Beginnen met produceren, tips
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

m_d_m    posted on 15-10-2012 17:01
Beste Forum gasten,

Ik ben martijn, en ben sinds dit weekend mij gaan verdiepen in het produceren in house muziek.
Nu heb ik vier jaar geleden ook al een het een en ander geprobeert met FL studio etc etc maar haakte toen al snel af. Afgelopen 2 zomers werkte ik op een camping en verzorgde daar altijd de muziek, draaide de disco's met mijn XION ;p mengpaneel leuke gadget voor op de camping en vindt dit altij heel leuk om te doen.
Maar toch trekt het produceren mij heel erg en ook om je eigen sound te creeren en daarmee te beginnen lijkt me echt leuk. nu heb ik afgelopen weekend Ableton Live geintsalleerd en ben daar een beetje mee gaan kloten. heb verschillende tutorials bekenen, en het een en ander gelezen op dit gebied.
Ik ben zelf ICT'ert en doe ook die opleiding. Wat raden jullie aan om mee te starten, qua muziek stijl, qua filmpjes, teks lezen, en/of tips van hoe jullie zijn begonnen. Voor mij is het gewoon een hobby en lijkt het me leuk om over een half jaartje ofzo op soundcloud het een en ander te kunnen uploaden.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten Martijn

What do you think about Beginnen met produceren, tips ??

Vote :   

mikedhanpat    posted on 15-10-2012 17:51
Is de zoekfunctie op dit forum uberhaupt nog nodig..?

tik in op youtube: Ableton live tutorial
Het is aan jou om je stijl te bepalen, wat vindt je leuk en belangrijker wat vindt je niet leuk.
Verder heb je nodig: Veel tijd, toewijding, feeling, inspiratie en oefenen oefenen oefenen.

excuus voor mijn cynisme
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
D-Jesse    posted on 15-10-2012 18:21
Poster: mikedhanpat
Is de zoekfunctie op dit forum uberhaupt nog nodig..?

tik in op youtube: Ableton live tutorial
Het is aan jou om je stijl te bepalen, wat vindt je leuk en belangrijker wat vindt je niet leuk.
Verder heb je nodig: Veel tijd, toewijding, feeling, inspiratie en oefenen oefenen oefenen.

excuus voor mijn cynisme

Dit heeft niks met de zoekfunctie te maken. Dit is een voorsteltopic met gelijk een vraag.
Dus dan hoef je niet gelijk daarover cynisch te doen Winking my eye

On: Hey Martijn. Goed dat je je even voorsteld op dit forum.
Mijn aanraden is om veel youtube tutorials te kijken. En proberen dingen te remaken.?

Ik ben begonnen met remaken. Een tutorial van het namaken van Cobra-Hardwell. En nog veel meer nummers. zo begon ik een idee te krijgen van hoe een melodie eruit zag en hoe sommigen effecten werkte. (Ik werk met FL)
Want het is echt de eerste paar maanden klooien. Want je kan wel een tutorial kijken over sidechainen, maar als je nog niet weet waarvoor het gebruikt word... Gewoon tutorials zoals: basics of ableton live' enzo zoeken in de zoekfunctie van youtube!

De stijl ligt helemaal aan jouzelf. De meesten mensen produceren house (van dit forum) maar je hebt natuurlijk veel subgenres. Kijk vooral welke stijl jezelf leuk/mooi vind om te luisteren. Vaak maak je graag wat je ook graag hoort.

Het is ook handig om een beetje muziektheorie te kennen (akkoorden, toonladders, etc). Dat merk ik toch wel echt nu ik wat verder ben met producen. Voor je melodieeen.

Als je nog verdere vragen hebt, kun je die altijd stellen op dit forum!
Maracas    posted on 15-10-2012 22:49
Poster: D-Jesse
Dit heeft niks met de zoekfunctie te maken. Dit is een voorsteltopic met gelijk een vraag.
Dus dan hoef je niet gelijk daarover cynisch te doen Winking my eye

Fout, hij staat toch echt onder 'Producers Studio' met uiteindelijk een vraag waar je wel degelijk de zoekoptie voor kan gebruiken!

