Zelf akoestische panelen maken? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Blackaround    posted on 24-07-2012 19:50

Hallo.
Ik heb een vraagje.

Is het mogelijk om zelf akoestische panelen te maken?
Ik vind zo'n panelen redelijk duur. Zoveel geld kan en wil ik er niet aan geven.

Vroeger gebruikten ze eierdozen, scheelt dit wat in geluid of doet dit eig. niet zoveel?

Zijn er soms mensen die zelf al akoestische panelen hebben gemaakt?

Grtz!

edit: ik heb mijn tekst wat lager gezet, ik krijg mijn afbeelding er niet in. nochtans heb ik hem op 100x100 px gezet.
User edit by Blackaround on 24-07-2012 @ 19:52:39 (39%)

What do you think about Zelf akoestische panelen maken? ??

Vote :   

Wytse    posted on 24-07-2012 20:09
Lees deze site eens goed door!

Aan eierdozen herkent men de prutser hoor ik mensen regelmatig wel eens zeggen, het helpt een heel klein beetje met difuus reflecteren vanaf 16kHz (wat veel mensen dus al niet meer horen). Daarbij komt de brandveiligheid van eierdozen, 1 vonkje en voor je het weet staat je halve muur in de fik.

Ik weet niet wat precies je budget is, ik ken een ontzettend goede (en niet eens zo heel dure) akoesticus....
White Sea Studio
Avez    posted on 24-07-2012 20:18
Extra vraag toevoegend aan dit topic, zou je met een paar enkele panelen, al wat geluid tegen? en helpt een paneel met noppenfolie (van dat zwarte spul)?

Ik krijg wel eens wat ''klachten'' van geluidsoverlast..
http://facebook.com/avineofficial | Be strong
Wytse    posted on 24-07-2012 20:21
Poster: allremix
Extra vraag toevoegend aan dit topic, zou je met een paar enkele panelen, al wat geluid tegen? en helpt een paneel met noppenfolie (van dat zwarte spul)?

Ik krijg wel eens wat ''klachten'' van geluidsoverlast..

Voor geluidsoverlast moet je echt met grof geschut komen om dit tegen te houden, 1 paneeltje gaat het geluid zo omheen, je zult dus je hele ruimte moeten inpakken met Rock/glaswol (dubbele muren e.d). Die panelen houden wel geluid tegen in je ruimte, als je veel van die dingen gaat ophangen heb je minder reflecties en merk je dus dat je ietsjes harder zou moeten draaien. Normaal gesproken komt maar iets van 10% (gokje) van het geluid dat je daadwerkelijk hoort uit je speakers, de rest is reflectie.
White Sea Studio
Lomme_    posted on 24-07-2012 22:51
Is heel erg simpel. Een houten profiel maken van dunne latjes, daar gewoon glaswol/rotswol op bevestigen. Een mooi stuk stof erover nieten en klaar. Fucking easy. Glas-of rotswol heeft tevens erg goede akoestische eigenschappen.?

Edit: Noppenfolie helpt niet. Als je nog toevallig een oude matras hebt liggen die niet uit veren (boxspring) bestaat, maar uit een bepaalde soort foam kan je die gebruiken. Dempt al een groot deel.?

User edit by Lomme_ on 24-07-2012 @ 22:52:14 (88%)
Wytse    posted on 24-07-2012 22:54
Klopt inderdaad! Let wel op dat je glas of rock-wol met handschoenen en mondkapje verwerkt, vandaag toevallig nog mee gewerkt en echt veel jeuk op m'n armen (korte mouwen)...

