Poster: RAS
Voor DJ's meestal prima, maar met de camelot-aanduiding mis je eigenlijk een stukje informatie. 11A matched perfect met 11A, maar als je er een piano bij pakt en je slaat een C aan, past dit dan bij 11A? Als je in plaats van 11A gewoon F#m schrijft, dan kun je als je muzikant bent, veel sneller redeneren of die C erbij past. Tuurlijk kun je gaan leren dat 11A F#m is, maar leer dan gewoon de circle of 5ths ipv het camelot-wiel. Ook weten de echte muzikanten al lang dat je van F#m naar A kunt. Het is gewoon de echte muziektheorie, 3 stapjes verder op je piano om bij de relative major te komen. Dat hoort erin gestampt te zitten.
Verder dan blokfluitles ben ik nooit gekomen, en dat is heeeel lang gelden. Camelot systeem is makkelijk, echter heb ik al 10 jaar zonder gedraaid waarbij ik veel op oor bij elkaar plak zonder de theorie te kennen. Ik heb camelot systeem ingevoerd om er eens mee te experimenteren zonder alteveel hoeven na te denken. Ik schrijf het wel op als 11A / F#m, en zo leer ik stukje bij beetje wel welke toonsoortnotaties bij elkaar horen. Circle of 5ths zoek ik ook nog uit

Je bent nooit uitgeleerd immers!