auteursrechten
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Vivado    posted on 21-08-2012 17:03
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan een nummer van mijn sportclub. Het is een nieuwere house versie van ons clublied. Het nummer heb ik nagespeeld en er is niets gekopieerd vanaf het originele nummer behalve de melodielijn. Mag dit?

wanneer ben ik wel in overtreding en wanneer niet?

Groetjes,

What do you think about auteursrechten ??

Vote :   

MASSACRE    posted on 22-08-2012 11:36
ik zou zeggen kijk hier even, heb er zelf geen verstand van

maar die site zou je kunnen helpen.

ciao
its gonna be... A Massacre !!
Vivado    posted on 22-08-2012 12:39
bedankt!
Vivado    posted on 22-08-2012 12:39
mag een slotje op!
MrQreeny    posted on 22-08-2012 12:47
Geef voor het mooie nog even het antwoord dan als je het hebt gevonden?!
'Music is the universal language of mankind...'
Vivado    posted on 22-08-2012 14:18
In engeland zijn een bedrijf dat nummers zo precies mogelijk namaakt zodat er vervolgens remixen van gemaakt worden. Het is dus wel legaal als je een nummer zo goed mogelijk na maakt, of melodieen gebruikt. Het is echter niet legaal als je gedeeltes van een ander nummer kopieerd en zelf gebruikt naar mijn weten.

Groetjessss
Winston    posted on 22-08-2012 14:32
Een melodie na-apen valt ook onder plagiaat Cry
Tic Toc
Vivado    posted on 22-08-2012 14:58
toch wel? hmm raar!
Sebasz    posted on 22-08-2012 17:04
ja dit is een lastige kwestie die snap ik ook niet helemaal. ik weet wel dat je gewoon een nummer mag coveren en ik heb wel eens van (grote) labels gehoord dat als je bijv. een remix wil maken van een plaat ze ook de vocalen opnieuw kunnen laten inzingen zodat er niks meer van het origineel in zit.

volgens mij kunnen de rechthebbenden dan wel zeuren, maar het enige waar ze aanspraak op kunnen maken is een deel van de royalties.

maar goed zoals ik het zei ik weet het niet precies
Vivado    posted on 22-08-2012 17:09
ja daarom dacht ik ook dat het mocht, zelfde als melodieen. Kan iemand hier een goede uitleg bij geven?

Winston    posted on 22-08-2012 18:06
Check deze site (met in je achterhoofd dat intellectueel eigendomsrechten internationaal zijn geregeld)

royalties for cover songs

Zelfs gebruik van de kleinste snippet uit een andere song kan je in problemen brengen als je niet de juiste wegen hebt bewandeld en men erachter komt.

Ja, ik las ooit dat men een heleboel chinezen aan het werk zet om het engelse telefoonboek over te typen, zodat het juridisch geen 'copie' is. maar dat is onzin natuurlijk.

Het linkje van MASSACRE is ook heel duidelijk over de melodie in het bijzonder.

Met toestemming alleen mag je alles gebruiken en coveren.
Tic Toc
User edit by Winston on 22-08-2012 @ 18:08:07 (11%)
Winston    posted on 22-08-2012 18:12
Maar voor een clublied zal men niet moeilijk doen als je geen geld mee verdient. Probleem kan het pas worden als je Nederlands kampioen wordt of Europees kampioen en het lied met opzet overal wordt gedraaid om de freestvreugde te verhogen.

Als je de kans niet hoog inschat dat je kampioen wordt is er niks aan de hand. Als de kans er dik in zit, meld dan even aan de juiste mensen/instanties wat je hebt gedaan en wat de bedoeling is en of ze je een verklaring van geen bezwaar kunnen sturen.
Tic Toc
Vivado    posted on 23-08-2012 12:24
Poster: Winston
Maar voor een clublied zal men niet moeilijk doen als je geen geld mee verdient. Probleem kan het pas worden als je Nederlands kampioen wordt of Europees kampioen en het lied met opzet overal wordt gedraaid om de freestvreugde te verhogen.

Als je de kans niet hoog inschat dat je kampioen wordt is er niks aan de hand. Als de kans er dik in zit, meld dan even aan de juiste mensen/instanties wat je hebt gedaan en wat de bedoeling is en of ze je een verklaring van geen bezwaar kunnen sturen.

Ik ben bang dat de kans dat we nederlands kampioen worden best groot is haha. Het is gelukkig geregeld met de persoon die het destijds gemaakt heeft en er zijn daar geen problemen mee. Bedankt voor het medenken!
Winston    posted on 23-08-2012 18:00
haha, jaa ...

Een clublied is natuurlijk van de club, dus de club mag net zoveel remixes en covers laten maken als ze zelf wil.
Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 4.754 days.
 Post CommentThat would be 158.5 months
or a whopping 13 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

176 Users online: 141 Guests (35 Unknown)
Pages generated today : 67.807
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.864.844