Dempt inderdaad als een gek de reflecties, echter naar buiten toe moet je dus echt je hele ruimte omringen met dat spul...
White Sea Studio
AdenFarleigh    posted on 25-07-2012 12:51
1 member likes this  Op Youtube staan echt heel veel tutorials Happy, laughing
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
Estacy    posted on 26-07-2012 22:10
Poster: Lomme_
Is heel erg simpel. Een houten profiel maken van dunne latjes, daar gewoon glaswol/rotswol op bevestigen. Een mooi stuk stof erover nieten en klaar. Fucking easy. Glas-of rotswol heeft tevens erg goede akoestische eigenschappen.?

yep, simpel, snel, goedkoop en ziet er prima uit.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
RamuroDiaz    posted on 31-07-2012 22:43
Ben wel is benieuwd naar wat voorbeeldjes van die methode die Lomme posste Happy, laughing kan me er niet echt een voorbeeld bij bedenken haha
Lomme_    posted on 31-07-2012 22:48
Manier 1: Zet een paar rotswol panelen schuin in de hoeken, boven elkaar. (hoekplaten)

Dit is erg handig:
http://www.youtube.com/watch?v=iyYUpkpL0gw

Manier 2: Stop de hoeken compleet vol met minerale wol.(Chunks)

User edit by Lomme_ on 31-07-2012 @ 22:48:49 (36%)
Blackaround    posted on 01-08-2012 10:20
Ik denk die manier 2 dat dat wel te doen is.
Kost dat veel glaswol? ik heb hier eig geen gedacht van.

Lijkt mij wel simpel te maken.
Enkel wat er over komt, wat is dat voor iets, dat soort doek? uit wat stof is dat?

Estacy    posted on 01-08-2012 12:28
net zo'n stof wat jij wilt.
Wytse    posted on 01-08-2012 13:18
Poster: Blackaround
Lijkt mij wel simpel te maken.
Enkel wat er over komt, wat is dat voor iets, dat soort doek? uit wat stof is dat?

Is inderdaad simpel te maken, als je handig bent met hout, schroeven en een nietmachine zit het echt zo in elkaar (toevallig vorige week nog 6 schotten gebouwd..)... Zoals ik al eerder heb aangegeven in dit topic, doe voorzichtig met die troep (glas/rockwool) en alleen met dichte kleding, handschoenen en mondkapje verwerken. Het irriteert namelijk gigantisch op de luchtwegen en de huid als je dat niet doet (ik spreek uit ervaring....)

Doek maakt in principe niet heelveel uit, maar ik zou persoonlijk een zo dun, maar wel dekkend stofje nemen. Het beste is om juten te gebruiken (jeweetwel, die stof, niet de politie). Juten is namelijk akoustisch neutraal en laat alles door zodat de rockwool optimaal z'n werk kan doen.
White Sea Studio
dance2mix    posted on 01-08-2012 14:50
Beste Wyste, Persoonlijk vind ik de doeken afwerken niet heel mooi, zou het ook kunnen met een dunne plaat hout?
CDJ 850 K- DJM 700 K - HDJ 500 K - Event 20/20 BAS
Estacy    posted on 01-08-2012 14:55
ik ben dan wel niet wytse, maar nee: dat zou niet zo goed werken, tenzij je er heel veel gaten in boort.
dance2mix    posted on 01-08-2012 16:07
Maar heeft niemand een 'nettere' ?oplossing om met steenwol een muur te 'bekleden' ?

Blackaround    posted on 01-08-2012 16:19
Ik vind deze manier een nette manier hoor.
Gewoon een mooi spierwit doek er rond!
is tog nice zo?
dance2mix    posted on 01-08-2012 16:52
Als het mag zou ik hier een linkje willen posten over hoe je op de Gamma manier een muur isoleert : http://www.gamma.com/doe-het-zelf/geluidsisolatie-bij-wanden/

Wat vinden jullie hiervan?
User edit by dance2mix on 01-08-2012 @ 16:54:03 (1%)
Estacy    posted on 01-08-2012 17:27
dit is om geluid te isoleren, niet om het akoustisch beter te maken, dit zal akoustisch niet heel veel helpen.?

kijk hier eens bij de fotos,
http://www.scheidingswand.net/lev/Incatro-ArtWall/index.html

en vertel me dat het niet elegant kan.?

