EDIT: produceren + melodie bedenken? (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

D-Jesse    posted on 09-07-2012 22:22
EDIT: ik heb nog een vraag, en is denk ik zonde om daar een nieuw topic voor open te gooien. maar ik vraag me af; Hoe kom je op een melodie?

Ik heb bijv het liedje Cobra van Hardwell nagemaakt, en ben zo op een eigen melodie gekomen, met wel dezelfde akkoorden (waar ik geen verstand van heb, dus heb ik t overgenomen) maar een andere melodie. Maar nu denk ik dat het misschien teveel op het liedje zelf lijkt (http://soundcloud.com/d-jesse/preview-lead-melody)

En tuurlijk, je hebt tutorials op youtube, en daar bekijk ik er tig van. maar dat is nog steeds niet JOUW melodie, maar eentje van iemand anders...

Dus heeft iemand tips met een melodie maken? waar moet ik opletten, etc.

Yo

Ik ben bezig met produceren voor ong een half jaar nu, en kan wel een beetje met fl studio overweg, laten we zeggen, de basis. Ik weet over sidechaining, automation clip, pianoroll, filter etc.

Maar ik merk dat t toch wel heeel ingewikkeld is. en je kan wel zeggen van; oefenen oefenen oefenen, en tutors kijken, maar daardoor ga je echt niet opeens een origineel nummer in elkaar flansen.

Ik snap bijv de termen en andere dingen die mensen bedoelen in een reactie op previews van andere niet. Soms snap ik echt geen bal van wat hun bedoelen, en dan zakt de moed me toch echt wel in de schoenen haha.

ik ben bijv bezig met een track, waarvan ik een preview heb: http://soundcloud.com/d-jesse-music-productions/preview-track-djknockout

Nou had ik op t vatoforum een reactie gehad die luid als volgt:

Opbouwende melodietje klinkt aardig, maar wat daarna komt past er niet echt bij en heeft meer variatie nodig, vanaf 1:15 verwacht je eigenlijk dat de echte melodie begint en dat wat je daarvoor hoorde alleen maar het begin daarvan was. Gebruik meer sounds in je break, want het is leeg. Voeg een pad toe, een square-ish sound om de melodie nog mee uit te werken, weet ik 't. Die snare vanaf 1:15 vind ik lelijk en is te droog..

klinkt dom, maar ik weet niet precies wat de break is van mijn preview. wat is een square-ish sound enzo.

En hoe bedoelt ie dat je verwacht vanaf 1:15 t echte liedje begint? zou ik na die filter als de snare begint een ander melodietje op moeten zetten?

en ik weet, de snare klinkt doff en droog, moet ik nog een ander voor vinden, maar had gwn ff snel een preview nodig.

Moraal van het verhaal; ik heb genoeg geduld om te oefenen en tutors te kijken hoor, maar ik ga er niet zo erg op vooruit merk ik. dus ik vroeg me af, hebben jullie het echt alleen met oefenen gedaan of kwam er toch echt een beetje hulp bij kijken?

En kan iemand mij handige tips of linkjes geven om de belangrijke producer termen te kennen enzo?

Hoor graag van jullie?

laterss
User edit by D-Jesse on 15-07-2012 @ 18:55:43 (35%)

What do you think about EDIT: produceren + melodie bedenken? ??

Vote :   

Meiwand    posted on 18-07-2012 01:28
Producers zoals Hardwell , Afrojack? enz die vaak reizen. Die hebben echt geen tijd om even een melodie te maken op hun (mid)keyboard. Die doen het ook gewoon met de muis op hun macbook. Dus met de muis kan je eigelijk ook wel een goede melodie maken toch ? ( correct me if i'm wrong)
User edit by Meiwand on 18-07-2012 @ 01:32:47 (18%)
TheMole    posted on 18-07-2012 11:11
Poster: Meiwand
Producers zoals Hardwell , Afrojack? enz die vaak reizen. Die hebben echt geen tijd om even een melodie te maken op hun (mid)keyboard. Die doen het ook gewoon met de muis op hun macbook. Dus met de muis kan je eigelijk ook wel een goede melodie maken toch ? ( correct me if i'm wrong)
 Ja zou wel kunnen of ze gebruiken een kleiner midi keyboard. Maar het zou wel verklaren waarom ik hun muziek op niks vind trekken. Zelf heb ik keyboard leren spelen op een bontempi keyboardje, dus ik denk dat ge wel op elk keyboard kunt leren spelen.
User edit by TheMole on 18-07-2012 @ 11:14:37 (27%)
Sebasz    posted on 18-07-2012 14:33
Poster: TheMole
Maar het zou wel verklaren waarom ik hun muziek op niks vind trekken.

Dat is natuurlijk onzin, melodie kan net zo goed of beter klinken als je het intekent dan als je het inspeelt. Blijft gewoon altijd een kwestie van smaak.

