Ik loop vast met fl:( (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MrDurkk    posted on 01-09-2012 15:12
Hallo allemaal,

ik ben nu ongeveer 1,5 maand bezig met fl studio,
ben de laatste tijd alleen maar tutorials aan het kijken op youtube en zelf bezig met ouwehoeren in fruity loops zelf!

nu loop ik de laatste week een beetje vast, omdat ik veel torurials kijk begin ik alles een beetje door elkaar te halen. ik heb zoveel informatie gekregen dat ik het zelf niet meer eens bijhoud:P

wat is nu jullie voorkeur naar beginnen met fl?

zoals eerst een beat maken onder de knie krijgen? of eerst leren hoe je je eigen geluid met mixers maakt? of eerst leren wat alle chords zijn enzo?

Alvast bedankt

What do you think about Ik loop vast met fl:( ??

Vote :   

MrDurkk    posted on 01-09-2012 15:39
En met de tutorials die ik kijk, moeten deze over FL zelf gaan hoe ik alles gebruik? of kan ik gelijk beginnen met house tutorials(de muziek die ik ooit perfect hoop te maken)Happy, laughing
niiicola    posted on 01-09-2012 15:44
Hoi,?

FL is een prima programma om mee te beginnen. Stel jezelf anders even voor in een ander topic zodat we een beter beeld bij je hebben Happy, laughing
Het allerbelangrijkst om te weten, is hoe muziek nou precies in elkaar zit, ga niet zomaar van die tutorials volgen, werk in stapjes. Nu haal je dus inderdaad alles door elkaar.
Gewoon.
will-j    posted on 01-09-2012 15:50
Gewoon een nummer maken... daar leer je h??l veel van
MrDurkk    posted on 01-09-2012 16:06
User edit by MrDurkk on 01-09-2012 @ 16:07:07 (57%)
MrDurkk    posted on 01-09-2012 16:07
Poster: will-j
Gewoon een nummer maken... daar leer je h??l veel van

Ja was het maar zo gewoon haha:P
als ik wat maak klinkt het scheel en verrot en gewoon slecht
will-j    posted on 01-09-2012 16:20
Poster: MrDurkk
Ja was het maar zo gewoon haha:P
als ik wat maak klinkt het scheel en verrot en gewoon slecht

Iedereen kan het Winking my eye het kost gewoon veel tijd. Ik had zelf ook dat toen ik begon, dat ik dacht: zal ik hier wel mee doorgaan...

Maar gewoon aan iets beginnen. Begin eerst met een beat, dan met white noise maken, dan een beetje klooien met synthesizers e.d. en kijken naar andere plugins. En maak alles na wat je in de tutorials ziet, kost eenmaal veel tijd maar na een tijdje begint het leuk te worden als je ergens mee bezig bent.

Ik heb vandaag promo's gestuurd voor mijn eerste nummer. Heb er 2 maanden over gedaan, en het is mijn eerste nummer, maar dan is het wel een goede (althans: vind ik). Het duurt eenmaal lang, maar als je blijft volhouden dan komt dat goed Thumbs Up
MrDurkk    posted on 01-09-2012 16:24
OkeHappy, laughing motivatie hiervoor en doorzettingvermogen is er sowieso wel, vind het alleen moeilijk om ergens te beginnen, en als ik eenmaal iets heb ben ik er niet tevreden over en dan gooi ik alles weer weg:P haha, heb je linkje van je promos?
MrDurkk    posted on 01-09-2012 16:47
Maar wat raden jullie nu aan?
als ik bijvoorbeeld de flp van avicii sillhoutes zie dan zie ik dat die allemaal kleine melodietjes door elkaar speelt om zijn ''main'' melodie zegmaar te krijgen, moet ik dingen zoals dit gaan leren?

en nog iets wat ik niet snap is als ik nexus 2 open en ik ga bijvoorbeeld naar XP dance vol.2 dan zie ik in de libary dus
AR ethernal
BA cookerbass1
BL italiano bells
Dr dance tablas
FX subbomb

en nog veel meer van deze geluidjes, maar waar is nou elk geluidje goed voor? Zoals wat betekent de FX voor de subbomb staan deze letters nog ergens voor? is dit voor een gedeelte in een melodie ofzo? of zijn dit verschillende lagen ofzo?
Luxx    posted on 01-09-2012 17:20
als je al vast zit met vragen als waar een geluidje voor is, dan moet je jezelf eigenlijk gaan afvragen of je er wel klaar voor bent om je eigen muziek te maken. het gaat je echt niet lukken als je 0 kennis hiervan hebt.?
ik neem aan dat je naar muziek luisterd in je vrije tijd en dat je daar in kan horen uit wat voor soort geluiden een melodie, beat of bassline bestaan. gaat dit je totaal voorbij dan is produceren wellicht een brug te ver.

