ik lees hier veel over gratis draaien, nu dat raad ik ergens wel af, ik begrijp het ook, maar gratis wordt meteen ook geassocieerd met 2 dingen:?
-geen kwaliteit
-onprofessionaliteit
bovendien vind ik dat gratis ervoor zorgt dat mensen illegaal muziek gaan aanschaffen. dat ligt dan weer bij organisatoren. vaak betalen die weinig om zo maximale winst te halen. ik organiseer soms zelf dus ben soms op dat gebied ook zo, vraag gewoon een vergoeding, zodat je de nieuwste platen kan blijven kopen.?
waar kan gratis wel? in jeugdhuizen! hier is hoe ik het gedaan heb:
jaren hard gewerkt voor m'n eerste setje, enkel in het weekend bij familie klusjes doen en dergelijke
uiteindelijk m'n eerste setje gekocht. ik kon starten, begon al gauw te oefenen. plots vroeg men me voor een verjaardag van een meisje, zegt ze ja wat vraag je, ik zeg kijk ik zou graag 50 hebben voor de ganse avond + gratis drank. waarom? wel omdat ik graag m'n muziek legaal hou, en omdat ik rekening hou met slijtage op m'n materiaal. die kreeg ik, iedereen was tevreden van het feestje, behalve ik, die avond merkte ik dat ik nog niet klaar was voor publiek, dus ik ging nog 4 maand lang thuis oefenen en oefenen. dan besloot ik deel te nemen aan een dj contest, 80 km van m'n huis weg, uit voorzorg, voor moest het mis gaan. ik werd 3e, als 16 jarige. dat was voor mij het teken om door te gaan, ik schreef me in aan nog wat contests, en won er enkele, die me dan weer bookings opleverden als prijs voor het winnen, andermaal kreeg ik ook eens een waardebon voor 200 euro bij de lokale dj shop, waar ik me dan flightcases mee kocht ed. (m'n materiaal was veel op de baan) op 1 van de dj contests, in een clubje, voor een buitenstaand event, kwam de baas en bazin naar me toe, kunt u hier morgen zijn om 20u? we willen u een ganse avond horen draaien. dusja ik naar daar terug, ganse avond gedraaid, schoof ze me 10/u in de hand, als je het goed vindt, kom je hier 2x per week draaien, voor deze prijs, als resident. ik was niet zeker, twijfelde wat, het geld was niet te weinig, belange niet. maar ik twijfelde aan m'n kunnen. ik zei: ik denk er even over, nog geen 2 dagen later belden ze me of ik een beslissing had gemaakt, ze wilden me graag op een van hun promo events aan het publiek voorstellen, ik hapte toe, en sindsdien ben ik daar resident, nu nog, enkel maar 1 dag per week meer, omdat de bookings zicht wat opstapelen en ik zo te weinig naamverspreiding zou kunnen doen, als ik die moest annuleren voor m'n residentie. via die zaak ben ik plaatselijk 'groot' geworden. ik ben intussen 18, heb 2 dj booths en een producer ruimte, en dat is de verdienste van hard werken in de draaiwereld. verder moet je voor jezelf uit maken, ben ik klaar voor meer? ben ik klaar om uit m'n kamer te treden? ken ik het publiek? een dj speelt namelijk niet alleen met de platen, maar ook met z'n volk. verder moet je voor jezelf beseffen dat de dj wereld, misschien zelfs de muziekwereld in het algemeen pure maffia is, alles draait rond kennissen en vriendjespolitiek, of je nu kwaliteit brengt of niet. moeilijk is draaien niet meer, pak de hits die de uitbater graag hoort, mix ze aan elkaar met de sync button, doe het voor een mooie prijs, en dan heb je meer kans dan dat je kwaliteit brengt in een eigen stijl (aangepast aan publiek). er zijn slechts enkele organisatoren (meestal degene die zelf dj zijn) die kwaliteit aprecieren en prijzen. weer om hetzelfde, iemand die knikt voor de baas, is geen dj, maar een jukebox. wat mijn bazen in me apprecieren, is dat ik ondanks mijn jonge leeftijd, een vast standpunt aannam, dat kon bijgesteld worden door discussie, maar dat niet omver te stoten was, omdat ik mezelf bleef. en dat moet je doen zonder arrogant te zijn. bv, als het aan m'n bazin ligt speel ik om het halfuur balada, en als ik epic opleg, ga ik al te hard. en ik zeg tegen haar, sorry geen balada want heb het net gedraaid, en geloof mij, epic neemt het volk mee, ze kijkt wat beteutert, maar op dat moment heb ik gelijk, ben ik bezig en draai ik. my set, my rules. en wat later knikt ze naar me, dat epic een goede keus was en dat ik niet in herhaling val met balada, maar wees slim, en eens je merkt van, ja die plaat is al ff geleden, speel hem dan nog eens. een baas is namelijk maar op 2 manieren tevreden te stellen, of je draait wat zij graag horen, of je zorgt dat het publiek zich vermaakt, en drinkt, zodat de zaken goed draaien. that's it, combineer ze beiden, en je bent een goede dj in hun ogen. en doe zoals mij, ik sta op een goed blaadje bij hun, ik heb bv het idee om met de plaatselijke kermis iets te doen, oke ik organiseer alles, virtueel, alles op papier, bam, klaar, ga ik naar de bazen leg ik m'n concept uit, oke doe maar voila concept is er, publiciteit is er, mijn naam staat groot genoeg (denk je lekker even aan eigen promotie door het in mijn geval bv youngbeatsz invites te noemen fzo) zij hebben extra volk, jij hebt extra naambekendheid, en iedereen tevreden. bovendien kom je zo weer in contact met andere organisaties, maar promotionele afspraken en dergelijke, en wie weet kan je hun event ook draaien, het gaat om 1 ding, vrienden. en vergeet niet, er is maar 1 kans voor een eerste indruk te maken, en die moet stevig zijn, dus be prepared, be ready & rock the house!