wat is timecode? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

D-Jesse    posted on 09-07-2012 23:10
Hey,

Ik hoor de laatste tijd veel van een of ander timecode, maar heb amper een idee wat dat is.

Is het een soort van midi ofzo of heb ik t helemaal mis?

Mijn vragen; Wat is het, kan het met alle cd spelers + mengpanelen zonder midi, wat zijn timecode cd's, etc.

Ik snap er echt geen ene bal van dus graaag uitleg Happy, laughing

heb al gezocht onder search en kon niks vinden.

ltrr

What do you think about wat is timecode? ??

Vote :   

TORSKY    posted on 09-07-2012 23:15
het kan met alle mengpanelen en cd-spelers

Timecode is een hardware/software oplossing om nummers af te kunnen besturen via een cd speler of een platenspeler als deze op je computer staan.

Je hebt zoiets als een timecode CD of plaat. Deze doe je in je platenspeler/ cd-speler.

Via een kastje stuur je het signaal van je cd speler in. Dat kastje weet dan of hoeveel seconden jij speelt + als je corrigeert corrigeert de MP3 + scratch hij neemt alles over wat je met de cd/plaat doet.

Ik hoop dat je hier aan hebt. Ik zal het nog even proberen kort uit te leggen.

Je laad een mp3 op de pc. Als je je platen speler start (wel met een plaat maar hier staat niks op) Speelt de computer de mp3 die je hebt geladen. Stop je de platenspeler dan stopt de pc ook. Als je de plaat zelf beweegt bijv. heb tegen houden dat ie langzamer gaat dan hoor je dit ook op de computer.
D-Jesse    posted on 09-07-2012 23:22
Mm ik snap het nog steeds niet echt.?

ik snap dat kastje gebeuren niet; ?corrigeer me svp als ik het niet goed heb; ? Je moet toch een nr van je software afspelen, en gebruikt je cd speler als controller daarvoor? dwz ipv dat je een nummer afspeelt via cd of usb speel je via de pc een nr af en kan je die controleren met je cd speler. alleen snap ik dan niet wat dat ene kastje doet met die zogenaamde seconden waar je t over hebt, en waarom je een kastje nodig hebt. en wat heb je allemaal speciaal nodig voor timecode?
Dolivieira    posted on 09-07-2012 23:33
Kijk is op YouTube of Google is dan kan je er alles overlezen met filmpjes er bij. Hoe torsky het heeft uitgelegd is zeker goed maar je moet het een keer zien om het te begrijpen. Het techniek bestaan al z'n 10 jAar en het is begonnen met Stanton Vinyl Scratch.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
TORSKY    posted on 09-07-2012 23:35
idd, je moet het eens kunnen uitgelegd krijgen door een filmpje of door iemand in real :p

uitleg typen is niet zo makkelijk :p
D-Jesse    posted on 09-07-2012 23:39
Poster: TORSKY
idd, je moet het eens kunnen uitgelegd krijgen door een filmpje of door iemand in real :p

uitleg typen is niet zo makkelijk :p

mmm oke, dan een beetje kort; is het handig of niet? veel dure spullen voor nodig of niet? en heb je er speciale software voor nodig of is vdj of traktor genoeg?
TORSKY    posted on 10-07-2012 00:06
Ik werk met traktor scratch en het is superhandig! het werkt op alle cd-spelers en het is betrouwbaar en stabiel.

je vraag is een beetje vreemd: timecode bestaat van vdj en van traktor, maar je moet altijd nog je hardware, je timecode-cd's of vinyls kopen, en je sofware best ook.

Het verstandigste is om een timecodeset te kopen, want als je zelf aparte dingen gaat kopen en samenstellen kom je vroeg of laat in de problemen, ik heb al veel zulke problemen gelezen op verschillende fora.

De goedkoopste sets vind je vanaf 100 euro, deze zijn onbetrouwbaar en software is slecht enzo, ik raad aan om zeker met serato of traktor te gaan werken. Winking my eye Een traktor set heb je vanaf 300 euro, een serato set vanaf 500, maar het is de moeite waard.

hopelijk ben je hier iets mee Winking my eye
mrmagix    posted on 10-07-2012 00:14
Bekijk in dit topic eens het digitaal hoofdstukje.

