EDIT: ik heb nog een vraag, en is denk ik zonde om daar een nieuw topic voor open te gooien. maar ik vraag me af; Hoe kom je op een melodie?
Ik heb bijv het liedje Cobra van Hardwell nagemaakt, en ben zo op een eigen melodie gekomen, met wel dezelfde akkoorden (waar ik geen verstand van heb, dus heb ik t overgenomen) maar een andere melodie. Maar nu denk ik dat het misschien teveel op het liedje zelf lijkt (
http://soundcloud.com/d-jesse/preview-lead-melody)
En tuurlijk, je hebt tutorials op youtube, en daar bekijk ik er tig van. maar dat is nog steeds niet JOUW melodie, maar eentje van iemand anders...
Dus heeft iemand tips met een melodie maken? waar moet ik opletten, etc.
Yo
Ik ben bezig met produceren voor ong een half jaar nu, en kan wel een beetje met fl studio overweg, laten we zeggen, de basis. Ik weet over sidechaining, automation clip, pianoroll, filter etc.
Maar ik merk dat t toch wel heeel ingewikkeld is. en je kan wel zeggen van; oefenen oefenen oefenen, en tutors kijken, maar daardoor ga je echt niet opeens een origineel nummer in elkaar flansen.
Ik snap bijv de termen en andere dingen die mensen bedoelen in een reactie op previews van andere niet. Soms snap ik echt geen bal van wat hun bedoelen, en dan zakt de moed me toch echt wel in de schoenen haha.
ik ben bijv bezig met een track, waarvan ik een preview heb:
http://soundcloud.com/d-jesse-music-productions/preview-track-djknockout
Nou had ik op t vatoforum een reactie gehad die luid als volgt:
Opbouwende melodietje klinkt aardig, maar wat daarna komt past er niet echt bij en heeft meer variatie nodig, vanaf 1:15 verwacht je eigenlijk dat de echte melodie begint en dat wat je daarvoor hoorde alleen maar het begin daarvan was. Gebruik meer sounds in je break, want het is leeg. Voeg een pad toe, een square-ish sound om de melodie nog mee uit te werken, weet ik 't. Die snare vanaf 1:15 vind ik lelijk en is te droog.. klinkt dom, maar ik weet niet precies wat de break is van mijn preview. wat is een square-ish sound enzo.
En hoe bedoelt ie dat je verwacht vanaf 1:15 t echte liedje begint? zou ik na die filter als de snare begint een ander melodietje op moeten zetten?
en ik weet, de snare klinkt doff en droog, moet ik nog een ander voor vinden, maar had gwn ff snel een preview nodig.
Moraal van het verhaal; ik heb genoeg geduld om te oefenen en tutors te kijken hoor, maar ik ga er niet zo erg op vooruit merk ik. dus ik vroeg me af, hebben jullie het echt alleen met oefenen gedaan of kwam er toch echt een beetje hulp bij kijken?
En kan iemand mij handige tips of linkjes geven om de belangrijke producer termen te kennen enzo?
Hoor graag van jullie?
laterss