Avicii kan ook geen keyboard spelen die tekent ook alles in, vind je hem nu ook kutmuziek maken?
Sound-Division    posted on 18-07-2012 14:40
Helemaal eens met Sebasz, officieel de domste opmerking die ik in lange tijd heb gehoord! als een melodie lekker is boeit het toch niet of hij is ingetekend
Meiwand    posted on 18-07-2012 15:47
Keyboard spelen heeft dus helemaal niet eens zo een grote invloed op je producties. Het is maar net wat je zelf fijn vindt dus.
User edit by Meiwand on 18-07-2012 @ 15:48:44 (53%)
Overtracked    posted on 18-07-2012 16:53
Poster: Sebasz
Dat is natuurlijk onzin, melodie kan net zo goed of beter klinken als je het intekent dan als je het inspeelt. Blijft gewoon altijd een kwestie van smaak.

Avicii kan ook geen keyboard spelen die tekent ook alles in, vind je hem nu ook kutmuziek maken?

http://www.youtube.com/watch?v=3ZHKHN6EK1A

check this out!
https://soundcloud.com/overtracked
User edit by Overtracked on 18-07-2012 @ 16:55:12 (7%)
Luxx    posted on 18-07-2012 17:08
Poster: Sebasz

maar het is dan ook niet bepaald next-level shit die melodie?n van hem. allemaal volgen ze datzelfde progressive house sjabloon.

wat ik wilde zeggen is dat je met een keyboard veel vrijer bent in het maken van melodie?n. je bent vrij om in welk ritme dan ook een melodie te maken omdat je niet met die blokjes van 1/4 1/2 of 1/8 te maken hebt.

ook leer je door piano/keyboard spelen toonladders en akkoorden. je kan dit wel proberen te verzinnen door te klikken maar door gewoon te leren via spelen gaat veel sneller en krijg je ook veel meer voldoening voor

ik zeg dus ni?t dat je geen melodie?n kan maken met alleen je muis. je kan prima pakkende dingen maken, maar je blijft gewoon beperkter bezig
www.mothermusic.nl
Sebasz    posted on 18-07-2012 18:33
Poster:?Overtracked
http://www.youtube.com/watch?v=3ZHKHN6EK1A

check this out!

hij doet daar een beetje alsof hij het kan, maar zoals je ziet gaat het niet helemaal van een leien dakje. nicky romero zei trouwens een tijdje terug zelf nog ergens dat avicii gewoon goed is in melodie?n tekenen en niet in het spelen?Cool
Poster: Luxx
maar het is dan ook niet bepaald next-level shit die melodie?n van hem. allemaal volgen ze datzelfde progressive house sjabloon.

wat ik wilde zeggen is dat je met een keyboard veel vrijer bent in het maken van melodie?n. je bent vrij om in welk ritme dan ook een melodie te maken omdat je niet met die blokjes van 1/4 1/2 of 1/8 te maken hebt.

ook leer je door piano/keyboard spelen toonladders en akkoorden. je kan dit wel proberen te verzinnen door te klikken maar door gewoon te leren via spelen gaat veel sneller en krijg je ook veel meer voldoening voor

ik zeg dus ni?t dat je geen melodie?n kan maken met alleen je muis. je kan prima pakkende dingen maken, maar je blijft gewoon beperkter bezig

Maar zoals je zelf al aangeeft is dat inderdaad als je daadwerkelijk redelijk keyboard/piano kan spelen. En het is daarnaast ook afhankelijk van de muziekstijl die je maakt of het inspelen echt meerwaarde kan bieden. Jouw muziek kun je inderdaad funky net niet in de blokjes spelen, maar bij vrijwel alle house platen heb je wel alles quantized
User edit by Sebasz on 18-07-2012 @ 18:33:24 (20%)
Luxx    posted on 18-07-2012 18:41
precies. Epic ga je niet inspelen op je keyboard
www.mothermusic.nl
Sebasz    posted on 18-07-2012 20:39
precies. Epic ga je niet inspelen op je keyboard

dat is dan ook wel weer het uiterste qua rukmuziek maar oke idd?Cool
Snoey    posted on 19-07-2012 01:28
Poster: Meiwand
Keyboard spelen heeft dus helemaal niet eens zo een grote invloed op je producties. Het is maar net wat je zelf fijn vindt dus.

Afrojack speelt al heel lang piano, net zoals Zedd, W&W en Nicky Romero.?

Het is niet perse noodzakelijk om keyboard te kunnen spelen, maar het is een gigantisch voordeel en heeft grote invloed op je producties.?

Het belangrijkste voordeel is dat je oren getraind zijn en je niet toondoof bent.?

Alles wat zij horen kunnen zij makkelijk naspelen of intekenen, je kan dus melodie?n veel sneller en interesanter maken door het constant te spelen en hier en daar aan te passen tot je hebt wat je wilt.?

Ken ook gasten die totaal geen muziekale achtergrond hebben of iets van muziektheorie afweten en gewoon coole tracks maken.

