Poster: TORSKY
idd, je moet het eens kunnen uitgelegd krijgen door een filmpje of door iemand in real :p
uitleg typen is niet zo makkelijk :p
...
DVS
Vervolgens hebben we de timecode, oftewel DVS setups. DVS staat hier voor Digital Vinyl System. Deze systemen gebruiken vinylplaten of CD?s met hierop een codering op. Je behoudt je analoge setup, dus bijvoorbeeld je twee platenspelers en je mixer, maar je verbindt ze anders. De rca kabels die normaal gezien je mixer in gaan, worden hier verbonden met een geluidskaart. De geluidskaart stuurt het signaal dan door naar je computer. De code die op de cd?s of de vinyplaten staat, wordt door de software vertaald. Als jij dan in je software een track klaar zet, wordt deze virtueel op de plaat of cd geplakt. Dus start jij je plaat of cd, start het liedje op de software mee. Leg je je hand op de vinylplaat, stopt ook de track op de software. Vervolgens stuurt de geluidskaart het signaal terug door naar het mengpaneel en is de cyclus weer volledig.
Nu moeten we eigenlijk een stelling corrigeren die we daarnet hebben gemaakt. DVS staat voor Digital Vinyl Systems, maar dit is te beperkt. We kunnen echter ook perfect CD?s gebruiken binnen de timecode setups. Het mooie aan dit soort setups is dat je de feeling van het analoge dj?n behoudt. Je werkt nog steeds met je geliefde cd- of platenspelers en je hebt alles in de hand.
Wel worden deze systemen vaak gecombineerd met een midi-controller voor bijvoorbeeld de liedjes klaar te zetten in de software of effecten toe te passen. Dit is makkelijker met een midi-apparaat dan met je muis en toetsenbord.
...
Poster: mrmagix
Bekijk in dit topic eens het digitaal hoofdstukje.
Hier een klein stukje met rechtstreeks betrekking tot je vraag:
Je hebt dus een stukje software nodig, samen met de geluidskaart en de timecode cd of vinyl.
TORSKY noemt goedkopere sets onbetrouwbaar met slechte software. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens, ze zijn gewoon veel beperkter en minder populair. Iedereen koopt Serato of Traktor omdat dat gewoon goede sets zijn die hun kwaliteiten al hebben bewezen en door iedereen gebruikt wordt, maar met een goedkoper stukje soft- en hardware kan je evengoed een knallende set neerzetten met je draaitafels.
't is maar hoever je zelf wilt gaan en waar je eigen kunnen stopt.
Vanaf die 2 mediums vertrekt het signaal naar de geluidskaart. Die zendt het dan door naar de computer die op het signaal een liedje plakt. Het liedje gaat dan samen met het signaal terug naar de geluidskaart, die het dan op zijn beurt doorstuurt naar het mengpaneel. Van daaruit mix je gewoon je liedjes aan elkaar.
Denk je eigenlijk wel mee?
Laptop
I
I Aansluiting via USB
I
2 cd spelers?? --> geluidskaart --> mengpaneel
I??????????????????????? I
Aansluiting via??? Aansluiting via
RCA???????????????? ?? RCA
Vanwaar haal je nu plots 2 geluidskaarten? 1 geluidskaart is meer dan voldoende hoor.
Je hebt nodig:
2cd spelers of platenspelers
1 geluidskaart
Software voor de geluidskaart
1 computer
1 mengpaneel
en een hoop kabels om alles aan te sluiten
Minimaal 2 inputs RCA en 2 output RCA op je geluidskaart.
VDJ heeft hoogstwaarschijnlijk een klaargemaakt timecode pak en dat is zeker hetzelfde bij Traktor.
Je kan bij beide dus ofwel enkel de software kopen, ofwel het volledige pak dat je direct aan de slag kan.
correct!
Nogmaals, ik ben niet erg bekend met timecode. Ik lees en leer gewoon veel van dit forum.
Details zoals effecten gebruik weet ik dus niet. Al denk ik dat de effecten enkel via de computer zullen lopen...
En over die geluidskaart, dan zoek je er ??n op 3 4 5 h?. Een tip: ga een webshop op, zoek bij de geluidskaarten en je hebt ze zo
.
Slaapwel!