Onthouden van muziek
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Dynamix86    posted on 13-10-2012 17:28
Hey allen,

Ik ben een amateur-dj en heb sinds kort een nieuwe set aangeschaft omdat ik het erg leuk vind om te draaien en er mee door wil gaan tot ik in elk geval in clubs kan draaien. Ik heb redelijk veel gelezen/gezien over hoe je dient te draaien etc, maar ik loop een beetje vast bij het 'onthouden' van mijn muziek. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee op weg helpen.?

Wat ik nu doe is een track een aantal keer beluisteren die ik in mijn sets wil gaan draaien en dan probeer ik de structuur en de unieke sound van deze track te onthouden. Gisteren heb ik dit bijvoorbeeld gedaan bij het nummer Booster van Billy The Kit; dit onthoud ik dan als volgt:

Intro: 4x (8 bars) bass begint op de helft
Breakdown 3x
Refrein 2x
4 bars 'rust'
Refrein 1x
2 bars 'rust'
Breakdown 4x
Refrein 3x
4 bars rust
Outro 3x

Na een aantal keer beluisteren kan ik het nummer redelijk goed onthouden, maar de volgende dag ben ik vaak bepaalde delen alweer kwijt. Ik heb 630 nummers in mijn verzameling die ik wil gebruiken om mee te draaien, maar ik zie het niet gebeuren dat ik deze allemaal op deze manier kan onthouden als ik al moeite heb met een paar tracks te onthouden.?

Ik heb een prima waveform-display op mijn cd-spelers en tevens in Rekordbox en ik merk dat ik tracks haast probeer te herinneren als zijnde waveforms; dat kan niet de bedoeling zijn. Tevens zijn lang niet alle waveforms even duidelijk en mis je weleens delen (1 bar rust bijvoorbeeld, die je niet ziet in de waveform); ik wil dus niet vertrouwen op waveforms.

Hoe doen jullie (de pro's) dit als er in de club nog eens 105 DB op je trommelvlies aan het beuken is?

Beatmatching is overrated

What do you think about Onthouden van muziek ??

Vote :   1 member likes this  

Danil    posted on 13-10-2012 17:44
1 member likes this  Ik heb zelf nog de kans niet gekregen om in een club te draaien, maar ik probeer gewoon van zoveel mogelijk naar mijn muziek te luisteren. Als je veel oefent komt dit ook wel een beetje vanzelf hoor, meestal zijn tracks bijna hetzelfde opgebouwd.

Als je de gelegenheid zou hebben om in een cafe, club, ... te draaien zou ik een playlistje maken met songs die je zeker kent en leuk vind, in plaats van te kiezen tussen 600+ songs :D
D-Jesse    posted on 13-10-2012 19:47
Heel veel nummers zijn hetzelfde opgebouwd. 1minuut intro, 30 sec break, 1 minuut climax, 30 sec break, 1 minuut climax, 1 minuut outro (ik zeg maar wat)

Ook is het meestal dat na 4x8 maten iets extra's erin komt, of er uit gaat.

Gewoon veel muziek luisteren, dan herken je de overeenkomsten tussen de muziek!
mikedhanpat    posted on 13-10-2012 20:37
Allereerst als er 105db op je trommelvliezen staat de dreunen zul je niet lang DJ zijn/worden!?
Daarnaast zoals aangegeven door D-Jesse zijn 95% van de house nummers volgens hetzelfde principe opgebouwd. Het is een kwestie van veel oefenen en dan voel je naar verloop van tijd een break aankomen waarop je in kunt spelen. Veel oefenen, Veel luisteren, werk met cue points.

Draaien leer je niet van lezen.?

Overigens kun je mijnsinziens wel degelijk veel uit een waveform halen.?

Mag ik vragen waar je op draait?
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
DJSHAK3S    posted on 13-10-2012 20:58
Je moet er in mijn ogen niet te veel bij na denken, ik voel altijd wanneer er een break ofzo aankomt als ik het liedje ken
Dynamix86    posted on 13-10-2012 21:34
Allen bedankt voor de reacties.

Ik 'voel' soms ook wel een break/refrein e.d. aankomen, alleen als ik een intro van een minuut erin gooi, dan moet ik dat op het juiste moment doen, zodat niet een minuut later het refrein van lied A aan het spelen is waar ik niet uit kan mixen. Dat is het lastige gedeelte, het vooruit kunnen 'zien'.?Ik mis blijkbaar gewoon wat ervaring.

@mikedhanpat, ik heb een tweedehands set gekocht met 2x CDJ-2000 en een DJM-800. Daarnaast heb ik al een tijdje Adam A7X monitorspeakers en een HDJ-2000 hoofdtelefoon.
Beatmatching is overrated
DJSHAK3S    posted on 13-10-2012 21:54
Heb je als beginnende dj zo'n set gekocht? 0.o
FASA    posted on 13-10-2012 22:47
Gewoon veel oefenen. Zo'n beetje ieder genre heeft altijd een redelijke basis voor de opbouw van de nummers. Natuurlijk heb je uitzonderingen maar je leert hier vanzelf mee omgaan. Het is beter om juist de aparte nummers te onthouden, voor de overige kun je dan gewoon het ' standaard' ?schema gebruiken.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
Winston    posted on 13-10-2012 23:52
Ik ben geen pro en doe niet echt moeite om alles van alle muziek te onthouden. Want het meeste is voorspelbaar of voel je aankomen.

Wat ik probeer te onthouden zijn juist de typische verschillen (de uitzonderingen z.a. hierboven gezegd) z.a. de rare bar die je niet op de wave zou zien. Dan valt het wel mee.

