Light Jockeys, Hoe belangrijk zijn ze?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bryzer    posted on 03-09-2012 20:55
Hey hoi,
?
Om het simpel te houden. Hoe belangrijk denk/vind jij dat Light Jockeys zijn en hoe kijk jij naar ze?
?
De reden dat ik dit vraag is omdat twee zaterdagen terug Robin Albers tegen mij vertelde dat veel dj's light jockeys en hun taak onderschatten. Dat de licht show bijna even zo belangrijk is als het geluid zelf. Dat een light jockey de set van een dj ook compleet kan verpesten, of juist andersom.?
Zelf was het mijn eerste avond/nacht dat ik het licht deed en natuurlijk is het dan leuk om zoveel positieve feedback te krijgen van mensen die weten waar ze over praten. Maar zelf dacht ik er ook nooit bij na eigenlijk, light jockeys?
?
Ben benieuwd hoe het met jullie zit.
Soundcloud: www.soundcloud.com/DJBryzer

What do you think about Light Jockeys, Hoe belangrijk zijn ze? ??

Vote :   

dance2mix    posted on 03-09-2012 21:01
Heb enorm veel respect voor LJ's, goede ervaringen met ze en doe het ook soms zelf! Onderschat ze in geen enkel opzicht, licht is inderdaad belangrijk maar toch is het geluid net iets belangrijker voor de sfeer, toch kan licht hier enorm aan bijdragen en hiermee ook een thema duidelijker laten uitkomen door bijvoorbeeld een verlichte disco vloer.
CDJ 850 K- DJM 700 K - HDJ 500 K - Event 20/20 BAS
Estacy    posted on 03-09-2012 21:43
met alleen muziek kun je een heel leuke avond hebben, met alleen licht niet echt. Maar een goede lichtshow is zeker belangrijk.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Pur-D    posted on 03-09-2012 22:24
Poster: Estacy
met alleen muziek kun je een heel leuke avond hebben, met alleen licht niet echt. Maar een goede lichtshow is zeker belangrijk.

Je haalt de woorden uit mijn mond
Dn-s3500 - Dn-x1500s - Dn-s3500 - Traktor Scratch Pro
Chrizadelic    posted on 03-09-2012 22:32
Ik ben resident in een club in Noordwijk (Zuid-Holland) en het valt me op dat indien er een LJ naast mij staat, de avond beter verloopt dan dat er automatische licht verandering is. Er komt toch een soort van energie vrij denk ik... De mensen in de zaal spreekt het ook meer aan als er iets gedaan wordt om er een leuke avond van te maken. Zonder LJ is de avond 80% geslaagd... Die 20% moet er gewoon bij om het nog 'spectaculairder' te maken. Het geeft mij als DJ zelf ook een enorme boost als ik voor dat de 'qlimax' van een track komt de lichten zie flitsen en bij de drop weer totaal iets anders. In de clubs waar ik geboekt wordt staat 5 van de 10 een LJ.. Valt me wel een beetje tegen maargoed... Wat doe je eraan..
Dj
Maracas    posted on 04-09-2012 01:00
Poster: Bryzer
Hey hoi,
?
Om het simpel te houden. Hoe belangrijk denk/vind jij dat Light Jockeys zijn

Ik vind ze vrij belangrijk omdat het anders heel donker kan zijnCool
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
djcanta    posted on 04-09-2012 08:48
in de clubs van 700> pers. kan 't best rendabel zijn voor de eigenaar / bedrijfsleider om een lichtjockey te hebben die 't echt heel leuk vindt om de controller te bedienen. Belangrijk is wel dat ie weet wat ie doet, net als een DJ. Hoe beter / fijner de apparatuur, hoe lekkerder het werkt en hoe meer invloed hij kan uitoefenen.
Als DJ besteed ik ook liever geen tijd aan lampen / programma's zeker omdat er geen standaard in is en 't op elke locatie anders is.

Dus kort gezegd; ja ik vind het absoluut een toegevoegde waarde! Sowieso kan je met de digitale uitgang / midi-out op een DJM800/900/2000 makkelijk een signaal naar een midi-mixer voor de lichtbediening die daar op reageert. Een paar kabeltjes / instellingen zorgen voor een veel betere sync tussen die 2.
2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
Rusafli    posted on 04-09-2012 09:46
Even afhankelijk van de locatie vind ik een LJ zeer belangrijk.
Kijkend naar een club, vind ik dat de LJ goed op de hoogte moet zijn van de muziek.
LJ is echt een vak apart.
Hij is medebepalend voor de sfeer.

Hij moet de tracks die gedraaid worden goed kennen om bv in te spelen op een break, het tempo en de opbouw naar bv een hoogtepunt.
Maar hij moet ook kunnen inspringen op de gekkigheden qua mixstyle van een dj. Goed opletten dus.
Kijk maar eens naar een openings act van een groot optreden van een bekende dj. Die worden vaak spectaculair geopend met een lichtshow.