en voor mensen die nu zeggen: 'iedereen is een beginner geweest'?

ja dat klopt, maar ik kan me niemand herinneren in alle jaren dat ik dit doe + de mensen die ik thuis heb gehad voor lessen dat ze niet wisten wat voor geluid geschikt is voor een bassline is of juist voor een lead. het is iets dat logisch is net als dat de wereld rond is. met enige kennis van engelse taal kan je ook logisch redeneren waar alle afkortingen voor staan.
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 01-09-2012 @ 17:22:14 (89%)
MrDurkk    posted on 01-09-2012 17:31
Ik luister bijna 24/7 per dag naar muziek, als ik opsta met het?tandenpoetsen,als ik op?het werk/school ben heb ik oordoppen in,
als ik savonds met vrienden ben staat er muziek op, en voor het slapen heb ik koptelefoon op. en ja de meeste afkortingen weet ik wel, maar ik kan het gewoon niet perfect onder elkaar krijgen..
User edit by MrDurkk on 01-09-2012 @ 17:31:58 (4%)
Luxx    posted on 01-09-2012 17:35
als je zo veel muziek luisterd, dan hoor je toch zelf ook wel hoe andere producers bepaalde geluiden gebruiken of plaatsen? hoe kan dit je ontgaan?
www.mothermusic.nl
MrDurkk    posted on 01-09-2012 17:42
Dit ontgaat me zeker niet, misschien had ik de vraag beter kunnen stellen hoe ik geluiden kan laten matchen met elkaar, bijvoorbeeld een synth met een bassline
Luxx    posted on 01-09-2012 17:45
als je beide in dezelfde toonhoogte zet past het sowieso bij elkaar maar dan hou je het wel heel simpel. je stelt vragen die vrij lastig in woorden uit te typen zijn zonder vakjargon te gebruiken, die je dan waarschijnlijk niet begrijpt.
www.mothermusic.nl
MrDurkk    posted on 01-09-2012 17:51
Nou, kan het altijd proberen toch?
MrDurkk    posted on 01-09-2012 18:25
trouwens heel veel respect voor je tutorials luxx, heb hier veel aan gehad!
will-j    posted on 01-09-2012 23:28
Ik kan je in ieder geval aanraden door gewoon een nummer te pakken en te analyseren. Dit nummer heeft mij veel geholpen:
Dubvision - All by myself (Tujamo remix)

De elementen die daarin zitten zijn vrij standaard bij house. Bijvoorbeeld wanneer de white noise komt (woesshhhhhh effect). Luister goed naar welk geluid wanneer komt, en let ook op de bass.

Bij Nexus: ik heb zelf elk geluidje geluisterd en door een beetje na te denken bedacht ik waar ik vette geluiden voor kon gebruiken.

Let op: elke toon klinkt vetter en anders met een goede beat eronder.?

Produceren is echt niet zo moeilijk als het lijkt, het is alleen lastig om alles uit te zoeken e.d. en het duurde bij mij 2 maanden voordat ik nu mijn eerste nummer ga uitbrengen. Ik heb in 1 week het programma een beetje geleerd (de basis e.d. en dat alleen door tutorials te kijken) en vervolgens de dingen te doen die in de tutorials gedaan werden.

Maargoed het komt op het volgende neer: het duurt lang (maanden tot zelfs jaren) voordat je het goed onder de knie hebt, maar geef niet op Thumbs Up
MrDurkk    posted on 02-09-2012 14:27
Ja ik ben nu ook gewoon begonnen aan een track, en ga gewoon op basis van tutorials maken maar dan met me eigen draaiHappy, laughing
Nee ik ga zeker niet stopppen ik vind het super om te doen!, het is eigenlijk gewoon een computer spel waar je wat aan hebtWinking my eye
cross-over    posted on 03-09-2012 12:17
Als je een nummer wilt maken zul je er niet aan ontkomen om de basisbegrippen te leren kennen.

voor een goed overzicht kijk eens op?http://www.popschoolmaastricht.nl/college_songwriting.php
http://soundcloud.com/lau-daniels
MrDurkk    posted on 03-09-2012 17:26
Dit stukje zou ik extra aandacht aan moeten besteden:
Harmonie (akkoorden) ? Veel of weinig akkoorden. Lange of korte akkoorden. Akkoorden die elk even lang duren of een minder regelmatig harmonisch ritme. Akkoorden die bestaan uit twee, drie of nog meer verschillende tonen. Akkoorden die allemaal uit ??n toonladder komen, of ook meer verrassende wendingen. Consonant ('braaf') klinkende akkoorden, of ook dissonante ('spannende') akkoorden.