Dat van de lange intro die doorloopt terwijl je eigenlijk de vorige track al uit hebt ge-fade was ook een probleem voor me.

Maar dan onthou je hoeveel 'bars' die intro is (stel 32 'bars'). Je telt ook de 'bars' van 1 normale 'phrase' van de track waarmee je zal mixen (stel 16 bars). Dan weet je wat je moet doen.

Of de 'incoming track' aan het begin starten op het punt van 2 'phrases' van de 'outgoing track' voor het punt dat je zal uitfaden. En de linefader gooi je pas open als de 2e 'phrase' begint van de outgoing track waar je de mix eigenlijk mee wil doen.

Of je 'cuepoint' van de 'incoming track' intro 16 'bars' op te schuiven en dan meteen precies op de 'phrase' mixen door met de 'fader' open, de 'cuepoint' te starten op je 'inmix point' van de 'outgoing track.'

Ik zelf geef de voorkeur aan de 1e methode, want dat geeft minder telwerk. Maar als je met 'cuepoint memory' werkt kun je ook de 2e heel makkelijk gebruiken.
Tic Toc
User edit by Winston on 13-10-2012 @ 23:57:58 (21%)
Maracas    posted on 14-10-2012 07:41
Jullie denken serieus echt allemaal teveel na hahaEmbarassed

Simpel, na de eerste 8note van de climax van de plaat die speelt, start je je nieuwe plaat in, na de volgende 8note gooi je hem er bij, bij de volgende 8note wissel je het laag om naar de nieuwe plaat en bij de 4e 8note trek je je oude plaat eruit omdat daar dan net de climax is afgelopen meestal, en hij dat is het punt waarbij je nieuwe meestal net weer begint. als je pech hebt moet je nog een 8nootje wachten voor de nieuwe climax begint, maarja om die 15 sec zou ik niet wakker liggen
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
User edit by Maracas on 14-10-2012 @ 07:42:46 (8%)
Ywe    posted on 14-10-2012 10:00
2 members like this  Op gevoel mensen, mix op gevoel.... Theorie is boeiend, maar praktijk is veel leuker!
Estacy    posted on 14-10-2012 12:49
precies,?

Ook met zo'n set heb je gewoon oefening nodig. Knal er een jaartje elke dag oefenen tegenaan en je houd je helemaal niet meer bezig met hoe een track in mekaar steekt, dat gaat dan vanzelf
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
will-j    posted on 14-10-2012 12:49
Goed bezig dat je alles op een rijtje zet! Zo kun je alles overmixen op een manier die jij wil.

Ik heb t eigenlijk zo gedaan: bij de meeste nummers begint na 1:00 of 1:15 de climx/opbouw ervan, even kort gezegd. Dat weet ik van ieder nummer.
FASA    posted on 14-10-2012 12:55
Nou zoals je ziet doet iedereen het ook weer op een eigen manier. Gewoon lekker thuis oefenen tot je er goed gevoel bij hebt en dan de manier kiezen die jou bevalt. En blijven experimenteren. Dat houdt het leuk.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
RAS    posted on 14-10-2012 13:00
Ik ben het er mee eens met velen hier boven mij dat je gewoon feeling moet krijgen voor de opbouw van zo'n nummer. Zelf doe ik het ook veelal op gevoel. Als het ?cht mooi uit moet komen en ik geen zin heb om te tellen, dan gebruik ik de hotcue's icm met loops of gewoon het begin van het nummer.
Bjonson    posted on 14-10-2012 16:44
ik denk dat je niet al je platen uit je hoofd hoeft te kennen als je maar weet welke plaat vet zijn en dan tijdens het draaien goed naar je plaat luisteren zo dat je op veranderingen van je nummer het volgende nummer kan in mixxen je hoort alles wel aan komen in nummer daar hoef je je plaat niet voor uit je hoofd te weten.
Gerdo    posted on 15-10-2012 10:56
Als je veel draait dan voel je aan wat er gaat komen in een track, op de manier zoals jij het doet is het veel te omslachtig. Je moet gewoon veel draaien met je platen, dan leer je de nummers vanzelf! Gewoon veel draaien!
AdenFarleigh    posted on 16-10-2012 00:14
Mix gewoon op gevoel; en als je het echt niet meer weet, doe je even een fastforward search totdat je bv de vocals/climax/buildup/break whatever het is dat je zoekt gevonden hebt, en dan mix je weer vanaf het gewenste cuepoint - of dat nou aan het begin van de track is of verderop.
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
Martullia    posted on 16-10-2012 00:39
Neem gewoon de tijd om je platen te leren kennen, en heb niet te hoge verwachtingen van het draaien.
Je komt niet zomaar in een club de mensen moeten een reden hebben voor jou om naar een club te gaan. En hoe goed je ook kunt mixen of denkt te kunnen, zul je hier alleen niet mee in een grote club komen. Wie wil dit tegenwoordig nou niet en de instap drempel wordt ook steeds lager met DJ Software & CD spelers als de CDJ's bijv. Je hoeft niet allen nummers perfect uit je hoofd te kennen als je gewoon 8x4 regel aanhoud kun je ook de track verloop voorspellen.
Zo te lezen heb je ook een cdj je kunt ook opgeslagen cue- points gebruiken om de gebieden te markeren waarop je een andere track er in wilt gooien. Waarom zou je meer dan 600 nummers uit je hoofd willen leren.

This is an old Topic

No new postings for 4.591 days.
 Post CommentThat would be 153 months
or a whopping 12.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

186 Users online: 27 Guests (159 Unknown)
Pages generated today : 54.443
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.727.395