trouwens, als je een witte doek pakt die zelfde kleur heeft als je muur, ziet het er echt wel mooi uit.
Blackaround    posted on 01-08-2012 17:59
http://www.youtube.com/watch?v=sfT2Y2GDOMU

op dit filmpje zie je dat er op het einde een doek voor de deur word getrokken.
Wat voor een doek is dat ?
Want mijn ouders hun kamer is net naaste de mijne, en zo'n soort doek zou aan mijn deur ook wel handig zijn!
Estacy    posted on 01-08-2012 20:07
zo effectief was dat doek nou ook weer niet hoor, hij ging van rond de 73 naar 68. het klonk wel een stuk zachter omdat de hoge tonen gedempt worden en bass niet opgepikt word door de camera.?

De enige manier om geluid te dempen is massa en trillingen voorkomen.?

Wil je soundproofen, dan moet je een kamer in een kamer bouwen, beetje zoals die gamma link.?

Maar dit heeft h?l?maal?niks met akoustiek te maken, waar dit topic over gaat.
aurelienvdv    posted on 01-08-2012 20:43
Poster: Wytse
Klopt inderdaad! Let wel op dat je glas of rock-wol met handschoenen en mondkapje verwerkt, vandaag toevallig nog mee gewerkt en echt veel jeuk op m'n armen (korte mouwen)...

Dempt inderdaad als een gek de reflecties, echter naar buiten toe moet je dus echt je hele ruimte omringen met dat spul...

normaal zijn dat enkel de oude, ik heb het ok al eens zitten gehad!
Wytse    posted on 01-08-2012 23:02
Poster: Estacy
Maar dit heeft h?l?maal?niks met akoustiek te maken, waar dit topic over gaat.

Precies! Veel mensen vergeten dat akoustiek en isolatie 2 totaal verschillende dingen zijn.

Poster: dance2mix
Beste Wyste, Persoonlijk vind ik de doeken afwerken niet heel mooi, zou het ook kunnen met een dunne plaat hout?

Hout is een optie, echter maak je dan wel een groot contactoppervlak. Ook zal een houten plaat qua akoustiek een gigantische staande golf maken met de wand die er recht tegenover staat, als je het met stof bekleed heb je direct een ontzettend dode muur (iets wat je wil in een mixruimte!)
White Sea Studio
Blackaround    posted on 02-08-2012 17:08
Ik wil vooral de akoestiek beter maken in mijn kamer maar dat is denkik nogal moeilijk.
ik heb hier een kleine schets gemaakt. de maten kloppen niet egt, bv de dj set is te klein.

Maar zo ziet mijn kamer er uit.
http://imageshack.us/photo/my-images/801/opstellingkamerruwesche.png/

Waar zou ik dan best de panelen hangen?

De schets trekt op niet veel maar, het is snel gedaan.

grtz
Avez    posted on 02-08-2012 17:48
Poster: Blackaround
Ik wil vooral de akoestiek beter maken in mijn kamer maar dat is denkik nogal moeilijk.
ik heb hier een kleine schets gemaakt. de maten kloppen niet egt, bv de dj set is te klein.

Maar zo ziet mijn kamer er uit.
http://imageshack.us/photo/my-images/801/opstellingkamerruwesche.png/

Waar zou ik dan best de panelen hangen?

De schets trekt op niet veel maar, het is snel gedaan.

grtz

Wat belangrijk is, is de plaatsing van je speakers,?

op basis daarvan kan je je panelen gaan plaatsen. je hoeft echt niet je hele kamer met panelen te vullen, als je vertelt waar je speakers staan en hoe, dan kan ik je de juiste plaatsen vertellen.

http://facebook.com/avineofficial | Be strong
Blackaround    posted on 02-08-2012 17:50
////www.djresource.eu/Djsets/display/10913/#table

Dat is de dj set, dus de speakers staan naar mijn kast gericht

108 Users online: 8 Guests (100 Unknown)
Pages generated today : 21.984
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.132.597