Als ik een melodie maak dan is het gewoon echt kut, het klinkt niet, het gaat te snel of te langzaam of het vloeit niet lekker in elkaar.... Unhappy,

Weet iemand een manier hoe ik kan leren om akkoorden te spelen? zijn er goeie tutorials voor of is het gewoon beter om op piano les te gaan?
D-Jesse    posted on 03-09-2012 17:33
ik zit/zat dus met hetzelfde probleem. Wist mn god niet hoe ik een melodie moest bedenken. Niks klonk. en kreeg gewoon geen mooie piano roll. Toen kreeg ik een full size synthesizer en toen ging ik maar een tutor kijken op youtube over akkoorden. Nu weet ik dus wat een mayor en minor akkoord is, en hoe je ze maakt.

nu ben ik net bezig en heb een lekkere synth gevonden. ben nu met wat c/d/e akkoorden spelen en die klonken lekker. en nu ben ik dus ah klooien met een melodie opzetten. ?Echt dat heb ik net 5 min geleden gevonden.

kortom; zorg dat je akkoorden vind die lekker klinken, en dan moet je gwn wat gaan klooien! Ik zit precies met hetzelfde als jij maar nu heb ik dit 'ontdekt' voor mezelf en ben nu een stapje verder met klooien.

Ik weet niet of je een keyboard hebt, maar het is wel makkelijk!

En er zijn inderdaad dus goede tutors op youtube over akkoorden!?
met deze tutor heb ik t geleerd:?http://www.youtube.com/watch?v=7U0DfLRxSBU

Oja en die link van crossover helpt mij eerlijk gezegd niet. ik wil heel graag wat basisbegrippe leren maar die site geeft me niet echt info over het producen.
MrDurkk    posted on 03-09-2012 17:34
Ah bedankt man=D! ja ik heb een midi keyboard dus dat gaat goed komen!
Ik ga nu eerst sporten en vanavond word het dus no-life akkoorden lerenWinking my eye

Thnx!
D-Jesse    posted on 03-09-2012 17:40
Poster: MrDurkk
Ah bedankt man=D! ja ik heb een midi keyboard dus dat gaat goed komen!
Ik ga nu eerst sporten en vanavond word het dus no-life akkoorden lerenWinking my eye

Thnx!

Graag gedaan! En no-life akkoorden leren? Het is z? simpel. vanaf je groundnoot ga je 4 toetsen verder. die pak je, en vanaf die ga je weer 3 verder. Dat is major. dus je hebt de C E G.?

Minor is eht andersom: groundnote en dan 3 naar rechts. die neem je en dan vanaf daar weer 4 naar rechts. dus zegmaar C, dan de middelste zwarte van de 3 zwarte naast elkaar (geen idee hoe die noot heet) en dan G. Winking my eye Zo simpel is het!

Suc6 met sporten!
MrDurkk    posted on 03-09-2012 19:02
Oke ik ga het nu proberenWinking my eye thnx
cross-over    posted on 04-09-2012 15:37
Poster: D-Jesse
Oja en die link van crossover helpt mij eerlijk gezegd niet. ik wil heel graag wat basisbegrippe leren maar die site geeft me niet echt info over het producen.

deze site heeft wat globale info in het nederlands waar je zoal rekening mee moet houden.
Onder het kopje 'Links' (onder aan de pagina)?vind je andere sites waar genoeg info te vinden over hoe je songs moet op zetten. Dat is volgens mij waar het om gaat.?

Dat de meeste zowel songwrite, muziekant, producer, soundengineer gelijktijdig zijn wil alleen maar zeggen dat ze alles moeten kennen. Dus hoe maakt ik een song, hoe speel ik hem, hoe maak ik het arrangement, hoe laat ik alles klinken.

http://soundcloud.com/lau-daniels
MrDurkk    posted on 04-09-2012 18:25
Ik denk dat eigenlijk niemand mijn vraag kan beantwoorden en dat ik er zelf gewoon moet achterkomen wat al geluidjes zijn en waar ze goed voor zijn, waar ik ze plaats, hoe ze het best klinken in welke toonlengtes, en of ik in dezelfde piano rol wel of geen bassline erbij moet maken, ik denk dat dit puur uitproberen is en kijken wat klinkt bij elkaar en wat niet.

Maar als iemand een tutorial weet waar ik precies kan zien hoe?ze normale melodie, een lead melodie, en bijvoorbeel, pads,strings, maken en waar ze precies goed voor zijn heeft zou dit heel mooi uitkomen Cool

189 Users online: 147 Guests (42 Unknown)
Pages generated today : 67.990
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.865.027