EDIT: produceren + melodie bedenken? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

D-Jesse    posted on 09-07-2012 22:22
EDIT: ik heb nog een vraag, en is denk ik zonde om daar een nieuw topic voor open te gooien. maar ik vraag me af; Hoe kom je op een melodie?

Ik heb bijv het liedje Cobra van Hardwell nagemaakt, en ben zo op een eigen melodie gekomen, met wel dezelfde akkoorden (waar ik geen verstand van heb, dus heb ik t overgenomen) maar een andere melodie. Maar nu denk ik dat het misschien teveel op het liedje zelf lijkt (http://soundcloud.com/d-jesse/preview-lead-melody)

En tuurlijk, je hebt tutorials op youtube, en daar bekijk ik er tig van. maar dat is nog steeds niet JOUW melodie, maar eentje van iemand anders...

Dus heeft iemand tips met een melodie maken? waar moet ik opletten, etc.

Yo

Ik ben bezig met produceren voor ong een half jaar nu, en kan wel een beetje met fl studio overweg, laten we zeggen, de basis. Ik weet over sidechaining, automation clip, pianoroll, filter etc.

Maar ik merk dat t toch wel heeel ingewikkeld is. en je kan wel zeggen van; oefenen oefenen oefenen, en tutors kijken, maar daardoor ga je echt niet opeens een origineel nummer in elkaar flansen.

Ik snap bijv de termen en andere dingen die mensen bedoelen in een reactie op previews van andere niet. Soms snap ik echt geen bal van wat hun bedoelen, en dan zakt de moed me toch echt wel in de schoenen haha.

ik ben bijv bezig met een track, waarvan ik een preview heb: http://soundcloud.com/d-jesse-music-productions/preview-track-djknockout

Nou had ik op t vatoforum een reactie gehad die luid als volgt:

Opbouwende melodietje klinkt aardig, maar wat daarna komt past er niet echt bij en heeft meer variatie nodig, vanaf 1:15 verwacht je eigenlijk dat de echte melodie begint en dat wat je daarvoor hoorde alleen maar het begin daarvan was. Gebruik meer sounds in je break, want het is leeg. Voeg een pad toe, een square-ish sound om de melodie nog mee uit te werken, weet ik 't. Die snare vanaf 1:15 vind ik lelijk en is te droog..

klinkt dom, maar ik weet niet precies wat de break is van mijn preview. wat is een square-ish sound enzo.

En hoe bedoelt ie dat je verwacht vanaf 1:15 t echte liedje begint? zou ik na die filter als de snare begint een ander melodietje op moeten zetten?

en ik weet, de snare klinkt doff en droog, moet ik nog een ander voor vinden, maar had gwn ff snel een preview nodig.

Moraal van het verhaal; ik heb genoeg geduld om te oefenen en tutors te kijken hoor, maar ik ga er niet zo erg op vooruit merk ik. dus ik vroeg me af, hebben jullie het echt alleen met oefenen gedaan of kwam er toch echt een beetje hulp bij kijken?

En kan iemand mij handige tips of linkjes geven om de belangrijke producer termen te kennen enzo?

Hoor graag van jullie?

laterss
User edit by D-Jesse on 15-07-2012 @ 18:55:43 (35%)

What do you think about EDIT: produceren + melodie bedenken? ??

Vote :   

ThomasB    posted on 09-07-2012 23:10
He, ik begrijp je probleem, had ik eerst ook.
Ik heb nu geen tijd om het je uit te leggen maar toch dit;
Ik heb het ook zelf geleerd met oefenen oefenen oefenen, niemand die me geholpen heeft zegmaar, alleen tutorials en de feedback die ik kreeg op mijn werk.

Probeer eens een collab met iemand te regelen, dan leer je ook heel veel doordat je ziet hoe de ander ook bezig is of vraag of iemand je wat meer kan leren over fl.
Veel succes nog!Cool
D-Jesse    posted on 09-07-2012 23:10
Poster: ThomasB
He, ik begrijp je probleem, had ik eerst ook.
Ik heb nu geen tijd om het je uit te leggen maar toch dit;
Ik heb het ook zelf geleerd met oefenen oefenen oefenen, niemand die me geholpen heeft zegmaar, alleen tutorials en de feedback die ik kreeg op mijn werk.