Bij een groot evenement is de lichtshow al vaak van te voren geprogrammeerd. (uren werk is dat)
Maar in een club met veel verschillende dj's vergt het een enorme creativiteit van de LJ.

Natuurlijk is er niet overal ruimte voor een goede LJ, maar ik vind wel dat er ook op kleine locaties gedacht zou moet worden aan een fatsoenlijke lichtshow.

Soms ben ik op een feestje en draait het licht op een vast tempo. of wordt hetzelfde programma de hele avond herhaald.
Aangezien op bv allround feestjes het tempo enorm kan verschillen ziet het er erg raar uit als er een heerlijk langzame soul track aanstaat en het licht als een idioot te keer gaat.?Foot in Mouth

Een goede LJ heeft mijn respect.

Chrizadelic    posted on 04-09-2012 10:47
Weet niet of je 't filmpje van Armin van Buuren hebt gezien op youtube? Waarin hij uitlegt dat hij z'n laptop gebruikt om z'n tourmanager te vertellen welk nummer hij gaat draaien, vervolgens weet de tourmanager exact wat hem te doen staan, het grootte scherm wordt dan optimaal gebruikt en mensen met een goed LJ programma zien de waveform van een nummer ook... Dus is makkelijker dan je denkt, heb een paar keer meegekeken, best gaaf!
Dj
Mr-    posted on 04-09-2012 15:34
zelf ben ik in mijn residentie naast DJ ook part-time lichtjockey, ik vind het ook erg leuk om te doen.
als lichtjockey maak je zelf de sfeer een stuk completer, ik denk dat het vooral inwerkt op het onbewuste.

inspelen op de sfeer die de muziek neerzet, daarbij zorgen dat het geen puinzooi wordt.
het moet gewoon een geheel zijn, niet te veel verschillende kleuren door elkaar als de muziek rustig is moeten de lichten dit ook zijn. zelf speel ik vaak met kleuren die mijn ide?en over de muziek, stel je voor dat je een nummer als 'casanova' hebt dit is een rustig nummer en voelt zacht aan. ik denk dan gelijk aan de kleuren roze en rood. zachte kleuren.
stel er komt een nummer wat ruwer is neem bijvoorbeeld een 'spaceman' dan denk ik aan harde kleuren groen en blauw samen met stroboscopen.

sommige kleuren passen gewoon goed bij elkaar, andere juist niet. er moet gewoon logica en gevoel inzitten, als de muziek rustiger vind ik het mooi als er wat meer licht is en andersom. een goede lichtshow voegt zo veel toe, het jammere is dat eigenlijk nooit iemand tegen je zegt:'wat een geweldige lichtshow'. ik denk dat het inderdaad dus een beetje ondergewaardeerd is, als dj ben je bezig met de reactie van het publiek je muziek heeft het meeste impact aan het einde van de dag maar toch is het zo als de sfeer van groot belang. en vergeet inderdaad niet dat je als LJ bijna net zo veel gevoel voor muziek moet hebben als de DJ.

