ze dit niet leveren, jammer dan.

Via internet bestellen: als je via Paypal of iDeal kunt betalen, zit je meestal goed.

Western Union= no go. Zie je dat ook maar ergens op de website/email staan, meteen weg lopen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Pur-D    posted on 29-10-2012 18:22
Helaas gebeurd dit nog steeds ja... Heb het zelf ook ooit meegemaakt met een oud stereosetje wat ik wou verkopen via marktplaats. Dat was in de tijd dat de Nigerianen nog erg actief waren met hun 'google-vertalen engels/nederlands'.

Dn-s3500 - Dn-x1500s - Dn-s3500 - Traktor Scratch Pro
minu_S    posted on 29-10-2012 22:45
Er staan ook ontelbaar veel advertenties op marktplaats van iemand (of meerdere mensen) die 1 dag lid zijn en dingen opvallend goedkoop aanbieden. Heel toevallig wonen 'deze mensen' altijd in de uithoeken van het land (Limburg/Zeeland/Groningen) waardoor ze natuurlijk hopen dat je kiest voor verzending.

Ik ben deze al tegen gekomen bij iPad's & mobiele telefoons, dus populaire en kleinere makkelijk te verzenden items. Tot mijn verbazing word er toch altijd op geboden. Ik heb ook een paar keer zomaar gemaild maar ophalen is nooit mogelijk of dan krijg je gewoon geen reactie.. waarom word hier eigenlijk niets aan gedaan? Erg dom als je er in trapt, maar dat maakt zijn/haar oplichtingen niet goed.
DJSHAK3S    posted on 29-10-2012 22:56
Poster: Estacy
mijn strategie berust op een paar punten:

Is het te mooi om waar te zijn, dan is dat zo. Voor 300 euro koop je geen CDJ 1000mk3, klaar.?
Standaard fotos: als je op Marktplaats kijkt, zie je vaak stock fotos voorbij komen. Zeker oplichters gebruiken fotos waarop het lijkt alsof ze het in bezit hebben.?

Als je twijfelt: vraag om een foto met een briefje langs de speler met jouw naam erop. Kunnen ze dit niet leveren, jammer dan.

Via internet bestellen: als je via Paypal of iDeal kunt betalen, zit je meestal goed.

Western Union= no go. Zie je dat ook maar ergens op de website/email staan, meteen weg lopen.

Foto met briefje slecht idee, heb zelf redelijk wat ervaring met photoshop en het is niet moeilijk dit erin te zetten Winking my eye
Limb-Girdle    posted on 29-10-2012 23:03
Gouden regel: nooit verzenden, altijd ophalen en uitvoerig testen.
Where the music meets the deejay!
Drumworks    posted on 30-10-2012 00:54
lijkt me wel grappig om te horen hoe het verder zou gaan Happy, laughing
The beats are still banging :)
joostvd    posted on 30-10-2012 21:10
Helaas komt het ook wel eens voor dat iemand anoniem wil blijven en daarom niet veel gegevens weg geeft!
Van de week nog zaken gedaan met z'n iemand.
Hij wilde geen echt gegevens afgeven maar uiteindelijk voor bankzaken moet je toch een naam afgeven en dat heeft hij toen gedaan.
Jammer voor hem, geluk voor mij woont mijn vader al zijn hele leven in zijn woonplaats en heb ik even gevraagd wie dit was. Hij wist het eerst niet ,maar uiteindelijk na wat rondgevraagd te hebben kwam hij er achter en wist ik wie het was haha. Altijd prettig wat echte gegevens te hebben van iemand.
Probeer dit altijd te krijgen!
MrDurkk    posted on 30-10-2012 21:44
Poster: MrQreeny
?Hoi Martijn,
Ik kan het nummer niet zien omdat hij weer in de doos zit en heb het weer laten sealen.
U kunt me wel even opbellen?
Ben sinds 2 maanden doof geworden, hoor alleen nog maar de hele hoge frequenties.?
Heb dus helemaal niets meer aan audio-apparatuur.
Met vriendelijke groet,
?
Vincent Steenstra

O JA... We kunnen wel ff bellen, maar hij wil hem weg doen omdat hij doof is?? Wou die beeld-bellen met gebarentaal ofzo :P?
Sorry ik vond dit te grappig om niet te delen :P

Hahhahaha Geweldig, Wat een pro oplichterCool Nathh
User edit by MrDurkk on 30-10-2012 @ 21:49:42 (100%)
FSR    posted on 30-10-2012 23:13
Meeste tips waren mij al bekend.

Ooit opgelicht voor 100 euro met een Rode NT1(000?) microfoon...

doe ik zo niet weer Winking my eye!
FASA    posted on 30-10-2012 23:17
Tja ik ben ook ooit eens opgelicht een de oplichter kon er niks aan doen.
?
?
Ging om een HDJ 1000 van Pioneer. Die ik kocht van een oude man die hem had om gewoon muziek op te luisteren maar vond hem te groot.
?
Bleek een namaak te zijn. Ik kocht dus een namaak maar hij wist er oprecht niks van af. Maar hij wilde hem ook niet meer terugnemen. Dat vond ik dan weer wel triest van hem want ik kon er ook weinig mee maar goed hij zelf ook niet natuurlijk. Moet er nog steeds een keer langs om een ruitje in te gooien ofzo :P
www.soundcloud.com/nick-janssens1
User edit by FASA on 30-10-2012 @ 23:18:11 (4%)
AdenFarleigh    posted on 30-10-2012 23:27
Poster: FASA
Tja ik ben ook ooit eens opgelicht een de oplichter kon er niks aan doen.
?
?
Ging om een HDJ 1000 van Pioneer. Die ik kocht van een oude man die hem had om gewoon muziek op te luisteren maar vond hem te groot.
?
Bleek een namaak te zijn. Ik kocht dus een namaak maar hij wist er oprecht niks van af. Maar hij wilde hem ook niet meer terugnemen. Dat vond ik dan weer wel triest van hem want ik kon er ook weinig mee maar goed hij zelf ook niet natuurlijk. Moet er nog steeds een keer langs om een ruitje in te gooien ofzo :P

?
O yeah. Sure..
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
Drumworks    posted on 31-10-2012 00:23
haha ik heb zelf weleens zo'n faker verkocht, van de hdj 2000 datwel. En voor 30,- met de mededeling erbij dat deze fake was. Dan mag het weer wel vind ik Happy, laughing
The beats are still banging :)

This is an old Topic

No new postings for 4.576 days.
 Post CommentThat would be 152.5 months
or a whopping 12.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

169 Users online: 23 Guests (146 Unknown)
Pages generated today : 11.688
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.684.640