Probeer eens een collab met iemand te regelen, dan leer je ook heel veel doordat je ziet hoe de ander ook bezig is of vraag of iemand je wat meer kan leren over fl.
Veel succes nog!Cool

Oh oke, ben ik niet de enige haha, maar wat is een collab?
RemcoRelion    posted on 09-07-2012 23:22
Een collab is ander woord voor een samenwerkingHappy, laughing
Don’t be a prisoner of your own style!
User edit by RemcoRelion on 09-07-2012 @ 23:26:18 (4%)
Unidentified    posted on 09-07-2012 23:23
Collab, afkorting van collaboration, Engels voor 'samenwerking'?Cool
LouisCasper    posted on 09-07-2012 23:27
Collab is de afkorting van collaboration, dus een samenwerking met een andere producer.

Een break is letterlijk vertaald een pauze. Dit wil zeggen: Het publiek kan niet 5 minuten achter elkaar staan springen en daarom maken producers altijd rustigere gedeeltes in de tracks, meestal zonder kickdrum, die breaks genoemd worden. In de break wordt opgebouwd naar de climax.

Met square-ish wordt verwezen naar een square waveform, wat te maken heeft met synthesizers. Je hebt in synthesizers (zowel desktop synthesizers als synthesizer plug-ins) verschillende soorten sounds die gevormd worden door signalen met verschillende vormen. Een aantal van deze vormen zijn:

Elk signaal heeft een aparte sound die herkenbaar is per signaal. Met square-ish wordt dus verwezen naar de sound van een square waveform. Als je goed rond gaat kijken in je synthesizer plug-ins zul je deze waveforms zeker tegenkomen. Meestal kan je in synthesizers meerdere van deze vormen, waveforms, signalen of hoe je ze ook wil noemen combineren. Hiervoor kun je in je synthesizer plug-in kijken bij de zogenaamde 'oscillators'. Een oscillator is het gedeelte wat de verschillende signalen kan genereren en dus voor het geluid zorgt.

Ik hoop dat je zo het een en ander wijzer bent geworden. Over de theorie achter die waveforms hoef je je verder niet echt druk te maken, dat is een saai natuurkunde-praatje. Het is alleen wel handig om te weten hoe de verschillende waveforms ongeveer klinken en hoe je ze moet gebruiken in een synthesizer. Ze zijn namelijk de basis voor elke sound die uit een synthesizer komt.
http://www.louiscasper.com
User edit by LouisCasper on 09-07-2012 @ 23:39:57 (33%)
D-Jesse    posted on 09-07-2012 23:37
Poster: LouisCasper
Collab is de afkorting van collaboration, dus een samenwerking met een andere producer.

Een break is letterlijk vertaald een pauze. Dit wil zeggen: Het publiek kan niet 5 minuten achter elkaar staan springen en daarom maken producers altijd rustigere gedeeltes in de tracks, meestal zonder kickdrum, die breaks genoemd worden. In de break wordt opgebouwd naar de climax.

Met square-ish wordt verwezen naar een square waveform, wat te maken heeft met synthesizers. Je hebt in synthesizers (zowel desktop synthesizers als synthesizer plug-ins) verschillende soorten sounds die gevormd worden door signalen met verschillende vormen. Een aantal van deze vormen zijn:

Elk signaal heeft een aparte sound die herkenbaar is per signaal. Met square-ish wordt dus verwezen naar de sound van een square waveform. Als je goed rond gaat kijken in je synthesizer plug-ins zul je deze waveforms zeker tegenkomen. Meestal kan je in synthesizers meerdere van deze vormen, waveforms, signalen of hoe je ze ook wil noemen combineren. Hiervoor kun je in je synthesizer plug-in kijken bij de zogenaamde 'oscillator'. Een oscillator is het gedeelte wat de verschillende signalen kan genereren en dus voor het geluid zorgt.

