synths aanpassen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

D-Jesse    posted on 28-09-2012 22:56
Jaja daar ben ik weer met een hugeeee vraag.?

Hij luid als volgt: Hoe moet je je synths aanpassen?

En dan bedoel ik, hoe maak je ze voller. Groter, meer ruimte. Geen idee hoe ik het anders uit moet leggen. Ik vraag me gewoon af; wat moet ik als ik een preset heb geselecteerd? Ik heb dan een leuke synth gevonden in FL en dan heb ik ene melodie. en nu? In tutorials zie ik ze altijd aanpassen en weet ik veel wat, maar daar heb ik niks aan want ik weet niet waarvoor het is. Weet iemand bijvoorbeeld wat voor 'trucjes' zijn gebruikt in hardwell - encoded om 0:38 ??http://www.youtube.com/watch?v=kQDnaV3jhJA

Ik wil mijn synths gewoon ja wat voller maken, en ik weet totaal niet hoe dat moet. ik heb bijv deze en dit is gwn een sylenth1 presetje met een filter erover heen. Maar ik weet niet wat ik er aan kan doen om hem net zoals bijv encoded te krijgen..

http://soundcloud.com/d-jesse/prev-nieuwe-melodie/s-xEOm8

Weet iemand goede bronnen of kan iemand mij vertellen hoe dit in zijn werking gaat?

Thanks!

What do you think about synths aanpassen ??

Vote :   

main    posted on 28-09-2012 22:59
ADSR, layeren, effectjes, eq, compressor.
D-Jesse    posted on 28-09-2012 23:00
Poster: main
ADSR, layeren, effectjes, eq, compressor.

mmm dan maar kijken of ik een handig blogje op het internet vind waar ik deze dingen kan begrijpen!
MrQreeny    posted on 28-09-2012 23:04
Meerdere melodie lijnen maken... Dat doet avicii in die 'In the studio with ...' goed voor, ik zou die even kijken op youtube. Hij speelt de melodie op meerdere octaven en verandert hier en daar een noot.
'Music is the universal language of mankind...'
D-Jesse    posted on 28-09-2012 23:31
Poster: MrQreeny
Meerdere melodie lijnen maken... Dat doet avicii in die 'In the studio with ...' goed voor, ik zou die even kijken op youtube. Hij speelt de melodie op meerdere octaven en verandert hier en daar een noot.

en bedoel je dan verandering in die extra melodielijn of gewoon dezelfde maar dan zoals je zegt een octaaf lager?
MrQreeny    posted on 28-09-2012 23:39
Hoe lui kan je zijn... Kijk gewoon die aflevering en zoek die woorden op die main noemt. Aangezien je de termen van main niet kent, gok ik dat je echt een ?berbeginner bent? Ga dan eerst gewoon een shitload tutorials kijken.
D-Jesse    posted on 28-09-2012 23:42
Ik ben nu ong halfjaar bezig met producen. En ik ben nu filmpjes ah kijken over adsr. Heb ong 50 tutorials gezien, en met allemaal verschillende dingen. Dus van varierende melodie lijnen tot meerdere die ehtzelfde zijn. Dus ik vroeg gewoon verder naar wat je bedoelde.
Certas    posted on 29-09-2012 00:05
Poster: D-Jesse
Ik ben nu ong halfjaar bezig met producen. En ik ben nu filmpjes ah kijken over adsr. Heb ong 50 tutorials gezien, en met allemaal verschillende dingen. Dus van varierende melodie lijnen tot meerdere die ehtzelfde zijn. Dus ik vroeg gewoon verder naar wat je bedoelde.

Oh, wist nieteens dat dat ding ADSR heette.. Misschien moet je gewoon echt zelf meer proberen en blijven oefenen met je melodien.
Op een gegeven moment weet je wel hoe iets gaat klinken in een bepaalde key en kan je je melodien in je hoofd uitwerken in je project Happy, laughing
http://www.soundcloud.com/Certas
D-Jesse    posted on 29-09-2012 00:06
Ja ik ben ook heel hard ah oefenen met melodieeen, dat is toch echt iets waarmee ik in de knoop zit.. Maar geef het niet op Happy, laughing
D-Jesse    posted on 29-09-2012 00:07
Poster: Certas

Op een gegeven moment weet je wel hoe iets gaat klinken in een bepaalde key en kan je je melodien in je hoofd uitwerken in je project Happy, laughing