Hier een klein stukje met rechtstreeks betrekking tot je vraag:

...
DVS
Vervolgens hebben we de timecode, oftewel DVS setups. DVS staat hier voor Digital Vinyl System. Deze systemen gebruiken vinylplaten of CD?s met hierop een codering op. Je behoudt je analoge setup, dus bijvoorbeeld je twee platenspelers en je mixer, maar je verbindt ze anders. De rca kabels die normaal gezien je mixer in gaan, worden hier verbonden met een geluidskaart. De geluidskaart stuurt het signaal dan door naar je computer. De code die op de cd?s of de vinyplaten staat, wordt door de software vertaald. Als jij dan in je software een track klaar zet, wordt deze virtueel op de plaat of cd geplakt. Dus start jij je plaat of cd, start het liedje op de software mee. Leg je je hand op de vinylplaat, stopt ook de track op de software. Vervolgens stuurt de geluidskaart het signaal terug door naar het mengpaneel en is de cyclus weer volledig.

Nu moeten we eigenlijk een stelling corrigeren die we daarnet hebben gemaakt. DVS staat voor Digital Vinyl Systems, maar dit is te beperkt. We kunnen echter ook perfect CD?s gebruiken binnen de timecode setups. Het mooie aan dit soort setups is dat je de feeling van het analoge dj?n behoudt. Je werkt nog steeds met je geliefde cd- of platenspelers en je hebt alles in de hand.

Wel worden deze systemen vaak gecombineerd met een midi-controller voor bijvoorbeeld de liedjes klaar te zetten in de software of effecten toe te passen. Dit is makkelijker met een midi-apparaat dan met je muis en toetsenbord.
...

Je hebt dus een stukje software nodig, samen met de geluidskaart en de timecode cd of vinyl.
TORSKY noemt goedkopere sets onbetrouwbaar met slechte software. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens, ze zijn gewoon veel beperkter en minder populair. Iedereen koopt Serato of Traktor omdat dat gewoon goede sets zijn die hun kwaliteiten al hebben bewezen en door iedereen gebruikt wordt, maar met een goedkoper stukje soft- en hardware kan je evengoed een knallende set neerzetten met je draaitafels.

't is maar hoever je zelf wilt gaan en waar je eigen kunnen stopt Happy, laughing.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
TORSKY    posted on 10-07-2012 00:16
ik heb de software gaan testen van onder anders reloop spin enzo, en ik vond het echt brakslecht :p mss ligt het aan mij :p
mrmagix    posted on 10-07-2012 00:20
VDJ wordt door velen ook uitgelachen en slecht genoemd, maar heb al veel goede sets gehoord dat ook uit die software kwamen. Als je er een week mee bezig bent, ken je de voor en nadelen, en weet je ze ook op te lossen of te ontwijken. Ik zeg ook niet dat ze beter of evenwaardig is, maar op een bepaald niveau (beginner naar gevorderde toe) is ze echt niet slecht.

Ieder z'n eigen ding natuurlijk Happy, laughing.
D-Jesse    posted on 10-07-2012 00:21
Poster: mrmagix
Bekijk in dit topic eens het digitaal hoofdstukje.

Hier een klein stukje met rechtstreeks betrekking tot je vraag:

Je hebt dus een stukje software nodig, samen met de geluidskaart en de timecode cd of vinyl.
TORSKY noemt goedkopere sets onbetrouwbaar met slechte software. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens, ze zijn gewoon veel beperkter en minder populair. Iedereen koopt Serato of Traktor omdat dat gewoon goede sets zijn die hun kwaliteiten al hebben bewezen en door iedereen gebruikt wordt, maar met een goedkoper stukje soft- en hardware kan je evengoed een knallende set neerzetten met je draaitafels.

't is maar hoever je zelf wilt gaan en waar je eigen kunnen stopt Happy, laughing.

MM, maar waaruit bestaat zo'n set? Ik hoef geen software. dat kan ik krijgen (legaal) zonder er een cent voor er hoeven te betalen, connecties...

maargoed, ik snap door dat linkje nu een beetje hoe het werkt. maar je moet dus 2 cd spelers op een geluidskaart aansluiten, dus is de geluidskaart in mijn laptop nog niet genoeg? en moet je het mengpaneel ook aansluiten op de geluidskaart? en wat ik me afvraag, als je zo'n track afspeelt met timecode op bijv virtual dj, is alles dan virtual dj of kan je nog wel de effecten gebruiken die op je cd speler staan? en kan je ook tussedoor switchen naar bijv echte usb en disc?

en als laatste (sorry voor zoveel vrageen) hoeveel kost het ong zonder software en hardware (daarbij bedoel ik 2 cd spelers en een mixer) ?

ltrr
mrmagix    posted on 10-07-2012 00:30
We praten hier steeds over timecode CD of Vinyl platen... dan lijkt het mij toch ook logisch dat je een medium hebt dat een cd of vinyl plaat kan afspelen? 2 cd-spelers of 2 platenspelers zijn dus in de eerste plaats verreist.