Oh dit maakt heelveel duidelijk! zo'n oscillator zoals 3xOsc nietwaar? daar heb ik verschillende waves gezien ja. en zulke signalen die jij in je tekening hebt is gewoon variatie wat de producer kan gebruiken?
LouisCasper    posted on 09-07-2012 23:44
Die signalen die in de tekening staan zijn zeg maar de basis-sounds die een oscillator kan maken. Als de synthesizer die je gebruikt meer dan 1 oscillator heeft, wat de meeste synthesizers wel hebben, dan kun je dus meerdere van die verschillende waveforms combineren om een ingewikkeldere en uitgebreidere sound te maken.
http://www.louiscasper.com
D-Jesse    posted on 15-07-2012 18:56
Heb het topic aangepast met een nieuwe vraag.
Luxx    posted on 15-07-2012 19:40
hoe kom je op een melodie vind ik altijd een bizarre vraag.
je hebt talent om muziek te maken hoop ik. wat bij velen dan gebeurd is dat je in je hoofd al een complete plaat aan het maken bent en die gewoon inspeelt op je keyboard zo je DAW in. het is niet zo dat we een rekensommetje doen en dat we dan ineens een melodie hebben
www.mothermusic.nl
D-Jesse    posted on 15-07-2012 20:00
Poster: Luxx
hoe kom je op een melodie vind ik altijd een bizarre vraag.
je hebt talent om muziek te maken hoop ik. wat bij velen dan gebeurd is dat je in je hoofd al een complete plaat aan het maken bent en die gewoon inspeelt op je keyboard zo je DAW in. het is niet zo dat we een rekensommetje doen en dat we dan ineens een melodie hebben

Jaa ik heb altijd wel wat, maar ik vind t moeilijk om 't te 'verwoorden' in een pianoroll, of wat jij zegt, spelen op een keyboard.
Luxx    posted on 15-07-2012 21:44
Poster: D-Jesse
Jaa ik heb altijd wel wat, maar ik vind t moeilijk om 't te 'verwoorden' in een pianoroll, of wat jij zegt, spelen op een keyboard.

dan heb je je eigen vraag beantwoord. dan moet je dus eerst leren op je keyboard spelen.
www.mothermusic.nl
Oliviero    posted on 16-07-2012 12:05
Ik ben het eens met Luxx wat betreft melodie?n. Ik ben alleen niet van mening dat het nodig is om goed keyboard te kunnen spelen; ik gebruik zelf nooit mn keyboard tijdens het producen. Als ik iets in mn hoofd heb, klik ik het gewoon aan in de piano roll :p

(Edit: ik bedoel niet dat Luxx w?l van mening is dat een keyboard perse nodig is, maar ik geef gewoon mijn mening over het gebruiken/bespelen van een keyboard als producer)
www.soundcloud.com/oliverheldens
User edit by Oliviero on 16-07-2012 @ 12:07:24 (66%)
Maracas    posted on 16-07-2012 12:24
Om op een melodietje te komen moet je gewoon inspiratie hebben. Ik 'help' mijn inspiratie meestal door mijn piano roll te openen en op toon C5 op de maat van de kick een toon te zetten, dus dan heb je een bar met 4 streepjes in de piano roll, en dan klik ik random om mijn c5 toon heen, tot ik iets heb waar mijn hoofd de rest achterplakt en dan werk ik dat uit. Het fijne is dat je dan meestal je melodie 'on the go' hebt gecreeerd en dan niet meer zo lang hoeft na te denken op welke toonhoogtes je etc. Wilt gaan werkenWinking my eye

Luxx reactie is wel waar, voordat je een mooie melo kan maken moet je eerst weten welke toonhoogtes bij elkaar passen zonder vals te klinken, maar meestal lukt dat in je hoofd al wel (tenzij je al valse inspiratie hebt natuurlijk :P)
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
Oliviero    posted on 16-07-2012 12:36
Poster: Maracas
....
Luxx reactie is wel waar, voordat je een mooie melo kan maken moet je eerst weten welke toonhoogtes bij elkaar passen zonder vals te klinken, maar meestal lukt dat in je hoofd al wel (tenzij je al valse inspiratie hebt natuurlijk :P)