Dat dus he. Daar streef ik naar, om te weten hoe iets klinkt in welke key haha. Dat zou het zo'n stuk makkelijker maken. Nu zit ik echt constant uit te proberen of dat klinkt of dat past met wat ik in mijn hoofd heb, en zo frustrerend als dat niet lukt haha
will-j    posted on 29-09-2012 09:46
Wat iig helpt is:
- Wat reverb er op zetten
- Layeren
- Compressor gebruiken

Maar vooral layeren en evt. reverb kan al heel veel schelen! Thumbs Up
D-Jesse    posted on 29-09-2012 10:10
Thanks! Ik heb gister de eerste 45 min gekeken van Avicii en daar heb je veel aan! Alleen had ie opeens een melodie met een sound van dat ik dacht' wowowowow hoe heb je die opeens' haha zo snel ging het
Sebasz    posted on 29-09-2012 11:48
Thanks! Ik heb gister de eerste 45 min gekeken van Avicii en daar heb je veel aan! Alleen had ie opeens een melodie met een sound van dat ik dacht' wowowowow hoe heb je die opeens' haha zo snel ging het

hij had die melo al eerder gemaakt en gewoon gecopy paste naar zn nieuwe project
main    posted on 29-09-2012 12:39
Oh, wist nieteens dat dat ding ADSR heette..?

Attack, Decay, Sustain, Release.
MrQreeny    posted on 29-09-2012 13:45

Maar ik zei in mijn reactie dat die dat voordoet in het filmpje... Dus ga dan eerst gewoon kijken. Ik kan een heel verhaal gaan typen, maar ik denk dat je er meer aan hebt dat avicii het even voor doet, of heb je liever dat ik het uitleg Winking my eye? (In dat geval bedankt voor het compliment... lol)
AdenFarleigh    posted on 01-10-2012 01:04
Oh, wist nieteens dat dat ding ADSR heette.. Misschien moet je gewoon echt zelf meer proberen en blijven oefenen met je melodien.

?
Ding? ADSR is geen ding?
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
D-Jesse    posted on 02-01-2013 16:23
Nou kom ik weer terug; Ik weet nu wat ADSR is, vooral release aan de synth geven scheelt een hoop. En wat Will-J zegt dat Reverb erg handig is. LAyeren ken ik nu ook, tenminste, een melodie layeren zegmaar een extra synth met een andere melodielijn erin gooien.

Maar nu Equalizen. Weet iemand daar goeie tutorials over? Want ik hoor veel dingen over dat je op sommige synths een shitload aan distortion moet gooien, maar heb geen idee wat dat is en hoe dat moet. YT word ik ook niet veel wijzer van over distortion...
Over EQ zijn ?wel 1000den filmpjes, dus weet iemand toevallig een goeie?
& leerzame? Anders ga ik gewoon de 25 pagina's yt filmpjes langs haha.

Hoop dat jullie me kunnen helpen! Zit namelijk met een best lekkere melodie, maar kan geen goeie synths daarbij vinden. Heb nu zo'n standaard init preset van Sylenth haha :p En dan kan ik misschien iets vinden waardoor ik 'm beter kan maken!
main    posted on 02-01-2013 16:26
Met layeren bedoelen we meerdere synths met dezelfde melodie.
Oftewel: meerdere synths gebruiken om 1 sound te maken.
Certas    posted on 02-01-2013 16:30
Poster: AdenFarleigh
?
Ding? ADSR is geen ding?

Lees het nu pas, maar idd je hebt gelijk. Had 't verkeerd verwoord.

Nou kom ik weer terug; Ik weet nu wat ADSR is, vooral release aan de synth geven scheelt een hoop. En wat Will-J zegt dat Reverb erg handig is. LAyeren ken ik nu ook, tenminste, een melodie layeren zegmaar een extra synth met een andere melodielijn erin gooien.

Maar nu Equalizen. Weet iemand daar goeie tutorials over? Want ik hoor veel dingen over dat je op sommige synths een shitload aan distortion moet gooien, maar heb geen idee wat dat is en hoe dat moet. YT word ik ook niet veel wijzer van over distortion...
Over EQ zijn ?wel 1000den filmpjes, dus weet iemand toevallig een goeie?
& leerzame? Anders ga ik gewoon de 25 pagina's yt filmpjes langs haha.

