Sidechainen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

timp99    posted on 03-09-2012 20:33
Ik heb wat vragen over sidechainen:

1. Is het om af en toe je lead te dempen, of juist de bass?
  2. Is met de FL Limiter werken een goede methode? En welke instellingen gebruiken jullie meestal?
  3. Wanneer gebruik je het pompende/ducking effect?
Thanks!

What do you think about Sidechainen ??

Vote :   

Danil    posted on 03-09-2012 21:17

Ik ben geen expert maar hetgeen ik weet is dat sidechainen gebruikt wordt om het volume te 'dempen' van een track afhankelijk van de desgewenste 'bron'.

Hetgeen waarvoor je het zou kunnen gebruiken is om de kick te sidechainen met de bass.

Dit zorgt ervoor dat het volume van de bass (afhankelijk hoe je het instelt) automatisch lager wordt gezet wanneer de kick speelt.

Ik ken niets van Fruity Loops maar ik raad je aan om je eens een hele dag achter je pc te verschuilen en Youtubefilmpjes te bekijken?

over compressors, limiters, sidechaining.

Succes!?Embarassed

Stefjuuh    posted on 03-09-2012 21:35
Sidechainen kan je eigenlijk overal wel op gebruiken. Met een compressor (Limiter is ook mogelijk) druk je het geluid zachter juist op het moment dat bijv. de kick afspeelt.
Dit wordt vaak gebruikt om extra 'ruimte' ?te creeren in de bass frequenties, omdat de bass iets plaats maakt voor de kick.
Het effect is ook goed toe te passen op leads, chords etc.?
Dit is bijvoorbeeld het 'golvende' effect van de chords in tracks van Deadmau5, je weet denk ik wel wat ik bedoel?

FL weet ik ook te weinig van om je advies te geven over een goede opzet voor sidechaining. In Ableton Live gebruik ik altijd de compressor.?
Kan je zeker aanraden om hier wat filmpjes over te kijken, met een aantal keer 'knopjes draaien' kan je toffe effecten krijgen.
timp99    posted on 03-09-2012 23:35
Thx!

Met bass bedoelen jullie de bassline? Of bedoelen jullie dat de kick zelf gedempt wordt??

Dus je hebt 2 sporen boven elkaar lopen:
1. KICK
2. LEAD

Dan moet de KICK wat zachter automatisch en de LEAD wat harder? Of is het jusit de bedoeling dat je de kick beter hoort?
Maracas    posted on 04-09-2012 00:59
Je moet zorgen dat het geheel fijn klinkt met elkaar, als je kick te hard is, klinkt dat niet fijn, en idem dito ook niet, maar het hangt van elk geluidje wat je met mekaar tegelijk afspeelt weer af hoe je dat doet

Ik denk dat ze de bassline bedoelen die gedempt word wanneer de kick komt
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
cross-over    posted on 04-09-2012 08:33
Als je een stevig bass hebt dan verdwijnt de kick in de bass. je zult dus de bass moeten 'verzachten'. De meeste eenvoudige methode is om met de fruity limiter?sidechaining het volume van de bass te verminderen
Dit is dus op het volume van de bass.

Maar met de peak controller kun je het ook toepassen op de frequentieband van de bass.?
Met de output van de peak controller een stuk uit de multiband eq of -compressor de verzwakken. Dan haal je niet de hele bass naar benden maar alleen dat deel dat de kick in de weg zit.?

de instellingen van de limiter is geheel afhankelijk van de sound de je wilt. Er zijn een aantal standaard instellingen die meestal wel voldoen.

Het pompende/ducking effect is meestal nodig als 1 instrument het andere in de weg zit. Of als je 1 instrument (kick) wilt benadrukken.

Maar zoals Danil al zei: veel fimpjes bekijken en er uit halen wat voor jou van toepassing is. (luxx heeft een paar goede tutorials)

http://soundcloud.com/lau-daniels

This is an old Topic

No new postings for 4.634 days.
 Post CommentThat would be 154.5 months
or a whopping 12.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

125 Users online: 27 Guests (98 Unknown)
Pages generated today : 15.183
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.751.698