Vanaf die 2 mediums vertrekt het signaal naar de geluidskaart. Die zendt het dan door naar de computer die op het signaal een liedje plakt. Het liedje gaat dan samen met het signaal terug naar de geluidskaart, die het dan op zijn beurt doorstuurt naar het mengpaneel. Van daaruit mix je gewoon je liedjes aan elkaar.

Je geluidskaart wordt dus gebruik om het signaal dat uit de time-code cd of vinyl komt, aan te vullen met het liedje dat je hebt geselecteerd op je laptop. Ook kan je geluidskaart 2 (of meer) verschillende geluidsbronnen aan, wat je gewone interne kaart niet kan. Daarom heb je dus een externe kaart nodig.

Voor de puur praktijk gerichte vragen, stel ik voor dat je je richt tot iemand waarbij je het kan gaan testen of iemand die het op film kan zetten.

Ook over de kostprijs zou ik je eventjes richten tot een zaak. Stuur een mailje naar een webshop en vraag wat ze je kunnen aanbieden. je hebt sets van 0 euro (ga ze halen uit de vuilbakken) tot sets van 4000 euro... 't is maar wat je er zelf wilt aan geven.
D-Jesse    posted on 10-07-2012 00:41

Vanaf die 2 mediums vertrekt het signaal naar de geluidskaart. Die zendt het dan door naar de computer die op het signaal een liedje plakt. Het liedje gaat dan samen met het signaal terug naar de geluidskaart, die het dan op zijn beurt doorstuurt naar het mengpaneel. Van daaruit mix je gewoon je liedjes aan elkaar.

Ik mis iets. je hebt t over de 2 cd spelers (2 mediums) die een signaal doorgeven aan de geluidskaart, maar er vervolgens een signaal teruggaat naar het mengpaneel? dat heb ik gemist, waaraan heb je t mengpaneel aangesloten dan? je had t net nog alleen over 2 cdspelers...
mrmagix    posted on 10-07-2012 00:55
Denk je eigenlijk wel mee?

Laptop
I
I Aansluiting via USB
I
2 cd spelers?? --> geluidskaart --> mengpaneel
I??????????????????????? I
Aansluiting via??? Aansluiting via
RCA???????????????? ?? RCA

Edit:
Blijkbaar gaat de hele layout verloren als je dit ding post
User edit by mrmagix on 10-07-2012 @ 01:11:21 (32%)
D-Jesse    posted on 10-07-2012 01:08
Denk je eigenlijk wel mee?

Laptop
I
I Aansluiting via USB
I
2 cd spelers?? --> geluidskaart --> mengpaneel
I??????????????????????? I
Aansluiting via??? Aansluiting via
RCA???????????????? ?? RCA

sorry als ik beetje dommig overkom maar dat ben ik niet echt hoor Winking my eye maar dus je sluit een mengpaneel en mn 2 cd spelers aan op de geluidskaart, die ik vervolgens op mn laptop aansluit via usb?

en dan de boxen ntrlk op het mengpaneel.

dan heb ik inprincipe alleen 2 geluidskaarten nodig ? (als ik software heb bemachtigt)
mrmagix    posted on 10-07-2012 01:10
Vanwaar haal je nu plots 2 geluidskaarten? 1 geluidskaart is meer dan voldoende hoor.

Je hebt nodig:
2cd spelers of platenspelers
1 geluidskaart
Software voor de geluidskaart
1 computer
1 mengpaneel

en een hoop kabels om alles aan te sluiten
D-Jesse    posted on 10-07-2012 01:21
Vanwaar haal je nu plots 2 geluidskaarten? 1 geluidskaart is meer dan voldoende hoor.

Je hebt nodig:
2cd spelers of platenspelers
1 geluidskaart
Software voor de geluidskaart
1 computer
1 mengpaneel

en een hoop kabels om alles aan te sluiten

+ timecode cd's Winking my eye

maargoed. die geluidskaart moet dus minimaal 3x rca ingang hebben? 2 voor de cd spelers en 1 voor mengpaneel. als ik het goed heb??

en heb ik speciale timecode software nodig, of zit dat gwn bij virtual dj of traktor pro scratch?