Hoop dat jullie me kunnen helpen! Zit namelijk met een best lekkere melodie, maar kan geen goeie synths daarbij vinden. Heb nu zo'n standaard init preset van Sylenth haha :p En dan kan ik misschien iets vinden waardoor ik 'm beter kan maken!

EQ & Distortion zijn 2 compleet verschillende dingen :p Je hoeft niet persee distortion op je synth te zetten maar 't kan net wel ff dat rauwere effect meegeven. Gewoon even spelen met de distortion in Sylenth1 bijvoorbeeld en je hoort 't vanzelf wel. Je geluid kan te scherp worden door teveel distortion, dit kan je dan weer bijstellen met de hoge frequenties in je EQ (of gewoon je distortion een mindere amount).
?
Volgens mij zijn er ook echt een shitload aan preset packs te vinden voor sylenth1 waar dikke synths uit komen dus ik zal daar even naar kijken ipv de init preset..
D-Jesse    posted on 02-01-2013 16:34
Ja dat snap ik! Dat doe ik ook, meestal een piano +-2 a 3 synth. En dan nog een andere melodie lijn erboven op. zo'n spaceman melodie bijvoorbeeld.
D-Jesse    posted on 02-01-2013 16:36
@Bas, zal ik kijken naar die shitload. Want ik heb een redelijk groot pack maar daar vind ik zelf niet heel veel inzitten.

Besides, snap ik niet waarvoor een sequencer is, en een pluck, enzo. Dus daar moet ik ook nog achterkomen haha
Certas    posted on 02-01-2013 16:53
@Bas, zal ik kijken naar die shitload. Want ik heb een redelijk groot pack maar daar vind ik zelf niet heel veel inzitten.

Besides, snap ik niet waarvoor een sequencer is, en een pluck, enzo. Dus daar moet ik ook nog achterkomen haha

Ik tweak ze ook altijd zodat 't net even wat beter klinkt in mijn ogen (oren, whatever). En een pluck zegt 't zelf al, een pluckje haha. Is vaak gewoon een korte synth met veel reverb en delay. Daarnaast heb je nog de lead en bass wat er vaak achterstaat maar dat spreekt voor zich!
Gery    posted on 02-01-2013 22:45
een gouden regel voor EQ en layering...

in midrange synths, low-cut EQ op onegveer 60 a 80hz.
in bass synths, high-cut EQ tot je een mooie bass hebt, liefst zoveel mogelijk hoge tonen weg EQ'en
in high synths, low-cut hoger tot zelf 250 ? 300hz.. wat goed klinkt

warom? ?vst's maken bij hun klank een heel aantal harmonische geluiden aan in lagere en hogere octaven.
Synths ga je juist gaan layeren om een volle klank te krijgen door bass mid en high van verschillende klanken te comineren.
de beste sound krijg je dus door te zorgen dat er geen conflicten in frequenties ontstaan

de gelayerde synths naar een bus sturen met 30hz low cut filter (neemt onhoorbare frequenties weg waardoor je loudness kan boosten, door geen energie te steken in frequenties die onhoorbaar zijn)

Zachte compressie om geluiden aan elkaar te lijmen.

bijkomend kan je dan op die bus nog een iets zwaardere compressie zetten voor side chaining.

DJ - Producer
D-Jesse    posted on 02-01-2013 23:07
Ja ik snap dat wegequalizen ofzo nooit, dan zeggen ze dat je onder de blablabla hz moet weg cutten, maar hoe doe je dat?

Voor de rest, bedankt voor je reactie! Ik begrijp wel dat ik de low cut freq op 60 hz moet zetten, zoals je net zegt. maar op vato forum spraken ze ooit over wegcutten ofzo, wasdat? of doe je dat zo? :p

Hier een paar quotes:

onder 200-250hz weg eq'en, in het hoog wat er bij gooien.

Een dikke cut op de 100hz.?

Dat bovenstaande snap ik niet echt :p Hoe 'equalize' je 'weg' ? Je bas Freq op de 200/250 hz zetten?
En wat is een cut op de 100hz??

Maracas    posted on 03-01-2013 01:13

Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
User edit by Maracas on 03-01-2013 @ 01:14:31 (50%)
main    posted on 03-01-2013 10:23
Volgens mij moet je eerst wat tutorials kijken voordat we je echt verder kunnen helpen

293 Users online: 126 Guests (167 Unknown)
Pages generated today : 63.192
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.860.229