I love bass, nu nog in mijn kamer (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

maartenw    posted on 24-09-2012 22:30
Beste djr,

Al een tijdje heb ik KRK Rp 5's hier op mijn kamer staan. Leuke monitoren natuurlijk, maar ik mis 1 ding, een diepe bass. Ik luister veel naar deep - tech house met lage bass lijnen. Deze komen niet goed tot zijn recht in mijn kamer.?

Ik zit al een tijdje te kijken naar een KRK s10 voor wat meer bass in mijn kamer. Maar ik dacht, ik zal het eerst een op djr vragen of ze mij kunnen helpen. Want ik weet niet op ik hier wel goed aan doe. Ik zou graag een echt diepe bass in mijn kamer hebben, zo eentje die je in je voelt terwijl die helemaal niet hard staat (een ronde bas). Maar bereik ik dit wel met maar 1 subwoofer. Of moet ik misschien nog iets van akoestische aanpassingen in mijn kamer doen? En is de s10 wel de goede subwoofer hiervoor?

Mijn kamer heeft een schuin dak. Ik heb wel eens gehoord dat dit erg bepalend is voor je geluid. Ook is mijn kamer best groot (3.5 X 4). Misschien hebben jullie er wat aan.

Mijn huidige setup:
monitoren: KRK rp10
geluidskaart: Audiobox USB
laptop: Macbook pro

Alvast bedankt,

P.s. Ik ben geen producer, dus ik hoef niet pers? een eerlijke bas. Een beetje kleurend mag hij zijn!

User edit by maartenw on 24-09-2012 @ 23:22:28 (1%)

What do you think about I love bass, nu nog in mijn kamer ??

Vote :   

Wytse    posted on 24-09-2012 22:40
Een beetje bass begint pas te werken na een meter of 9....
White Sea Studio
D-From-Dutch    posted on 24-09-2012 22:43
ga naar een locaale winkel en kijk naar andere monitoren inplaats van krk, krk is niet alles.

music is a religion
Yorick    posted on 24-09-2012 22:54
Poster: Wytse
  Niet helemaal waar Thumbs Up
Ligt er ook aan hoeveel inch je gebruikt! En de kast! En nog meer onzin.
Beste is gewoon kast ontwerpen naar de lokatie! Heb ik ook gedaan op m'n kamer. In de kamer tril je weg, daar buiten hoor je nikssssssss!!

Stuur sub, low, mid , high appart aan doormiddel van een Rane processor!
User edit by Yorick on 24-09-2012 @ 23:06:28 (100%)
D-Jesse    posted on 24-09-2012 23:02
Ik heb een surrond systeem van LG voor 90,- bij de mediamarkt gehaald. 5.1 systeem. Die subwoofer vind ik ge-wel-dig. Wat een bass geeft dat ding zeg, sta helemaal te trillen in mijn kamer soms haha. Heb ik ook nog mijn mixer erop aan gesloten haha. Anyway, home cinema systemen met subwoofer geven ook lekkere bass!
venzi    posted on 24-09-2012 23:03

na 9 meter merk ik nog maar weinig van mijn bass..

W-bins, die beginnen na 9 meter?
User edit by venzi on 24-09-2012 @ 23:05:03 (10%)
maartenw    posted on 24-09-2012 23:05
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Maar ik doel meer op mijn plan van nu. Is de KRK rp 10 een geschikte aankoop of moet ik naar iets anders gaan zoeken?
venzi    posted on 24-09-2012 23:09
Wat denk je van een S10 subje van KRK?
maartenw    posted on 24-09-2012 23:23
Poster: venzi
Wat denk je van een S10 subje van KRK?

Dat is eigenlijk die ik bedoel. Ik had rp 10 ipv s10 neergezet. Erg domme fout. Heb het al aangepast.
venzi    posted on 24-09-2012 23:33
Is wel een leuke toevoeging, misschien zelfs iets ''te'' , nouja wat is ''te'' ? ik vindt het zelf wel lekker als de bass flink overheerst! zelfs al op laag geluids niveau! dus voor mij zou die S10 in jouw kamertje wel leuk zijn
Estacy    posted on 25-09-2012 09:43
Ja, een sub zou werken om die lage tonen te horen. sterker nog, wil je echt sub laag dan zul je gewoon een subwoofer moeten hebben. Voor producties uitzetten dat ding, maar voor te draaien, prima. Let heel erg op de plaatsing. Een subwoofer komt niet zo nauw als monitors, maar heeft wel weer heel andere regeltjes. In een hoek bijv, is niet aangeraden. Dat geeft je +3 dB extra geluid, maar dat brengt weer andere problemen met zich mee. Een subwoofer haalt ook lage frequenties, die frequenties zijn (zoals bij mij op de kamer iig) ook het resonatie punt van kasten. ook op lagere volumes kan een kastje wat niet goed gebouwd is lekker mee gaan trillen, luistert niet fijn.?

En je buren/ouders. die zullen ook niet blij zijn.

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Bartjens    posted on 25-09-2012 10:00
Misschien een idee om de RP 5 te verkopen en de RP 8 te halen? Hier zit al een stuk meer bas in dan de 5.
www.djbrowbeat.com
main    posted on 25-09-2012 11:57
de bass uit die van mij is prima, ligt eraan hoe je de kamer inricht.
Staan de boxen op oorhoogte, staan ze in de goeie hoek naar je oren, hebben ze genoeg ruimte?
maartenw    posted on 25-09-2012 17:24
Poster: main
de bass uit die van mij is prima, ligt eraan hoe je de kamer inricht.
Staan de boxen op oorhoogte, staan ze in de goeie hoek naar je oren, hebben ze genoeg ruimte?