@ TS, er is een ander subforum waar je je kan voorstellen!?

Desalniettemin, welkom, succes met je draai vinden in zowieso het produceren en alles wat daarbij komt kijken. Check een hoop tutorials gewoon op youtube, lekker rommelen en dan komt het allemaal vanzelf in de loop der tijd!
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
D-Jesse    posted on 15-10-2012 22:58
Got me there. Haha. Nouja, newbies moeten altijd ff weten hoe het werkt he! Heb ik ook gehad :p Hij stelt zich tenminste voor! Happy, laughing
FASA    posted on 15-10-2012 23:57
Veel tutorials kijken, zelf filteren of je er iets aan hebt of niet want er staat ook een hoop rommel online. Er staan een hoop Massterclasses en In the studio with filmpjes op internet waar je wat van leert. Verder proberen nummers na te maken (als heb ik dit nooit gedaan want vind het heel saai) maar het schijnt goed te helpen.?
?
Een reden dat je voor Ableton hebt gekozen? Niet meteen het makkelijkste programma denk ik maar als je er mee kunt werken wel 1 van de beste!!
?
Ik hoop dat je er veel plezier mee gaat hebben. In het begin is het echt afzien en veel oefenen. Maar als je het een maal een beetje door krijgt leer je heel snel heel veel.
?
Veel succes!
www.soundcloud.com/nick-janssens1
MrQreeny    posted on 16-10-2012 00:31
Poster: FASA
Een reden dat je voor Ableton hebt gekozen? Niet meteen het makkelijkste programma denk ik maar als je er mee kunt werken wel 1 van de beste!!

Waar heb je dit nou weer vandaan?

OT:

Verdiep je in de basisfuncties van ableton. ASK Video heeft een hele goede tutorial DVD over de basisfuncties. Daarnaast heeft het mij heel erg geholpen om me in te lezen in 'synthese'. Als je die 2 dingen begrijpt kan je een goed begin maken, waarbij je ook ?cht muziek maakt. Wat veel beginnende producers doen, is dat ze presets en / of samples gebruiken en dat wel goed vinden. Tsja ik vind dat een beetje nep ofzo, maar goed niemand die het verbied uiteraard :P En er zijn dan ook weer pro's in sample-en waarvan ik moet toegeven dat het ook hele vette muziek is (Prodigy bijv.)
Maar waar ik op doel is dat je er verder mee komt wanneer je ?cht snapt wat je doet ipv wanneer je klakkeloos sampletjes pakt uit een sample pack..

Ciao

'Music is the universal language of mankind...'
m_d_m    posted on 16-10-2012 15:10
Jongens,
Bedankt voor de reacties!
En ja ik ben hier nieuw op dit forum en ken ook nog niet alles hier ;p
maar dat terzeide, bedankt voor de tips en ga er mee aan de slag.
raden jullie gelijk aan om een keyboard aan te schaffen??
of is dit ook makkelijk te doen via de software zelf?
mijn reden voor Ableton live is dat ik deze gratis kon krijgen.
wat ik zelf luister is toch wel snel house-dubstep-durtydutch en die genres. hip-hop. qua elektronisch dan, Mumford and sons en Guns n roses kun je bij mij ook terug vinden hoor haha! Ik ga is goed rondkijken, hebben jullie misschien een link of iets waar je alle begrippen kunt zien? met heel veel dj begrippen loop ik al vast.
Ik zelf speel nu 10 jaar saxofoon/klarinet en ik drum. dus enige muzikale ervaring is aanwezig.
Bedankt!

This is an old Topic

No new postings for 4.700 days.
 Post CommentThat would be 156.7 months
or a whopping 12.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

294 Users online: 127 Guests (167 Unknown)
Pages generated today : 62.997
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.860.034