Happy, laughing
mrmagix    posted on 10-07-2012 01:24
Minimaal 2 inputs RCA en 2 output RCA op je geluidskaart.

VDJ heeft hoogstwaarschijnlijk een klaargemaakt timecode pak en dat is zeker hetzelfde bij Traktor.
Je kan bij beide dus ofwel enkel de software kopen, ofwel het volledige pak dat je direct aan de slag kan.
D-Jesse    posted on 10-07-2012 01:27
Minimaal 2 inputs RCA en 2 output RCA op je geluidskaart.

VDJ heeft hoogstwaarschijnlijk een klaargemaakt timecode pak en dat is zeker hetzelfde bij Traktor.
Je kan bij beide dus ofwel enkel de software kopen, ofwel het volledige pak dat je direct aan de slag kan.

mmm ik ben nog niet bekend met het verschill tussen inputs en outputs, sorry...

even simpel omdat ik er geen verstand van heb: is het nou goed dat ik de elke cd speler los op de geluidskaart aansluit (dus 2 x rca ingangen) en 1 keer het mengpaneel (1x rca ingang) ? En kan je me misschien vertelle waarom 2 i nputs en waarom 2 outputs en t verschil?

maar op de VDJ site kan je gratis de timecode bestand downloaden om vervolgens op een disc te branden, dat is wel erg handig. Hoef ik niet voor een pakket te betalen, want Virtual dj pro heb ik toch al!?

Ben jij bekent met timecode op Virtual DJ?
mrmagix    posted on 10-07-2012 01:31
Je moet zowiezo 2 inputs hebben op je geluidskaart voor je 2 cd-spelers. Maar als je wilt mixen heb je ook 2 outputs nodig voor het geluid van de 2 cd-spelers te kunnen doorverbinden naar je mengpaneel.

Zelf draai ik niet op timecode, dus heb er geen echte ervaring mee.
D-Jesse    posted on 10-07-2012 01:35
oke dus als ik het goed begrijp, 1 cd speler op input 1. en als ik dan output 1 aansluit op mn mengpaneel op kanaal2, kan ik met kanaal 2 het volume, 3 bands eq etc besturen van de cd speler op input 1? Dus gwn de outputs van de inputs op kanalen van mn mengpaneel aansluiten?
mrmagix    posted on 10-07-2012 01:37
correct!
D-Jesse    posted on 10-07-2012 01:39
correct!

Heel erg bedankt voor de tijd en uitleg, heb dus alleen een geluidskaart nodig.

En met timecode, kan je dus gewoon eigenlijk de decks van je software bedienen, alsof het midi is. Kan je nog wel de effecten gebruiken van je cd speler?

en weet jij een goedkope geluidskaart die aan de eisen voldoet, ik vind er niet zo 1 2 3 eentje op t web..
mrmagix    posted on 10-07-2012 01:43
Nogmaals, ik ben niet erg bekend met timecode. Ik lees en leer gewoon veel van dit forum Happy, laughing.

Details zoals effecten gebruik weet ik dus niet. Al denk ik dat de effecten enkel via de computer zullen lopen...

En over die geluidskaart, dan zoek je er ??n op 3 4 5 h? Winking my eye. Een tip: ga een webshop op, zoek bij de geluidskaarten en je hebt ze zo Happy, laughing.

Slaapwel!
D-Jesse    posted on 10-07-2012 01:45
Nogmaals, ik ben niet erg bekend met timecode. Ik lees en leer gewoon veel van dit forum Happy, laughing.

Details zoals effecten gebruik weet ik dus niet. Al denk ik dat de effecten enkel via de computer zullen lopen...

En over die geluidskaart, dan zoek je er ??n op 3 4 5 h? Winking my eye. Een tip: ga een webshop op, zoek bij de geluidskaarten en je hebt ze zo Happy, laughing.

Slaapwel!

Oke ga verder zoeken! ga vanmiddag wel ff langs een audiowinkel

Nogmaals bedankt en slaapwel!
D-Jesse    posted on 10-07-2012 01:53
nog 1 laatste vraag; ?klopt het dat als je de timecode cd afspeelt (dus eht timecode.mp3 ) het een piep/brom geeft? (heb net nl ff t vdjtimecode bestandje gebrand Winking my eye)

209 Users online: 18 Guests (191 Unknown)
Pages generated today : 55.154
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.662.905