Noodzakelijk boven 15k hertz te cutten?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

marting    posted on 18-09-2012 17:23
Klein vraagje

Is het noodzakelijk om hoge frequenties boven de 15k te cutten op elk kanaal? Zou dit echt verschil maken om een betere mix te krijgen dan dat je dit niet doet?

Mijn muziek klinkt op een of andere manier doffer dan alle andere tracks terwijl ik op mijn master wel wat hoog geef tot 15 k.

Alvast bedankt.

What do you think about Noodzakelijk boven 15k hertz te cutten? ??

Vote :   

Maracas    posted on 18-09-2012 17:27
Je moet ieder geluidje apart eq'en, dat is wat ik doe, op de master kan je zorgen dat het niet t? helder klinkt wanneer alles bij elkaar komt, maar ik snap het probleem, je moet gewoon een beetje rommelen. Ik cut trouwens niet mijn frequenties boven de 15k, wel van 0 tot 40
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
main    posted on 18-09-2012 17:46
tuurlijk klinkt het dan dof... wat je doet is simpelweg een highpassfilter erop gooien...

Luister naar wat je maakt, ga niet zomaar dingen toepassen die je geluid hoorbaar veranderen.

Zelf cut ik niks, uiteindelijk gooi ik wel een eq over mn master
marting    posted on 18-09-2012 17:53
Thanks, ik hoor het niet bepaald in mn studio, eerder in de auto/ tijdens draaien als ik tracks vergelijk.

ps.Zonder te cutten zal 9 van de 10 keer je kick verzuipen tussen je bassline. Of heb je bedoelt zelf alleen over hoog cutten?
main    posted on 18-09-2012 18:03
dat ie verzuipt in je bassline kun je corrigeren met je bassline en kick zelf.?
Probeer het eens met een eq op te lossen, een compressor of misschien een sidechain.

Wat je ook kunt hebben is dat 2 kicks elkaar wegduwen en opheffen. Als je dit probleem bedoeld kun je het oplossen met een phase inverter. (ik gebruik hier de gratis plugin PreFix voor)

Lees eens wat over mixen, en over fase verschillen:?http://www.uaudio.com/blog/understanding-audio-phase/?(dit artikel heeft mij goed geholpen, met dank aan bouncy Happy, laughing )
Wytse    posted on 18-09-2012 19:10
Ik gebruik nooit filters tijdens het mixen... Zeker niet in het hoog...
White Sea Studio
Luxx    posted on 18-09-2012 19:21
als je FL studio gebruikt met ASIO4ALL drivers klinken je tracks sowieso doffer dan in andere programma's gemaakte tracks. daar kan ook een deel van je probleem liggen
www.mothermusic.nl
Sebasz    posted on 18-09-2012 23:24
15khz kan de mens nog gewoon horen dus waarom zou je dat cutten?
marting    posted on 19-09-2012 11:06
@Sebasz, Ik had et over alles boven de 15 khz. Want 15 khz was de grens van het gehoord werd mij ooit gezegd
Sebasz    posted on 19-09-2012 11:36
1 member likes this  heb je t uitgeprobeerd? dan hoor je toch duidelijk dat er wat mist alsa je 15khz cut
LouisCasper    posted on 19-09-2012 11:36
1 member likes this  Nee, dat is 20 kHz en naarmate men ouder wordt kan dit aflopen naar 19 kHz of zelfs 18 kHz. Daaronder kan zo goed als iedereen nog gewoon horen. Het heeft volgens mij echt totaal geen zin om je highs te cutten.
http://www.louiscasper.com
marting    posted on 19-09-2012 11:49
@LouisCasper?Thanks!

Ik dacht vanaf 15khz al niet meer hoorbaar. Ik denk dat daar ook het verschil lag in wat ik miste in mijn tracks doordat ik alles daarboven cutte om extra ruimte te creeeren in mijn mix. In mijn studio hoorde ik dat verschil niet, maar in de auto en discotheek wel. Ik dacht eerder dat het aan mijn compressor en limiter lag.

Ook bedankt aan alle andere.
LouisCasper    posted on 19-09-2012 11:54
Ik denk dat je ook eens naar je studiomonitoren moet kijken, want als je een cut bij 15kHz niet hoort zijn het niet echt speakers waar je een goede mix op kan maken.
http://www.louiscasper.com
Estacy    posted on 22-09-2012 14:05
20 khz is de grens van wat je Meemaakt qua geluid, daarboven (hier zijn de meningen over verdeeld) krijg je nog steeds onbewust geluid mee. Vandaar dat sommige high-end speakers tot wel 80khz doorgaan (dat hoor je echt niet meer overigens)
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Wytse    posted on 22-09-2012 14:08
Poster: Estacy
20 khz is de grens van wat je Meemaakt qua geluid, daarboven (hier zijn de meningen over verdeeld) krijg je nog steeds onbewust geluid mee. Vandaar dat sommige high-end speakers tot wel 80khz doorgaan (dat hoor je echt niet meer overigens)

Is een harmonische (octaaf vaak) boventoon waar je ruimte vaak een (harmonische) ondertoon onder maakt, en dit ondertoon is WEL hoorbaar, daarom is het belangrijk dat je speakers zo ver doorlopen...
White Sea Studio
Wytse    posted on 22-09-2012 14:09
En voor de mensen die niet weten wat een harmonische is, het staat hier uitgelegd!
White Sea Studio
Luxx    posted on 22-09-2012 14:26
Poster: Wytse
Is een harmonische (octaaf vaak) boventoon waar je ruimte vaak een (harmonische) ondertoon onder maakt, en dit ondertoon is WEL hoorbaar, daarom is het belangrijk dat je speakers zo ver doorlopen...

precies dit. Monitoren van Adam gaan volgens mij tot 60 of 80 khz. misschien hoor je het niet maar het draagt wel bij aan het gevoel dat de rest van de muziek meekrijgt. net zoals dat je bass onder de 40hz niet hoort maar wel voelt
www.mothermusic.nl
DaCompra    posted on 22-09-2012 16:39
boven de 15khz kan het mensenlijk oor niks horen, maar er zit wel degelijk dynamiek in die je opmerkt als het er niet is. ik zou eerder een lowcut op je master zetten, want frequenties onder de 20-25hz zijn wel gevaarlijk voor je mix.
Estacy    posted on 22-09-2012 16:45
Poster: DaCompra
oven de 15khz kan het mensenlijk oor niks horen,

emm... jawel?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
freezz    posted on 22-09-2012 17:20
gewoon horen wat het beste klinkt en zeker heel je spectrum afgaan opzoek naar pijnlijke frequenties, ik raad de fabfilter pro-q aan waarmee je een supergoede analyzer in je eq hebt
Wytse    posted on 22-09-2012 17:30
Poster: freezz
gewoon horen wat het beste klinkt en zeker heel je spectrum afgaan opzoek naar pijnlijke frequenties

Dafuq?
White Sea Studio

This is an old Topic

No new postings for 4.616 days.
 Post CommentThat would be 153.9 months
or a whopping 12.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

145 Users online: 27 Guests (118 Unknown)
Pages generated today : 13.784
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.750.299