Bij mij staan ze wel op oorhoogte, ook de hoek is volgens mij wel oke. Maar ruimte hebben ze niet echt veel. Ze staan onder een plank op mijn bureau.?

Maar op zich is de bas uit mijn Rp 5's niet slecht. Maar ik mis het sub laag heel erg. Vandaar de aanschaf van een subwoofer
maartenw    posted on 25-09-2012 17:26
Poster: Bartjens
Misschien een idee om de RP 5 te verkopen en de RP 8 te halen? Hier zit al een stuk meer bas in dan de 5.

Dit is helaas geen optie. De RP 8's passen niet op mijn bureau. Ze moeten namelijk onder een plank kunnen die boven mijn bureau hangt.
Maracas    posted on 25-09-2012 17:28
Plank verhogen?
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
maartenw    posted on 25-09-2012 17:29
Poster: Maracas
Plank verhogen?

Nee, is absoluut geen optie. Helaas

venzi    posted on 25-09-2012 17:33
dan zal de s10 toch wel een beter idee zijn?
Estacy    posted on 25-09-2012 17:44
gewoon kopen die subwoofer, een subwoofer is prachtig. Kan niet meer zonder, als je het volume omhoog gooit dat je hele middenrif meetrilt, prachtig, dat kun je zonder een subwoofer niet. Bovendien geeft het net die Ompf in het laag, wat bij dance wel belangrijk is
Wytse    posted on 25-09-2012 18:45
Poster: Estacy
gewoon kopen die subwoofer, een subwoofer is prachtig. Kan niet meer zonder, als je het volume omhoog gooit dat je hele middenrif meetrilt, prachtig, dat kun je zonder een subwoofer niet. Bovendien geeft het net die Ompf in het laag, wat bij dance wel belangrijk is

Lukt mij hier zonder losse subwoofer ook perfect hoor, met 2x 7inch toppen....
White Sea Studio
Luxx    posted on 25-09-2012 19:17
het zou meer helpen als je wat foto's van je kamer maakt of een filmpje. niemand kan je ook maar enig nuttig commentaar geven over de akoestiek van je kamer als we geen idee hebben wat de situatie is.

overigens geven je KRK's al een overdreven bass geluid dus daar zou het niet aan moeten liggen. als je geilt op bass frequenties dan zit je qua monitoren goed
www.mothermusic.nl
Estacy    posted on 25-09-2012 19:32
nou, een rp5 gaat tot 50 hz ofzo, een hifi sub moet tot 30 gaan, die 20 hz maken een gigantisch verschil. en die MFBs zullen zeker diep gaan, maar ook jij weet dat om echt lage tonen te weergeven je fysiek oppervlak nodig hebt.?

en een 10' woofer met 225 watt erachter kan dat.
Wytse    posted on 25-09-2012 23:11
Poster: Estacy
en die MFBs zullen zeker diep gaan, maar ook jij weet dat om echt lage tonen te weergeven je fysiek oppervlak nodig hebt.?

Die MFB's gaan zeker diep, maar in deze kleine ruimte gaat groter dan 7' niet werken. Ook betwijfel ik de werking van de sub, als je nu al geen body in je geluid hebt (wat je toch zou moeten hebben met KRK's), heb je volgens mij serieus een akoustiek probleem. Waarschijnlijk heft het directe geluid en het geluid dat gereflecteerd word van de muren en plafond elkaar op... Uitgaande van een kamer van 3.5 meter lang is dit zeer waarschijnlijk op een toon van 49Hz (hangt even af van je speakerplaatsing, ik ga er nu van uit dat ze in de muur zitten gebouwd, wat mij onwaarschijnlijk lijkt...)
White Sea Studio
maartenw    posted on 26-09-2012 08:24
Die MFB's gaan zeker diep, maar in deze kleine ruimte gaat groter dan 7' niet werken. Ook betwijfel ik de werking van de sub, als je nu al geen body in je geluid hebt (wat je toch zou moeten hebben met KRK's), heb je volgens mij serieus een akoustiek probleem. Waarschijnlijk heft het directe geluid en het geluid dat gereflecteerd word van de muren en plafond elkaar op... Uitgaande van een kamer van 3.5 meter lang is dit zeer waarschijnlijk op een toon van 49Hz (hangt even af van je speakerplaatsing, ik ga er nu van uit dat ze in de muur zitten gebouwd, wat mij onwaarschijnlijk lijkt...)

Wat beteken precies MFB's??

En qua akoestiek zou het inderdaag kunnen. rechts van waar ik zit heb ik een schijne muur.?

Maar even over de grootte van de kamer. Een vriend van mij heeft 4 speakers staan (2 voor, 2 achter) in een ruimte qua lengte en breedte niet groter dan 3X2.5. En hier komt wel een bass uit waar je rif van wegtrilt. Dus daar heeft de grootte van de kamer er niet zo veel mee te maken.

Ik zal proberen vandaag of morgen wat foto's van mijn kamer te posten. Dit maakt het verhaal wat duidelijker!
maartenw    posted on 26-09-2012 22:56
http://www.flickr.com/photos/87686439@N05/8027768953/in/photostream

Hier een foto om te zien hoe mijn kamer er uit ziet. Misschien kunnen jullie hiermee een beter antwoord op mijn vraag geven.?

Alvast bedankt!
venzi    posted on 26-09-2012 23:18
je zij in vorige post dat krk niet pasten vanwege de plank? maar je kunt ze toch OP die plank zetten? en een andere in een vakje van de kast?:P zitten ze nog beter op oorhoogte ook?:P

194 Users online: 11 Guests (183 Unknown)
Pages generated today : 17.537
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.405.911