Waar lees je dat het nodig is om te weten welke toonhotes bij elkaar passen??
Volgens mij probeert hij juist te benadrukken dat je dit niet hoeft te weten of te berekenen, maar dat dit gewoon in je hoofd zit als je talent hebt. Of heb ik het verkeerd begrepen?
www.soundcloud.com/oliverheldens
Maracas    posted on 16-07-2012 12:46
Ik neem aan dat als je keyboard leert spelen, dat je dan ook vanzelf wel leert wat vals is ofniet toch? Dus ik denk dat Luxx dat ook indirect bedoelt, want vlak gezien is keyboard spelen niks anders dan toetsen indrukken
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
Luxx    posted on 16-07-2012 14:06
goed, ik zal mijn eigen wat nader verklaren.

natuurlijk kan je een beetje met je muis een melodietje inklikken, maar je blijft altijd dezelfde basic melodietjes maken omdat je niet beschikt over de mogelijkheid om 'live' ?te spelen met je melodie en zo al improviserend nieuwe ritmes, akkoorden of progressies maken.

natuurlijk gaan nu hardcore muisklikkers zeggen dat ze dat w?l kunnen en daar kan ik alleen maar tegen zeggen: leer piano/keyboard spelen en kom dan nog een keer dat verhaal doen

ik heb zelf jaren lang enkel met een muis zitten klikken in FL studio. heb daarna een 49 keys midiKeyboard gekocht maar kon nog steeds niets spelen. heb toen van een oom een electrisch keyboard (gewoon fullsize piano maar dan met volume knop, leuk voor de buren) geleend en mezelf piano leren spelen via tutorials op YouTube. hierna kon ik pas ?cht produceren. gewoon metronome aan, record en vervolgens akkoorden, basslines en solo's inspelen. het werkt qua flow veel sneller, je hebt veel meer het gevoel dat je ?cht muziek aan het maken bent en de kwaliteit gaat ook een stuk omhoog
www.mothermusic.nl
D-Jesse    posted on 16-07-2012 18:07
Dus Luxx, als ik het goed begrijp bedoel jij dus dat ik eerst meot leren keyboard/piano spelen, en dan ik waarschijnlijk vanzelf wel melodieeen in m'n hoofd krijg? (met een beetje talent waar jij het over had)
Luxx    posted on 16-07-2012 18:55
precies. als je geen toonladders of akkoorden kent dan ga je die ook heel erg lastig zomaar ineens uit jezelf verzinnen.
www.mothermusic.nl
D-Jesse    posted on 16-07-2012 19:21
Poster: Luxx
precies. als je geen toonladders of akkoorden kent dan ga je die ook heel erg lastig zomaar ineens uit jezelf verzinnen.

Oke dan ga ik daar eens mee beginnen Winking my eye En jij hebt 't gewoon geleerd van tutorials op youtube, en niet speciaal les ervoor genomen?
Luxx    posted on 16-07-2012 20:37
exact. 0 lessen muziek, theorie of piano gehad
www.mothermusic.nl
Overtracked    posted on 17-07-2012 13:38
Helemaal eens met Luxx, ook is het zo wanneer je een melodie maakt met de keyboard, de gevoeligheid van de melodie realistisch klinkt. Als je alles met de muis maakt klinken alle noten even hard. Hoewel je dat ook naderhand wel kan aanpassen is een keyboard echt wel van belang.
https://soundcloud.com/overtracked
D-Jesse    posted on 17-07-2012 19:02
En ik kan best leren keyboard spelen op een elektrische synthesizer toch?
Luxx    posted on 17-07-2012 20:52
ligt eraan wat jij een electrische synthesizer vind?
www.mothermusic.nl
D-Jesse    posted on 17-07-2012 21:28
Een Roland xp-10. ik bedoel, dat ik gewoon daarop kan leren spelen, en niet een speciaal keyboard hoef te kopen toch?
Luxx    posted on 17-07-2012 22:54
D-jesse, sorry maar het begint ook echt een kwestie te worden van logisch nadenken. als je gewoon een Fullsize Keyboard hebt met een piano geluid en een Sustain pedaal.. dan kan je daar toch gewoon op piano spelen? je kan hier met niet al te veel moeite zelf ook op komen lijkt mij toch. ik bedoel, als je dat allemaal hebt, wat hinderd je dan nog?
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 17-07-2012 @ 23:45:11 (22%)

178 Users online: 141 Guests (37 Unknown)
Pages generated today : 71.615
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.868.652