Even afhankelijk van de locatie vind ik een LJ zeer belangrijk.
Kijkend naar een club, vind ik dat de LJ goed op de hoogte moet zijn van de muziek.
LJ is echt een vak apart.
Hij is medebepalend voor de sfeer.
Hij moet de tracks die gedraaid worden goed kennen om bv in te spelen op een break, het tempo en de opbouw naar bv een hoogtepunt.
Maar hij moet ook kunnen inspringen op de gekkigheden qua mixstyle van een dj. Goed opletten dus.
Kijk maar eens naar een openings act van een groot optreden van een bekende dj. Die worden vaak spectaculair geopend met een lichtshow.
Bij een groot evenement is de lichtshow al vaak van te voren geprogrammeerd. (uren werk is dat)
Maar in een club met veel verschillende dj's vergt het een enorme creativiteit van de LJ.
Natuurlijk is er niet overal ruimte voor een goede LJ, maar ik vind wel dat er ook op kleine locaties gedacht zou moet worden aan een fatsoenlijke lichtshow.
Soms ben ik op een feestje en draait het licht op een vast tempo. of wordt hetzelfde programma de hele avond herhaald.
Aangezien op bv allround feestjes het tempo enorm kan verschillen ziet het er erg raar uit als er een heerlijk langzame soul track aanstaat en het licht als een idioot te keer gaat.?

Een goede LJ heeft mijn respect.