zijn er trouwens nog meer Lichtjockeys op het forum?
2 CDJ 2000 2 SL 1210 DJM 800 HD 25-1 II
Bryzer    posted on 04-09-2012 17:03
Zeer interessant om deze reacties te lezen.
?
Zelf ben ik dus ook LJ, of misschien is het beter om te zeggen dat ik er pas mee ben begonnen en in de scene zelf alles live/terplekken leer. Sinds ik nu mee loop met een drive-in show doe ik daar ook het licht en neem ik in prencipe uren/avonden van de vaste LJ daar over die het al jaren beroepsmatig doet. Zonder dat ik mij ooit eerder hierin had verdiept kwam ik dus achter de dmx tafels terecht. Zelf werken wij zonder midi en doen we alles met de hand. We hebben wel voor geprogrammeerde programma's voor bepaalde onderdelen van de licht setup maar doordat ik dus het licht tot in de topjes wil leren doe en probeer ik zoveel mogelijk uit.
De eerste avond/nacht dat ik het licht deed was van 21.30 tot 03.30 op een swingnight (jaren 70,80,90 muziek). De LJ die legte alle tafels ''simpel'' uit maar toen hij bij het laatste was had ik het eerste alweer vergeten. Toen heb ik tegen hem gezegt van, ik moet het gewoon doen en dan ontdek ik het wel. Nou de avond begon en toen begon ik met de moving heads. Na een tijdje had ik dat in me vingers zitten en heb ik ook de andere tafels onder me handen genomen. Ik ken nog niet alles maar op deze manier leer ik het dus. En doordat ik ook DJ ben heb ik het gevoel voor de muziek, natuurlijk hoef je daar geen DJ voor te zijn maar als DJ zul je toch wel gevoel voor muziek moeten hebben.
Toen de gast DJ kwam rond 00.00 ging alles lekker. Ik had de besturing onder de knie en knalde er eigenlijk gewoon op los, niet in de zin van knallen met stroboscopen e.d. maar paste alles aan aan de nummers en geen 1 nummer was hetzelfde qua licht. Waarschijnlijk begrijp je wel wat ik hiermee bedoel. Gewoon niet als een droogkloot achter de knopjes staan dus.
De DJ zat steeds te kijken naar wat ik allemaal aan het doen was, voor mij was het de eerste avond en tja ik deed wat er dacht dat goed was. Je kan het moeilijk helemaal verkloten in mijn ogen want het meeste is gewoon logisch denken. Rond een uurtje of 2 sprak hij mij helemaal vrolijk aan. Hij vertelde mij dat hij er van hield hoe ik alle lichten zo in me vingers had en aanpaste aan zijn muziek stijlen. Dat tijdens diepe nummers de zaal mooi donker was met lasers en rook. Hij vond dat zulke effecten veel te weinig gemaakt werden door LJ's die hij ervaart. Dat veel LJ's de zaal constant vol met licht houden. Ik natuurlijk hartstikke blij en toen ik zei dat dit pas mijn eerste keer was toen was hij gewoon verbaast haha, echt heel fijn om zulke reacties te krijgen. Want ook van de LJ die dus vast bij de drive-in show werkt vond dat het hartstikke goed ging en vond het zelfs knap dat ik alle besturing gewoon zo onder de knie had. Volgens hem waren er zelfs jongens die na 3 maanden nog steeds vroegen hoe je nou dit en dit deed met de lichten.
Door dit verhaal wil ik mijzelf niet in de lichten te zetten maar probeer ik mijn geweldige eerste ervaring achter de booth als LJ delen met jullie. Volgens de eigenaar is er een overvloed aan DJ's en vrijwel een tekort aan LJ's. Veel mensen weten niet eens wat LJ inhoud. Zelf wil ik mij hier echt heel erg in gaan verdiepen, het is hartstikke mooi werk. Kost natuurlijk veel tijd maar dan heb je ook wat. (zie het als nu LJ en ondertussen stroom ik ook in als DJ)
?
Geweldig werk, natuurlijk zwaar maar goed. Het is het waard vind ik.
?
Deze vrijdag heb ik weer een avond, sta dan op een tiener party in dezelfde discotheek. Voor mij extra spannend want daar ken ik er dus hartstikke veel van. Maar dat word vast en zeker ook een avond feesten.
Soundcloud: www.soundcloud.com/DJBryzer
Sebasz    posted on 04-09-2012 17:07
Persoonlijk vind ik het voor een danscafe/club niet zo heel boeiend. De mensen komen en dansen toch wel, als er een automatisch programma aanstaat. Ja de strobe kan wel vet zijn maar daar hoef je geen lj 6 uur lang voor neer te zetten dat kan de dj zelf ook wel ff doen. Dus zeg maar voor een normale avond mag het wat mij betreft achterwege gelaten worden.

Heb je een groot feest/speciaal concept/festival whatever of waar je een thema bij wil kan het zeker wel toegevoegde waarde hebben.
Mr-    posted on 04-09-2012 17:24
Poster: Sebasz
Persoonlijk vind ik het voor een danscafe/club niet zo heel boeiend. De mensen komen en dansen toch wel, als er een automatisch programma aanstaat. Ja de strobe kan wel vet zijn maar daar hoef je geen lj 6 uur lang voor neer te zetten dat kan de dj zelf ook wel ff doen. Dus zeg maar voor een normale avond mag het wat mij betreft achterwege gelaten worden.

Heb je een groot feest/speciaal concept/festival whatever of waar je een thema bij wil kan het zeker wel toegevoegde waarde hebben.

dat vind ik juist niet, in veel echt goede clubs moet het licht bijna minstens net zo goed zijn als het geluid. het licht voegt zo veel toe aan de inrichting en sfeer. voorbeeld, Pacha la pinada (salou) ik denk dat er wel meer mensen zijn die daar ooit zijn geweest wel een beetj een extreem voorbeeld maargoed. als daar de lichtshow niet zo goed was was dat ook nooit zo speciaal.
2 CDJ 2000 2 SL 1210 DJM 800 HD 25-1 II
Sebasz    posted on 04-09-2012 17:37
Daar is elke avond in principe verschillend, staat elke keer iemand anders. In een club met resident dj is veelal elke keer het zelfde liedje.
Winston    posted on 06-09-2012 14:23
Ik vindt het ook belangrijk werk wat de LJ doet.

Natuurlijk kun je zonder LJ al een feestje bouwen met de DJ alleen en omgekeerd niet.

Maar een goede LJ voegt veel toe aan de sfeer.

Vaak is er inderdaad wel een overdaad aan licht. Voor lighting geld zeker ook less is more. Zolang het goed bij de muziek past.
Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 4.740 days.
 Post CommentThat would be 158 months
or a whopping 13 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

350 Users online: 234 Guests (116 Unknown)
Pages generated today : 76.290
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.873.327