Ik ben afgekeurd op de Rock Academy bij de audities omdat ik toondoof ben/was, ik zou het heel graag willen beheersen, omdat ik gasten die het wel kunnen geweldige dingen zie doen met het produceren en het cool is om letterlijk alles te kunnen naspelen wat iemand wilt horen.

Ik weet nog wel dat ik bij Re-Ward was (1 van de 2 ?gasten die deel uitmaakt van W&W) in 2007/2008 en hij alles naspeelde, echt supervet. En nu maakt ie met samen met Willem hele vette shit onder de naam van W&W.

Ook als ik een plaatje maakte met een melodie en ik soms de projectfile moest sturen, maakte hij van me simpele melodie geweldige akkoorden. Dus piano spelen is weldegelijk van invloed op het produceren.
www.soundcloud.com/ten-hooven
TheMole    posted on 19-07-2012 10:56

Idd, ik denk dat het kunnen spelen van een instrument een enorme bevrijding is op muzikaal vlak. Ook wanneer ge aanspraak wilt maken op hardware zoals analoge synth of een gitaar of basgitaar in mijn geval. Ge kunt natuurlijk ook vst's gebruiken maar dat is niet helemaal hetzelfde. Denk aan de producties van Siriusmo, iemand die goed piano kan spelen en de korg trident een beetje als zijn kenmerk gebruikt. Zijn producties klinken al een stuk gecompliceerder en origineler als de producties van bijvoorbeeld Hardwell (los van smaak). Ik denk dat Breakbot nog zo'n voorbeeld is. Nu hangt het vaak ook samen met het genre dat ze maken want voor sommigen genre's worden vaak simpelere melodieen gebruikt. Mijn uitspraak over Hardwell moet ik dan terugnemen omdat die volledig op smaak gebaseerd was.

EDIT: Ik ben ook helemaal geen fan van Avicii zijn muziek (los van het feit dat hij keyboard kan spelen of niet), maar als het klopt wat gij zegt dan heeft futuremusic mij een heel verkeerd beeld over hem gegeven.
User edit by TheMole on 19-07-2012 @ 11:08:13 (14%)
D-Jesse    posted on 19-07-2012 11:26
Nouja, ik maak vooral electro / dirty house, en probeer het altijd in blokjes te tekenen. maar omdat ik 0,0 % verstand heb van akkoorden komt 't er niet altijd even lekker in als ik in m'n hoofd heb :p Maar ik krijg binnenkort van m'n neef een synthesizer, en ga dan daarop proberen keyboard te spelen. Misschien dat ik dan ook op wat leuke melodieeen kom als ik aardig kan spelen, bedankt voor de tips Winking my eye

Het grote voordeel is dan ook dat ik dan ook beter met de blokjes om kan gaan in fl studio, want zoals jullie zeggen, epic is niet op een keyboard ingespeelt, maar dat vind ik wel vette tracks om bijv te maken. (dat genre)
Overtracked    posted on 20-07-2012 10:28
Poster: D-Jesse
Nouja, ik maak vooral electro / dirty house, en probeer het altijd in blokjes te tekenen. maar omdat ik 0,0 % verstand heb van akkoorden komt 't er niet altijd even lekker in als ik in m'n hoofd heb :p Maar ik krijg binnenkort van m'n neef een synthesizer, en ga dan daarop proberen keyboard te spelen. Misschien dat ik dan ook op wat leuke melodieeen kom als ik aardig kan spelen, bedankt voor de tips Winking my eye

Het grote voordeel is dan ook dat ik dan ook beter met de blokjes om kan gaan in fl studio, want zoals jullie zeggen, epic is niet op een keyboard ingespeelt, maar dat vind ik wel vette tracks om bijv te maken. (dat genre)

In epic worden wel akkoorden gebruikt hoorCool Maar of die track met de keyboard is gemaakt, dat durf ik niet te zeggen. Het maakt ook eigenlijk helemaal niet uit. Zoals Luxx al aangaf, is het gewoon makkelijk/sneller produceren met keyboard en met evt kennis van akkoorden.
https://soundcloud.com/overtracked
FASA    posted on 25-07-2012 17:56
Avicii speelt zijn dingen eerst op een keyboard om de juiste noten te zoeken die lekker bij elkaar klinken en vervolgens tekent hij ze in zodat ze sync lopen met de beat. Wanneer je de hele video hebt van FutureMusic legt hij dit zo uit.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
BennoRevelli    posted on 29-07-2012 00:50
Ik denk dat iedereen zo zijn eigen workflow heeft..
De ene is sowieso niet per definitie beter, ik heb er persoonlijk wel voor gekozen om laatst te zijn begonnen met wat muziek en keyboard lessen.

Ik zou graag melodieen in mijn hoofd makkelijker willen vertalen naar de DAW en het beheersen van keyboardspelen is dan natuurlijk erg handig,

|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

172 Users online: 134 Guests (38 Unknown)
Pages generated today : 71.643
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.868.680